Dit nye intranet er en robot

Robotterne er på vej. Hvad betyder det for os, de interne kommunikatører? Bliver vi arbejdsløse? Bliver vi bare endnu bedre? Eller skal vi bare ignorere dem og håbe på, at de ikke gider intern kommunikation?
Robotterne kommer, og nu er de trukket i jakkesæt. Tiden er kommet til, at interne kommunikatører skal tage stilling til robotteknologi. Kilde/GettyImages.
Robotterne kommer, og nu er de trukket i jakkesæt. Tiden er kommet til, at interne kommunikatører skal tage stilling til robotteknologi. Kilde/GettyImages.
af Jonas Bladt Hansen
Robotter er ikke noget nyt fænomen. De har både hjulpet, men også erstattet os mennesker gennem de seneste årtier. Det nye er, at de nu også mener, at de skal arbejde i kommunikationsafdelingen.  
 
I dette indlæg vil jeg se nærmere på følgende tre trends indenfor robotteknologi, der kan få betydning for intern kommunikation:  
 
1.     Automatiseret indholdsgenerering & chatbotter 
2.     Stemmestyring 
3.     Kontekstbaseret indhold 
 
Det er nødvendigt at forholde sig til dem nu, fordi det er nu, vi har muligheden for proaktivt at udvikle den interne kommunikationsafdeling i forhold til de forandringer, der sker. Der åbner sig en række nye muligheder for den interne kommunikationsafdeling. Muligheder, der vil kunne øge afdelingens værdiskabelse for virksomheden. 
 
1) Automatiseret indholdsgenerering & chatbotter 
Forestil dig et job, hvor du skal levere en artikel vedrørende årsregnskabet ét minut efter offentliggørelsen. Eller at du skal skrive 10.000 artikler om dagen.
 
Lyder det som et travlt sted at arbejde? Det synes en robot ikke.  
 
Robotter har fundet ud af at skrive artikler. Associated Press (AP) bruger robotter til at skrive artikler om årsregnskaber og lignende. De bruger en løsning fra Automated Insights. Det fungerer typisk ved, at man selv formulerer nogle tekstbidder, som robotten så gør brug af, alt efter hvilke data der bliver fødet ind.  
 
Svenskeren Sverker Johansson har skabt en robot, der kan skrive 10.000 artikler om dagen. Den er eneforfatter på 8,5 procent af alle artikler på Wikipedia.
 
En af de mere hjælpsomme er "Do not pay" chatbotten, der hjælper med at få annulleret parkeringsbøder eller kan rejse krav mod flyselskaber for forsinkelser: 
 
Demonstration af DoNotPay Robot Lawyer
 
Mulighederne for intern kommunikation 
I intern kommunikation vil vi kunne bruge disse robotter til at producere mange af de mere beskrivende artikler, vi producerer i dag. Vi behøver ikke længere at forfatte artikler om regnskaber, salgsrapporteringer og lignende. Det kan vi overlade til robotten.  
 
Og hvorfor ikke udvikle nogle chatbotter, der blandt andet kan hjælpe vores kollegaer med at finde de rigtige slides, videoer og ikoner til den næste præsentation?  
 
Disse robotter vil kunne hjælpe os med at yde en langt mere effektiv service ud mod forretningen. Det betyder dog også, at vi skal tillære os nye kompetencer, der gør os i stand til at bruge robotterne – og at vi uddanner forretningen i at bruge dem. 
 
 
2) Stemmegenkendelse 
Stemmegenkendelse er langt fra noget nyt fænomen, så du kan med rette undre dig over, hvorfor det skulle blive en game changer. I år synes dog at blive året, hvor stemmestyrede enheder for alvor bryder igennem. I år er software til stemmegenkendelse i stand til at genkende op til 99 procent af de ord, der bliver sagt. De seneste år har det tal ligget på mellem 90 og 95 procent, hvilket ikke er godt nok. Konsekvensen af forbedringen er en markant stigning i brugen af stemmestyring.  
 
Det åbner døren for helt nye produktlanceringer. 
 
I USA har Amazon lanceret deres stemmestyrede enhed kaldet "Amazon Echo". Det er en assistent, der hjælper med mange praktiske ting. "Alexa", som hun hedder, kan tænde for musikken, tage noter – og lægge dem op på Evernote, justere lyset og – naturligvis – bestille varer for dig på Amazon. Amazons "Echo" kan dog ikke købes i EU, da lovgivningen (endnu?) ikke tillader den.
 
Se en reklame for Amazon Echo her: 
 
 
Google er i øvrigt også ved at være klar med sin udgave, kaldet Google Home
 
 
Mulighederne for intern kommunikation
Forestil dig et intranet, som i stedet for at være et passivt medie forvandler sig til en aktiv assistent i medarbejderens hverdag.
 
