Gamification i journalistik

I dagens fragmenterede medieverden kæmper nyhedsmedierne om de unges opmærksomhed. Derfor udforsker medierne hele tiden nye måder at fortælle historier på. En af de fortælleformer er gamification. I dette speciale tester jeg, hvordan medierne kan bruge spilelementer i deres nyhedsjournalistik til at fange de unges opmærksomhed.
Mange nyhedsmedier eksperimenterer med nye måder at nå de unge brugere på, som i stigende grad vender medierne ryggen i forhold til sociale medier, spil og andre medietilbud.

En af de fortælleformer som medierne benytter sig af, er gamification - brugen af spilelementer i en kontekst, der ikke har med spil at gøre. Selvom flere danske og udenlandske nyhedsmedier har eksperimenteret med gamification, mangler vi viden om, i
hvilken grad de unge har lyst til at engagere sig i denne type af nyhedshistorier, om det øger deres viden, og om det giver dem øget motivation til at følge med i nyhederne.

I dette speciale har jeg derfor undersøgt, hvilken effekt spilelementer i journalistik har på de unges engagement, viden og motivation. For at teste dette, har jeg udviklet en digital nyhedshistorie med spilelementer, som formidler et komplekst emne. Motivationsteorien self­-determination theory blev brugt som teoretisk ramme for at designe spilelementerne i historien, så de opfyldte brugerens grundlæggende psykologiske behov for kompetence, valgfrihed og tilhørsforhold.
 
I et survey-eksperiment læste to grupper af deltagere enten en nyhedshistorie med eller uden spilelementer. På baggrund af resultaterne fra eksperimentet kan jeg påvise, at en nyhedshistorie med spilelementer øger de unges engagement, og at de unge kan huske flere detaljer om historien, når de ‘spiller’ en nyhedshistorie, frem for når de læser en nyhedshistorie. Til gengæld øgede spillet ikke de unges lyst til at følge med i nyheder generelt.

Specialet viser et nuanceret billede af gamifications potentialer til at fange de unges opmærksomhed, ligesom det giver konkrete anbefalinger til, hvordan nyhedsmedier kan bruge gamification i deres journalistik.

Specialet er skrevet af Sara Gro Vagtholm ved Center for Journalistik på Syddansk Universitet. Specialet er bedømt til karakteren 12 og blev kåret som årets bedste speciale ved Center For Journalistik.
 
Du kan læse hele specialet her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også