Podcast i intern kommunikation

Podcasts har de seneste år overtaget mediefladerne og er nu godt i gang med at markere sig som et stærkt middel til virksomheder og organisationers interne kommunikation. Vi har talt med Seraina Silja Hürlimann, medstifter af Pager, der er en podcastplatform for teams, om, hvordan man kan bruge og udnytte podcastformatet til den interne kommunikation.
Hürlimann har været med til at stifte podcastplatformen Pager, der arbejder med at skabe og udbrede interne podcasts til og for virksomheder.. Foto: Getty
Hürlimann har været med til at stifte podcastplatformen Pager, der arbejder med at skabe og udbrede interne podcasts til og for virksomheder.. Foto: Getty

Succesfuld intern kommunikation handler om nærvær, gennemsigtighed og et styrket fællesskab blandt alle medarbejdere. På det sidste er det blevet populært at producere og bruge podcasts som led i sin interne virksomhedskommunikation. Podcasts kan nemlig informere, underholde og uddanne sine lyttere på en inddragende og personlig måde, der på tilgængelig vis cementerer såvel virksomhedens formål som kultur og tone of voice, mens den skaber inspirerende værdi for medarbejderne.

 

Seraina Silja Hürlimann er en af dem, der længe har set potentialet i podcasts til intern brug. Hürlimann har været med til at stifte podcastplatformen Pager, der arbejder med at skabe og udbrede interne podcasts til og for virksomheder. Hun har derudover tidligere været vært på businesspodcasten The Idealists, hvor forretningsledere i alle brancher deler deres erfaringer. Det var her, hun spottede et hul i markedet:

 
Seraina Silja Hürlimann har været med til at stifte Pager, som hjælper virksomheder med at komme i gang med at bruge podcasts som led i deres interne kommunikation. Foto: Seraina Silja Hürlimann
 

“Efter jeg havde drevet podcasten The Idealists i noget tid, begyndte jeg at undre mig over, om virksomheder selv brugte podcasts for at holde deres medarbejdere engagerede. Det viste sig, at store virksomheder gerne ville bruge styrken ved podcasts internt, men der var ingen smart måde at gøre det på. Derfor byggede vi Pager, som gør det ekstremt nemt, for hvem som helst der vil starte, hoste, dele og lytte til interne virksomhedspodcasts.”

 

Hvad er nogle af de måder, hvorpå man kan bruge podcasts i intern kommunikation? 

“Podcasts behøver ikke nødvendigvis at være et fast format; de er din legeplads. Men nogle af de typiske måder, hvorpå store brands som Burberry, Dropbox, Lululemon, Shopify og Salesforce bruger interne podcasts til at informere, inspirere og engagere deres medarbejdere, er: 

 

🏄 Onboarding af nye medarbejdere

👩‍💻 Deling af medarbejderfortællinger

🧢 At lære direkte fra lederne

🎧 Udvikling og oplæring af mennesker på farten

🏢 At gøre live-møder asynkrone

🏓 At pleje en hjemmearbejds- eller hybridkultur

🗞 At sørge for, at alle er opdaterede

🎤 Interviews af eksterne talere.

 

Hvad er nogle vigtige overvejelser at have med til dem, der skal i gang med at lave podcasts i intern kommunikation?

Podcasts har været enormt populære på det sidste. Og ja, der er mange årsager til det: De er nemme at lave, særdeles engagerede; de bygger stærke emotionelle bånd, og de er nemme at forbruge. Men som med ethvert (nyt) kommunikationsmiddel kræver det forpligtelse at gøre det godt – og det tager tid at opbygge et lytterskab, så sørg for, at du sætter tid af i planerne til begge.”

 

Hvad ser du som gode eksempler på podcasts til intern brug? 

“Så længe du holder det autentisk, relevant og synkroniseret med dine medarbejderes liv, er du på rette vej. Dog er der to ting, jeg vil påpege:

 
  1. Giv alle en stemme: Burberry valgte at bruge interne podcasts til at engagere sine medarbejdere om brandet ved at inkludere dem i fortællingen. De interviewer medarbejdere i alle afdelinger og niveauer og viser derigennem den menneskelige side bag jobbet.

  2. Gør lederne tilgængelige: Shopifys grundlægger og CEO, Tobi Lütke, afholder en ugentlig intern podcast til at opdatere alle medarbejdere. Han tager hele staben igennem virksomhedens store beslutninger og giver konteksten for dem.”

 

Hvad spår fremtiden for brugen af podcasts? 

“Selvom der er nogle fantastiske interne flagship-podcasts derude, vil jeg belyse denne spændende ændring mod en mere decentraliseret tilgang til interne podcasts: Virksomheder lader deres medarbejdere starte podcasts om emner, de er interesserede i. Jeg har set fremragende eksempler såsom praktikanter, der interviewer andre praktikanter. Eller tech-teams, der deler deres største fejltagelser, så andre ikke behøver at gentage dem. Medarbejdere i salgsafdelinger, der fortæller deres arbejdsfæller, hvordan de lukker aftaler. Ledere, der åbner op om udfordringer ved at arbejde hjemmefra og hjemmeskoling. Og medarbejdere, der taler om alt andet end arbejde, alt fra at bage surdejsbrød, til hvorfor de elsker at løbe. Det er en stærk måde at åbne op for endnu et lag af autenticitet, diversitet og kreativitet i din virksomhed.”

 

Hvad er nogle gode råd til at komme i gang? 

“De fleste podcastere, jeg snakker med, siger: “Ik’ gør det kompliceret. Bare gå i gang, og skærp det til hen ad vejen”. Jeg er fuldstændigt enig. Men jeg vil dog tilføje dette: At starte en podcast er nemt. At gøre det fedt og fantastisk kræver lidt mere planlægning, og de her spørgsmål vil hjælpe dig derhen.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også