Totalt overset k-område har udviklet sig voldsomt

Intern kommunikation er ”et meget underkendt område”, som blandt andet er afgørende for at forløse virksomheders strategier, mener Mette Krogh. Det skal hun selv være med til at bevise som ny global kommunikationsdirektør i Rambøll.
Mette Krogh får som global kommunikationsdirektør i Rambøll blandt andet ansvar for at få en ny strategi til at leve på tværs af 35 lande. Foto: DI / Presse
Mette Krogh får som global kommunikationsdirektør i Rambøll blandt andet ansvar for at få en ny strategi til at leve på tværs af 35 lande. Foto: DI / Presse
Ved udgangen af året siger Mette Krogh farvel til glaspaladset på Rådhuspladsen, hvor Dansk Industri holder til. Det sker efter knap fem år som kommunikationschef.
 
I sin nye stilling bliver hun global kommunikationsdirektør, eller Global Director for Internal & People Communications, i Rambøll, der tæller omkring 17.000 medarbejdere i 35 lande.
 
”Rambøll lancerede tidligt sidste år en ny strategi for organisationen, som ikke overraskende går i en meget grøn retning. Den er vanvittigt spændende, og der er meget kulturændring i en ny strategi, som kræver, at man ændrer adfærd,” siger Mette Krogh om baggrunden for sit jobskifte.
 
De adfærdsforandringer skal hun og hendes team være med til at drive.  
 
”Jeg skal være med til at få den nye strategi ud at leve gennem stærk intern kommunikation, ledelsesrådgivning og forandringsprocceser.”
 

Totalt overset k-disciplin

Intern kommunikation er sjældent den kommunikationsdisciplin, som stjæler overskrifter eller har prestige udadtil. Den oplevelse deler Mette Krogh, selvom det ifølge hende burde være anderledes.
 
”Intern kommunikation er totalt overset. I mine nogle og 20 år i kommunikation har det været mit faglige interesseområde, derfor er jeg ofte startet i job, hvor fokus var på det interne, hvorefter der er kommet en ekstern dimension ovenpå,” siger Mette Krogh, som grundlæggende mener, at den skarpe opdeling mellem intern og ekstern kommunikation er forældet.
 
”Den opdeling eksisterer ikke i dag,” siger Mette Krogh med henvisning til, at de to discipliner er så afhængige af hinanden, hvilket igen hænger sammen med, at disciplinen har rykket sig i takt med virksomhedernes behov.
 
”Den klassiske interne kommunikation har udviklet sig voldsomt meget. Ud over koblingen til det eksterne er den koblet til forandringsprocesser og til HR- og ledeselsprocesser. Alligevel er det et meget underkendt område,” siger Mette Krogh.
 

To store misforståelser om intern kommunikation

Hvad ser du som de største misforståelser, når det gælder intern kommunikation?
 
”En fejl kan være, at intern kommunikation alene bliver opfattet som det, der foregår på intranettet,” siger Mette Krogh og tilføjer:
”En anden fejl er, at intern kommunikation er ejet af den interne kommunikationsafdeling. Det er den ikke. Vi laver alle sammen intern kommunikation, bevidst eller ubevidst, hele tiden i en organisation.”
 
Derfor har især ledere en særlig rolle, når det gælder det at være rollemodeller for måden, man kommunikerer på i en virksomhed og i oversættelsen af eksempelvis en ny strategi, mener Mette Krogh.  
 
”Har top- og mellemlederne ikke en erkendelse af den rolle, så opstår der et kommunikationsvakuum," siger hun og tilføjer: 
 
"Når man som Rambøll har omkring 17.000 medarbejdere i 35 lande, er det et kæmpe problem, hvis der er forretningsenheder eller lande, som du ikke får med på den strategiske rejse. Det er en spændende, men stor udfordring at få det til at ske.”
 

Detektiv på organisationen

Selv vil hun gribe sin nye rolle an ved at finde ud af, hvad status er på arbejdet med den nye strategi.
 
”Jeg vil være nysgerrig på, hvor langt den er kaskaderet ned. Det er selvfølgelig ikke nødvendigt, at den enkelte medarbejder kan recitere den klokken 4 om natten, men der skal gerne være en bevidsthed om, at det, man laver hver dag, bidrager til den retning, der er sat.”
 
Derudover handler det om at finde forstørrelsesglasset frem.  
 
”I starten vil jeg bruge en del tid på at være detektiv på organisationen og sammen med gode kollegaer måle på, hvordan den kommunikationsmæssige infrastruktur er. Det vil for eksempel sige, hvordan man holder møder, og hvordan man kobler dem til ledelsesprocesser, samt om vi kan måle i MUS, om strategien er knyttet op på medarbejdermål.”
 
Derudover vil Mette Krogh benytte nogle kommende ledelseskonferencer til at finde gode eksempler på medarbejdere, der arbejder med den nye strategi, så de kan komme med gode eksempler på det.
 
”Og så er der selvfølgelig et væld af aktiviteter, der ikke direkte er koblet op på strategien, men handler om blandt andet trivsel og employer branding,” siger Mette Krogh, som ikke kommer til at kede sig.  
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også