Hvordan skriver du bedre stillingsannoncer?
Forsømt tekst har brug for din kærlighed

Du finder ikke den rigtige medarbejder uden den rigtige stillingsannonce. Illustration: Getty Images

Den er gammel, kort, forretningskritisk, indholdstung, floskelramt, overset og svær at skrive. Her kommer en række gode råd til, hvordan du kan løfte dine stillingsannoncer.
En typisk stillingsannonce fylder ikke mere end en side, den har mange år på bagen, og formen er velkendt for de fleste af os. Alligevel kan det trække tænder ud på selv trænede skribenter at skrive gode stillingsannoncer. Det er en stor og for mange livsforandrende beslutning at vælge arbejdsplads, og derfor er det også sin sag at tegne et fyldestgørende billede af den kommende arbejdsplads, når detaljerne skal ned på papiret. 
 
Opgaven bliver ikke nemmere af, at employer branding groft sagt er et fagligt gadekryds med aner i kommunikation, HR og marketing. Disciplinen involverer research, interview, analyse, strategi, forretningsforståelse, idéudvikling og kreativ eksekvering. Employer branding favner mange forskellige kommunikationsformer, kanaler og medier. Ikke mindst sociale medier, så hvorfor bruge så meget krudt på stillingsannoncen? 
 
Data viser, at kandidaternes første skridt på vejen mod at opdage en ny arbejdsplads er stillingsannoncen. Først herefter besøger kandidaten jobsitet, tjekker LinkedIn og Instagram, spørger nogen, der kender nogen osv. Derfor er stillingsannoncen den måske vigtigste kommunikation inden for employer branding. 
 
Her kommer en række gode råd til, hvordan du kan gribe opgaven an. 
 

Giv teksten tid og kærlighed

Det er ikke stor videnskab, men kvaliteten ryger i vejret, når vi arbejder med teksten. Måske bliver stillingsannoncen ikke prioriteret lige så højt som andre annonceformater, hvor et kreativt team lægger kræfterne i? Måske flakker den rundt mellem HR, kommunikation, ledelse eller andre afdelinger og bor ikke fast i nogens jobbeskrivelse? Et godt sted at begynde er i hvert fald at prioritere teksten og sætte ambitionsniveauet op. Der skal arbejdes mere med den.
 

Gå på researchjagt efter sprog

Hvad står der i den seneste årsberetning, vision, mission, beskrivelse på hjemmeside, kampagner, værdier, kernefortællinger osv? Kort sagt, hvad siger virksomheden om sig selv, og hvad siger andre om virksomheden? Gå på sproglig jagt, og byg et lager af ord og sætninger, du kan arbejde ind i stillingsannoncen senere.
 

Gode spørgsmål er det vigtigste greb

Tal med ledelsen, rekrutterende ledere og kollegaer. Personer, der har hverdagen, kulturen og fagligheden tæt på. Gerne en kollega, der lige er kommet til og stadig har friske øjne på arbejdspladsen. Brug deres egne ord og historier. Hvad fik dig til at skifte job? Hvad gør dig stolt af dit arbejde? Hvis din arbejdsplads lukkede og slukkede i morgen, ville du så savne den, og i så fald for hvad? Har I en kultur, og kan du beskrive den? Kan du give et eksempel? Det er alle gode spørgsmål, der kan bringe nye formuleringer og sproglige nuancer i spil. Derudover er gruppeinterview et godt format. Brug svarene i din tekst.
 

Sig det kort

Vi skal have plads til meget på en enkelt side. Undgå derfor at folde hele jobbeskrivelsen ud i stillingsannoncen, og fokuser på det vigtigste. Kom gerne hurtigt til sagen og gør det allerede i overskriften klart, hvem du leder efter, og hvad stillingen handler om. Inddel teksten i korte afsnit med overskrifter, og brug punktopstilling, når du fx opremser, hvilke systemer it- eller økonomispecialisten skal være hjemme i. Hvad handler jobbet om, hvordan ser en typisk arbejdsdag ud, hvem er I, og hvad er jeres forventninger? Og hvorfor er det attraktivt for kandidaten at bruge næste kapitel af arbejdslivet hos jer? Det er de væsentligste spørgsmål, stillingsannoncen skal svare på.
 

Sig det, som det er

Arbejder I meget, er I unge og festlige, koncentrerede og stille, resultatorienterede, formelle eller uformelle? Jo mere ærligt arbejdspladsen er beskrevet i annoncen, jo større er chancen for at ramme rigtigt med rekrutteringen.
 

Brug eksempler for at undgå floskler

Brænder du for kundeservice? Kan du have mange bolde i luften? Og er du en holdspiller? Det er nemt at falde i flosklerne, men de udvander teksten og giver et upræcist billede af arbejdspladsen. Eksempler er den bedste modgift. ”Kan du afslutte månedsregnskabet, mens du laver løn, drikker kaffe og fortæller os, hvad du har lavet i weekenden?” Kunne være et alternativ til ”at have mange bolde i luften.”

Relaterede artikler

Ledelse er jo kommunikation - Ved hjælp af få greb ned i værktøjskassen med kommunikationsredskaber er ledere langt bedre hjulpet, når de skal leve op...
Lad AI skrive din næste jobannonce - De færreste har lyst til at bruge deres tid på at skrive jobannoncer, og mange virksomheder copy-paster dem jo allerede ...
Er du en smudsig k-type? - Smudset til. To små ord i en rubrik hos fagbladet Journalisten puster atter til de faglige gnidninger mellem journaliste...
Hadeordshitliste: Djøf’erne er ikke på rejse, de er på arbejde - Djøfbladet har undersøgt de værste ord, som deres læsere hører på kontorerne. Mange hundrede udtryk blev nomineret, og v...
Når heste rider på astronauter - AI-revolutionen er i fuld gang. Eller er den? Flere prominente AI-forskere mener, at AI stadig er langt fra at være på n...
77 yndlingsord fra vores 18 yndlingsmennesker - For nyligt spurgte vi en række kompetente k-folk og andre typer, der har styr på sprog, hvilke ord eller udtryk der iføl...

Giv din stemme

8 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

43 JOB

SoMe Manager

Se alle job Indryk job

Job

Internal Communications Specialist

Frist: As soon as possible

Content Manager

Frist: Hurtigst muligt

Kommunikationskonsulent

Frist: 1. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.