Dark patterns driver gæk med din hjerne

Internettet er et barskt sted for vores primitive stenalderhjerner. Årtusinders evolution har programmeret vores hjerner til at frygte bestemte farver, udløse adrenalin, når der er fare på færde, og altid, ALTID kopiere de andre stammemedlemmers handlinger. Det har tjent os godt indtil nu, men nu vender internettets mørke fyrster vores stenalderhjerner mod os selv. Ved hjælp af såkaldte dark patterns – mørke mønstre – snyder og manipulerer de os til at gøre ting, som vi slet ikke har lyst til at gøre, når vi forsøger at booke en rejse, læse en nyhedsside eller købe et kopiprodukt på Wish.com.
Foto: Getty
Foto: Getty
Har du nogensinde forsøgt at booke et hotelværelse og fået at vide, at der kun er ganske få værelser tilbage, så du må hellere skynde dig at få booket netop dette lækre værelse? Eller har du prøvet at afmelde et abonnement og brugt timevis på at finde afmeldingsformularen på en virksomheds hjemmeside? Eller har du måske oplevet at købe et produkt og pludselig opdage, at du faktisk ikke købte et produkt, men et løbende abonnement på en service?
 
Hvis du – som de fleste – kan svare ja på ovenstående, har du været offer for et dark pattern. Og nej, det er ikke titlen på den nyeste Star Wars-film, men derimod navnet på et hyppigt forekommende fænomen på internettet, som vi alle møder dagligt i større eller mindre grad. Dark patterns er snedige tricks, som designere og programmører kan bruge til at snyde vores primitive
stenalderhjerner til at gøre ting, som vi egentlig slet ikke har lyst til at gøre.
 

Simple og avancerede dark patterns

Dark patterns kan være helt simple, som når Politiken.dk farver knappen for at acceptere cookies grøn, mens knappen for at afvise cookies er samme farve som baggrunden.
 
 
 
 
Hvad ville du klikke på? Den indbydende grønne knap, som placerer bunker af tracking-cookies på din computer, eller den næsten usynlige hvide knap, hvor du bevarer dit privatliv? Screendump: Politiken
 
Men dark patterns kan også være komplekse og udnytte personlige data og avancerede algoritmer til at spille på netop din frygt eller dine idiosynkrasier. Det så vi f.eks., da Trump-kampagnen i 2016 benyttede massive mængder af Facebook-data, snedige algoritmer og personligt designede annoncer til at skræmme bestemte vælgere væk fra stemmeboksene i USA.
 
Er du krigsveteran, er der ingen tvivl om budskabet: De andre medlemmer af din stammer hader også Hillary og alt, hvad hun står for. Screendump: Facebook
 

Fear of missing out

Dark patterns spiller på kendte svagheder i vores hjerner, som de udnytter til at få os til at gøre ting frivilligt, men som egentlig ikke er i vores interesse. For eksempel udnytter mange hotelbookingsider vores indbyggede frygt for at gå glip af noget, når de fortæller os, at lige netop dette toplækre hotelværelse er blevet set af 17 andre brugere, og i øvrigt er der kun to hotelværelser tilbage på hele hotellet. Dette dark pattern spiller på hele to svagheder: vores frygt for at gå glip af et værdifuldt bytte og vores sociale trang til at gøre som de andre i stammen.
 
Scarcity in UX: The psychological bias that became the norm | by David  Teodorescu | UX Collective
Rækken af dark patterns står i kø på denne hotelbookingside! Det handler om at stresse dig så meget som overhovedet muligt, så stenalderhjernen tager over. Book, book, book, nu! Før det er for sent!
 

Kakerlakhotel

Andre typer dark patterns udnytter simpelthen vores manglende evne til at overskue store mængder af information. Prøv f.eks. at afmelde din konto på Amazon.com. Det kræver en labyrintisk søgning på deres ekstremt omfangsrige webside, hvor man skal følge adskillige ulogiske skridt for så endelig at komme frem til en side, hvor man bliver bedt om at tale med en kundeservicerepræsentant. Det er simpelthen så uoverskueligt og besværligt, at de fleste almindelige mennesker giver op undervejs. Denne type dark pattern er også kendt som et kakerlakhotel, fordi det er nemt at tjekke ind, men næsten umuligt at tjekke ud.
 
 

Prøveabonnement, eller er det?

