Hvem vandt årets KOM-pris 2019?
Årets KOM-pris går til..

Professor Winni Johansen og professor Finn Frandsen modtager her årets KOM-pris. Der er blot at sige respekt herfra og så fortjent.

Skrevet af

Redaktionen Kforum

902 artikler

57 indlæg

Professor Winni Johansen og professor Finn Frandsen har i årtier arbejdet for at sætte krisekommunikation på landkortet. Her er to enestående ildsjæle, som har brugt deres karriere på at fremme og forstå strategisk kommunikation. En indsats, som strækker sig fra videnskabelige artikler over bred formidling til, ikke mindst, etableringen af en faglig stærk masteruddannelse i Corporate Communication. Netop derfor vinder de to faglige fyrtårne årets KOM-pris for den kæmpe indsats for faget. Tillykke herfra.
Krisekommunikation er og bliver kommunikationskriser
Et af hovedtemaerne for KOM19 er ansvarlighed og etik – og ikke mindst, hvordan man bevarer sin troværdighed eller genskaber stakeholdernes tillid efter en krise. Hvad enten den kom udefra, eller man selv var skyld i den. Selvom vi også taler om aktiv kommunikation af purpose og brand activism, er krisekommunikation en central disciplin i de fleste kommunikationsafdelinger. Når skaden er sket, hvordan skal vi så forholde os til den? Det er næppe nogens yndlingsspørgsmål, men hvis man ikke formår at svare ordentligt på det, bliver skaden bare værre.
Krisekommunikation bliver kommunikationskrise.
 
Krisens dynamiske dobbelthed
En dobbeltkrise, altså, og to prismodtagere. Modtagerne af årets KOM-pris har igennem hele deres karrierer fungeret som en dynamisk duo, der har sat dansk kommunikationsforskning på det globale landkort. Igennem deres arbejde med netop krisens dynamiske dobbelthed har de været med til at tegne krisekommunikation som en særskilt disciplin inden for forskningen i PR og corporate communication i bredere forstand. De var optagede af kriser og krisekommunikation, før faget, politikerne og verden blev kastet ind i den aktuelle konvergens af miljømæssige, demokratiske og moralske kriser. Respekt for det!
 
Ingen eller kun få har kæmpet så meget og så længe så begavet for kommunikationsfagligheden. Keep up the good work
 
Et powerteam for Jylland
Men årets prismodtagere er ikke bare internationalt anerkendte forskere, de har også etableret kommunikation i Danmark som andet end en københavnerdisciplin. De har ageret fagligt fyrtårn helt ovre i det mørke Jylland. Og de er inspirationskilder og rollemodeller for generationer af forskere og praktikere – også her i Københavnstrup og i det store udland.
 
To helte i den aktuelle omdømmekrise
I en tid, hvor kriserne synes at stå i kø – både de store, globale kriser, nok mest presserende klimakrisen, og de mindre lokale kriser, som den danske kommunikationsbranches øjeblikkelige omdømmekrise – har man brug for helte. Og med deres utrættelige indsats for fagets teoretiske udvikling og praktiske anvendelse, med deres faglige ballast og personlige integritet er modtagerne af KOM-prisen 2019 to af vores faglige og personlige helte: Winni Johansen og Finn Frandsen! Kæmpe tillykke og respekt herfra.
 
Her kan du se og læse mere om deres kæmpe indsats for kommunikationsfaget.
 
UDVALGTE PUBLIKATIONER
 
Frandsen, F. & Johansen, W. (Eds.) (2020). Crisis Communication (Handbooks of Communication Science Vol. 23). Mouton de Gruyter. (Handbooks of Communication Science).
 
Frandsen, F., & Johansen, W. (2020). Public Sector Communication: Risk and Crisis Communication. I V. Luoma-aho, & M. J. Canel (Eds.), Handbook of Public Sector Communication. Malden, MA: Wiley.
 
Frandsen, F., & Johansen, W.  (2020). Towel cards revisited. The environmental communication of green hotels. In D. O’Hair, & M. O’Hair (2020). Applied communication research I-II. Wiley.
 
Frandsen, F., & Johansen, W. (2020). Crisis communication and organizational legitimacy. In J. Rendtorff (Ed.), Business Legitimacy. New York: Springer.
 
Frandsen, F., & Johansen, W. (2019). Advice on communicating during crisis: A study of popular crisis management books (PCMBs). International Journal of Business Communication.
 
Heath, R. L. & Johansen, W. (Eds.) (2018). International Encyclopedia of Strategic Communication. I-III. Boston: Wiley.
 
Frandsen, F., & Johansen, W. (2017). Organizational Crisis Communication: A Multivocal Approach. London: Sage.
 
Frandsen, F. & Johansen, W. (2017) Voices in conflict? The crisis communication of meta-organizations. Management Communication Quarterly.
 
Johansen, W. (2017). Understanding and practicing crisis consulting: A study of public relations and communication firms. Journal of Communication Management.
 
Johansen, B. F., Johansen, W. & Weckesser, N. (2016). Emotional stakeholders as “crisis communicators” on social media: The case of the Telenor customer complaints crisis. Corporate Communications: An International Journal.
 
Frandsen, F. & Johansen, W. (2015). Organizations, stakeholders and intermediaries: Towards a general theory. International Journal  of Strategic communication.
 
