Julekalendernes kamp - DR1 mod TV2
Julekalender-battle: DR1 vs. TV2

DR har i høj grad satset på genudsendelser, mens TV2 fik seerrekord med Ludvig og Julemanden.

Skrevet af

Nikolaj Ingemann
Datajournalist

5 artikler

0 indlæg

1. december
Kforums lillesøster-medie Bias står for årets første kalenderjulegave. I denne artikel får du en julekalenderstatistik, der viser forholdet i seertal imellem julekalenderne på DR1 og TV 2. Glædelig første december. 
 
Ud af de ti mest sete julekalendere de sidste 15 år er DR kun repræsenteret med to. Og selv når det kommer til genudsendelser, får DR baghjul. Vi har kigget nærmere på, hvordan seertalene har set ud siden år 2000.
 
Måske de fleste forbinder det at se julekalender med at se de klassiske julekalendere som Vinterbyøster, Jul i Gammelby og Jul på Slottet, som alle i tidernes morgen blev vist på DR. Men siden Jul på Slottet løb over skærmen i 1986 har julepiben fået en anden lyd. Således sad TV 2 som den absolutte juleseermagnet fra år 2000 og frem til 2008. Her blev samtlige julekalendere på TV 2 set af flere seere end DR's julekalendere. Og det i sådan grad, at der i to år næsten var tre gange så mange seere hos TV 2. 
 
Men som man kan se på nedenstående graf. ser det dog ud til, at de to tv-stationer har fundet en rytme. Således har den mest sete julekalender de sidste fem år svinget mellem DR og TV 2.
 
 
Siden år 2000 har julekalenderne samlet haft over 27 millioner seere. De fleste har foretrukket at se julekalenderen på TV 2, der har trukket over 58 procent af det samlede antal seere. Selv genudsendelserne på TV 2 har i gennemsnit trukket flere seere end “de nye” julekalendere på DR.
 
 

Den mest sete julekalender siden år 2000 er TV 2's Ludvig og Julemanden fra 2011, der trak næsten 1,2 millioner seere i snit. Samme år genudsendte DR Nissebanden i Grønland, der i snit trak knap 820.000 seere. 

Den mindst sete julekalender er Jul i Svinget som DR viste i 2007. Den havde i snit 348.000 seere. Samme år genudsendte TV 2 Alletiders Julemand, der i gennemsnit havde 918.000 seere.

 

Relaterede artikler

Den danske tv-julekalenders hemmelighed - Absalons hemmelighed er en fornyelse inden for den danske julekalendertradition. Den opererer i quest- og gysergenren, d...
Pagten peger på samfundspagten - Fik du ikke læst anmeldelsen af DR’s Pagten, da den blev vist første gang? Så har du her muligheden at læse om den under...
Guide til julekommunikation - Julekortkommunikation er svær, men desværre langtfra det eneste genkommende problem, der trænger sig på op til højtiden....
Julekalender: I'm lost too - DR genudsender sin julekalender ’Absalons hemmelighed’. Det bliver den ikke mindre uhyggelig af. Kforum svarer igen ved ...
Oplevelseskommunikation smører oplevelsesøkonomien - Oplevelser siger mere end 1000 ord. Men de sælger ikke sig selv, de der oplevelser. De skal have hjælp af ord og billede...
Ingen jul uden julekalender - Børnefamilierne indfinder sig år efter år foran tv’et, når julekalenderen ruller over skærmen i december måned. Men hvad...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

34 JOB

Senior Communication Advisor

Se alle job Indryk job

Kursus

Få værktøjer til bedre forandringskommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Pressechef

Frist: 17. september

Indholdsredaktør

Frist: 4. oktober

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 6. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.