Hvad skal man kunne som ny k-chef?
Vi er mennesker, før vi er medarbejdere

Julie Bauer Larsen skal for første gang have personaleansvar i sit nye job som kommunikationschef. Foto: Mikal Schlosser

Skrevet af

Tine Brødegaard
Journalist

170 artikler

0 indlæg

Da Julie Bauer Larsen fik indfriet ambitionen om at lande et job som kommunikationschef for en mindre afdeling, rakte hun ud til sit netværk for at få deres gode – og mindre gode – erfaringer med ledelse. Vi har talt med hende om, hvad hun forventer af sin nye rolle, og følger op om tre måneder.
”Hvordan kommer jeg bedst fra land som ny leder?” Sådan lød Julie Bauer Larsens spørgsmål til sit netværk, da hun landede et job som chef for kommunikation og fundraising i NGO’en Grønlandske Børn, hvor hun startede 1. december.
 
Hun kommer fra en stilling som kommunikationsansvarlig i Røde Kors Hovedstaden. Her har hun i fire år været ansvarlig for kommunikationspraktikanter og for at involvere en gruppe frivillige i kommunikation, men har aldrig haft formelt personalenansvar. Derfor rakte Julie Bauer Larsen ud til mere erfarne ledere i sit netværk.
 
Her deler hun de råd, hun fik, og hvad hun har af forventninger og mål i sin nye rolle som leder af Kommunikation og Fundraising. Om cirka tre måneder følger Kforum op og finder ud af, hvordan det er gået.
 

Gode råd om k-ledelse

”Tilbage fra min lederuddannelse har jeg en netværksgruppe, hvor alle har personaleledelse og kender NGO-branchen, så dem har jeg talt med om, hvad rollen kræver, og hvad der driver mig,” fortæller Julie Bauer Larsen.
 
Derudover lavede hun et opslag på LinkedIn, hvor hun efterspurgte råd og erfaringer som ny kommunikationschef.
 
”Alle rådene er ikke nødvendigvis raketvidenskab, og flere af dem havde jeg selv tænkt mig til,” siger Julie Bauer Larsen.
 
Men listen er kun et af de resultater, hun har fået ved at række ud.
 
”Det er vildt, hvad det kan at bruge sit netværk. Jeg har fået ni konkrete invitationer til at drikke kaffe og udveksle erfaringer. Dem glæder jeg mig til at ringe til, når jeg lige er landet i det nye.”
 
Hvad gjorde du dig af overvejelser om at lægge åbent frem, at du mangler erfaring som kommunikationschef?
 
”Jeg ville aldrig have søgt jobbet, hvis jeg ikke følte mig sikker på, at det er en opgave, jeg kan løse. Men det er naturligt for mig at være åben, vise sårbarhed og at være ydmyg om, hvad jeg måske ikke kan – jeg kan altid blive bedre. Sådan giver det mest værdi for mig at bruge mit professionelle netværk,” siger Julie Bauer Larsen og tilføjer:
 
”Samtidig trækker jeg med mit LinkedIn-opslag både noget opmærksomhed på mig selv og på Grønlandske Børn, og det er en del af mit arbejde”
 

Undgå at skam-google

Hun mener ikke, at man har grund til at bekymre sig for at stille enten sig selv eller sin organisation i et mindre flatterende lys ved at søge hjælp.
 
”Frem for at skam-google, hvordan man finder en producent af bæredygtige muleposer, bruger jeg også mit netværk til anbefalinger. Særligt LinkedIn er jo nærmest en kærlighedsmaskine, hvor ingen dømmer dig, og langt de fleste vil gerne hjælpe. Jeg har kun fået ros for at spørge så åbent,” fortæller hun.
 
Rådet om at lytte, før man gør noget, er den anbefaling, der oftest går igen fra Julie Bauer Larsens netværk. Det svarer til hendes egen tilgang til den første tid som ny kommunikationschef.
 