Endelig er der den slags dark patterns, der udnytter vores iboende dovenskab og glemsomhed. Tænk på alle de favorable prøveabonnementer, du tilbydes rundt omkring på internettet. Én af mine gode venner bliver f.eks. ved med at sende mig favorable tilbud om, at jeg kan prøve Berlingske digitalt gratis i hele fem uger. Det lyder jo fristende, men for at ”prøve” abonnementet skal jeg altså lige opgive mit kreditkortnummer først. Med andre ord: Ikke et prøveabonnement, men derimod et dark pattern, der håber på, at jeg glemmer mit prøveabonnement og uforvarende bliver hængende som betalende ”kunde”.
Et såkaldt “prøveabonnement”, men er det en prøve, når du allerede har opgivet dine kreditkortinformationer? Berlingske håber, at deres kunder er dumme og glemsomme nok til at glemme at afmelde deres kreditkort. Men Berlingske er langtfra de eneste. Dette dark pattern er desværre mere normen end undtagelsen hos virksomheder, der tilbyder abonnementer. Screemdump: Berlingske
 

I strid med lovgivningen

Men er den slags ikke ulovligt, tænker du sikkert. Tjooo… I de ekstreme tilfælde er dark patterns naturligvis ulovlige, og i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og hos Forbrugerombudsmanden har de faktisk skarpe jurister, der vurderer om dark patterns bliver rigtig mørke og overtræder lovgivningen. Eksempelvis har Forbrugerstyrelsen et ret skarpt blik rettet mod de såkaldte abonnementsfælder, hvor forbrugere tror, at de køber et produkt, men undervejs i købsflowet bliver købet forvandlet til køb af et abonnement. Det er naturligvis ikke ulovligt at sælge abonnementer, men hvis forbrugeren ikke er klar over, hvad hun køber, er det i strid med lovgivningen. Juristerne hos Forbrugerstyrelsen studerer designet i hele købsflowet og vurderer, om forbrugeren undervejs vildledes eller manipuleres til at købe et abonnement i stedet for et produkt.
 
Konkurrencemyndighederne har dog begrænsede ressourcer til at forfølge sager, og derfor er det kun de groveste tilfælde af ulovlige dark patterns, som retsforfølges. Derudover er der så den store mængde af gråzonetilfælde, som ikke er decideret ulovlige, men hvor forbrugere alligevel groft manipuleres til at gøre ting, som ikke er i deres interesse.
 

Five shades of manipulation

Man kan inddele dark patterns i en skala, der går fra manipulerende design, som groft skader brugeren, til manipulerende design, der forsøger at hjælpe brugeren. Den sidste type er også det, vi kender som nudging.
 
 

Syv gode råd til at bekæmpe dark patterns

Internettets mørke operatører snylter på svaghederne i vores stenalderhjerner. Så hvis vi skal bekæmpe dark patterns, gælder det om at forstå vores hjerners svagheder og agere lidt mere eftertænksomt og rationelt, når vi bevæger os rundt i den digitale verden. Her er i hvert fald syv gode råd til at bekæmpe ”the dark side of design”:
 
  1. Vær særligt opmærksom på dark patterns, når du har pengepungen fremme. De mest luskede dark patterns handler som regel om at lokke penge ud af lommen på dig, så hvis du har kreditkortet fremme, bør du være ekstra opmærksom på design, der forsøger at vildlede. Hold øje med præ-udfyldte checkboxes, lad dig ikke stresse af tikkende ure, osv.
     
  2. Skru ned for tempoet. Mange dark patterns forsøger at udnytte, at vi har travlt. Vi gider ikke læse lange tekster, da vi skal have booket billetten før, der er udsolgt og så videre. Men når vi stresser, falder vi oftere tilbage på stenalderhjernen og bliver et nemt offer for dark patterns. Skru ned for tempoet, og brug den rationelle og langsomt tænkende del af din hjerne.
     
  3. Brug fortrinsvist servicer på internettet, som du kender eller har hørt gode ting om. Tjek evt. Trustpilot. Websider, der anvender dark patterns, bliver ofte ratet lavt og udstillet på Trustpilot.
     
  4. Brug kendte virksomheder, som har et brand, der skal beskyttes. Kendte virksomheder bruger også dark patterns, som vi har set ovenfor, men de bruger sjældent dark patterns, som er decideret ulovlige, fordi de hurtigere kommer i konkurrencemyndighedernes søgelys, og fordi det kan være dyrt for deres brandværdi, hvis deres uetiske designpraksisser bliver slæbt gennem sølet på sociale medier.
     
  5. Køb dine varer og servicer hos danske og europæiske virksomheder, hvor du faktisk kan klage, hvis du føler, at du er blevet snydt af et dark pattern. Som sagt er Forbrugerstyrelsen på jagt efter virksomheder, der benytter sig af ulovlige dark patterns, så det er ikke usandsynligt, at du får medhold i en klage.
     
  6. Call them out! Hvis du selv oplever dark patterns – selv de lovlige af slagsen – bør du fortælle virksomheden, at det ikke er ok. Hvis du vil være flink, skriver du en mail til kundeservice, og hvis du vil være mindre flink, anmelder du deres praksis på Trustpilot eller nævner det i sociale medier.
     
  7. Meld dem til myndighederne. Sørg for at melde de virksomheder, som benytter sig af ulovlige dark patterns til konkurrencemyndighederne. Det gør det sikrere for alle os andre at bevæge os rundt i den digitale verden. Du kan klage over køb af produkter her eller klage over vildledende markedsføring her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også