Holdningsløse budskaber hitter i valgkampen
STOP den politiske floskelfabrik

Budskabsbanaliteter tegner valgkampen. Velkommen til floskelfabrikken og præfabrikerede, selvindlysende politiske oneliners. Det er ren konsensuskommunikation, som vi alle kan blive – ÅÅH – så enige om.
Vi troede, at vi skulle snakke politik med substans og bid frem for tomme kalorier så tæt på valget. Men ak! Vi bliver stopfodret med et væld af politiske bullshit-budskaber og maskinpistolsalver fra den evindelige floskelfabrik, som er så ligegyldige, at alle kan stemme i og nikke genkendende til det. Det er Detektor for politisk bullshit-bingo.
 
 
Lad os lige snuppe et par af de nyeste – og værste – skud på stammen:
 
STOP TYVEN”, siger Konservative. Surprise!! Alle andre partier og politikere er dybt uenige i det bovlamme budskab!!
 
DET SKAL KUNNE BETALE SIG AT ARBEJDE”, lyder det fra storebror Venstre. Det siger du ikke? Jamen, det er så kun jer, som ønsker, at folk kommer i arbejde. Selvindlysende. 
 
Det bliver ikke bedre hos Socialdemokraterne, der også er ude med den helt store floskel-rive:
ALLE BØRN SKAL BLIVE SÅ DYGTIGE, SOM DE KAN”. No shit, Sherlock!
 
”Vi er stolte af vores resultater” – og vores budskaber, kunne vi tilføje….

Socialdemokraterne hoster også op med et Venstre-lookalike-slogan:
ENDNU FLERE MENNESKER I ARBEJDE”. Ser man det. Det ville nu vække mere opsigt, hvis det hed ”Endnu færre mennesker i arbejde”. Så ville vi vælgere da i det mindste lægge mærke til det. Nuvel.
 
Alternativet tilbyder mange nye varer på de politiske hylder og fremhæver sig selv som forandringens parti. Alligevel har de åbenbart også absorberet ideen om nonsens-oneliners i deres forsøg på at skaffe nye vælgere: ”MINDRE STAT – MERE SAMFUND” er hverken originalt eller alternativt. Det er leverpostej, som alle kan nikke genkendende til og gabe af bagefter…suk!
 
Alternativets alternativ minder mest om leverpostej.  
 
Det stikker dog helt af for De Radikale og Morten Østergaards velmenende, men også intetsigende slogan: ”BØRNS BAGGRUND MÅ IKKE AFGØRE DERES FREMTID”. Goddag mand, økseskaft. Sig mig, er der partier, som ønsker det modsatte? Det bliver svært at finde her i kongeriget. Det er Obama-patos uden etos. Sødsuppe på den kvalmende måde.
 
Her kan Socialdemokraterne, som før nævnt, også være med. Altså det med børn, som alle jo ønsker det bedste for. Det er det mest selvfølgelige, alle kan klappe kage til: ”ALLE BØRN SKAL BLIVE SÅ DYGTIGE, SOM DE KAN”. Spot on, sosser!!!. Det slogan sparker r….
 

”Det er mit håb, at vi klarer skærene”, tænker don MØ.
 
Mennesker rimer på målinger 
Enhedslisten vil også lege med i varm luft-land: ”ALLE BORGERE SKAL KUNNE LEVE OG FÆRDES TRYGT”. 
 
Vi tager da også en godbid fra SF, som over en bred kam leverer den ene banalitet efter den anden. Her med deres hovedbudskab i valgkampen, som stort set kunne være skrevet af samtlige partier: ”VI VIL INVESTERE I MENNESKET”.
 
I burde investere i et bedre budskabsbureau, tænker mor og datter….

I det hele taget er det bemærkelsesværdigt, hvor meget partierne fokuserer på mennesker i valgkampen. Eller måske er det meget ligetil. Jo større vælgerkrise og politikerlede, desto mere har partierne uden undtagelse brug for at kommunikere: "Vi tænker også på mennesker". Især tæt på valgkampen. Vi har ikke (helt) glemt jer. Endnu. 
 
