Interview med Sine Nørholm Just
Hvad skal k-folket have fokus på lige nu?

Vi har spurgt den nyudnævnte professor i strategisk kommunikation ved RUC, Sine Nørholm Just, om hvad der optager hende lige nu.

Skrevet af

Redaktionen Kforum

1012 artikler

57 indlæg

Professor Sine Nørholm Just, Institut for kommunikation og humanistisk videnskab på RUC, er optaget af de komplekse relationer mellem teknologiske udviklinger og sociale forandringer.
Hvilke udfordringer står kommunikationsbranchen over for nu og i den nærmeste fremtid?
 
European Communication Monitor har lige udnævnt visuel kommunikation, sociale robotter, hypermodernitet og benchmarking til tidens fire vigtigste temaer. Jeg er meget enig, men vil nok formulere udfordringerne lidt bredere og slå dem sammen til tre:
 
  1. Teknologiske udviklinger
  2. Sociale forandringer
  3. Effektmåling.

Har du et bud på, hvad der skal til for at få dem løst?
 
Jeg tænker, at de komplekse relationer mellem teknologiske udviklinger og sociale forandringer udgør den allerstørste udfordring, og tendensen til at ville måle alting er et forfejlet forsøg på at tackle denne udfordring. Vi skal selvfølgelig bruge al den data, vi har, til alt, hvad vi kan, men hvis data er svaret, hvad er så spørgsmålet? Måske ikke det mest interessante. I stedet skal vi gå mere kvalitativt til de nye muligheder - men også de faldgruber, der ligger i krydsfeltet mellem teknologi og socialitet.
 
Hvad optager dig for tiden?
 
Jeg er, måske ikke overraskende, optaget af de sociale forandringer, der drives af og fremdriver teknologiske udviklinger. Her tænker jeg fx på de nye former for politisk organisering, der opstår af og i dette krydsfelt – populisme på både højre- og venstrefløjen og uden for traditionel fløjpolitik.
 
Hvilke tre bøger bør kommunikationschefen læse?
 
  • Angela Nagels Kill All Normies (2017) giver et indblik i koblingen mellem alt-right- og internetsubkulturer, hvilket er et eksempel på netop den ovennævnte udvikling.
 
  • David M. Berry & Anders Fagerjords Digital Humanities (2017) tilbyder en teoretisk ramme og et analytisk apparat, der gør os i stand til at forstå mødet mellem teknologi og kultur i bredere forstand.
 
  • Ib T. Gulbrandsen & Sine N. Justs Strategizing Communication (2016) - bare fordi!
 
Hvilken artikel om (strategisk) kommunikation vil du gerne læse hos Kforum?
 
En artikel, der overvejer, hvordan man som praktisk kommunikatør kan forholde sig strategisk til de nye tekno-kulturelle vilkår, jeg har kredset om ovenfor.

Relaterede artikler

Hvad kan K-branchen lære af Trump? - Hvordan kunne det ske? Vi har bedt ti eksperter om deres bud på, hvad vi kan lære af Donalds Trumps præsidentvalgkampagn...
De største digitale k-trends 2017 - Private messaging, virtual reality og mere video vil have indflydelse på, hvordan brands og virksomheder skal kommuniker...
K-chefens fem opgaver i 2017 - Astrid Gade Nielsen har 25 års erfaring som kommunikationschef for Arla. Her kommer hun med sit bud på kommunikationsche...
Godt arbejde fra gode k-folk = god forandring - ​​​​​​​Forandringsdagsordenen har et jerngreb om de danske virksomheder. Ledere og medarbejdere, der i forvejen har nok ...
Kan du være journalist, hvis du arbejder med strategisk kommunikation? - Ja siger de fleste kommunikatører, og nej siger journalisterne i en lang række forskellige undersøgelser.
Hvordan tjener du 35 millioner som k-chef? - NETS' kommunikationschef Karsten Anker Petersen har tjent op til 35 millioner kroner på kun to et halvt år for blot at p...
Ryd op i dit interne kommunikationsflow - Bliver din organisations kommunikationsflow omtalt som en jungle, en rodebutik eller udueligt til vigtig kommunikation? ...
Forstår du teksten? - Når organisationer skal skrive klare tekster om komplekse emner, skal kommunikationsafdelingen hverken have sidste ord o...
Kommunikatørrollen anno 2017 - The Arthur W. Page Society udgav i marts 2016 en rapport, som forudsiger k-chefens nye roller i samtidens kommunikations...
Topledere elsker kommunikationsfolk - Kommunikation virker på bundlinjen og er en fast del af dagsordenen, når den øverste ledelse i de mellemstore virksomhed...
Når k-strategien ligger langt fra forretningsmålene - Hver fjerde kommunikatør angiver, at deres kommunikationsstrategi ikke understøtter virksomhedens forretningsmæssige mål...
De syv k-strategiske synder - Direktionen kræver det. Den skal være lang, og så skal den ligge på hjemmesiden, og der skal helst stå noget med værdier...
It’s the communication plan, stupid! - Sådan laver du ikke en kommunikationsplan. Den officielle opskrift er nu at finde på nettet. Leveret af ingen ringere en...
Kommunikerer du som en white walker? - Game of Thrones er ikke blot en hitserie af episke proportioner. Det er også en skatkiste af gode råd inden for kommunik...
3387 k-folk vil se mere - Hvert år gennemfører den europæiske sammenslutning af k-chefer en gigantisk spørgeskemaundersøgelse af, hvad der er op o...
Kommunikations-strategiens facitliste - Vi kan alle blive enige om, at der spildes mange timer i den kreative klasse. Hundredvis af daglige e-mails skal læses o...
Hvad fanden bringer fremtiden? - Tim O'Reillys seneste bog "WTF – What’s The Future And Why It’s Up To Us" udtrykker både forbløffelse og forfærdelse ove...
Når maskinerne bliver guder - Hvorfor gyser vi ved tanken om den beåndede maskine? Fordi vi først lige for alvor er gået i gang med at undersøge, hvad...
Ingen dør af data - I fremtiden bliver det afgørende, at kommunikationsafdelingen kan håndtere og producere målrettet kommunikation ved hjæl...
Efter DR kommer Gud - Med jobskifte til Folkekirkens Nødhjælp har Charlotte Harder sagt farvel til journalistik i DR-byen og goddag til kommun...
"I skal blive bedre til at tænke forretning" - Kommunikationsafdelingerne er i høj grad med på de vigtige møder i virksomhederne, viser KOM magasinet og Kforums kommun...
Humans strike back - Ved årets SXSW havde menneskene stjålet fokus fra maskinerne. Den teknologiske udvikling har hidtil været styret af, hva...
3.096 k-folk tror ikke på fake news - Den nyeste undersøgelse blandt 3.096 europæiske kommunikationsfolk i 48 lande viser, at opbygning og fastholdelse af tro...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

46 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Job

Presserådgiver

Frist: 10. april

Kommunikationskonsulent

Frist: 12. april

Pressemedarbejder

Frist: 10. april
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.