Elons superplan er en super-app

Fremover skal Twitter ikke bare være Twitter. Ikke kun hurtige updates og trælse kommentarspor. Nej, du skal kunne meget mere på Twitter. Twitter skal være MobilePay. Og Uber og Wolt. Og en chat-platform. Og meget, meget mere. Twitter skal være en super-app. Inspirationen er den kinesiske WeChat. Her er syv pointer om planen.
Forleden købte Elon Musk Twitter. Brask og bram. Det holdt hårdt. Nu er er han 44 mia. dollars fattigere, og der skal ske noget. Men hvad? Ingen ved det. Alle gætter. Han siger selv, han har en superplan X. Kilde: Getty Images.
Forleden købte Elon Musk Twitter. Brask og bram. Det holdt hårdt. Nu er er han 44 mia. dollars fattigere, og der skal ske noget. Men hvad? Ingen ved det. Alle gætter. Han siger selv, han har en superplan X. Kilde: Getty Images.
af Jon Lund
Fremover skal Twitter ikke bare være Twitter. Ikke kun hurtige updates og trælse kommentarspor. Nej, du skal kunne meget mere på Twitter. Twitter skal være MobilePay. Og Uber og Wolt. Og en chat-platform. Og meget, meget mere. Twitter skal være en super-app. Inspirationen er den kinesiske WeChat. Her er syv pointer om planen. 
 
Musk selv lægger spor ud. Han vil bruge Twitter som springbræt til noget andet. X. Appen, der kan det hele. En super-app.
 
Som så meget med Elon Musk kan du ikke vide, om det har noget på sig. Derfor er der fri fortolkning. Hør her:
 
1. Elon Musk hader klik og reklamer
 
Twitter tjener i dag stort set alle deres penge på reklamer. Det er Musk ikke meget for. Kun 50 % af omsætningen skal fremover komme fra annonceprodukter, fortalte han investorer tilbage i maj i år, ifølge New York Times.
 
I det hele taget kan han ikke lide klik. Det er jagten på klik, der har splittet nettet ad, polariseret det, skabt ekkokamre, had og splittelse. Musk har købt Twitter for at redde demokratiet. Det er vigtigere end penge.
Men penge skal der alligevel til.
 
2. Elon Musk elsker WeChat
 
Musk har forskellige ideer til nye indtægtskilder. X, alting-appen, super-appen er ikke den eneste. Men nok en af de mest potente. Hvis den altså lykkes.
 
Det er WeChat, der har vist Musk vejen. WeChat er “really an excellent app”, fortalte han på All-In Summit 2022 i Miami tidligere i år. En god model for Twitter. Og lidt senere, fortæller The Verge, i en intern Twitter Q and A: “If we can recreate that with Twitter, we’ll be a great success.”
 
Du kender måske ikke WeChat. Men det er der andre, der gør. 1,2 mia. brugere kunne appen mønstre i september – de fleste kinesere. De sender hinanden beskeder og holder videomøder, deler billeder og dokumenter. De shopper, sender penge til hinanden og betaler regninger. De bestiller også taxature og takeaway-mad. Med mere.
 
Det lyder måske hæsblæsende. Men det er det, der gør WeChat til en super-app. At den kan så meget. Se bare denne grafik fra Visual Capitalist.
 
 
3. Super-apps er økosystemer
 
En super-app er mere end en app, der kan en masse ting. Super-apps er økosystemer. For til super-appen kan du bygge mini-apps. Det er ikke super-appen i sig selv, der er taxaselskab, biograf eller budtjeneste. Super-appen gør det muligt for eksisterende taxaselskaber, biografer og budtjenester mm. at lave mini-apps, der kan køres inde i super-appen. På den måde bliver super-appen sin egen lille mini-app store-operatør. Sin egen platform, som andre virksomheder kan få lov til at køre inden i.
 
Det er sjovt at være platform. Ikke mindst, fordi platformen bestemmer, hvad det skal koste at køre inden i den – og hvad vilkårene i øvrigt er. Til gengæld giver platformen adgang til en stor brugerbase og en fungerende infrastruktur, som det er meget lettere at bygge løsninger til, end hvis alt skal laves fra scratch.
 
4. Sæt dig på pengestrømmen
 
WeChat er ikke den eneste super-app derude. AliPay (også kinesisk), Grab (Singapore) og Gojek (Indonesien) er tre andre. De er forskellige og startede med hver deres kernetjeneste, og de har alle i dag betalingsdelen som et dybt integreret element.
 
Selv at sidde på betalingsdelen af alt, der bliver handlet gennem ens super-app, er nemlig særligt sjovt. For det er dejligt let at lægge små gebyrer på, hver gang en bruger køber noget i en tilknyttet tjeneste.
 
Her taler Musk om super-apps.
 
Det synes Musk også. At bygge betaling ind i Twitter “can make a lot of sense”, som han sagde i All In-podcasten tilbage i maj. Rigtig betaling – men måske også krypto, som Musk er stor fan af.
 
5. Det er ikke let
 
Måske sker det slet ikke. Måske bliver Twitter aldrig en super-app. For der er snubletråde.
 
Nogle peger på, at Twitter for at blive super-app har brug for mere end brugere. De har brug for et udviklersystem, som du let kan bygge mini-apps i. Det har Twitter ikke i dag. Og de har heller ikke den markedsplads, som brugerne skulle bruge til at hente mini-apps fra.
 
Nå, den slags kan man jo bygge. Når Musk har bygget rumraketter, lyder udviklersystemer og markedspladser ikke som uoverstigelige barrierer.
 
6. Data, GDPR og al den slags
 
Værre er det på et andet område: spørgsmålet om data. Brugerdata. Samtykker. GDPR. Al den slags. For det er jo netop noget af det smarte ved en super-app: At du let logger ind og kan bevæge dig frit inde i den. På tværs af allehånde tredjeparts-mini-apps, der hver især gerne vil personalisere og have et tæt forhold til dig. Den slags har de haft det lettere ved i Asien, hvor persondatareglerne er temmeligt lax. Hvilket er en af årsagerne til, at super-appsene overhovedet kunne slå an.
 
De asiatiske super-apps blev også hjulpet af to andre ting: Dårlige mobiltelefoner og infrastruktur, der gjorde det svært at køre alt for mange samtidige almindelige apps. Og en manglende udbredelse af finansielle tjenester, der gjorde det let at betale online. Også her vil Twitter være en postgang for sent ude.
 
7. Måske lykkes det alligevel
 
Musk er skør, og måske er super-app-ideen det også. Men måske har Musk ret. Måske lykkes det at bygge Twitter helt om. Måske går han Apple-vejen og gør privacy-mareridtet til sin største force med superduper brugerkontrol, transparens og beskyttelse. Måske lykkes det for ham at gøre Twitter endnu mere populært end i dag, fjerne bots’ene og bryde ekkokamrene ned. Man skal aldrig sige aldrig. Særligt ikke med Musk.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også