Valgkampen gøres personlig hos De Radikale. 
 
Bare se:
  • MENNESKER FØR SYSTEMER” (Enhedslisten)
  • MENNESKET FØRST” (Konservative)
  • DET HANDLER OM MENNESKER, IKKE VÆLGERE” (Radikale)
  • MENNESKER BLIVER SPIST” (Nå nej. Ikke fra et parti, men fra Erik Clausens nye film).
I skal da heller ikke snydes for Liberal Alliances banebrydende nye slogan, som slår benene væk under enhver med dets nyskabelse inden for politiske reklameslogans: ”BEDRE SUNDHEDSVÆSEN”. Den lader vi stå et lille øjeblik.
Mere bureaukrati, mindre fokus, ufrit valg og færre tilbud. 

Årets fesne floskel går til...
Skulle man kåre Danmarks mest fesent-flade floskel, så er der ingen tvivl om vinderen. Tadaa: Dansk Folkeparti, mine damer og herrer. Magen til varm luft skal man alligevel lede længe efter: ”DANMARK SKAL VÆRE ET TRYGT OG SIKKERT LAND”. Damn, det kommer bag på os. Banebrydende politisk melding og slogan, som sætter ny retning for sprogekvilibrisme og nyskabelse inden for politisk kommunikation. 12 point til bureauet, som tyggede og tyggede på det mest almengyldige, intetsigende og tomme budskab, de kunne skrue sammen. En floskelfrase, der i den grad tager kegler for uopfindsomhed.
 
"Tryghed er både et anliggende for fællesskabet og den enkelte person”, skriver DF…
 
Ikke-argumenter er floskler
Som det tydeligt fremgår, er partiernes slogans og hjemmesider fulde af varm luft og ikke-argumenter. Altså politiske mærkesager uden reelt indhold - og dermed flosker frem for argumenter. Frygten for at skræmme vælgerne væk er åbenbart over en bred kam blevet så udtalt, at man hellere vil sige ingenting frem for at sige noget. Faktisk fristes man til at sige, at det er en valgkamp blottet for politik. I hvert fald for politisk substans. 
 
Det er så her, den retoriske "ikke-test" med rette kan komme ind i billedet. Kort fortalt: Man kan sætte 'ikke' ind i en tekst. Hvis sloganet bliver holdningsløst, ja, så er vælgerne blevet fodret med tomme politiske kalorier uden reelt politisk indhold. Som ”Stop (ikke) tyven” fra C, ”Vi skal (ikke) leve trygt i Danmark” fra A eller Venstres ”For fremtiden skal vi (ikke) være trygge i hjemmet og på gaden”. Ser I? Det er de rene selvfølgeligheder.
 
Det er ikke god politisk kommunikation. Det er i bund og grund ren propaganda og manipulation. Dels så kan alle være enige om budskaberne, og dermed udvander de politiske forskelle. Dels så forudsætter det, at modstanderne er uenige, hvilket de sjældent er. Den politiske floskelfabrik fabrikerer på stribe det ene tyndbenede slogan og budskab efter det andet. Det er politiske pop-markeringer og partibranding for at kunne fastholde kernevælgerne frem for at vinde nyt terræn.
 
Konsekvenserne er, at vælgerne ikke rigtig kan finde ud af, hvad partierne i virkeligheden mener. Men det er nok også en meget god taktik, hvis hensigten er, at partierne ikke skal kunne hægtes op på noget efter et valg. Men i bund og grund er vælgerne lede og kede af slogans, som er så udvandede og intetsigende, at et Bilka-budskab har mere kant, vid og bid i sig.
 
