Den olympiske k-chef

IOC's kom.direktør, Rebecca Edwards, var for nylig på besøg i København hos bureauet Frankly. Her fortalte hun om, at hun har fået mandat til at menneskeliggøre IOC's sprog og kommunikation. Samtidig har hun gang i en ny digital strategi, og hun erkender, at IOC og de Olympiske Lege mangler noget content management.
IOC's kommunikationsdirektør, Rebecca Edwards, på besøg hos Frankly i København. Foto: Getty Images
IOC's kommunikationsdirektør, Rebecca Edwards, på besøg hos Frankly i København. Foto: Getty Images

Det er lidt af en udfordring at være kommunikationsdirektør for et brand, der både tiltrækker millioner af mennesker og samtidig trækker overskrifter omkring misbrug og korruption.

Men det er hvad Rebecca Lowel Edwards er for IOC – Den Internationale Olympiske Komité.

På et møde forleden i Danmark foran et dusin top-marketingfolk, som var invitereret af bureauet Frankly, fortalte hun om udfordringerne, og om hvordan hun vil transformere IOC til at blive mere menneskelig og digital.


Hele verdens opmærksomhed rettes hvert fjerde år mod De Olympiske Lege. Kommunikationsindsatsen er konstant. Foto: Getty Images.  

”Folk kan godt lide De Olympiske Lege, men kender ikke organisationen bag. Det er den ene udfordring. Den anden er, at vi har folks fulde opmærksomhed under Legene, men ikke imellem, og det gør, at vi ikke har et tæt forhold til målgruppen,” siger Rebecca Edwards, der begyndte hos IOC som director of strategy communications & public affairs for 10 måneder siden.

Men der er flere udfordringer, fortæller Rebecca Edwards:

”Både institutionen – IOC – og produktet – altså Legene – er kendte, men få kender relevansen af vores arbejde mellem Legene, nemlig, at vi i stor grad arbejder i hvert land med at øge adgangen til sport. Og vi giver 3,4 millioner dollars væk om dagen i gennemsnit.”

Hun fortsætter:

“Vores historie, vores brand og vores visuelle identitet bliver ikke associeret med De Olympiske Lege. Jeg vil gerne have kommunikeret ud, at vi er så meget mere end det. Bl.a. at vi sender 90 % af den omsætning, vi genererer fra de Olympiske Lege, videre til at udvikle atleter.”

Endnu en udfordring for Rebecca Edwards og IOC er, at hver udgave af De Olympiske Lege kommer i hænderne på en ny organisationskomité, når en by har vundet værtsskabet.

Derfor ser hun det som en af sine første opgaver at strukturere IOC’s kommunikationsteam, så man kan hjælpe værtslandene med processen, fra de bliver valgt til efter afholdelsen af Legene. Et af formålene med dette er, siger Rebecca Edwards, at sikre, at både lokale og globale stakeholders forstår og værdsætter De Olympiske Leges arv og impact.


Dysfunktionelt sprog
Rebecca Edwards fortæller, at hun har fået mandat til at menneskeliggøre IOC’s sprog og kommunikation og gøre organisationen mere tilgængelig. Hidtil har det kun været IOC’s præsident, der har måttet udtale sig.

”IOC er fuld af gode historier, men de bliver ikke fortalt, og der er et stort potentiale i at forbedre omdømmet ved at få fortalt nogle af alle de gode historier,” siger Rebecca Edwards og fortsætter:

”Også sproget – både det interne og det eksterne – skal der gøres noget ved. Faktisk vil jeg sige, at sproget og tonen skaber en unødvendig distance mellem os og omverden. I al fald afspejler det sprog, vi bruger i vores publikationer, ikke de ansatte i organisationen. Der skal arbejdes på at få IOC’s medlemmer og de ansattes sprog til at afspejle organisationens sprog, så det bliver autentisk.”

Hvis man spørger folk, hvad de mener om IOC-medlemmerne, er der sikkert ikke mange, der vil sige noget positivt, fordi der har været skrevet flere negative historier om vores IOC-medlemmer, siger Rebecca Edwards og fortsætter:

”Vi har både store ledere og store atleter blandt vores medlemmer og faktisk også i vores administration, og hvis vi lader flere IOC-medlemmer tale ved forskellige events og lader dem fortælle deres historie, vil der også kunne komme positive historier ud.”

En deltager på mødet hos Frankly spurgte Rebecca Edwards, om det ikke var svært at ændre folks opfattelse af IOC med al den støj, der er omkring IOC-medlemmerne.

Til det svarede hun, at meget af støjen baserer sig på en forældet opfattelse, men hun sagde samtidig:

”Vi skal fortælle omverden om den olympiske agenda for 2020, som blev præsenteret i 2014 af alle medlemmer i den olympiske familie: Den Nationale Olympiske Komité, Den Internationale Føderation og IOC-medlemmerne. Det er en reformistisk agenda, som viser, hvordan den olympiske bevægelse kan blive bedre i en moderne verden, som kræver mere gennemsigtighed, mere deltagelse og højere standarder for integritet.”

På spørgsmålet om Rebecca Edwards møder modstand internt i organisationen, sagde hun, at hendes kollegaer erkender, at man ikke længere kan have en traditionel top-down-styret corporate-kommunikation med en push-approach. Og man erkender også, at det ikke er muligt at bevare et engagement hos organisationens stakeholders, hvis man ikke bliver mere tilgængelig, ved at flere IOC-folk går i dialog med omverdenen.

 

Tæt kontakt til pressen
Udover et tæt forhold til topledelsen vil Rebecca Edwards knytte et tættere bånd til pressen.

Hun oplever, at flere journalister skriver om IOC uden at kontakte organisationen. Det forstår hun godt, men accepterer det dog ikke helt, idet hun selv som tidligere reporter mener, at man som udgangspunkt bør tage fat i det firma eller den organisation, man skriver om.

“Det kan sagtens være, fordi de ikke kan komme igennem til nogle i organisationen, og det er måske ikke så underligt, fordi vi får rigtig mange henvendelser. Men vi arbejder på at forbedre forholdet til medierne og sørge for, at vi fremadrettet er tilgængelige og proaktive.”


Digital strategi skal engagere forbrugerne
Udover en mere åben kommunikation og et tættere forhold til pressen har Rebecca Edwards også gang i en ny digital strategi.

”Vi har millioner af fans, der følger vores brand under Legene, men langt fra lige så mange mellem Legene. Vi får nye skarer af følgere, bl.a. frivillige ved hver udgave af Legene. Men vi har brug for noget content management”, siger Rebecca Edwards, ”så vi kan holde dem engageret med nye digitale oplevelser, f.eks. fra vores OL-museum eller fra vores arkiver, som skal digitaliseres.

Hun erkender over for de danske fremmødte marketingfolk, at man kunne blive meget bedre til at have en dialog med omverdenen, engagere den bedre og blive relevant 365 dage om året – hvert år.

Artiklen er oprindeligt bragt hos Bureaubiz. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job