De vigtigste k-tendenser for 2023
"I krisetider har vi endnu mere brug for kommunikation"

Marianne Hjaltelin fra Lead Agency kommer med sine forudsigelser for 2023. Foto: PR

Skrevet af

Luke Brown
Journalist

268 artikler

0 indlæg

I 2023 skal kommunikatører holde det ægte og vise handling. Det mener Marianne Hjaltelin, adm. direktør i Lead Agency, som medvirker i Kforums serie om professionelle kommunikatørers største udfordringer i 2023.
Et fintfølende bullshit-barometer, autenticitet og vigtigheden af kerneopgaven er tre tendenser, der i høj grad vil påvirke professionelle kommunikatører i år.
 
Det mener Marianne Hjaltelin, adm. direktør i Lead Agency. Her kommer hendes tre forudsigelser for 2023. 
 
 
 
SERIE: K-chefernes udfordringer i 2023
I løbet af januar bringer Kforum løbende interviews med k-profiler, der kommer med deres bud på, hvilke store issues og udfordringer der vil lande på kommunikationschefernes bord i 2023. Kontakt redaktionen på info@kforum.dk med dine bud, så kommer de med i vores opsamling på alle forudsigelserne.
 

1. Et fintfølende bullshit-barometer

Aldrig har det været sværere at slippe af sted med overfladisk eller misvisende kommunikation. Og heldigvis for det!

Hvor man tidligere har fået point for at tage selv forholdsvis små initiativer, f.eks. inden for bæredygtighed og medarbejdertrivsel, eller kunne score point på en woke holdning, så kommunikerer vi nu i en virkelighed, hvor der skal handling bag, og hvor man skal forvente at blive kaldt offentligt ud, hvis det modsatte er tilfældet. Det synes jeg, kun er positivt.
 
Men det betyder også, at det er ekstremt vigtigt at have øje på, hvad ens omverden oplever som hygiejnefaktorer. For den barre, vi kommunikerer op mod, flytter sig hele tiden. Det, der sidste år var unikt, er forventet i år. Det, der lød helt legitimt i går, lyder nu håbløst altmodisch.
 
Det er kommunikatørernes ansvar at have den føling med kommunikationslandskabet og initiere de interne diskussioner i organisationerne, der afgør, hvor man vil stå ift. aktuelle temaer og debatter.
 

2. Håndtér krisen med autenticitet og menneskelighed

Mange brancher oplever eller vil opleve krise og blive presset på indtjening eller måske endda overlevelse i det kommende år.
 
Det kan de fleste organisationer godt holde til, hvis det kommer på bagkant af år med overskud, mentalt og økonomisk. Men her har vi en økonomisk krise på bagkant af tre udfordrende coronaår. Derfor har k-cheferne i 2023 en stor opgave i at skabe energi og engagement hos deres medarbejdere og i de organisationer, de repræsenterer.
 
I krisetider har vi endnu mere brug for kommunikation, både den glittede, planlagte og eksterne, men også den nære, ærlige og personlige kommunikation. Så min opfordring vil være at kigge på sine nære kolleger og på de talspersoner, der skal coaches og støttes i svære budskaber, og sikre, at de ikke kun praktisk er klædt på til opgaven, men også emotionelt.
 

3. Øje på kerneopgaven og fortjent opmærksomhed

Den sidste k-chefudfordring er ikke ny og specifik for 2023, men på grund de udfordringer, vi står overfor, kan kerneopgaven risikere at blive glemt midt i al kompleksiteten. Kommunikations- og marketinglandskabet er mere fragmenteret end nogensinde.
 
Der er ingen platforme, hvor vi med sikkerhed kan ramme vores målgrupper, så fra mange års fokus på targeteret, digital kommunikation, f.eks. på sociale medier, har vi igen behov for brands, der på tværs af platforme står ud, er tydelige og værdidrevne.
 
Positionerne skal være knivskarpe og let afkodelige, uanset om de udkommer i en marketingkampagne, et interview med topchefen i et fagmedie, en alliance, et event eller noget femte.
 
Så 2023 bliver forhåbentlig også et år, hvor vi bliver endnu mere bevidste om, at opmærksomhed er noget, vi skal gøre os fortjent til og ikke (længere) kan købe og foie gras-fodre vores målgruppe med.

Relaterede artikler

"K-branchens omfavnelse af sociale medier er latterlig" - Kommunikationen på sociale medier har været for ukritisk og for meget, mener Kresten Schultz Jørgensen, adm. direktør fo...
K-direktør: Vær ikke bange for at påvirke politikerne - I det nye år skal kommunikatører kaste ressourcer efter at påvirke den politiske agenda, mener kommunikationsdirektør i ...
Kendt skuespiller bliver presserådgiver - Den danske skuespiller Anne Sofie Espersen bliver i det nye år presserådgiver i Landbrug og Fødevarer. 
Kontroversielt SoMe-opslag viser ny trend - Kunden har altid ret. Eller hvad? Sådan har Atlantis Rejser det i hvert fald ikke i den efterhånden meget offentlige kon...
Sparekniven kan ramme K-afdelingen - I 2023 vil krisen ramme yderligere. Derfor er det vigtigt at huske på, at resultater og værdi skal kunne dokumenteres. E...
Robotterne kommer med på k-holdet - Jakob Wandel, Nordic Head of Public Relations hos EY, kommer med sine tre forudsigelser i Kforums serie om professionell...
Helle skal få landets tungeste brand i øjenhøjde - Det ligger ikke lige for, at Nationalbanken kommer på TikTok, siger den nye kommunikationschef, Helle Harbo Holm. Men en...
Slut med mere, mere, mere - Bæredygtighedskommunikationen kommer et gear op, og der skal prioriteres bedre med tiden. Det fortæller Cecilie Vinther ...
Der venter en tsunami af ESG-lovgivning - En mindre tsunami af lovgivning på ESG-området står klar lige rundt om hjørnet, og det skal kommunikatører være klar på....
Det skrevne ord er stadig i høj kurs - Kunstig intelligens vil for alvor udfordre os i 2023. Det fortæller Signe Krabek i Kforums serie om de største udfordrin...
Tiden kalder på endnu stærkere kommunikatører - Trenden med transparens fortsætter, og kommunikatører skal bruge hele værktøjskassen. Det mener Anne Katrine Lund i Kfor...
Spillepladen er forandret for politisk kommunikation - Timing bliver vigtigere end nogensinde i 2023 – både når det kommer til at planlægge proaktive tiltag, der kan blive ove...
Glem greenwashing og vær troværdig - Polykriser øger behovet for tydelig kommunikation. Det mener Pernille Stokholm Bøg i Kforums serie om de største udfordr...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

41 JOB

Praktikanter

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.