1. Et fintfølende bullshit-barometer
Aldrig har det været sværere at slippe af sted med overfladisk eller misvisende kommunikation. Og heldigvis for det!
Hvor man tidligere har fået point for at tage selv forholdsvis små initiativer, f.eks. inden for bæredygtighed og medarbejdertrivsel, eller kunne score point på en woke holdning, så kommunikerer vi nu i en virkelighed, hvor der skal handling bag, og hvor man skal forvente at blive kaldt offentligt ud, hvis det modsatte er tilfældet. Det synes jeg, kun er positivt.
Men det betyder også, at det er ekstremt vigtigt at have øje på, hvad ens omverden oplever som hygiejnefaktorer. For den barre, vi kommunikerer op mod, flytter sig hele tiden. Det, der sidste år var unikt, er forventet i år. Det, der lød helt legitimt i går, lyder nu håbløst altmodisch.
Det er kommunikatørernes ansvar at have den føling med kommunikationslandskabet og initiere de interne diskussioner i organisationerne, der afgør, hvor man vil stå ift. aktuelle temaer og debatter.
2. Håndtér krisen med autenticitet og menneskelighed
Mange brancher oplever eller vil opleve krise og blive presset på indtjening eller måske endda overlevelse i det kommende år.
Det kan de fleste organisationer godt holde til, hvis det kommer på bagkant af år med overskud, mentalt og økonomisk. Men her har vi en økonomisk krise på bagkant af tre udfordrende coronaår. Derfor har k-cheferne i 2023 en stor opgave i at skabe energi og engagement hos deres medarbejdere og i de organisationer, de repræsenterer.
I krisetider har vi endnu mere brug for kommunikation, både den glittede, planlagte og eksterne, men også den nære, ærlige og personlige kommunikation. Så min opfordring vil være at kigge på sine nære kolleger og på de talspersoner, der skal coaches og støttes i svære budskaber, og sikre, at de ikke kun praktisk er klædt på til opgaven, men også emotionelt.
3. Øje på kerneopgaven og fortjent opmærksomhed
Den sidste k-chefudfordring er ikke ny og specifik for 2023, men på grund de udfordringer, vi står overfor, kan kerneopgaven risikere at blive glemt midt i al kompleksiteten. Kommunikations- og marketinglandskabet er mere fragmenteret end nogensinde.
Der er ingen platforme, hvor vi med sikkerhed kan ramme vores målgrupper, så fra mange års fokus på targeteret, digital kommunikation, f.eks. på sociale medier, har vi igen behov for brands, der på tværs af platforme står ud, er tydelige og værdidrevne.
Positionerne skal være knivskarpe og let afkodelige, uanset om de udkommer i en marketingkampagne, et interview med topchefen i et fagmedie, en alliance, et event eller noget femte.
Så 2023 bliver forhåbentlig også et år, hvor vi bliver endnu mere bevidste om, at opmærksomhed er noget, vi skal gøre os fortjent til og ikke (længere) kan købe og foie gras-fodre vores målgruppe med.