Gyldendals k-chef: Pas på med at følge din passion

"I dag husker jeg ikke det halvandet år, hvor jeg var selvstændig, som specielt lykkeligt," siger Niels Overgaard, kommunikationschef i Gyldendal, som deler sine råd til et bedre arbejdsliv på baggrund af sin bog "Det hele handler ikke om dig".
"Følelsen af at være utilstrækkelig ligger hele tiden under overfladen hos mig," fortæller Niels Overgaard, kommunikationschef i Gyldendal (foto).Foto: Peter Hove Olesen/Ritzau Scanpix
"Følelsen af at være utilstrækkelig ligger hele tiden under overfladen hos mig," fortæller Niels Overgaard, kommunikationschef i Gyldendal (foto).Foto: Peter Hove Olesen/Ritzau Scanpix
Hvad kan kommunikatører lære af filosoffer som stoikerne Seneca og Marcus Aurelius, der levede for cirka 2000 år siden?
 
Ikke så lidt mener Niels Overgaard, forfatter til bogen Det hele handler ikke om dig om, hvordan man bruger de stoiske principper privat og i sit arbejdsliv.
 
En af de mest grundlæggende læresætninger handler om, at man skal forsøge at træde et skridt tilbage og se sit liv i et større perspektiv.
 
Principperne kan også overføres til kommunikationsbranchen, mener Niels Overgaard, der selv er kommunikationschef på forlaget Gyldendal.
 
”Som kommunikatør vænner man sig til at tænke over, hvordan modtagerne opfatter det, man gør eller siger. Det kan give den arbejdsskade, at man kommer til at gå for meget op i, hvad andre tænker, om det man selv – og ens arbejdsplads – laver,” siger Niels Overgaard og tilføjer:
 
”Resultatet af det er, at man udliciterer sin mulighed for at være lykkelig eller ulykkelig til andre. Og det er ikke et godt sted at være i for lang tid ad gangen. Meget ofte vil en historie, som fylder meget internt i en virksomhed, være noget, de fleste uden for virksomheden ikke har hørt om eller er ligeglade med.”
 
Den erkendelse fik han selv, da han skiftede fra pensionsselskabet PFA til Gyldendal.
 
”Selv kendte jeg ikke den litterære verden for to år siden. Nu kan det godt føles meget vigtigt for mig, hvis nogle mener noget om, hvad vi laver i Gyldendal.”  
 
Niels Overgaard fortæller her til Kforum om, hvordan han selv bruger tankegodset fra stoikerne til at sætte sit arbejdsliv i perspektiv. 
 

1. Du kan ikke styre alt

”Når man arbejder med ekstern kommunikation og presse, kan man ikke styre, om man får en god eller en dårlig pressedækning. Man kan alene styre sin indsats. Det er et stoisk princip, som hjælper mig.”
 
Hvordan man bruger det:

”En af de ting, jeg tidligt i mit arbejdsliv passede på med, var at oversælge de gode resultater af en presseindsats. Hvis dine ledere får indtrykket af, at man kan bestille en god pressedækning i et erhvervsmedie, så undrer de sig over, at det ikke sker næste gang.”
 
”Hvis det går galt, og man ikke rammer den rette kommunikationsstrategi fra begyndelsen, så vær ærlig om det frem for at skyde skylden på dårligt vejr eller på dommeren, som man ville gøre i fodbold. Lær hellere noget af det til næste gang.”
 
”Man kan ikke kommunikere sig ud af substansen. Når du skal kommunikere om dårlige resultater, er udgangspunktet sværere, end hvis resultaterne er gode. Det kan man ikke gøre noget ved som kommunikatør." 
 
”Lige for tiden vinder Gyldendal en masse litteraturpriser, og det betyder sjovt nok, at man i det litterære miljø har en positiv opfattelse af os, men det er jo ikke et resultat af et omdømmearbejde, jeg har lavet. Det er, fordi vi har dygtige redaktioner og forfattere.” 
 

2. Bevar roen, og fokusér på det vigtigste

”Ideen om den stoiske ro har stor værdi, når der er kriser og travlhed. Det handler om, at man ikke lader sig rive med af følelser og af øjeblikket, men træder et skridt tilbage og trækker nogle af følelserne ud af situationen. Så kan man bedre bevare roen og overskue, hvor man skal sætte ind.”
 
Hvordan man bruger det:
 
”I Danske Bank var min chef, pressechef Kenni Leth, god til at holde hovedet koldt, når det brændte på. Det har jeg prøvet at lære af. Jo roligere man kan være, jo bedre er det, selvom man er træt og har travlt, og mange har holdninger til det, man laver.”
 
”Når der er kriser, og det brænder på, er det ikke svært at prioritere. Alt det, der ikke er vigtigt, bliver udskudt eller aflyst. Det befriende er, at så er der kun en ting, der tæller. Den tankegang prøver jeg at overføre til min hverdag, så jeg ikke drukner i ligegyldige opgaver.”
 
