Vi vil have det gamle og småkiksede Google tilbage!

Google er suverænt verdens mest brugte søgemaskine, og derfor er de seks spraglede bogstaver også et af verdens mest kendte logoer. Kan man så ændre identitet ustraffet?
Helt fra firmaets spæde start i slutningen af 1990'erne har Google forfulgt en minimalistisk, nærmest antidesign-strategi for firmaets - især søgemaskinens - visuelle udtryk. Undtagelsen herfra er den ret lækre Google+ brugerflade.
 
 
Google er verdens mest brugte søgemaskine, og de seks bogstaver er derfor også et af verdens mest kendte logoer. Kilde: Lifehack.
 
Det første Google-logo blev lavet af Sergei Brin ved hjælp af gratis-programmet Gimp - og havde allerede i sin første iteration det spraglede udtryk og serifskriften som markante kendetegn. I takt med at foretagendet er vokset til at have den dominerende position, det har i dag, har der været udviklet og arbejdet med logoet, men de relativt få senere udgaver har på trods af diverse designeres medvirken holdt fast i børnehavefarverne og de næsten udesignede udtryk. Et udtryk, der passede utrolig godt til Gogles hele ethos - selvom det måske var opstået ved en blanding af ubehjælpsomhed og tilfældighed.
 
Jeg skrev for nogle år siden her på sitet en gennemgang af Googles forskellige logoudgaver - bl.a.:
"Googles logoer signalerer noget uformelt, venligt og overskudsagtigt. Men de er for en grafiker lidt irriterende at beskæftige sig med. Udtrykket er så underspillet, at det ved første øjekast ligner decideret ikke-design. Og ideen med bogstaver i mange forskellige farver minder om de skilte, alle amatører laver for at reklamere for skoleballer eller sommerfester i børnehaven."
 
Et udvalg af Googles Doodles.
 
"Desuden er Google-typografien banal og ejendommeligt u-digital i forhold til Googles arbejdsområde. Og endnu værre: Logoet arbejder med bløde skygger, noget der normalt er forbudt i logodesign. Men værst af alt: På trods af alle de fejl og mangler er Google-logoet i alle undersøgelser konstant at finde i top tre som et af verdens mest genkendelige logoer – og Google ligeledes som et af verdens stærkeste brands."
 
Og jeg fortsatte: 
"På den måde udfordrer Googles succes ved første øjekast alt det, man forlanger penge for som corporate designer. Mærkets succes er et direkte angreb på en analytisk og kunstnerisk bevidst tilgang til corporate branding. Ved første øjekast."
 
Omtanke bag det tilfældige
"For ved andet øjekast, og de følgende, må man indrømme, at der måske ligger omtanke bag det tilfældige design. Skriften er banal som sagt, og oven i købet en bogskrift, men den har et meget karakteristisk lille g, der kommer til at fungere som visuel krog. Det bliver en slags logo i logoet, hvad man også kan se af, at det lille g er det, Google bruger som favikon (det lille logo forrest i browserlinjen, red.)."       
 
Googles logo som det så ud indtil 1. september 2015.
 
"Logoet er skrevet med antikvaskrift, som det hedder, det vil sige en af dem med fødder, som normalt primært bruges til bøger og brødtekst. Det peger på Googles ambition om at indskrive sig i bibliotekets verden. Noget, der har langt mere blivende og lødig værdi end f.eks. konkurrenten Yahoo, der med sit happy, happy, happy Las Vegas-motel-design signalerer underholdning og overfladisk pjat. De mange farver i Google-logoet er samtidig –som en slags modbillede – med til at tage alvoren ud af antikvaskriftens alvor."
 
Ovenstående står jeg ved i dag, og derfor er det også med en smule skepsis, at jeg ser på det nye Google-logo. Den første september i år annoncerede og straks-implementerede Google nemlig den største og mest gennemgribende logoændring, siden firmaet startede for en internet-evighed siden i 1998. Nu ligner logoet ikke mere noget, nogle nørdede studerende selv har fundet på - nu ligner det design!
 
