Værdien af personlige stemmer stiger

Employee advocacy er en fremadstormende trend, der bliver mere og mere mainstream i danske virksomheder. Kforum har hevet fat i Rikke Damgaard, specialist i employee advocacy, for at høre om de kommende trends i 2023 og gode råd til virksomheder.
Rikke Damgaard er specialist i employee advocacy, som hun rådgiver store virksomheder om. Foto: PR
Rikke Damgaard er specialist i employee advocacy, som hun rådgiver store virksomheder om. Foto: PR
Employee advocacy kan være et stærkt greb, som flere virksomheder efterhånden benytter.
 
Men man skal gribe det det på den rigtige måde, lyder budskabet fra employee advocacy-specialist Rikke Damgaard, der også har en podcast om emnet.
 
Hun giver her sine råd til employee advocacy i 2023 og fortæller om fremtidens tendenser inden for feltet. Kort fortalt handler det om at medarbejderne bliver ambassadører for den virksomhed, de arbejder i, via opslag på sociale medier om alt fra konferencer til teambuilding, eller noget helt tredje. 
 
Ifølge Rikke Damgaard er nogle af de store trends inden for employee advocacy i år, at vi bliver mere og mere private på sociale medier. Vi ser ikke lige så mange billeder af folks aftensmad eller hunde.
 
Til gengæld lytter vi mere og mere til personer frem for virksomheder eller brands. Mediebilledet bliver stadig mere fragmenteret efter alder, brancher, interesser og lignende. Det gør det sværere at få budskaber igennem til forskellige målgrupper, men vi har stor tillid til vores netværk og relationer.
 
Her kommer Rikke Damgaards guide til employee advocacy:
 

1. Værdien af personlige stemmer stiger

Medarbejderne er blevet en respekteret kommunikationskanal. Det er uhyre svært at fange følgernes opmærksomhed med virksomhedsprofiler. Gode autentiske og personlige opslag fungerer rigtigt godt.
 
Employee advocacy-disciplinen har siden 2016 bevæget sig fra at se medarbejder som distributionskanal for corporate indhold til i dag at se medarbejder som værdifulde samarbejdspartnere. Fremtiden for EA byder derfor på et tættere samarbejde, hvor medarbejdere skriver ud fra egen viden, faglighed og passion, fordi det slår meget mere igennem.
 
Det smitter af på fx rekrutteringen, når medarbejdere jævnligt deler ud af deres arbejdslivs på sociale medier. Så i stedet for at bede medarbejdere videredele virksomhedens jobopslag, så bør fokus i højere grad være på at dele fortællinger fra hverdagen. Betragt medarbejdernes opslag som limen mellem jobopslag, der gør netværket interesserede i at søge job.
 
Medarbejdere er en kommunikationskanal på lige fod med alle andre.
 

2. Find de rigtige stemmer

Employee advocacy er en katalysator for stolthed og engagement. Flere virksomheder dokumenterer interne fordele. Blandt andet fastholdelse, vidensniveau og engagement stiger.
 
Derfor er det også vigtigt at finde de rigtige mennesker at hjælpe på vej med at dele indhold på SoMe. Der er tre typer, man skal være på udkig efter, som alle kan noget forskelligt.
 
  • Workfluencers, ildsjæle, folk, der går all in og er strategiske i, hvad de taler om og deler.
  • Faglige folk, der deltager i faglige diskussioner og deler ud af faglighed.
  • Heppekoret. Alle, som går glade på arbejde, liker og kommenterer på andres opslag. Fejrer virksomhedens succeser.

3. Hjælp medarbejdere med at hjælpe sig selv

Det skal give mening for medarbejderen at dele ud af sit arbejdsliv. ”What’s in it for me?” Det er det store spørgsmål. Særligt for workfluencers og fagspecialister giver det værdi at sætte et klart mål med deres tilstedeværelse. ”Hvad vil jeg opnå ved at være aktiv på f.eks. LinkedIn?”
 
Det kan virksomheden hjælpe medarbejderne med. Man må ikke se medarbejdere som reklamekanal. Det er et samarbejde. Det skal give mening for medarbejderen. De skal ikke føle, de gør virksomheden en tjeneste, og man kan ikke kontrollere dem. Det er mennesker. Det, man kan gøre, er at give dem redskaber til at skabe en stærkere personlig profil og lære dem at begå sig godt med de ting, som medarbejderen selv gerne vil tale om.
 
Virksomheder kan hjælpe medarbejderne med medievalg, og uddanne dem i hvordan man bedst bruger de forskellige medier. Man kan hjælpe med tips og tricks til at lave engagerende opslag, og så kan man komme med forslag til ideer til opslag, som medarbejderne kunne lave. Men det skal være frivilligt for medarbejderen.
 

4. Gå all in på de stærke profiler og få mest for pengene

Formål, kultur, mængden af resurser og ikke mindst medarbejdere er forskellige fra virksomhed til virksomhed - og derfor er der ikke én rigtig måde at arbejde med employee advocacy på.
 
Det er ikke alle medarbejdere, der har lyst til at være aktive på sociale medier, derfor kan det give mening at målrette  virksomhedens kræfter på enkelte medarbejdere i stedet for at prøve at overbevise alle om at poste. Erfaring fra virksomheder, der har arbejdet med employee advocacy i flere år viser, at man får mest effekt ved at finde og satse på medarbejdere med stærke personlige profiler og store netværk.
 
Man skal give større opmærksomhed omkring de stærke personligheder, der gerne vil og gør det godt.  
 
Når man skal starte sin employee advocacy-indsats, er det vigtigt at finde de ’rigtige’ medarbejdere. Man kan prikke centrale folk på skulderen og samtidig sende en åben invitation ud til at deltage. Der gemmer sig ofte medarbejdere, som viser sig at være små stjerner. Dem skal man også være opmærksom på – der er stor værdi i at få dem med. 
 
Det giver mening at bruge mere tid og flere resurser på de medarbejdere, der allerede gerne vil. Det handler om at finde dem og så hjælpe dem så godt som muligt. Man må ikke se medarbejdere som reklamekanal og diktere deres indhold. Deres engagement/tilstedeværelse skal gavne dem selv, og de skal tale om det, de synes, giver mening. 
 
Hvis man har medarbejdere, der har et stort og stærkt netværk og noget på hjerte, så kan man komme rigtigt langt med word of mouth. Derfor er det vigtigt at finde de rigtige medarbejdere at hjælpe på vej.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også