Imagetaberne i Berlingske Business' imagemåling 2015
Tanker fra taberne

Skrevet af

Redaktionen Kforum

908 artikler

57 indlæg

Berlingske Business Magasin er netop udkommet med sin årlige imagemåling. Toppen af ranglisten domineres som sædvanlig af LEGO, Novo Nordisk, A.P. Møller-Mærsk og de andre nationale klenodier. Men hvem ligger i bunden af listen? Hvordan ser verden ud derfra, og hvad er vejen frem? Taberne har delt deres tabertanker med os. Det er klogt, og det er klart. For man lærer af sine nederlag og fejl. Moralen er klar: Man kan godt tjene penge, selvom man har et dårligt omdømme, men det er svært at have et godt omdømme uden at tjene penge.
Vi har læst om toppen af poppen, og vi har læst om højdespringerne. Men hvem er styrtdykket siden sidste år, og hvem ligger i bunden af Berlingske Business' imagemåling?
 

Største tab i imagefald 2015

Kilde: IFO - Instituttet for Opinionsanalyse og Berlingske Research.
 

 

Bundplaceringer 2015

Kilde: IFO - Instituttet for Opinionsanalyse og Berlingske Research.
 

 

Ti bundplaceringer: udviklingen fra 2006-2015 

 
Kilde: IFO - Instituttet for Opinionsanalyse og Berlingske Research.
 

Virksomheder med dårligst gennemsnitlig udvikling fra 2006-1015

 
Kilde: IFO - Instituttet for Opinionsanalyse og Berlingske Research.
 
Kforum har talt med nogle af virksomhederne i bunden af imagemålingen. Hvad, mener de selv, er skylden til deres dårlige image? Og hvad vil de gøre anderledes fremadrettet? Læs, hvad DR, Nets, PFA, Telia, TDC, Aller og JP/Politikens Hus har at sige til deres placering.
 
DR's turbulente år
”Det har været et turbulent år for DR med en række konkrete sager, der har slidt på DR's image. Kritikken retter sig primært mod organisationen, mens vores programmer og brands ikke ser ud til at være påvirkede. Det ændrer dog ikke på, at det er noget, vi tager meget alvorligt, og som vi allerede handler på. Derudover er det ærgerligt at konstatere, at mediebranchen generelt går tilbage. Det er bekymrende i en tid, hvor medierne står over for en række store fælles udfordringer, ikke mindst på grund af den internationale konkurrence," siger Louise Brincker, kommunikationschef.
 
Louise Brincker, kommunikationschef hos DR.
 
Nets: "Vi arbejder på sagen"
”Der er ikke noget overraskende i, at vi ligger, hvor vi ligger, efter Se & Hør-sagen sidste forår. Vi har lært af sagen. Først og fremmest at vi skal være endnu dygtigere til at passe på de oplysninger, som vores kunder har betroet os. Derfor investerer vi massivt i nye sikkerhedssystemer i disse år. Derudover har vi lært, at vi skal kommunikere mere åbent om vores virksomheds aktiviteter for at opbygge den tillid hos vores stakeholders, der er så afgørende. Vi har ingen forventning om, at det på den korte bane fører til en markant bedring af vores image, men vi arbejder hårdt på sagen,” udtaler Karsten Anker Petersen, kommunikationschef.
 
Karsten Anker Petersen, kommunikationschef hos Nets.
 
Modvind i PFA
”PFA har det seneste halve år været gennem en del turbulens i forhold til et par helt konkrete mediesager. Dem havde vi naturligvis gerne været foruden, men det gælder for PFA som for de fleste andre større selskaber, at der ikke altid er medvind. Med PFA’s position i markedet er det et grundvilkår, at pressen skriver om os på godt og ondt. Den opmærksomhed er vi i bund og grund glade for. Men det er klart, at vi er kede af imagefaldet i undersøgelsen 2015. Vi konstaterer dog, at faldet kan forklares med nogle helt konkrete sager, som ikke knytter sig til kvaliteten af PFA som pensionsselskab. Derfor er det forventningen, at vi vil genvinde det tabte over tid – dog under den forudsætning at vi fastholder kvaliteten i vores kerneprodukt, nemlig at levere et godt pensionsprodukt til kunderne," siger Morten Jeppesen, direktør for Koncernkommunikation & Public Affairs.
 
Morten Jeppesen, direktør for Koncernkommunikation & Public Affairs i PFA.
 
Telia: Opgaven skal løftes som branche
”Der er ingen tvivl om, at image er en udfordring for teleselskaberne. Telefoni er infrastruktur, som vi forventer er tilgængelig 24 timer i døgnet og 365 dage om året. Og selvom vi har et utroligt bredt dækkende netværk af allerhøjeste kvalitet (også når man sammenligner med udlandet), så er det jo følsomt udstyr, vi har med at gøre. Og når der en gang imellem er udfordringer, betyder det rigtig meget for den enkelte, fordi konsekvensen er så umiddelbar og kan være noget så frustrerende. Derfor tror jeg også, at opgaven i høj grad skal løftes som branche, men vi arbejder naturligvis også selv aktivt for at forbedre kundeoplevelserne – både i forhold til netværket og i kontakten med os. Når vi forventeligt får EU's godkendelse til at fusionere med Telenor, vil vi for alvor blive i stand til at foretage de nødvendige investeringer, som blandt andet vil komme kunderne til gode i form af et endnu bedre netværk og brugervenlige produkter," siger Mette Honoré, kommunikationsdirektør. 
 