Pr. første september 2015 så Googles logo sådan ud.
 
Og selv om jeg selv er uddannet grafisk designer og derfor burde være lykkelig for, at Google endelig prøver at få styr på sit udtryk, så føler jeg mig ikke helt overbevist om, at det nye mærke er et skridt i den rigtige retning.
 
Det nye mærkes typografi er en stram modernistisk grotesk i familie med Futura, Kabel og lignende skrifter fra 1920'erne. Hvor det gamle logo signalerede bøger, signalerer det nye mærke produkt - et opmærksomhedsskifte fra indhold til overflade, hvis man skal køre læsningen helt til kanten. Den venlighed, der lå i det halvkiksede gamle mærke, harmonerede perfekt med “don’t be evil"-maksimen, med ideen om et firma ejet og drevet af et par unge milliardærnørder, der bare ville gøre verden bedre at leve i: selvkørende biler, evigt liv, kort over hele verden osv., osv. Som bruger følte man sig ikke som kunde hos Google - snarere som en ven.
 
Set fra Googles synspunkt har det sikkert aldrig forholdt sig som beskrevet - og de betydninger, jeg læser ind i mærket, er måske overdrevne, men det er i hvert fald sikkert, at det nye design markerer et skarpt skifte væk fra den bløde, venlige tid.
 
Mindre harmonisk 
Desuden har det nye mærke det problem, at man igen har lavet farverne lidt om. Den kiksede idé med det spraglede logo har fra starten været lidt sær - og svær at fastholde, men efterhånden er det vingummifarvede udtryk blevet et kendetegn for Google, og det går da også igen i en serie af de ikoner, der efterhånden er blevet udviklet til services som Google Drive, Chrome, Maps osv., osv.
 
Problemet er, at gråværdien i farverne er så forskellig. En gul forsvinder næsten på en hvid baggrund, med mindre den er temmelig orange - det gjorde da også, at Google ved den første større bearbejdning af det gamle mærke ændrede den gule farve præcis på den måde. Nu er man imidlertid gået tilbage til en langt lysere gul. Også den blå er blevet en tand lysere, og resultatet er blevet en langt mere uegal og mindre harmonisk farvesammensætning, som da også gør, at den gule del af det mangefarvede G, der bruges som favikon, er stort set usynlig.
 
Googles favikon i 2014.             Googles nye favikon.
 
Logoskiftet blev, som Google har for vane, annonceret på den officielle Google-blog. Her gjorde virksomheden meget ud af at forklare, at logoskiftet hænger sammen med en ny digital virkelighed, hvor vi ser på web-services på alle slags skærme. Det nye strammere design, der også kan animeres, og som har en slags ikontilbygning i form af fire prikker i pinocchiokuglefarverne rød-gul-grøn-blå, hænger langt bedre sammen med ikonerne for den familie af produkter, der efterhånden er enhver digitalt indfødts daglige arbejdsredskaber - og det er klart og forståeligt nok. Set fra det perspektiv giver logoskiftet 100% mening.
 
Det hænger også perfekt sammen med det nyligt annoncerede strategiskifte, hvor holdingselskabet bag Google og dets søsterprodukter skifter navn til Alphabet. Man ser allerede for sig en totalt sammenhængende Alphabet-brandingstrategi, hvor hovedproduktet i hver underkategori har et logo, der også kan symboliseres ved et enkelt, stort, mangefarvet bogstav - som det store G.
 
Og alt det er meget fint - og sammenhængende, MEN! Det hænger måske lidt for godt sammen til, at Google kan bevare den enormt værdifulde aura af at være vores bedste ven.
 
Det spraglede udtryk, der i det gamle logo virkede kikset på en sød måde, får nu karakter af kalkulation. Og det kan i sidste ende vise sig at være farligere for Googles image end et gammelt og småkikset logo.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job