Hele Danmarks symfoniorkestre

I specialet undersøges de diskursive tendenser i den offentlige debat af kulturpolitik med udgangspunkt i de nationale symfoniorkestre.
Screenshot af specialets forside. Foto: Anne Mie Dreves
Screenshot af specialets forside. Foto: Anne Mie Dreves

Her søges en forståelse af de forskellige anskuelser af kulturpolitik og kulturpolitiske rationaler i den offentlige debat, ved en kombination af holdningsbaseret empirisk materiale af den danske kulturminister, Mette Bock, og individer fra det kunstneriske felt, herunder musikchef ved Copenhagen Phil, Uffe Savery.

 

Dertil inddrages sociale, historiske og økonomiske forudsætninger, som bestemmer de politiske muligheder og begrænsninger for de symfoniske orkestre i Danmark. Ved en gennemgang af teoretiske perspektiver på kulturelle præferencer, og af socioøkonomiske forhold for forskellige demografiske grupper i Danmark, beskrives de kulturpolitiske rationaler, der ligger til grund for argumentationen i den offentlige debat af kulturpolitik.

 

I kulturbegrebets historie ligger en kompleksitet, og begrebet har beholdt associationer og konnotationer fra alle tiders anvendelse. Essentielt for al kulturpolitisk debat og praksis, er spørgsmålet om, hvad kulturen skal. Der er tale om en legitimering af offentlig støtte til kunst og kultur i en politisk kontekst, både eksplicit og implicit; de kulturpolitiske rationaler.

 

Disse rationaler sammenlignes herefter med det indsamlede empiriske materiale. Der er i specialet et gennemgående fokus på de diskursive forskelle på italesættelsen af danske kulturinstitutioner hhv. i Jylland og på Sjælland, og diskursanalysen er dermed essentiel.

 

Specialet er skrevet af Aminata Amanda Corr ved Københavns Universitet og blev bedømt til karakteren 12.

 

Læs hele specialet her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også