”Når ens chef vurderer, om man er en succes eller ej, er der måske fokus på tre ting, som man skal lykkes med. Alt andet er nice to have. Det værste, man kan gøre, er at bruge sin tid på sidstnævnte og at fejle med de vigtige opgaver. I mit job overruler negative pressehistorier alt andet, for dem skal vi forholde os professionelt til. Derfor er det en af de opgaver, jeg ved, at jeg skal have fokus på.”
 

3. Tag ikke dig selv for alvorligt som leder

”Stoikernes princip om ikke at fokusere for meget på sig selv gælder også for ledere. Selvfølgelig skal man være synlig, men lederrollen er generelt ret overvurderet, synes jeg. Ofte skal man holde sig i baggrunden og lade være med at gå i vejen, for de fleste kan godt finde ud af deres arbejde og er motiverede af sig selv.”
 
Hvordan man bruger det:
 
”Jeg prøver at se mig selv som en facilitator, der træffer de nødvendige beslutninger og nogle gange fjerner sten på vejen for mine medarbejdere ved hjælp af de stjerner, jeg har på skulderen. Og så håber jeg, at jeg bliver oplevet som tilgængelig, når der er brug for det. Men jeg undgår for alt i verden micro management – det er noget, alle hader.”
 
”Jeg er uddannet journalist, og i mediebranchen har der været et gammeldags machoideal for, hvordan en leder skulle være. Det har ofte været noget med at slå sig på brystet og fylde meget. Men efter jeg har brugt meget energi på de stoiske filosoffer, har jeg vendt på hovedet, hvad det betyder at være en stærk leder.”
 
”I stoicismen er det udtryk for styrke, at man bevarer selvkontrollen og ikke mister temperamentet. Jeg ville være virkelig frustreret på mig selv, hvis jeg skulle komme til at råbe ad nogen på jobbet.”
 

4. Pas på med at følge din passion

Ifølge stoikerne kan passion stå i vejen for lykke.
 
”Jeg er modstander af, at man nødvendigvis skal være drevet af sin passion. Det kan godt være ens passion at gøre sit arbejde godt, uden at det opfylder meningen med livet for en.”
 
Hvordan man bruger det:
 
”På mange måder er det mærkeligt, at vi forventer at kunne leve af vores passion. Jeg kan spille tre akkorder på en guitar, og det giver mig glæde, men jeg er klar over, at det ikke glæder andre.”
 
”Der er ikke noget galt i at tænke på sit arbejde som et arbejde, hvor man gør sit bedste og får løn. Når du læser din kontrakt, står der ikke noget om, at jobbet skal give mening til dit liv eller give dig passion. Der står noget om løn- og arbejdstidsforhold. Tror man, at det handler om noget andet, skal man læse sin kontrakt igen.”
 
”Bagsiden af at følge sin passion er, at det ikke nødvendigvis er så godt, som man tror. Jeg sagde op som kommunikationschef i Danske Bank, selvom jeg var på et godt karrierespor, for at prøve mig selv af som forfatter og selvstændig konsulent. I dag husker jeg ikke det halvandet år, hvor jeg var selvstændig, som specielt lykkeligt eller friere, selvom det økonomisk gik fint.”
 
”At være en fri fugl uden at have nogen at dele dagen med og uden at være sammen med andre om at nå et mål, er ikke længere et ideal for mig.”
 

5. Din tid er begrænset

Det kan hjælpe os at huske på, at vi er dødelige, mener stoikerne. Hver morgen ser Niels Overgaard på sine hænder for at minde sig selv om, at tiden er begrænset, og at han en dag skal dø. Derfor handler det om at bruge sin tid rigtigt. 
 
”Vi kan ikke være 100 pct. til stede på alle livets arenaer. Jeg begår ofte selv den fejl at tro, at jeg kan nå alt, men det er en illusion, så man må beslutte, hvad der er vigtigst. Det gælder også i arbejdslivet, hvor jeg øver mig i begrænsningens kunst.”
 
Hvordan man bruger det:
 
”Som kommunikatører kan vi altid gøre mere eller sætte nye initiativer i gang. Følelsen af at være utilstrækkelig ligger også hele tiden under overfladen hos mig, men jeg arbejder selv med at acceptere, at det er et resultat af at vælge det vigtigste.”
 
”Du kan ikke både bage til festen i børnehaven, se alle dine venner og familie og give dig selv fuldt ud til dit arbejde, samtidig med at du har et skriveprojekt i fritiden. Derfor tænker jeg hele tide på, hvad der er vigtigst. I mit tilfælde er det min familie, mit job og derefter er der kun plads til et par ting til. Da jeg skrev min første bog, havde jeg, ud over min familie, ikke tid til meget andet.”
 
”Når det er sagt, har de fleste af os har mere tid, end vi tror, for vi bruger syv timer dagligt på medier, ifølge DR’s medieforskningsrapport. Så start med at se på dem. Det er de valg, man træffer over tid, der gør, at man ender, hvor man gør.”
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også