Hvordan blev Teva-sandalen cool?
Spejdersandalen er sommerens hotteste trend!

Hvordan er Teva-sandaler gennem branding gået fra at være en spejder-sko til en influencer favorit?

Skrevet af
Engang for længe siden var Teva-sandaler for spejdere og deres forældre. Teva-sandalen boede som regel hos familier, der elskede at sejle i kano og vandre i de norske fjelde. Men sådan er det ikke længere. I dag er spejdersandalen for alle, der ønsker at stråle sig selv i modens skær. Teva er blevet hot, som i rigtigt hot – og det gælder stort set for samtlige Teva-fortolkninger. Den klodsede og knap så glamourøse sandal har nu erstattet forrige sommers klipklappere (Havaiianas – of course) og ser nu frem til en sæson på fødderne af verdens celebre fashionistaer.
Hvordan blev klassens grimme dreng hot?
Men hvad skete der egentlig med Teva-sandalen? Hvordan gik den fra at være klassens grimme dreng til John Travolta i Grease? I 1984 opfandt river rafting-guiden Mark Thatcher Teva-sandalen. Den sad godt fast på foden og tørrede lynhurtigt. Adventurefolket forstod med det samme, at Teva-sandalen var en genial opfindelse. Nu kunne man pludselig vandre, bade og klatre i træer uden at svede om fødderne. Men der er laaaang vej fra vandrestierne i de norske fjelde til fødderne af Bella Hadid på den internationale runway. 
 
For at gøre en very long story, very kort, så har Teva arbejdet strategisk med at få deres produkt ud til de mere trendorienterede forbrugere. Tilbage i 2015 så man allerede trendsættere og kunstnere tage den originale sandal til sig. Herhjemme var det bl.a. kunstneren Esben Weile Kjær, der trak Teva-sandalen ud af den nørdede kontekst og puttede den ind i en kreativ, intelligent og legende kontekst. 
 
 
Kunstner Esben Weile Kjær i Teva-sandalen tilbage i 2015. Ja, trends udvikler sig langsomt.
 
Når et brand opdager, at trendsættere begynder at anvende deres originale produkt, så handler det om at ride med på bølgen hurtigst muligt, og det gjorde Teva. De hookede op med Japan – basically, og det resulterede i, at de japanske trendhungrende forbrugere tog Teva-sandalen til sig. Pludselig fik de internationale brands øje på Teva-sandalen, der bliver båret af de forbrugere, de selv gerne vil have fingrene i, so what to do? Man laver selvfølgelig sin egen fortolkning, hvilket har resulteret i utallige internationale brands med hver deres Teva-fortolkning.
 
Anna Suis udgave af Teva-sandalen. 
 
Cecilie Bahnsens fortolkning af Teva-sandalen. 
 
”The Trekkey” designet af Arizona Love (et oplagt DIY-projekt btw). 
 
Og Chanel-udgaven (of course), som ses på fødderne af alle de største influencers (her Marianne Theodorsen).
 
Vores egen Pernille Teisbæk har også taget Chanels Teva-fortolkning til sig. 
 
En leg med det grimme
Men hvorfor hitter noget så grimt? Det gør det, fordi mode – og trends – altid opstår i en leg mellem det smukke og det grimme, ifølge filosof Lars Fr. H. Svendsen. Mode handler om kopiering og distancering mellem samfundets forskellige klasser, og for at bibeholde afstanden mellem trendsættere og mainstream sørger trendsættere for at tage nye (grimme) elementer til sig, såsom Teva-sandalen.
 
Mainstream anser Teva-sandalen for at være decideret grim og er slet ikke tryg ved at tage den til sig (endnu), og på den måde sikrer trendsætterne sig, at der er en visuel distance mellem dem som kulturel elite og resten af samfundet. Meeeen på et tidspunkt har mainstream vænnet sig til Teva-sandalens udtryk, og de er pludselig klar til at købe et par. I det øjeblik, det sker, hopper trendsætterne som regel videre til det næste – ingen ved, hvad det er endnu, men vi skal nok sige til, når vi ved det. Legen med de grimme elementer handler altså om social gruppering, og vi har her at gøre med modens dynamik og naturen bag en trend. Teva-sandalens rejse kan i den optik betragtes som et pragteksemplar af en trend, der til UG følger den klassiske trendudvikling.
 
Legen med de grimme elementer understreges her af influencer Anne Johannsen
 
Hvorfor elsker vi Teva-sandalen?
Ifølge indkøber Helen Attwood fra Selfridges kommer der hver sommer en grim bestseller: It seems that each summer we see a street-up trend for ugly/comfy open-toe shoes. Vi er simpelthen blevet fan af det skæve, grimme og kiksede udtryk. Det er i sig selv ikke noget nyt. Hvis du kender din modehistorie, så mindes du med stor sandsynlighed både Dr. Martins, Buffalos og Palladium, der alle var karakteriserede ved deres grove og til tider grimme æstetik, men som vi alle tog til os og elskede – til sidst. 
 
Hvis vi skal finde årsagen til denne omgang af grim sko-æstetik, skal vi se nærmere på brands som Balenciaga, der inden for de seneste par år er gået længere, end de fleste troede var muligt, når det kommer til grimt fodtøj. De har leget med Crocs og har derudover skabt den hypede sneaker-bestseller Tripple S. 
 
Balenciagas fortolkning af den klassiske Crocs-sandal. 
 
