Årets KOM-pris går til..

Professor Winni Johansen og professor Finn Frandsen har i årtier arbejdet for at sætte krisekommunikation på landkortet. Her er to enestående ildsjæle, som har brugt deres karriere på at fremme og forstå strategisk kommunikation. En indsats, som strækker sig fra videnskabelige artikler over bred formidling til, ikke mindst, etableringen af en faglig stærk masteruddannelse i Corporate Communication. Netop derfor vinder de to faglige fyrtårne årets KOM-pris for den kæmpe indsats for faget. Tillykke herfra.
Professor Winni Johansen og professor Finn Frandsen modtager her årets KOM-pris. Der er blot at sige respekt herfra og så fortjent.
Professor Winni Johansen og professor Finn Frandsen modtager her årets KOM-pris. Der er blot at sige respekt herfra og så fortjent.
Krisekommunikation er og bliver kommunikationskriser
Et af hovedtemaerne for KOM19 er ansvarlighed og etik – og ikke mindst, hvordan man bevarer sin troværdighed eller genskaber stakeholdernes tillid efter en krise. Hvad enten den kom udefra, eller man selv var skyld i den. Selvom vi også taler om aktiv kommunikation af purpose og brand activism, er krisekommunikation en central disciplin i de fleste kommunikationsafdelinger. Når skaden er sket, hvordan skal vi så forholde os til den? Det er næppe nogens yndlingsspørgsmål, men hvis man ikke formår at svare ordentligt på det, bliver skaden bare værre.
Krisekommunikation bliver kommunikationskrise.
 
Krisens dynamiske dobbelthed
En dobbeltkrise, altså, og to prismodtagere. Modtagerne af årets KOM-pris har igennem hele deres karrierer fungeret som en dynamisk duo, der har sat dansk kommunikationsforskning på det globale landkort. Igennem deres arbejde med netop krisens dynamiske dobbelthed har de været med til at tegne krisekommunikation som en særskilt disciplin inden for forskningen i PR og corporate communication i bredere forstand. De var optagede af kriser og krisekommunikation, før faget, politikerne og verden blev kastet ind i den aktuelle konvergens af miljømæssige, demokratiske og moralske kriser. Respekt for det!
 
Ingen eller kun få har kæmpet så meget og så længe så begavet for kommunikationsfagligheden. Keep up the good work
 
Et powerteam for Jylland
Men årets prismodtagere er ikke bare internationalt anerkendte forskere, de har også etableret kommunikation i Danmark som andet end en københavnerdisciplin. De har ageret fagligt fyrtårn helt ovre i det mørke Jylland. Og de er inspirationskilder og rollemodeller for generationer af forskere og praktikere – også her i Københavnstrup og i det store udland.
 
To helte i den aktuelle omdømmekrise
I en tid, hvor kriserne synes at stå i kø – både de store, globale kriser, nok mest presserende klimakrisen, og de mindre lokale kriser, som den danske kommunikationsbranches øjeblikkelige omdømmekrise – har man brug for helte. Og med deres utrættelige indsats for fagets teoretiske udvikling og praktiske anvendelse, med deres faglige ballast og personlige integritet er modtagerne af KOM-prisen 2019 to af vores faglige og personlige helte: Winni Johansen og Finn Frandsen! Kæmpe tillykke og respekt herfra.
 
Her kan du se og læse mere om deres kæmpe indsats for kommunikationsfaget.
 
UDVALGTE PUBLIKATIONER
 
Frandsen, F. & Johansen, W. (Eds.) (2020). Crisis Communication (Handbooks of Communication Science Vol. 23). Mouton de Gruyter. (Handbooks of Communication Science).
 
Frandsen, F., & Johansen, W. (2020). Public Sector Communication: Risk and Crisis Communication. I V. Luoma-aho, & M. J. Canel (Eds.), Handbook of Public Sector Communication. Malden, MA: Wiley.
 
Frandsen, F., & Johansen, W.  (2020). Towel cards revisited. The environmental communication of green hotels. In D. O’Hair, & M. O’Hair (2020). Applied communication research I-II. Wiley.
 
Frandsen, F., & Johansen, W. (2020). Crisis communication and organizational legitimacy. In J. Rendtorff (Ed.), Business Legitimacy. New York: Springer.
 
Frandsen, F., & Johansen, W. (2019). Advice on communicating during crisis: A study of popular crisis management books (PCMBs). International Journal of Business Communication.
 
Heath, R. L. & Johansen, W. (Eds.) (2018). International Encyclopedia of Strategic Communication. I-III. Boston: Wiley.
 
Frandsen, F., & Johansen, W. (2017). Organizational Crisis Communication: A Multivocal Approach. London: Sage.
 
Frandsen, F. & Johansen, W. (2017) Voices in conflict? The crisis communication of meta-organizations. Management Communication Quarterly.
 
Johansen, W. (2017). Understanding and practicing crisis consulting: A study of public relations and communication firms. Journal of Communication Management.
 
Johansen, B. F., Johansen, W. & Weckesser, N. (2016). Emotional stakeholders as “crisis communicators” on social media: The case of the Telenor customer complaints crisis. Corporate Communications: An International Journal.
 
Frandsen, F. & Johansen, W. (2015). Organizations, stakeholders and intermediaries: Towards a general theory. International Journal  of Strategic communication.
 
Johansen, W., Aggerholm, H. K., & Frandsen, F. (2012). Entering New Territory: A Study of Internal Crisis Management and Crisis Communication in Danish Organizations. Public Relations Review.
 
Frandsen, F. & Johansen, W. (2011). Rhetoric, climate change, and corporate identity management. Management Communication Quarterly.
 
Frandsen, F. & Johansen, W. (2010). Apologizing in a globalizing world: Crisis communication and apologetic ethics. Corporate Communications: An International Journal.
 
Frandsen, F. & Johansen, W. (2009). Institutionalizing crisis communication in the public sector: An explorative study in Danish municipalities. International Journal of Strategic Communication.
 
Johansen, W. and Frandsen, F. (2007). Krisekommunikation: Når virksomhedens image og omdømme er truet. Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job