Johansen, W., Aggerholm, H. K., & Frandsen, F. (2012). Entering New Territory: A Study of Internal Crisis Management and Crisis Communication in Danish Organizations. Public Relations Review.
 
Frandsen, F. & Johansen, W. (2011). Rhetoric, climate change, and corporate identity management. Management Communication Quarterly.
 
Frandsen, F. & Johansen, W. (2010). Apologizing in a globalizing world: Crisis communication and apologetic ethics. Corporate Communications: An International Journal.
 
Frandsen, F. & Johansen, W. (2009). Institutionalizing crisis communication in the public sector: An explorative study in Danish municipalities. International Journal of Strategic Communication.
 
Johansen, W. and Frandsen, F. (2007). Krisekommunikation: Når virksomhedens image og omdømme er truet. Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Relaterede artikler

Skid eller af potten! - Kommunikationsforum har bedt kommunikationschef Jens Harder Højbjerg, Københavns Politi, om at skrive om samspillet mell...
Grundtvig fra Gellerup - Siden den ildsprudlende digter Yahya Hassan meldte sig på banen, er dansk politik kun optaget af ét eneste emne: Hvor st...
Spin dit skræl som Annegrethe - Alt det, du har bygget op, bliver smadret i løbet af et døgn. Du bliver fyret, dit ry bliver knust - og så bliver du spa...
Lüders: K-branchen på vej ud af direktionen - PR-mand med 25 år i spidsen PR-bureau, senest som arbejdende bestyrelsesformand skal nu over på kundesiden.
Gæt remsen: Lego, Lego, Lego, Novo. - Blygrå skyer hænger tungt, ulvene hyler og lyset svinder. Det er livet for nogle selskaber i det danske omdømmelandskab....
DF’s fire brølere i krisekommunikation - Dansk Folkeparti har altid været dygtige til deres kommunikation. De har formået at smyge sig udenom ansvaret for politi...
PwC's konvolutkoks-konsekvens - Lige nu ligger tre pæne engelske revisorer ved navn Samuel Lowell Price, Edwin Waterhouse og William Cooper og roterer i...
De syv k-strategiske synder - Direktionen kræver det. Den skal være lang, og så skal den ligge på hjemmesiden, og der skal helst stå noget med værdier...
Da én mand skabte shitstorm i Google - Googles fyring af en softwareingeniør har sat koncernen under voldsomt pres, ikke mindst fra USA’s højrefløj. Tre betænd...
Tulle i midten - Dansk Folkeparti er ved at gøre sig selv til det nye, afgørende midterparti, hvis mandater kan bruges af både en rød og ...
Too big to fail? - Chris Froome får alligevel lov til at stille til start i Tour de France, der starter på lørdag. Efter ni måneders sagsbe...
Sådan bliver du en bedre hvidvask-kommunikatør - Blot en tanke, men jeg synes, at det er for let at kloge sig på andres krisesager og kritisere. Problemet er, at vi ikke...
Danske Bank samler krisehåndterings-handsken op - Danske Banks omdømme har fået det ene hak efter det andet, siden Berlingskes gravegruppe i marts 2017 breakede historien...
Det var Nordea-komplekset - Danske Bank var lige kommet tilbage på sporet med Thomas Borgen ved roret, men er nu havnet i det værste stormvejr, side...
Gummistøvledronning i bæ til knæene - Tirsdag meddelte gummistøvledronningen Ilse Jacobsen, at hun stopper i DR-programmet Løvens Hule, som hun har medvirket ...
Saudi-Arabiens kongespin - Du kender det. Du er kronprins i et modbydeligt fundamentalistisk kongerige, der lever af olieindtægter og generøst dele...
Politikernes uredelige blame-game - I foråret 2018 havde førsteårsholdet på retorikstudiet ved Københavns Universitet den opgave at analysere og bedømme sel...
Døtrene, der smed mor under bussen - Brittas døtre afviser anklagerne om groft hæleri og placerer et eventuelt ansvar hos deres mor. Tilbage står spørgsmålet...
I Kina hader de Dolce&Gabbana - Dolce&Gabbana er kommet ud i et kinesisk stormvejr, efter de har offentliggjort en reklame, der viser en kinesisk kvinde...
Derfor virkede DB Cargos krisekommunikation - Under den tragiske ulykke på Storebæltsbroen klarede Politiet og DB Cargo krisekommunikationen til topkarakter under eks...
Sproglige nytårsforsætter for 2019 - Vi har spurgt Per Stig Møller, Bent Blüdnikow, Susanne Staun, Hanne Roer, Bertel Haarder, Anna Thygesen, Torben Sangild,...
Falck-sagen er hårrejsende læsning, fordi ... - Kforum har talt med formanden for Public Relations Branchen, Kresten Schultz-Jørgensen, om Falck-skandalen. Hvilke udfor...
Highlights fra KOM19 - I torsdags blev tillid sat på dagsordenen på Docken, hvor kommunikationsbranchens årlige konference løb af stablen. KOM1...
State of the art: Intern kommunikation - Kommunikation til og med dine medarbejdere er en pænt gammel disciplin. Den har eksisteret, længe før fagfeltet fandtes....

Giv din stemme

7 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

34 JOB

Accounts Marketing Manager

Se alle job Indryk job

Kursus

Uddannelse: Rådgiver i intern kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.