Ib Konrad Jensen stopper hos TDC
Eks-pressechef hos TDC: Det her var min største udfordring

Skrevet af
10 spørgsmål til Ib Konrad Jensen om hans fremtidige planer, hans største kommunikative udfordring hos TDC, og hvad han ville have gjort anderledes, hvis han fik chancen.
Ib Konrad Jensen er netop stoppet som pressechef hos TDC efter 11 år i koncernen. Han har sagt op uden at have et nyt job på hånden, fordi han trænger til at trække stikket og tage en pause.
 
“Jeg har ikke noget job på hånden, og det har været et bevidst valg. Jeg har brugt 11+ år i TDC og jeg har brug for en lille pause for at finde ud af, hvor jeg skal hen herfra. En vej kunne være kommunikation med et etisk eller politisk udgangspunkt f.eks. i en NGO. Det har jeg ikke prøvet, og det kunne være spændende. Men lad os nu se; der er også interessante virksomhedsopgaver derude. Og så har jeg i øvrigt nogle bogprojekter, jeg skal have kigget på."
 
Vi har stillet ham 10 spørgsmål, hvor du bl.a. kan læse om, hvad Ib Konrad Jensen ville have gjort anderledes i dag, samt hvilken kommunikatør han ser op til. 
 
 
1. Hvad har været den største kommunikative udfordring i din lange karriere hos TDC?
 
Det har ubetinget været kommunikationen omkring kapitalfondenes ejerskab af 88 pct. af aktierne i TDC. Selv om de for længst har solgt deres aktier, hænger de til stadighed som en sort sky over selskabet, som det senest kom til udtryk i DRs og Politikens omtale af fondenes skatteaftaler med Luxembourg.
Politiken skrev, at det var TDC, der havde bedt om lavere skat i Luxembourg, selv om det de facto var fondene. Avisen mente, det var ét fedt!
 
 
2. Er der en sag, hvor du i dag – med den viden og erfaring du har - ville have gjort noget anderledes?
 
Kun en enkelt sag, hvor vi afviste at stille op til interview med Kontant. Det har jeg fortrudt. Som virksomhed skal du stå på mål for dine handlinger, uanset om du finder, at det pågældende medie er et teaterstykke mere end en oplysningsvirksomhed.
 
 
3. Hvad er vigtigt i forhold til samarbejdet med de øvrige afdelinger i en stor organisation, når man er ansvarlig for kommunikation?
 
At kommunikationsafdelingen bliver set og optræder som en integreret del af organisationen, så du ikke bare bliver et nødvendigt onde, som bliver sat til at feje op eller 'at indrykke en artikel'. Din afdeling udfører en funktion, som er mindst lige så vigtig som produktion, salg og kundeservice, og skal eksekvere med samme selvfølgelighed. Du skal tænke kommunikation, før direktøren eller eksperten finder på at gøre det.
 
 
4. Hvem er din største helt?
 
Jeg har ingen helte, men jeg var vild med Per Larsen som politikommissær. Selv hvis en christianit blev tævet til lirekassemand af 14 politifolk, og det kunne dokumenteres på tv, var han i stand til at trække fokus over på sin fantastisk troværdige person. Han kunne forvandle en mediemæssig katastrofe til en 'pokkers ærgerlig' bagatel, så man troede på ham.
 
 
5. Hvilket råd vil du give til dig selv som ung mand i kommunikationsbranchen?
 
Tal med alle. Skal du rådgive en direktør, skal du vide, hvad hans arbejdsmand mener. Hold fast i din integritet.
 
 
 
 
 
 
6. Hvilke udfordringer står kommunikationsbranchen overfor?
 
Forskydning i mediebilledet, hvor de professionelle medier mister terræn til amatørerne på de sociale medier. Dette i kombination med, at der bliver færre og færre fagmedarbejdere i medierne, som kender og forstår dynamikken på et marked eller i en organisation. Det er det rene knaldgas, hvor selv den mindste rystelse kan udløse en eksplosion.
 
 
7. Kan du anbefale en eller flere bøger?
 
Nej. Fagbøger om kommunikation er enten teori- eller historiebøger. Ingen af delene er en skid værd, når du står midt i det. Hvis du skal læse noget, så læs en god roman.
 
 
8. Hvem synes du har gjort det rigtig godt kommunikationsmæssigt?
 
Det tør jeg ikke komme med et bud på. Det afhænger helt af, hvilken bane vi taler om. 
 
 
9. Nævn en aktuel kommunikationssag i medierne, som optager dig og hvorfor?
 
Sagen om flygtninges værdier. Jeg undrer mig til stadighed over, at politikere og rådgivere bag det forslag ikke kunne få øje på den katastrofale historiske flanke i den sag.
 
 
10. Har du et motto?
 
Egentlig ikke, men jeg kan godt lide tankegangen bag 'never let a crisis go to waste'.
 
 
 
På sit CV kan Ib Konrad skrive YouSee, hvor han fra 2009 til 2013 var ansat som kommunikationschef, og med en uddannelse som journalist kan han også krydse Berlingske, Login, Communique, Politiken og Ingeniøren af som forhenværende arbejdspladser. 
Nu er visitkortet midlertidig sat i bero, og hvad fremtiden bringer, er stadig uvist. 
 
 
 

Relaterede artikler

Nordeas nye k-chef: Jørgen Leth er mit forbillede - Den 1. marts starter Søren Hansen Reumert som ny kommunikationschef hos Nordea. Han kommer fra Sydbank, hvor han var kom...
Ex-rådgiver for Corydon: Stor fan af DSB's kommunikation - De seneste fire år har Sten Kristensen været rådgiver for Bjarne Corydon. Før det var han pressechef for Socialdemokrate...
Lüders: K-branchen på vej ud af direktionen - PR-mand med 25 år i spidsen PR-bureau, senest som arbejdende bestyrelsesformand skal nu over på kundesiden.
Gitte Lillelund Bech: Min mor er mit største forbilllede - Den røde tråd gennem tidligere forsvarsminister Gitte Lillelund Bechs karriere har handlet om at træffe beslutninger – u...
Søs Holmdal: Jørgen Leth og PJ Harvey er mine helte - 10 spørgsmål til Søs Holmdal, der stopper som chefrådgiver for Kommunikation & Politik hos DR. Hun siger bl.a., at komm...
DR's nye k-chef: Respekt for Mærsk og Danske Bank - Den amerikanske valgkamp, Mærsk, Danske Bank og Niels Lunde har det tilfælles, at det er noget, der alt sammen optager d...
Antorinis spindoktor skal sætte TDC på dagsordenen - Lise Borup Krogsgaards helte er Nelson Mandela, Madeleine Albright og Barack Obama. Personer der går forrest og vil noge...
Jeg ville gerne have været DKs første kvindelige statsminister - Ane Cortzen er ikke kun vild med tv! Hun er også vild med Bowie - og så ville hun rigtig gerne have været Danmarks først...
Løkkes ex-spindoktor: Jeg ville gerne have været Indiana Jones - Glæden ved en ristet frankfurter, en 10,5 meter høj lift og Gandalf er stor hos kommunikationschefen hos Danske Regioner...
Ugens ananas: Tina Mellergaard - Hvem er K-branchens rising stars? Hvor arbejder de, hvad er deres visioner for branchen og hvem ser de op til? Kforum ha...
Det nye TDC’s nye problemer - Telegiganten TDC og selskabets kommende ejere står over for en række kommunikative udfordringer, mener direktør og partn...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

48 JOB

Kommunikatør

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.