Forsømt tekst har brug for din kærlighed

Den er gammel, kort, forretningskritisk, indholdstung, floskelramt, overset og svær at skrive. Her kommer en række gode råd til, hvordan du kan løfte dine stillingsannoncer.
Du finder ikke den rigtige medarbejder uden den rigtige stillingsannonce. Illustration: Getty Images
Du finder ikke den rigtige medarbejder uden den rigtige stillingsannonce. Illustration: Getty Images
af Kenneth Grothe Toustrup, Anita Østergaard Sørensen
En typisk stillingsannonce fylder ikke mere end en side, den har mange år på bagen, og formen er velkendt for de fleste af os. Alligevel kan det trække tænder ud på selv trænede skribenter at skrive gode stillingsannoncer. Det er en stor og for mange livsforandrende beslutning at vælge arbejdsplads, og derfor er det også sin sag at tegne et fyldestgørende billede af den kommende arbejdsplads, når detaljerne skal ned på papiret.#REKLAMEPLADS# 
 
Opgaven bliver ikke nemmere af, at employer branding groft sagt er et fagligt gadekryds med aner i kommunikation, HR og marketing. Disciplinen involverer research, interview, analyse, strategi, forretningsforståelse, idéudvikling og kreativ eksekvering. Employer branding favner mange forskellige kommunikationsformer, kanaler og medier. Ikke mindst sociale medier, så hvorfor bruge så meget krudt på stillingsannoncen? 
 
Data viser, at kandidaternes første skridt på vejen mod at opdage en ny arbejdsplads er stillingsannoncen. Først herefter besøger kandidaten jobsitet, tjekker LinkedIn og Instagram, spørger nogen, der kender nogen osv. Derfor er stillingsannoncen den måske vigtigste kommunikation inden for employer branding. 
 
Her kommer en række gode råd til, hvordan du kan gribe opgaven an. 
 

Giv teksten tid og kærlighed

Det er ikke stor videnskab, men kvaliteten ryger i vejret, når vi arbejder med teksten. Måske bliver stillingsannoncen ikke prioriteret lige så højt som andre annonceformater, hvor et kreativt team lægger kræfterne i? Måske flakker den rundt mellem HR, kommunikation, ledelse eller andre afdelinger og bor ikke fast i nogens jobbeskrivelse? Et godt sted at begynde er i hvert fald at prioritere teksten og sætte ambitionsniveauet op. Der skal arbejdes mere med den.
 

Gå på researchjagt efter sprog

Hvad står der i den seneste årsberetning, vision, mission, beskrivelse på hjemmeside, kampagner, værdier, kernefortællinger osv? Kort sagt, hvad siger virksomheden om sig selv, og hvad siger andre om virksomheden? Gå på sproglig jagt, og byg et lager af ord og sætninger, du kan arbejde ind i stillingsannoncen senere.
 

Gode spørgsmål er det vigtigste greb

Tal med ledelsen, rekrutterende ledere og kollegaer. Personer, der har hverdagen, kulturen og fagligheden tæt på. Gerne en kollega, der lige er kommet til og stadig har friske øjne på arbejdspladsen. Brug deres egne ord og historier. Hvad fik dig til at skifte job? Hvad gør dig stolt af dit arbejde? Hvis din arbejdsplads lukkede og slukkede i morgen, ville du så savne den, og i så fald for hvad? Har I en kultur, og kan du beskrive den? Kan du give et eksempel? Det er alle gode spørgsmål, der kan bringe nye formuleringer og sproglige nuancer i spil. Derudover er gruppeinterview et godt format. Brug svarene i din tekst.
 

Sig det kort

Vi skal have plads til meget på en enkelt side. Undgå derfor at folde hele jobbeskrivelsen ud i stillingsannoncen, og fokuser på det vigtigste. Kom gerne hurtigt til sagen og gør det allerede i overskriften klart, hvem du leder efter, og hvad stillingen handler om. Inddel teksten i korte afsnit med overskrifter, og brug punktopstilling, når du fx opremser, hvilke systemer it- eller økonomispecialisten skal være hjemme i. Hvad handler jobbet om, hvordan ser en typisk arbejdsdag ud, hvem er I, og hvad er jeres forventninger? Og hvorfor er det attraktivt for kandidaten at bruge næste kapitel af arbejdslivet hos jer? Det er de væsentligste spørgsmål, stillingsannoncen skal svare på.
 

Sig det, som det er

Arbejder I meget, er I unge og festlige, koncentrerede og stille, resultatorienterede, formelle eller uformelle? Jo mere ærligt arbejdspladsen er beskrevet i annoncen, jo større er chancen for at ramme rigtigt med rekrutteringen.
 

Brug eksempler for at undgå floskler

Brænder du for kundeservice? Kan du have mange bolde i luften? Og er du en holdspiller? Det er nemt at falde i flosklerne, men de udvander teksten og giver et upræcist billede af arbejdspladsen. Eksempler er den bedste modgift. ”Kan du afslutte månedsregnskabet, mens du laver løn, drikker kaffe og fortæller os, hvad du har lavet i weekenden?” Kunne være et alternativ til ”at have mange bolde i luften.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også