Vi har spurgt den nyudnævnte professor i strategisk kommunikation ved RUC, Sine Nørholm Just, om hvad der optager hende lige nu.
Professor Sine Nørholm Just, Institut for kommunikation og humanistisk videnskab på RUC, er optaget af de komplekse relationer mellem teknologiske udviklinger og sociale forandringer.
Hvilke udfordringer står kommunikationsbranchen over for nu og i den nærmeste fremtid?
European Communication Monitor har lige udnævnt visuel kommunikation, sociale robotter, hypermodernitet og benchmarking til tidens fire vigtigste temaer. Jeg er meget enig, men vil nok formulere udfordringerne lidt bredere og slå dem sammen til tre:
- Teknologiske udviklinger
- Sociale forandringer
- Effektmåling.
Har du et bud på, hvad der skal til for at få dem løst?
Jeg tænker, at de komplekse relationer mellem teknologiske udviklinger og sociale forandringer udgør den allerstørste udfordring, og tendensen til at ville måle alting er et forfejlet forsøg på at tackle denne udfordring. Vi skal selvfølgelig bruge al den data, vi har, til alt, hvad vi kan, men hvis data er svaret, hvad er så spørgsmålet? Måske ikke det mest interessante. I stedet skal vi gå mere kvalitativt til de nye muligheder - men også de faldgruber, der ligger i krydsfeltet mellem teknologi og socialitet.
Hvad optager dig for tiden?
Jeg er, måske ikke overraskende, optaget af de sociale forandringer, der drives af og fremdriver teknologiske udviklinger. Her tænker jeg fx på de nye former for politisk organisering, der opstår af og i dette krydsfelt – populisme på både højre- og venstrefløjen og uden for traditionel fløjpolitik.
Hvilke tre bøger bør kommunikationschefen læse?
- Angela Nagels Kill All Normies (2017) giver et indblik i koblingen mellem alt-right- og internetsubkulturer, hvilket er et eksempel på netop den ovennævnte udvikling.
- David M. Berry & Anders Fagerjords Digital Humanities (2017) tilbyder en teoretisk ramme og et analytisk apparat, der gør os i stand til at forstå mødet mellem teknologi og kultur i bredere forstand.
- Ib T. Gulbrandsen & Sine N. Justs Strategizing Communication (2016) - bare fordi!
Hvilken artikel om (strategisk) kommunikation vil du gerne læse hos Kforum?
En artikel, der overvejer, hvordan man som praktisk kommunikatør kan forholde sig strategisk til de nye tekno-kulturelle vilkår, jeg har kredset om ovenfor.
Relaterede artikler
K-chefens fem opgaver i 2017
-
Astrid Gade Nielsen har 25 års erfaring som kommunikationschef for Arla. Her kommer hun med sit bud på kommunikationsche...
Forstår du teksten?
-
Når organisationer skal skrive klare tekster om komplekse emner, skal kommunikationsafdelingen hverken have sidste ord o...
Kommunikatørrollen anno 2017
-
The Arthur W. Page Society udgav i marts 2016 en rapport, som forudsiger k-chefens nye roller i samtidens kommunikations...
De syv k-strategiske synder
-
Direktionen kræver det. Den skal være lang, og så skal den ligge på hjemmesiden, og der skal helst stå noget med værdier...
3387 k-folk vil se mere
-
Hvert år gennemfører den europæiske sammenslutning af k-chefer en gigantisk spørgeskemaundersøgelse af, hvad der er op o...
Hvad fanden bringer fremtiden?
-
Tim O'Reillys seneste bog "WTF – What’s The Future And Why It’s Up To Us" udtrykker både forbløffelse og forfærdelse ove...
Når maskinerne bliver guder
-
Hvorfor gyser vi ved tanken om den beåndede maskine? Fordi vi først lige for alvor er gået i gang med at undersøge, hvad...
Ingen dør af data
-
I fremtiden bliver det afgørende, at kommunikationsafdelingen kan håndtere og producere målrettet kommunikation ved hjæl...
Efter DR kommer Gud
-
Med jobskifte til Folkekirkens Nødhjælp har Charlotte Harder sagt farvel til journalistik i DR-byen og goddag til kommun...
Humans strike back
-
Ved årets SXSW havde menneskene stjålet fokus fra maskinerne. Den teknologiske udvikling har hidtil været styret af, hva...