Journalist-kilde-kontakt
Takt og tone, når du ringer

Gode råd til journalisten, der skal samarbejde med kommunikationskonsulenten. Foto: Getty

For mange år siden skrev jeg en lille liste her til Kforum med gode råd til journalister. Formålet var at skabe debat om samarbejdet og forståelsen (eller manglen på samme) mellem journalister og kommunikationskonsulenter – naturligvis sat lidt på spidsen.

Jeg læste listen igen for nyligt og mener stadig, at emnet er lige så relevant i dag som dengang. En opdatering er dog på sin plads. Der er stadig masser af situationer i min arbejdsdag, hvor jeg undrer mig over, hvorfor journalister og kommunikationskonsulenter, der færdes i de samme faglige kredse og har en masse fagligt til fælles, kan have så svært ved at forstå hinanden, når de mødes over telefonen.

 

Her kommer derfor et nyt take på listen 10 gode råd til journalisten. Læs den venligst med det glimt i øjet, den er skrevet med, og så er der garanteret noget, du enten kan genkende, bruge eller trække på smilebåndet ad. 

 
  • Vi har begge et ansvar. Grundreglen er naturligvis, at der skal to til en tango, og al god kommunikation og faglig respekt bør går begge veje. 
 
  • Jeg bliver glad, når du respekterer min rolle. Lad være med at ringe ”udenom” direkte til en leder eller fagperson. Det er irriterende og sparer ingens tid, fordi det skaber forvirring. Så begynd det rigtige sted.
 
  • Det er fedest, når du ringer inden for almindelig arbejdstid og med en rimelig deadline. Det er naturligvis ok at prøve, men den er svær at honorere for de fleste kommunikationskonsulenter, i hvert fald i det offentlige, selvom man gerne vil.  
 
  • Vær ærlig om vinklen og om dine konklusioner. Hvis du allerede har skrevet din historie og bare vil bekræftes i den, så er det ok, men så sig det, så jeg ikke bruger timer/dage på at skaffe fakta, trække data, lave Q&A’s, hvis du er ligeglad. 
 
  • Det skaber positive talspersoner/ledere, når du behandler dem godt. Ofte skal der faktisk tre til en god pressekontakttango: En journalist, en kommunikationskonsulent og en fagperson/leder/talsperson, der kan udtale sig. Det er vigtigt, at du behandler vedkommende godt, ellers risikerer du, at talspersonen ikke har lyst til at være med næste gang, du eller din kollega ringer. Og det er ærgerligt.
 
  • Fortæl, hvem der ellers medvirker i din historie. Nogle gange er der fire til tangoen. Det kan være en borger eller en medarbejder, som ikke føler sig hørt eller ikke godt behandlet. Det kan også være en “ekspert”, der har en mere overordnet eller generel viden om emnet. Det er fair – bare sig det, så vi kender præmissen.
 
  • Spørg lige, inden du trykker REC. Husk altid at informere om det, inden du optager en samtale. Måske optager du bare for at kunne huske samtalen bagefter, men sig det alligevel – det er ikke cool at optage folk, uden at de ved det.
 
  • Det er til gengæld supercool, når du sender citater til gennemsyn  … og husker at sætte kommunikationskonsulenten Cc. Vi er her for at hjælpe, og citaterne ender ofte hos os alligevel.
 
  • Vær fair – også når røret er lagt på. Lad være med at lave en overskrift på artiklen, som er helt hen i vejret og misvisende, bare fordi det giver clicks. Som kommunikationskonsulent sidder man tilbage med en nederen følelse, fordi man faktisk tænkte, at man havde haft et ok samarbejde om et vigtigt emne, men det eneste, alle andre ser, er den sindssygt dårlige overskrift. 
 
  • Giv feedback. Det sidste gode råd er mindst lige så meget til kommunikationskonsulenten som til journalisten, og det handler om feedback. Sig tak for et godt samarbejde, når det har været det, og begrund hvorfor – så er det også lettere at vende tilbage næste gang, og måske lærte man noget.
 
  • Lav lidt research først. Måske ligger alle oplysninger allerede på organisationens hjemmeside. 
 
  • Ring gerne, inden du sender en aktindsigt, der tager timer og dage for organisationen at besvare. Måske kan dialogen føre til en mere relevant vinkel, belysning eller hurtig afklaring af det, journalisten søger.
 
  • Vær kritisk over for en evt. kritiker. Måske har kritikeren et særligt motiv, der også bør frem for en saglig perspektivering. 
 
  • Giv gerne en tilbagemelding, hvis historien alligevel ikke bliver bragt. Mange har investeret tid i din forespørgsel, og det fremmer det gode samarbejde.

    De sidste fire punkter er en tilføjelse indsendt af Nanna Lise Vester. Tak for dem til Nanna. Tilføj selv flere råd i kommentar sporet herunder.

Relaterede artikler

Hvem skal være B.T.s nye kvindelige chefredaktør? - Da ingen længere gider høre på den gamle sang om, at der ingen kvalificerede kvinder findes, er her ni stærke bud på, hv...
K-folkene bag coronageneralerne - Under pandemien er vi pressemøde efter pressemøde kommet på fornavn med coronageneralerne: Søren, Henrik og Anette. Bag ...
Se muligheden i umulige PR-opgaver - Det kan være vanskeligt at tilfredsstille PR-kunder, som grundlæggende har svært ved at forstå medier. Men der er veje a...
Snip SLAPP snude, journalisten er ude - Luk munden på dine kritikere ved at sagsøge dem sønder og sammen. Det er en tendens, der i stigende grad er blevet taget...
Medieudspil: lappeløsninger til en ny virkelighed - Vi venter stadig på en ny mediekommission, som kan reformere og modernisere en forældet lovgivning, og et støttesystem f...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

28 JOB

Marketing & Communication Country Manager

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationskonsulent

Frist: 12. december

Strategic Communications Advisor

Frist: 7. december

Kampagnerådgiver

Frist: 31. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.