Indavl hos Creative Circle Award
Kan kvinder være kreative?

Man må være opmærksom, hvis der er et strukturelt problem, som forstærker eller ligefrem medfører, at der ikke skabes diversitet i en jury som den til Creative Circle. Signe Zacher Carlsen tager bladet fra munden. Foto: Getty Images

Skrevet af
Chief Creative fra Advice tager bladet fra munden og siger sin uforbeholdne mening om dette års Creative Circle Award og om Creative Circles indavl og mangel på valg af kvinder i juryen. Opdateret: Se Creative Circles svar i bunden af artiklen.
Alle, der interesserer sig for AI og machine learning, ved, hvor alvorligt man taler om biased algoritmer. Altså, det forhold, at man kommer til at reproducere fortidens indsnævrede tankegang eller fordomme i fremtiden.
 
Man må simpelthen tage højde for, at vi har bevæget os videre – at vi er på et højere og mere oplyst stadie, der ikke længere tager for givet, at sorte ikke kan være professorer, eller børn skal disciplineres med en røvfuld. Der må en menneskelig intelligens ind og korrigere de fejl, som systemet reproducerer.
 
Et biased Creative Circle
En lignende korrigerende menneskelig intelligens kunne med fordel tilføres Creative Circle, når de konstaterer, at juryen består af 90 % mænd, og konkluderer, at sådan er det bare. Det kan man ikke gøre noget ved, det er jo ikke mænd – men vindere – og det er systemet selv, der har afgjort det. Men systemet er skabt forandringsresistent og selvrefererende, når det lader vindere kåre vindere (og dermed jurymedlemmer) år efter år.
 
Jeg tror på ingen måde, at der er medlemmer af juryen, som ikke tager deres ansvar alvorligt eller voterer på et useriøst grundlag – endsige foretrækker et køn frem for et andet. Men sagen er, at ingen mennesker kan være 100 % objektive – alle taler ud fra en smag, en historik og et ståsted. Og strukturen i juryudnævnelserne lader en bestemt smag eller idealer om kreativitet reproducere sig.
 
En smag, som på en eller anden måde må favorisere mænd. Tallene er ganske enkelt for markante til, at man kan se bort fra, at der er en strukturel fejl et sted.
 
Bedaget sceneshow
Og det er tilsyneladende ikke kun udnævnelserne til juryen, der virker bedagede og mangler kreativ nysgerrighed. Vi var en del, der var målløse over sceneshowet til Creative Circle Award.
 
En mand i fodboldtøj flankeret af to unge pointpiger med langt lyst hår og lårkorte kjoler. Kreativiteten i dette var på niveau med et quizshow på den italienske kanal Rai Uno. Hvorfor er ambitionerne ikke større?
 
Sceneshowet til Creative Circle Award var en bedaget størrelse. 
 
App manglede kreativitet
I år var der op til Creative Circle Award et nyt sjovt initiativ. En app. Folk i branchen kunne på forhånd stemme om, hvem man troede ville vinde. Dette stykke teknologi kunne man have brugt til mange kreative initiativer – fx kåre publikumsprisen, se, hvilke kampagner der blev regnet for bedst af forskellige grupper – chefer, projektledere, kreative, gamle, unge – kvinder og mænd. Muligheden for at trække data og skabe indsigter er mange.
 
Men CC vil åbenbart helst bekræfte den bestående orden. Appen blev brugt til at kåre, hvem der kunne stemme som … (mande)juryen! Og den, der kom tættest på juryens resultat vandt en plads i … juryen!!! Systemets forsmag for indavl er imponerende.
 
Ingen ønsker at blive valgt på baggrund af sit køn
Der er en god grund til at være på vagt over for 'svenske tilstande' og kvoter – ingen ønsker som bekendt at blive valgt til noget som helst på baggrund af sit køn og ikke sine kvalifikationer (det gælder vel – ironisk nok – også alle de mænd, som tilsyneladende har lettere adgang til podiet).
 
Omvendt må man være opmærksom, hvis der faktisk er et strukturelt problem, som forstærker eller ligefrem medfører, at der ikke skabes diversitet i juryen og dermed i de vindende cases.
 
Her kunne man eventuelt i samme omgang tage stilling til andre parametre som alder, geografi og kulturelt værdisæt.
Det bliver spændende, om Creative Circle vil lade 2019 være året, hvor de åbner op for mere kreative tilgange til kreativitet – til glæde for alle branchens kreative kvinder og mænd.
 
-
Se Creative Circles svar her
 

Relaterede artikler

Bureaumassakren - Forbrugerne udvikler sig hurtigere end reklamebureauerne, og derfor bliver branchen ved med at være i krise. I udlandet ...
Kvikke kampagner kæmper for samfundet - Reklamebranchens svar på Oscar-statuetten blev uddelt i sidste uge og vinderne blev 'Den Kvikke Vej' og 'Digital Post'. ...
I den danske bureaubranche er alle verdensmestre - I den danske bureaubranche uddeles awards med løs hånd ud fra kriterier, der gør at de fleste bureauer, der bare gør sig...
Hvad vil du overhovedet med dit design!? - Hvem er det, vi designer for? Hvis det er os selv, så er vi på rette spor, hvis ikke, så skal der ske en radikal ændring...
Her er ingredienserne i award-vindende kampagner - De mest prisvindende reklamer internationalt set har flere ting tilfælles: De gør brug af følelser i stor stil – de mark...
Supernørdernes nye leder - Hvis der er en teknologi, som har været genstand for kæmpestor hype i tech-kredse, er det blockchain. Teknologien er ble...
Adfærdsdesign for dummies - Ny dansk introduktion til adfærdsdesign. Forsker ved School of Politics and International Relations Erik Gahner Larsen a...
Design gør dig rig. Design gør dig sund. - I sidste uge skrev Peter Svarre en artikel, hvor han efterspurgte, at designernes ”hyperæstetiserede formgivning og farv...
Nye aktivister i jakkesæt - En anderledes bølge af aktivisme har ramt verden. Vi er trådt ind i en ny æra i forhold til den rolle, virksomheder skal...
Se de 3 nominerede til årets KOM-kampagnepris - Ved årets kommunikationskonference KOM18 den 3. maj uddeler DJ og Kforum for anden gang prisen for årets bedste kampagne...
Københavns Kommune vinder årets kampagnepris - Blandt tre nominerede kampagner – herunder Google Sheep View fra Liquidminds – vandt Københavns Kommune for en inhouse-k...
Highlights fra KOM18 - I torsdags fik kommunikationsbranchen et boost på KOM18 - kommunikationsbranchens store årlige konference, som i år blev...
Insektprojekt vinder Kravlingpris - 'Irmas Insekter' af Christine Jensen og Thorbjørn Liljegren vandt en pris i kategorien Kommunikation ved lørdagens Kravl...
Ligestilling er ikke rock and roll - Kvindelige musikere fylder ikke meget i de danske festival-lineups. Ifølge forsker handler det om at sælge flest billett...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

41 JOB

Global PR Manager

Se alle job Indryk job

Job

SVP Communication Partner

Frist: 24. marts

Kommunikationskonsulent

Frist: 22. marts kl. 12.00

Kommunikationskonsulent

Frist: 9. april
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.