STOP den politiske floskelfabrik

Budskabsbanaliteter tegner valgkampen. Velkommen til floskelfabrikken og præfabrikerede, selvindlysende politiske oneliners. Det er ren konsensuskommunikation, som vi alle kan blive – ÅÅH – så enige om.
af Jon Kiellberg
Vi troede, at vi skulle snakke politik med substans og bid frem for tomme kalorier så tæt på valget. Men ak! Vi bliver stopfodret med et væld af politiske bullshit-budskaber og maskinpistolsalver fra den evindelige floskelfabrik, som er så ligegyldige, at alle kan stemme i og nikke genkendende til det. Det er Detektor for politisk bullshit-bingo.
 
 
Lad os lige snuppe et par af de nyeste – og værste – skud på stammen:
 
STOP TYVEN”, siger Konservative. Surprise!! Alle andre partier og politikere er dybt uenige i det bovlamme budskab!!
 
DET SKAL KUNNE BETALE SIG AT ARBEJDE”, lyder det fra storebror Venstre. Det siger du ikke? Jamen, det er så kun jer, som ønsker, at folk kommer i arbejde. Selvindlysende. 
 
Det bliver ikke bedre hos Socialdemokraterne, der også er ude med den helt store floskel-rive:
ALLE BØRN SKAL BLIVE SÅ DYGTIGE, SOM DE KAN”. No shit, Sherlock!
 
”Vi er stolte af vores resultater” – og vores budskaber, kunne vi tilføje….

Socialdemokraterne hoster også op med et Venstre-lookalike-slogan:
ENDNU FLERE MENNESKER I ARBEJDE”. Ser man det. Det ville nu vække mere opsigt, hvis det hed ”Endnu færre mennesker i arbejde”. Så ville vi vælgere da i det mindste lægge mærke til det. Nuvel.
 
Alternativet tilbyder mange nye varer på de politiske hylder og fremhæver sig selv som forandringens parti. Alligevel har de åbenbart også absorberet ideen om nonsens-oneliners i deres forsøg på at skaffe nye vælgere: ”MINDRE STAT – MERE SAMFUND” er hverken originalt eller alternativt. Det er leverpostej, som alle kan nikke genkendende til og gabe af bagefter…suk!
 
Alternativets alternativ minder mest om leverpostej.  
 
Det stikker dog helt af for De Radikale og Morten Østergaards velmenende, men også intetsigende slogan: ”BØRNS BAGGRUND MÅ IKKE AFGØRE DERES FREMTID”. Goddag mand, økseskaft. Sig mig, er der partier, som ønsker det modsatte? Det bliver svært at finde her i kongeriget. Det er Obama-patos uden etos. Sødsuppe på den kvalmende måde.
 
Her kan Socialdemokraterne, som før nævnt, også være med. Altså det med børn, som alle jo ønsker det bedste for. Det er det mest selvfølgelige, alle kan klappe kage til: ”ALLE BØRN SKAL BLIVE SÅ DYGTIGE, SOM DE KAN”. Spot on, sosser!!!. Det slogan sparker r….
 

”Det er mit håb, at vi klarer skærene”, tænker don MØ.
 
Mennesker rimer på målinger 
Enhedslisten vil også lege med i varm luft-land: ”ALLE BORGERE SKAL KUNNE LEVE OG FÆRDES TRYGT”. 
 
Vi tager da også en godbid fra SF, som over en bred kam leverer den ene banalitet efter den anden. Her med deres hovedbudskab i valgkampen, som stort set kunne være skrevet af samtlige partier: ”VI VIL INVESTERE I MENNESKET”.
 
I burde investere i et bedre budskabsbureau, tænker mor og datter….

I det hele taget er det bemærkelsesværdigt, hvor meget partierne fokuserer på mennesker i valgkampen. Eller måske er det meget ligetil. Jo større vælgerkrise og politikerlede, desto mere har partierne uden undtagelse brug for at kommunikere: "Vi tænker også på mennesker". Især tæt på valgkampen. Vi har ikke (helt) glemt jer. Endnu. 
 
Valgkampen gøres personlig hos De Radikale. 
 