Mette Honoré, kommunikationsdirektør hos Telia. 
 
TDC: Kunderne har nogle særlige forventninger til os
"TDC ikke ’bare’ er et infrastrukturelt brand, og vi vil ikke forsøge at skyde os ind under, at det generelt er svært at have et godt image for virksomheder som os. TDC er et brand som stort set alle danskere kender og har en holdning og en forventning til. Så vores udfordring er ikke alene, at kunderne synes, at branchen er utroværdig og produkterne svære at gennemskue, og hvad man nu ellers anklager telebranchen for. Men også at kunderne har nogle særlige forventninger til TDCs rolle, vores ansvar, tilgængelighed osv. i forhold til den digitalisering af vores hverdag, som vi alle oplever i disse år. På det punkt giver målingen selvfølgelig anledning til overvejelse, og det er helt sikkert et emne, som vi kommer til at bruge en del kræfter på i de kommende år", siger Ib Konrad Jensen, pressechef.
 
Ib Konrad Jensen, pressechef hos TDC. 
 
Aller: Rimeligt og forventeligt
”Se & Hør-sagen har i løbet af det sidste års tid fået stor opmærksomhed i medierne, og derfor er det både naturligt og forventeligt, at vi oplever et fald i imagemålingen. I forhold til sagens alvor er resultatet af undersøgelsen i vores øjne også rimelig. Det er selvfølgelig en vigtig opgave for os, at vi får genopbygget vores image, hvilket vi allerede føler, vi er godt i gang med. I den forbindelse har vi bl.a. allerede implementeret en række interne tiltag, så vi sikrer, at noget lignende ikke kan finde sted igen. Dertil arbejder vi fortsat målrettet og ambitiøst videre med vores Safari-strategi, hvor vi siden 2012 har åbnet for en helt ny markedsforståelse i koncernen. Ved at tænke i nye forretningsmæssige økosystemer får vi muligheden for at skabe flere nye produkter og tjenester, som vi kan kapitalisere på gennem forskellige platforme. Ud over at det giver os flere ben at stå på, øger det også vores konkurrenceevne i kerneforretningen og sikrer forsat vækst for koncernen som helhed,” udtaler Pål Thore Krosby, administrerende direktør, til Berlingske Business Magasin.
 
Pål Thore Krosby, administrerende direktør for Aller. Foto: Polfoto/Stine Bidstrup. 
 
JP/Politikens Hus: Ærgerligt
”Analysen viser, at mediernes omdømme er under pres. Og det ærgrer mig selvsagt, at opfattelsen af JP/Politikens Hus er blevet ringere. Det skal vi have gjort noget ved. Men med så markante medier som vores er det ikke et mål i sig selv at vinde alle popularitetskonkurrencer," udtaler Stig Ørskov, administrerende direktør, til Berlingske Business Magasin. 
 
Stig Ørskov, administrerende direktør for JP/Politikens Hus. Foto: Polfoto/Mik Eskestad. 
 

Medierne er under pres: Udviklingen fra 2006-2015

Kilde: IFO - Instituttet for Opinionsanalyse og Berlingske Research.
 
Ser vi imidlertid i den gode ende af målingen, ligger LEGO som en klar vinder efterfulgt af Novo Nordisk, A.P. Møller - Mærsk, Novozymes og IKEA. Se toppens placeringer og udvikling herunder. 
 

Ti topplaceringer: Udviklingen fra 2006-2015

Kilde: IFO - Instituttet for Opinionsanalyse og Berlingske Research.

 

Virksomheder med bedst gennemsnitlig udvikling fra 2006-2015

 
Kilde: IFO - Instituttet for Opinionsanalyse og Berlingske Research.

Relaterede artikler

LEGO har det bedste image, punktum - Berlingske Business Guld Image er business-toppens årlige skønhedskonkurrence, hvor virksomhederne bliver vurderet ud fr...
Tip fem rigtige på image-kuponen - Berlingskes årlige imagemåling er netop udkommet, og det er som sædvanlig en kærkommen anledning til at gøre status over...
Tillid = (T+P+N)/S - Tillid er en betingelse for et stærkt omdømme, og nu er The Reputation Council klar med opdaterede spilleregler for, hva...
Ex-rådgiver for Corydon: Stor fan af DSB's kommunikation - De seneste fire år har Sten Kristensen været rådgiver for Bjarne Corydon. Før det var han pressechef for Socialdemokrate...
Telebranchen er helt til hest - Tyngdeloven er ophævet, når det gælder salgslogikkerne i telebranchen. Eller også skal man have røget svampe for at fors...
Er din virksomhed moden til måling? - I sidste uge var der nørdekonference for verdenseliten inden for kommunikationsmåling. Det vigtigste fra årets konferenc...

Giv din stemme

9 stemmer
4,2/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

36 JOB

Communications Specialist

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Social Media Manager

Frist: 12. december

Communications Specialist

Frist: 10. december kl. 12.00

Bureau-praktikant

Frist: 13. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.