Facebook revolutionerer nu med persondatadystopi
Der er mere: Bag opmærksomhedsdystopien gemmer Facebooks metavers også på en persondatadystopi. Facebook fortsætter nemlig ikke bare persondatahøsten under et nyt navn. De udvider den.
Det er der to grunde til. For det første vil metaverset fylde mere i dit liv, og dermed også generere flere data, der kan overvåges og logges. Det er virkeligheden, som vi kender den, bare forlænget med planker.
Men metaverset er mere end det. Facebooks metavers er en platform, som ikke bare skal rumme Facebook, Instagram og WhatsApp. Den skal være åben for alle, der vil lave apps – eller hvad det kommer til at hedde – til den. Millioner af mennesker skal være med til at skabe metaverset – ikke bare som forbrugere, men også som skabere og udviklere. Ligesom på mobilerne, altså.
Men i stedet for Apples App Store og Googles Play er det Metas, dvs. Facebooks, app-butik, der fremover vil være den førende butik for apps til dine smarte briller. En butik, hvor Facebook kan holde øje med, hvem der installererer og bruger hvad, og et univers, du er logget ind i med dit Facebook ID (omdøbt til det mere spiselige “Meta” ID), og hvor Facebook derfor kan holde snor i det meste af det, som du foretager dig. Samme logik finder du på styresystemniveau: I dag fungerer Oculus-brillerne med en særudgave af Android-styresystemet altså som en del af Googles virtuelle platform. Men det kommer til at ændre sig, når
Facebooks “reality”-styresystem til metaverset snart ser dagens lys.
Det er ikke første gang, Facebook forsøger sig med platformsstrategien. Alle de apps og hjemmesider, som du i dag kan logge ind på, like og kommentere med Facebook, genererer også data til Facebook i en lind strøm. Eller genererede: GDPR, cookiebokse og Apples forbud mod den slags tracking på iPhones har taget luften ud af ballonen. Det bliver meget bedre for Facebook, når platformen bliver helt sin egen.
Summen af kardemommen er: I forhold til Facebook, som vi kender det, er metaverset – Facebooks metavers – ikke bare dystopi. Det er persondatadystopi med dobbelt skrue.
Vi er ikke Facebooks marionetdukker
Det værste ved Facebook/Meta-metavers-historien er, at vi ikke ved, hvad metaverset vil gøre ved den virkelige verden. Det er ikke for at være melodramatisk, men sporene skræmmer.
I whistlebloweren Frances Haugens dokumenter kan du f.eks. læse, hvordan den nuværende mobilbaserede 2D-udgave af Instagram allerede får hver tredje teenager til at synes dårligt om sig selv, også i selvmordstruende grad. Ifølge Facebooks egne tal, vel at mærke. Hvordan virker monstro så en fully immersed 3D-udgave? Sådan en, hvor du kan se dig selv fra selv de mest usmigrende vinkler og fejlrette din avatar, men jo netop ikke dit rigtige selv, i alle detaljer?
Haugens dokumenter fortæller også, hvordan Facebook, selv i sit kedelige newsfeed-baserede gamle jeg, jævnligt får folk til at gå fra snøvsen. Ellers nogenlunde fredelige amerikanere til at storme deres egen kongres. Myanmar-borgere til at
deltage aktivt i folkemordskampagner. Igen, ifølge Facebook selv. Vil en fuldtonet brillebaseret virtuel version af den blå app monstro kunne fyre mere eller mindre op under den slags konflikter?
Det er ikke, fordi jeg mistænker nogen hos Facebook for rent faktisk at ønske død og ødelæggelse. Endsige den ekstremt dårlige omtale, der kommer ud af det. Men Facebook-koncernen er en notorisk ringe platformsansvarsforvalter. Rettidig omhu, for at tingene ikke løber af sporet, har ikke været i høj kurs i verdens altdominerende sociale netværkskoncern. Tværtimod. “Move fast and break things,” lød Facebooks interne motto som bekendt frem til 2014.
To år senere var der ikke meget, der var forandret. “The ugly truth is that we believe in connecting people so deeply that anything that allows us to connect more people more often is *de facto* good,” lød det i 2016 i et internt memo. Også, hvis “it costs someone a life by exposing someone to bullies.” Eller hvis “someone dies in a terrorist attack coordinated on our tools.” Manden bag memoen? Andrew “Boz” Bosworth. Ham, der i dag leder hele den Oculus-division, der er krumtappen i Metas metavers. Zuckerbergs tekniske højrehånd.
Vi er ikke marionetter. Ingen af os fjernstyres af Facebooks, Instagrams eller nogen af de andre teknologigiganters algoritmer. Vi bestemmer selv. Men de første 17 år med Facebook har vist, at vi også er påvirkelige. Vi kan blive grebet af stemningen. Stirre os blinde på mærkelige, små detaljer. Forsvinde i rabbit-holes. Finde og dyrke fællesskaber, hvor alle problemer ligner søm, fordi vi selv er vilde med at hamre. Zuckerbergs metavers giver os mere, ikke mindre, af alt dette.