PR-bureauerne, medier og journalister er defineret af konstant interaktion og gensidig afhængighed, selvom aktørerne opfylder forskellige roller og pligter i det informationssamfund, vi alle lever og arbejder i.
Journalister ser det ofte anderledes, men vi hos ICCO og i hele PR-branchen er overbeviste om, at medier og journalister ikke kan trives uden pålidelige kilder, professionelt indhold og input fra mange aktører – som fx PR-bureauer – over hele verden. På den anden side har professionelle PR-tjenesteudbydere også brug for et levende, kritisk og uafhængigt medielandskab med medier, som folk har tillid til og respekt for.
Medie- og PR-professionelle bør derfor samarbejde om at skabe en ramme af projekter og tiltag, der øger værdien af professionelle medier og kritisk journalistik i samfundet – også digitalt og i lyset af, at verdens største tech-selskaber, populært kaldet GAFA for Google, Apple, Facebook og Amazon, har et magtmonopol over data, der vokser minut for minut uden tilstrækkelig demokratisk regulering. Vi ved i dag også, at en række lande står bag digitale angreb på både demokratiske valg og den infrastruktur, der understøtter energi, transport, sundhedspleje.
De digitale teknologier er kort sagt blevet redskaber, der bruges aktivt til at underminere politiske og demokratiske beslutningsprocesser. Teknologien har skabt krigslignende situationer, hvor slagene udkæmpes som en kamp om kommunikationsherredømmet og med kommunikationsteknologien som værktøj.
Afgørende elementer i den digitale dannelse er bl.a. følgende:
- Mediekendskab for alle aldersgrupper i et hurtigt skiftende mediemiljø og en dybtgående medieuddannelse i skoler og universiteter er nøglen til at nå de beskrevne mål.
- Evnen til at sondre mellem troværdige kilder og misinformation er en kernekompetence, der er nødvendig for faktabaseret beslutningstagning i alle organisationer og for at deltage i demokratiske processer. Alle bør have adgang til information, træning og uddannelse for at forbedre mediekendskab og kompetencer til at differentiere kvaliteten af informationskilder.
- Det er i stigende grad vigtigt at skelne mellem redaktionelt indhold og kommercielt indhold, især når linjerne udviskes, både fra et forretningsperspektiv og et bruger-/læserperspektiv. De nuværende standarder og vejledninger om dette er uklare.
UDFORDRING 3: Kunstig intelligens og ny teknologi
PR-industrien nyder godt af intelligent kommunikationsteknologi og er naturligvis tilhængere af avancerede og stærke værktøjer til at hjælpe med at automatisere gentagne og arbejdskrævende kommunikationsopgaver, bedre forstå menneskelig adfærd og påvirke forskellige målgrupper mere effektivt.
Men der er også udfordringer: Sociale medieapplikationer og relaterede tjenester udgør også effektive platforme til uetisk eller ulovlig efterretningsindsamling og informationsbrug. Efterhånden som AI-drevne sociale medieplatforme får mere brugergenereret indhold og data om individuel adfærd, vil algoritmerne, indsigtsværktøjerne og mekanismerne til at bruge eller udnytte denne information rejse etiske dilemmaer for professionel PR.
Indtil nu har virksomhedernes og politikernes primære opmærksomhed været rettet mod de nye digitale muligheder, det vil sige mod alle de positive scenarier. Kunstig intelligens vil øge vores produktivitet og innovation, og den vil skabe betydelige fremskridt inden for fx sundhedssektoren. 3D-teknologi vil bidrage til at reducere fattigdom og give hele verden adgang til miljørigtige produkter. Nye kommunikationsformer vil øge informations- og videnniveauerne.
Men udnyttelsen af teknologiens mange muligheder skal ikke styres af, hvad der er teknisk muligt. Det handler om, hvilket samfund vi ønsker os, hvordan man kan udnytte teknologien til gavn for alle, og hvordan vi undgår at gå på kompromis med etiske og sikkerhedsmæssige hensyn.
Den kunstige intelligens rejser således spørgsmål i forhold til menneskerettigheder, demokrati og retsstatsprincippet: skævheder, polarisering, misinformation, hate speech, stemmeforfalskninger, uerkendte GDPR-krænkelser og krænkelse af privatlivets fred.
Løsningsforslag
De forskellige aktører i kommunikations- og rådgiverbranchen vil pege på forskellige løsninger i forhold til de etiske, demokratiske udfordringer.
I ICCO peger vi bl.a på følgende:
- At vi i de nationale brancheforeninger ekskluderer bureauer, der bryder de vedtagne og eksisterende kodekser.
- At vi fordømmer ethvert kommunikationsarbejde udført af autoritære regimer, arbejder hårdt for at forhindre distribution af falsk information og er forpligtede til at kommunikere sandhed.
- At vi i ICCO og nationale brancheorganisationer danner alliancer med andre relevante (statslige/mellemstatslige og ikke-statslige) institutioner som The Trust Project, Human Rights Watch, Reporters Sans Frontières og medieinstitutioner for kollektivt at fordømme dårlig adfærd.
- At PR-branchens aktører tager ansvar for trænings- og uddannelsesaktiviteter, der øger mediekendskab.