”Jeg tror, det er vigtigt at lytte til hele organisationen, og specifikt de fire medarbejdere i Kommunikation og Fundraising, når det gælder at forstå, hvad de laver, hvad de synes, fungerer, hvor der er udviklingspotentialer, og hvor vi kan gøre noget på en mere hensigtsmæssig måde,” siger Julie Bauer Larsen.
 
Et andet råd, hun har hæftet sig ved, og som har sat refleksioner i gang, er rådet om ”at være sig selv”.
 
”Det er et lidt pudsigt råd, men det giver god mening, når man har en rolle og er i en branche, der er meget relationsbåret. For mig giver det ikke mening at tage en anden identitet på mig som leder," siger Julie Bauer Larsen og tilføjer:  
 
"Tværtimod vil jeg gerne stå ved, at jeg har meget at lære. I begyndelsen kommer jeg til at være den, der ved mindst om, hvordan vi arbejder i Grønlandske Børn, og samtidig er fundraising et relativt nyt område for mig.”
 

Skal tøjle sig selv

Når Julie Bauer Larsen ser fremad, forventer hun, at hendes rolle især bliver at strukturere og videreudvikle nogle af de aktiviteter, der allerede foregår.
 
”Sammen med kollegaerne skal jeg lave nogle systematikker, der gør det nemt at gennemskue, hvordan det, vi laver nu, er en del af et større formål. Vi skal sikre, at vi bruger vores tid rigtigt, så vi kan hjælpe så mange børn, unge og familier som muligt.
 
Hvad tror du, at din største udfordring har været, når vi samler op om nogle måneder?
 
”Det bliver, at jeg gerne vil forstå det hele på en gang. Jeg glæder mig for eksempel til at lære at tale en smule grønlandsk og helst i overmorgen. Så det bliver nok en udfordring for mig at tøjle mig selv og at lande stille og roligt, så ingen bliver forpustede, og jeg har ro til at mærke, hvad der er vigtigst." 
 
Utålmodigheden efter at rykke noget skal desuden matches med de ressourcer, der er.
 

Først menneske, så medarbejder

 Hvordan vil du takle den menneskelige side af at lede kommunikations- og fundraisingafdelingen?
 
”Der vil jeg lægge mig op ad den kultur, jeg kommer fra. Den tager udgangspunkt i, at vi er mennesker, før vi er medarbejdere. Mens jeg var i Røde Kors Hovedstaden, blev jeg for eksempel skilt. Det vidste min ledelse og mine kollegaer godt, og jeg fik mulighed for at lave om på mine arbejdstider og -opgaver, hvis det var nødvendigt for at få både mig og mine nærmeste til at hænge sammen gennem en svær tid,” siger Julie Bauer Larsen og tilføjer:
 
”Derfor er det bedste råd, jeg tager med mig som ny leder, at det er vigtigt at være tydelig om slutmålet, men måden, vi kommer derhen på, afhænger af, hvad der sker i medarbejdernes liv. Det er nok særligt udtalt i en empatisk branche som den, jeg arbejder i.”
 
Selvom Julie Bauer Larsen konkret efterspurgte gode råd som ny kommunikationschef, sætter hun også pris på dem, der afviste at give et.
 
”Jeg er næsten gladest for dem, der skriver, at de ikke vil give mig nogle råd, fordi de har respekt for, hvor stor en faglighed ledelse er, og meget succes afhænger af både personlighed og kontekst." 
 
Om Julie Bauer Larsen
Født 1983 og opvokset i Sønderjylland.
Uddannet fra Journalisthøjskolen i 2006. Efterfølgende MA in Corporate Communication fra Aarhus Universitet i 2008.
Har gennemført NGO-Lederuddannelsen i 2020.
Har tidligere arbejdet som kommunikationskonsulent for blandt andet KFUM-Spejderne, Egedal Kommune og Amager Ressource Center.
Bor i Hillerød med to børn. Kæreste med Frederik, som er far til fire og også arbejder med kommunikation.
 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

33 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationskonsulent

Frist: 6. februar

Kommunikationskonsulent

Frist: 19. februar

Studentermedhjælper

Frist: 19. februar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.