K-chef stopper efter 20 år: Sociale medier udfordrer

Christoffer Hellmann siger farvel til it-virksomheden KMD efter mere end 20 år og ser tilbage på sin største mediestorm og på ændrede betingelser for k-rollen.
Christoffer Hellmann overvejer næste skridt i sin kommunikationskarriere, der netop er stoppet i KMD. Foto: Jesper Ludvigsen
Christoffer Hellmann overvejer næste skridt i sin kommunikationskarriere, der netop er stoppet i KMD. Foto: Jesper Ludvigsen
Hvordan har rollen som kommunikationschef udviklet sig over 20 år – og hvad har været din største mediestorm? Sådan lyder nogle af de spørgsmål, Kforum har stillet Christoffer Hellmann, der tidligere på ugen meldte ud, at hans stilling som Vice President og chef for KMD Communications er blevet nedlagt.
 
Det sker som led i en omstrukturering, og det job, Christoffer Hellmann i stedet blev tilbudt, har han takket nej til. 
 
Hans farvel til KMD er også et farvel til en virksomhed, der har præget hele hans arbejdsliv, siden han første gang trådte ind ad døren i kommunikationsafdelingen som praktikant fra RUC. Siden var han pressechef og senest ansvarlig for kommunikation, Public Affairs og Sustainability. 
 
I samme periode er KMD vokset fra en dansk virksomhed med kommunale ejere og kunder til at være en international virksomhed med 3.000 medarbejdere globalt og ejet af den globale tech-koncern NEC Corporations fra Japan. 
 

Forventningerne til k-chefen har ikke ændret sig

 
Forventningerne til kommunikationschefen og den afdeling, Christoffer Hellmann står i spidsen for, har dog overordnet været de samme i alle årene, vurderer han.
 
”Som kommunikationsafdeling skal vi grundlæggende kunne det samme i dag, som vi skulle dengang, jeg startede. Vi skal udvikle, beskytte og understøtte vores brand, omdømme og kultur samt virksomhedens forretningsmæssige mål,” siger Christoffer Hellmann og tilføjer:
 
”Men betingelserne for os som kommunikationsafdeling har ændret sig en del gennem årene.”
 
Det skyldes blandt andet, at mediebilledet er langt mere dynamisk med et hav af digitale medier, der har deadline hele tiden.
 
”Sociale medier fylder også utrolig meget,” siger Christoffer Hellmann og tilføjer:
 
”LinkedIn har for eksempel fået en fantastisk stor betydning for en B2B-virksomhed som vores, fordi det er en stærk platform til at kommunikere med en række interessenter.”
 

Yammer har betydet meget

 
Også internt i organisationen har de sociale medier vundet ind.
 
”I KMD har vi for eksempel fået Yammer, og det har betydet meget for kommunikationen, fordi alle kan komme til orde. Dels betyder det, at kommunikationsafdelingen ikke længere har monopol på intern massekommunikation, dels betyder det, at der er så mange kanaler at følge, at kommunikationen kan drukne.”
 
Hvordan ser du på den udvikling?
 
”Da jeg startede i KMD, havde vi et personaleblad, hvor der ikke var mulighed for at give feedback eller for at kommentere. Det er en kæmpe styrke som virksomhed, at den dialog har åbnet sig. Men det giver også nogle udfordringer, fordi der dagligt er en stor produktion af kommunikation på tværs af mange kanaler.”
 
KMD har også flyttet ressourcer fra de skrevne medier til de visuelle og sociale.
 
”Vi er ikke blevet flere mennesker i afdelingen, men den er besat med nogle andre kompetencer. Frem for at have en, der er ansvarlig for et kundemagasin og et personaleblad, har vi i dag en social media manager.”
 
”Under coronanedlukningerne begyndte vi også at livestreame i højere grad. I dag har vi et studie med to videoproducenter, der laver indhold til intern og ekstern brug.”
 

Kunder ville slås i medierne

 
Det gavner ikke kun kommunikationsmulighederne, men også forretningen, mener Christoffer Hellmann.
 
”Før brugte vi kun townhall-møder, hvor direktøren rejste fra lokation til lokation og mødte medarbejderne. Nu er der langt større mulighed for at nå ud. Det gælder også på kundesiden, hvor vi for nylig havde 2-300 kunder igennem om ugen, der skulle lære om et nyt it-system.”
 
Hvad er den mest udfordrende sag, du har skullet håndtere?
 
”Skal jeg tage en af de sværere sager ud, var vi for nogle år tilbage i hård dialog med tre kunder om leverancer og kontrakter,” siger Christoffer Hellmann. 
 
Sagen blev sværere af, at den handlede om, at ”forskellige logikker clashede”, fortæller han.
 
”Vi var ledet af en kapitalfond med en meget kommerciel tilgang, mens de tre kunder var styret af et politisk rationale. Det betød, at de ikke var blege for at tage debatten i medierne, hvorimod vi ikke havde lyst til at have en hård dialog med vores kunder i spalterne på en avis eller på tv.”
 

Undervurdér ikke intern kommunikation

 
Det var en kommunikationsmæssig lærerig periode, men også en, der var hård, særligt internt, mener Christoffer Hellmann.
 
”De vigtigste læringer, vi gjorde os, var at orientere internt, så medarbejderne i KMD vidste, hvordan vi så på sagen frem for kun at læse om den i medierne og få en skæv opfattelse.”
 
Internt skulle der også skabes forståelse for den kommunikationsstrategi, KMD valgte om at holde sig uden for det offentlige slagsmål.
 
”Vi måtte forklare, hvorfor vi ikke forsvarede os selv mere i medierne.”
 
Fortryder du i dag, at I ikke var mere offensive?
 
”Nej, jeg synes ikke, det er en fordel at skændes med sine kunder i medierne; det kommer der ikke noget godt ud af. Selvfølgelige er der en grænse for, hvad man skal stå model til, men jeg fortryder ikke vores fremgangsmåde.”
 

Åbne karriereplaner

 
Når det gælder næste karrierekapitel, bliver der først taget hul på det, når KMD-bogen er helt lukket, fortæller Christoffer Hellmann.
 
”Lige nu er min opmærksomhed rettet mod at afvikle mine ansvarsområder på en god måde. Jeg har aldrig lagt en masterplan for min karriere, så jeg er meget åben over for, hvad der skal ske,” siger han og tilføjer:
 
”Jeg er grundlæggende drevet af, at jeg elsker mit fag, og jeg har været utroligt glad for min rolle i KMD; derfor er det nærliggende at lave noget lignende et andet sted. Men det kan også være, at der åbner sig et andet scenarie.”
 
Sportsspørgsmålet om, hvordan det føles at sige farvel til en virksomhed efter 20 år, når det ikke er selvvalgt, slipper Christoffer Hellmann ikke for.
 
”Det er betingelserne for at arbejde i det private erhvervsliv, så det er jeg helt afklaret med, men der er selvfølgelig nogle minder og nostalgi knyttet til min tid i KMD, hvor jeg har mødt utroligt mange søde og begavede mennesker. Det har været et kæmpe privilegie.”
 
Om KMD's nye organisation af kommunikation: 
 
Kommunikationsafdelingen i KMD bliver ifølge Christoffer Hellmann lagt ind i to teams, der henholdsvis er Internal Communications og Marketing & External Communications. 
 
Begge teams refererer direkte til chefen for enheden People & Culture, Jette Singleton. Hun sidder i KMD’s øverste ledelsesgruppe, Group Management.
 
Udover ovenstående består People & Culture af følgende to teams: Business Partnering and Development og Talent Acquisition. 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også