Bestseller-sneakeren Tripple S.
 
Og når Balenciaga gør noget, så er det som regel cool. Dermed har vi langsomt fået ”den grimme æstetik ind under huden”, helt uden at vi tænkte over det, og voila, vi er nu klar til Teva-sandalen.  
 
Spejdersandalen er en sommersneaker
En anden årsag til vores begejstring for Teva-tendensen, er vores stigende forbrug af sneakers. Vi bruger efterhånden sneakers til alt. Det er derfor oplagt at have et element i sin garderobe om sommeren, der kan erstatte vores sneakers. Og her gør Teva-sandalen det genialt godt. Den er god at gå i, den er nem at rengøre og vedligeholde, og så tilfører den et underspillet element til ens outfit. 
 
Social media pretty
Hvis du stadig undrer dig over Teva-æstetikkens succes, så skal du tage et kig på de sociale medier, og i særdeleshed Instagram. Hvis der er noget, der fungerer på Instagram, så er det farverige, anderledes og iøjnefaldende items – og det er Teva-sandalen. Så mon ikke, du kommer til at støde på et par Teva-sandaler eller 100 i dit Insta-feed i løbet af sommeren...?
 
Hvad symboliserer Teva-sandalen?
Mode er symboler. Du køber derfor aldrig en ”blank T-shirt”, du køber en T-shirt ladet med værdi, mening og betydning. Når du vælger at købe en Teva-sandal fremfor en sandal fra den lokale skobutik, så er der ALTID en årsag til det. Du vil nemlig gerne have fingrene i den symbolik, der følger med Teva-sandalen. Så hvad fortæller en Teva-sandal? Den fortæller først og fremmest, at den er helt cool med at være un-cool.
 
Med andre ord: Den hviler i sig selv, fordi den ved, at den dybest set er ret sej. Når du tager Teva-sandalen på, fortæller du dermed, at du er cool nok til at gå med noget, din farmor ikke helt forstår. Teva-sandalen er derudover også et udtryk for hele den bølge af overlevelse, natur og adventure, der brager ind over samfundet. Vi udsættes for skræmmende nyheder hver dag, og verden opleves ofte som et utrygt sted at være i. Derfor går vi i en overlevelsestilstand og køber ubevidst produkter, der får os til at føle os trygge og kampklare – som eksempelvis vandrestøvlen.
 
Er Teva den nye luksus?
I forlængelse af Teva-sandalens symbolik, og ikke mindst relevans, skal vi tage et kig på den ændrede definition af luksus. For når Chanel tager Teva-æstetikken til sig, må der være luksus tilstede i en eller anden form. Luksus i dag handler ikke længere om penge og det at have travlt. Det handler om at være tilstede, have tid, overskud og ro. Det handler om at koble fra, være sammen med dem, man holder af, og at være i naturen. Og hvornår er man det? Når man vandrer! Når vi befinder os i naturen, er det sjældent, at vi tjekker vores iPhone for nye mails. På samme måde er det svært at være andre steder end i nuet, når du sidder foran bålet med dine nærmeste.
 
Teva-sandalen lægger derfor op til samvær, nærvær og nydelse – i naturen. Noget, de fleste længes efter i dag. Og skulle du (stadig) tvivle på den nye definition af luksus, så tag et kig på Guccis seneste kampagne, der forgår i en skov fyldt med skovens dyr til tonerne af 70’er-musik – oh yes, den er stensikker. Teva-sandalen er landet i skovens dybe stille ro – og vi er klar til at hoppe i den. 
 
 

Relaterede artikler

Be yourself – everybody else is taken - Prøver vi at være noget, som vi ikke er? Tager vi en maske på, hver gang vi går ud til en jobsamtale, netværksmøder elle...
Leg med dit logo - Hjørnestenen i enhver visuel identitet er logoet - mærket - emblemet - det har vi lært i skolen (i hvert fald de af os, ...
Hipstere, hippier og hedgefonds i hedonismeland - Vi er taget til den sagnomspundne festival Burning Man i Nevadas øde ørken, nord for kasinobyen Reno. En ørken, som én g...
Keep calm and rest your Bitch Face - Du gik måske rundt og troede, at fænomenet Resting Bitch Face – dét, at ens neutrale ansigt ser utilnærmeligt og fjendtl...
Sådan upcycler du din modstanders slogan - Macrons 'Make Our Planet Great Again' er klar tale - og et godt formuleret modsvar til Trumps (eller egentlig Reagans) '...
Tøjsprog er det nye kropsprog - Aldrig før har vi kunne se så meget indhold, Instagram-billeder, YouTube-klip mm. som nu. Vi bliver set, målt og vejet i...
Hvad siger din grimme julesweater om dig? - Det er tid til julefrokoster, julehygge og julestuer, og derfor skal du selvfølgelig finde den helt rigtige julesweater,...
Nyt modefænomen: masken - Du behøver hverken at være kineser, popstjerne eller skuespiller i en dommedagsfilm for at tildække dit ansigt med en ma...

Giv din stemme

7 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

30 JOB

Pressechef

Se alle job Indryk job

Kursus

Uddannelse: Rådgiver i intern kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Fungerende Pressechef

Frist: 29. juli

Kommunikationskonsulent

Frist: 9. august

Projektleder

Frist: 13. august
Se alle job Indryk job

Kursus

Digital Content Bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.