Bare se:
  • MENNESKER FØR SYSTEMER” (Enhedslisten)
  • MENNESKET FØRST” (Konservative)
  • DET HANDLER OM MENNESKER, IKKE VÆLGERE” (Radikale)
  • MENNESKER BLIVER SPIST” (Nå nej. Ikke fra et parti, men fra Erik Clausens nye film).
I skal da heller ikke snydes for Liberal Alliances banebrydende nye slogan, som slår benene væk under enhver med dets nyskabelse inden for politiske reklameslogans: ”BEDRE SUNDHEDSVÆSEN”. Den lader vi stå et lille øjeblik.
Mere bureaukrati, mindre fokus, ufrit valg og færre tilbud. 

Årets fesne floskel går til...
Skulle man kåre Danmarks mest fesent-flade floskel, så er der ingen tvivl om vinderen. Tadaa: Dansk Folkeparti, mine damer og herrer. Magen til varm luft skal man alligevel lede længe efter: ”DANMARK SKAL VÆRE ET TRYGT OG SIKKERT LAND”. Damn, det kommer bag på os. Banebrydende politisk melding og slogan, som sætter ny retning for sprogekvilibrisme og nyskabelse inden for politisk kommunikation. 12 point til bureauet, som tyggede og tyggede på det mest almengyldige, intetsigende og tomme budskab, de kunne skrue sammen. En floskelfrase, der i den grad tager kegler for uopfindsomhed.
 
"Tryghed er både et anliggende for fællesskabet og den enkelte person”, skriver DF…
 
Ikke-argumenter er floskler
Som det tydeligt fremgår, er partiernes slogans og hjemmesider fulde af varm luft og ikke-argumenter. Altså politiske mærkesager uden reelt indhold - og dermed flosker frem for argumenter. Frygten for at skræmme vælgerne væk er åbenbart over en bred kam blevet så udtalt, at man hellere vil sige ingenting frem for at sige noget. Faktisk fristes man til at sige, at det er en valgkamp blottet for politik. I hvert fald for politisk substans. 
 
Det er så her, den retoriske "ikke-test" med rette kan komme ind i billedet. Kort fortalt: Man kan sætte 'ikke' ind i en tekst. Hvis sloganet bliver holdningsløst, ja, så er vælgerne blevet fodret med tomme politiske kalorier uden reelt politisk indhold. Som ”Stop (ikke) tyven” fra C, ”Vi skal (ikke) leve trygt i Danmark” fra A eller Venstres ”For fremtiden skal vi (ikke) være trygge i hjemmet og på gaden”. Ser I? Det er de rene selvfølgeligheder.
 
Det er ikke god politisk kommunikation. Det er i bund og grund ren propaganda og manipulation. Dels så kan alle være enige om budskaberne, og dermed udvander de politiske forskelle. Dels så forudsætter det, at modstanderne er uenige, hvilket de sjældent er. Den politiske floskelfabrik fabrikerer på stribe det ene tyndbenede slogan og budskab efter det andet. Det er politiske pop-markeringer og partibranding for at kunne fastholde kernevælgerne frem for at vinde nyt terræn.
 
Konsekvenserne er, at vælgerne ikke rigtig kan finde ud af, hvad partierne i virkeligheden mener. Men det er nok også en meget god taktik, hvis hensigten er, at partierne ikke skal kunne hægtes op på noget efter et valg. Men i bund og grund er vælgerne lede og kede af slogans, som er så udvandede og intetsigende, at et Bilka-budskab har mere kant, vid og bid i sig.
 
Gratis slogans til partierne
Vi er, modsat partierne, i gavehumør og tilbyder her kvit og frit en række politiske slogans, som vil gå rent ind på banalitetsbarometeret. Så kære partier, I kan bare plukke løs. I får dem gratis, hver og én. Det skal ikke hedde sig. I skal ikke betale bureauerne i dyre domme for flere tomme politiske kalorier:
 
ALLE HAR RET TIL ET ARBEJDE
 
ET TRYGT SAMFUND FOR ALLE
 
VI VÆLGER VELFÆRD – HVAD VÆLGER DU?
 
BØRN HAR RET TIL EN GOD OG SUND BARNDOM
 
SUNDHED FOR ALLE
 
INGEN SKAL LADES I STIKKEN
 
ALLE SKAL BIDRAGE TIL FÆLLESSKABET
 
BEDRE VELFÆRD FOR DIN FAMILIE
 
FAMILIEN FØRST
 
EN SIKKER FREMTID FOR DANMARK”.

 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også