Gode produkter er ikke længere nok

Mia Wagner er serieinvestor og kendt fra TV-programmet Løvens Hule. Hun er også medstifter af virksomheden Nordic Female Founders, som hun startede i november 2020. 1. oktober deltager hun i Kommunikationsforums webinar ”Er kommunikation overhovedet en god investering?”. Vi fangede hende for at få en forsmag på, hvad det kommer til at handle om.
Mia Wagner i sin bedst kendte rolle som løve i Løvens Hule. Kilde: DR
Mia Wagner i sin bedst kendte rolle som løve i Løvens Hule. Kilde: DR
Hvad er det for et landskab, virksomhederne bevæger sig rundt i sammenlignet med tidligere?
 
Især de seneste 5-10 år er der sket meget. Der er kommet en lagt større spredning på, hvordan vi kommunikerer os selv ud. Vi har ofte også vores egne platforme, hvor vi kan få lov til at udbrede os helt ukritisk og sige, hvad der passer os uden at skulle stå til ansvar for den frie presse – det ser vi politikerne bruge mere og mere. Sker der det samme for virksomhederne? Ja, for de var der før politikerne. Det har været en markedsføringsstrategi igennem mange år, at man har sine egne kanaler, som man kommunikerer igennem.#REKLAMEPLADS#
 
 
Hvad betyder det så?
 
Jeg arbejder meget med små virksomheder. Allerede i valget, når du involverer dig i en startup, ser du jo på, om den har mulighed for at vokse. Der er jeg opmærksom på, om jeg har med en virksomhed eller en stifter at gøre, der har en stemme eller er egnet til at have en stemme.
 
 
Hvad er stifterens eller virksomhedens "Why"?
 
Hvis du går ti år tilbage, så var det nok, hvis du lavede nogle gode produkter i god kvalitet. Tingene skulle gerne tale for sig selv, og hvis det hele gik lidt langsomt, så accepterede man, at det tog tid, før folk opdagede én, men det skulle de nok med tiden, hvis kvaliteten af din vare var god nok. Der har den moderne forbruger ændret sig radikalt. Når vi forbruger i dag, så gør vi det i høj grad for at vise omverdenen, hvem vi er. Vi leder efter forskellige måder, hvorpå vi kan kommunikere ud, hvad vi tror på, og hvad vi committer os til som forbrugere. Det kan være bæredygtighed, hvor vi gerne vil kommunikere, at vi tager ansvar.
 
Når man så skal vurdere, om man har at gøre med en virksomhed, der er egnet til at blive set og til at få opmærksomhed, og som dermed er egnet til vækst. Så bliver jeg nødt til at se på, om det er en virksomhed, der har en stemme. Allerede dér starter analysen, og det kan du jo godt kalde en PR- eller markedsføringsanalyse. Hvad er det, vi kan fortælle? Det er ikke længere nok at fortælle, at vi laver gode produkter.
 
 
Hvad hvis du har gode produkter, men ikke en stærk stemme?
 
PR og kommunikation er en god og nødvendig investering, men det er ikke en kroner og øre-investering. Det handler om at investere energi i at få afklaret, hvad det er, vi skal kommunikere ud. Jeg har svært ved at se en virksomhed, uanset størrelse, få succes i en moderne verden uden at have en konkret kommunikationsstrategi.
 
 
Hvad skal du sige til chefen, hvis han/hun tænker, at PR er noget pjat?
 
Det interessante der er, at når vi taler markedsføring, så er det jo en kombination af salg og branding. Man markedsfører helt hardcore for at sælge, og så er der en anden del, der går til branding. PR vil jo typisk være en brandingindsats. Det gør det jo selvsagt svært at måle vores ”return on investment”. Men ikke desto mindre er den vigtig. Det handler om at gøre det klart, at det er vigtigt at få kommunikeret ens identitet – det, mener jeg personligt, er meget vigtigt. Du har langt større chance for succes, hvis forbrugerne har mulighed for at relatere til dig og connecte med dit brand. Du er nødt til at fortælle de gode historier og sørger for, at de bliver hørt af de rigtige mennesker. 
 
 
Er der faldgruber, jeg skal være opmærksom på?
 
Lad os sige, at du har investeret i en konkret PR-strategi – det kan være, at du har sat direktøren i spil som en, der udtaler sig og har nogle holdninger, der kan være med til at sætte en dagsorden. Så løber du risikoen for, at direktøren holder op i virksomheden – måske går han over til en konkurrent. Skousen (hvidevarefirma, red.) havde en PR-strategi med en meget synlig direktør. Da virksomheden så blev solgt, var det meget vigtigt at holde på direktøren, som var blevet en meget vigtig del af brandingstrategien. Det kunne være en ting, man klart skal overveje.
 
 
Har du eksempler på, at PR har være en katalysator for succes?
 
Da vi startede Nordic Female Founders i november, havde vi en forventning om, at vi ville få noget arbejdsro til at starte det op. Men fordi vi har en stemme allerede, gik det utroligt stærkt med PR-bevågenheden. Vi havde en platform før, vi havde vores budskab på plads. Derfor var det vigtigt for os meget tidligt i forløbet at få lagt en stærk kommunikationsstrategi, der danner fundament for alt, hvad vi gør. Det var en lidt speciel oplevelse, men også et privilegium. Derfor er det også gået enormt stærkt. Det viser, hvor vigtigt PR og synlighed er.
 
 
Hvad skal jeg tænke over?
 
Der er noget med budskab og timing. Der er mange, der gerne vil sende en pressemeddelelse ud ved den mindste ændring. Det kommer man ikke nogen vegne med, udover at alle bliver trætte og måske ligefrem sure på en. Tingene skal have en reel nyhedsværdi. Du skal ville noget, ikke bare kommunikere. Så kan nogle forledes til at tro, at man jo bare kan lade, som om man vil noget, men offentligheden er ikke dum. Hvis du ikke er troværdig, så skal du lave noget andet. Du skal have et relevant budskab, som er mere end dit produkt.     
                       
 
Hvordan orienterer jeg mig på alle de mange platforme?
 
Min personlige strategi er at holde mig til få platforme, men det er nok også udtryk for en mild form for dovenskab. Men det er på den anden side en fejl at tro, at du SKAL være alle steder. Det giver ikke mening, hvis du gerne vil have mest ud af dine ressourcer. Det handler først og fremmeste om at være bevidst om din målgruppe. Hvis du er det, er det meget nemmere at finde de kanaler, hvor du rammer dem – og alle er ikke på alle platforme.   

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også