Den kunne eksempelvis hjælpe med at:  
  • Læse dagens nyheder op, interne såvel som andre nyheder, der er relateret til din virksomhed 
  • Læse dagens aktiviteter op 
  • Booke en taxa, bestille mad, skrive mails 
  • Godkende fakturaer 
  • Booke et bord på en restaurant, hvor den bruger data fra andre sociale medier for at finde ud af, hvad de andre deltageres præferencer måtte være
  • Supplere med data under møder og dermed gøre beslutningsprocesser mere effektive 
Potentielt er der store produktivitetsforbedringer at hente, da vi i snit er i stand til at tale 3,5 gange hurtigere, end vi kan skrive. Herudover åbnes der for nye brugsmønstre, eksempelvis under kørsel, hvilket kan øge produktiviteten yderligere. 
 
Det kræver selvfølgelig en ny måde at tænke intranet på, og vil også udfordre eksisterende leverandører som Microsoft og SAP.
 
For hvem vil ikke hellere kunne godkende en faktura via stemmestyring eller få sin kalender læst op, hvis det var muligt? 
 
3) Kontekstbaseret indhold 
 
Når Tripadvisor fortæller mig, at der er nogle gode spisesteder i nærheden af det område, jeg lige befinder mig i, eller når Google Now gør mig opmærksom på, at jeg hellere må tage af sted til lufthavnen NU for at nå mit fly pga. kø på motorvejen, så er der tale om kontekstbaseret indhold.  
 
 
Google Now 
 
Typisk vil robotten bruge en kombination af forskellige datakilder for at tilbyde relevant information i den kontekst, brugeren netop befinder sig i. Dette område er langt fra udtømt. Når udviklere først for alvor finder ud af, hvordan de kan kombinere datakilder som motionstal, søvnrytme, blodtryk, spisetider, hvor man færdes og med hvem, så vil det åbne for både imponerende og skræmmende nye muligheder for at levere relevant indhold.  
 
Denne form for information vil, efter min mening, revolutionere den måde, vi kommer til at kommunikere på i fremtiden – og derfor vil den også være interessant for interne kommunikationsafdelinger.  
 
Først og fremmest fordi vi i langt højere grad kan ramme den rigtige målgruppe på det rigtige tidspunkt. Men også fordi der vil opstå en forventning om, at vi skal kunne levere det – og hvis ikke vi kan det, bliver vi irrelevante. 
 
Mulighederne for intern kommunikation
Der er masser af intern information, der kan pushes ud i forskellig kontekst. Microsoft har allerede lanceret sin løsning ”Delve”, som er i stand til at dele relevant viden mellem medarbejdere på baggrund af deres interaktioner, interesser m.m.
 
Nogle eksempler kunne være: 
  • Lokationsbaserede nyheder 
  • Rejseguidelines, eksempelvis hvilket taxaselskab, man skal booke, hvad man har lov til at spise for, når man befinder sig på en restaurant (og en påmindelse om, at den Michelin-restaurant, man netop befinder sig på, ikke er i overensstemmelse med ens guidelines) 
  • Forslag til aktiviteter baseret på, hvad andre kollegaer har foretaget sig i samme område  
Etik  
Udviklingen vil udfordre etikken i virksomhederne. Jo flere data, vi har adgang til om brugerens færden, desto bedre løsninger kan vi tilbyde. Og det er selvfølgelig et problem ud fra et etisk synspunkt. 
 
Er det for eksempel etisk forsvarligt at overvåge medarbejderens færden og/eller samtaler for at tilbyde relevant information? Er det okay i produktivitetens hellige navn? Hvad nu hvis amerikanerne gør det, og vi ikke vælger at gøre det i EU? Bliver vi så mindre konkurrencedygtige? Vil det være okay at tilbyde en frivillig ordning?  
 
Det er spørgsmål, vi skal forholde os til. Uanset hvad, vil vi se en udvikling, der går den vej.
 
Etik eller ej – jo flere data vi har til rådighed om medarbejdernes behov og adfærd, desto bedre vil vi kunne skræddersy løsninger til dem, der gør deres hverdag lettere. Og gør vi det ikke, vil vi se organisationens viden sive ud i løsninger, der understøttes af eksempelvis Google Now, som har en hel suite af applikationer, som man kan hælde sin viden ned i – til gavn for Google og mindre gavn for virksomheden.  
 
Fremtiden ser lys ud, om man vil.... 
I fremtiden kan vi interne kommunikatører levere relevant information på det rette tidspunkt og i den rette kontekst. Spørgsmålet er nærmere, om vi vil?  
 
Helt overordnet vil den store forandring handle om, at intern kommunikation bevæger sig væk fra at være producenter af nyheder til at være facilitatorer af dialogen og vidensdelingen i virksomheden. Det kræver nogle nye kompetencer, større ejerskab over eksempelvis flere tekniske platforme, samt et datadrevet mind-set for at kunne levere den mest relevante information til de rette medarbejdere på det rette tidspunkt.
 
Sidst og ikke mindst er vi nødt til at bevæge os ind i push-kommunikationens univers for ikke at blive glemt. Vi kan ikke længere forvente, at vores medarbejdere frivilligt scroller sig igennem de seneste tyve nyheder på intranettet. Inden da har Facebook, Snapchat og Tripadvisor allerede snydt sig frem i nyhedskøen med relevante push-beskeder på mobilen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også