Gratis slogans til partierne
Vi er, modsat partierne, i gavehumør og tilbyder her kvit og frit en række politiske slogans, som vil gå rent ind på banalitetsbarometeret. Så kære partier, I kan bare plukke løs. I får dem gratis, hver og én. Det skal ikke hedde sig. I skal ikke betale bureauerne i dyre domme for flere tomme politiske kalorier:
 
ALLE HAR RET TIL ET ARBEJDE
 
ET TRYGT SAMFUND FOR ALLE
 
VI VÆLGER VELFÆRD – HVAD VÆLGER DU?
 
BØRN HAR RET TIL EN GOD OG SUND BARNDOM
 
SUNDHED FOR ALLE
 
INGEN SKAL LADES I STIKKEN
 
ALLE SKAL BIDRAGE TIL FÆLLESSKABET
 
BEDRE VELFÆRD FOR DIN FAMILIE
 
FAMILIEN FØRST
 
EN SIKKER FREMTID FOR DANMARK”.

 
 

Relaterede artikler

En ny sherif er på vej ind i byen - Her kommer Kforums bud på regeringen 'Lars Løkke Rasmussen II'. Og ja - de Konservative kommer med i regering igen, det ...
Nu kommer kendiskandidaterne! - Det er ved at være transfersæson i dansk politik, hvor sandsynlige usandsynlige halvkendisser handles ind til mere eller...
Grundtvig fra Gellerup - Siden den ildsprudlende digter Yahya Hassan meldte sig på banen, er dansk politik kun optaget af ét eneste emne: Hvor st...
STOP HETZEN AF STOP-KAMPAGNEN - De Konservatives STOP-kampagne brugte ord, som ramte lige ned i folkeforskrækkelsen. Dertil var den nem at parodiere med...
Game of Politics - Serien Game of Thrones er et kæmpe hit - også blandt folk, der ikke normalt tænder på drager, riddere og is-zombier. Mås...
Stop nu. Vælgerne elsker den - Konservatives STOP-kampagne har siden lanceringen for to uger siden fået nogle ordentlige hug i offentligheden. Men har ...
Velkommen til Kommentariets diktatur - Valget kommer snart. Hvilke kommentatorer skal du vælge at læse? Dem, der kan udlægge, hvad DONG-sagen, dagpenge, valgda...
Trends i valgkampen på de sociale medier - Valgkampen er sat i gang. Traditionen tro foregår der nu et forhindringsløb over lygtepæle og plankeværker for at få hæn...
Dette udspekulerede vrøvl vil du høre de næste tre uger - Hvilke retoriske tricks og manøvrer vil vi få at se i valgkampen? Her er en oversigt over nogle af dem, som vi kan forve...
Derfor vinder Helle...eller Løkke! - Knald eller fald eller vind eller forsvind for Løkke eller Helle. Det kan ikke blive anderledes. Punktum. Den politiske ...
Tre Treo'er mod Løkkes lidelser - Der er syv grunde til, at Lars Løkke har en grim hovedpine for tiden, og selv de af dem, der ikke skyldes hans lave trov...
Valget er indlysende for de superintelligente - Valget er over det hele. Det kan være svært, selv for os superintelligente, at følge med og danne sig et overblik. Her f...
Valgplakaternes ultimative ABC - En hær af partisoldater har fået sved på panden af at klatre i træer og lygtepæle for at hænge plakater op til det komme...
Valget sker på Twitter - Fokuseringen på sociale medier har aldrig været større i en valgkamp. Samtlige partier og langt de fleste kandidater sat...
Hvad skal vi med valgtest? - Har du taget en kandidattest endnu? Du ved, en af dem, hvor du bliver spurgt om din mening om alt muligt, og så bliver m...
Post hoc! - En valgkamp er et ground zero for logiske fejlslutninger. Nogle går efter manden i stedet for bolden, og andre bruger fr...
Den feje flygtninge-fejlslutning - Udlændingekortet er i den grad blevet brugt i valgkampen, hvor politikerne konkurrerer om, hvem der kan stramme mest op ...
Alternativets gummiord - Alternativets partiprogram er fuld af bæredygtige udmeldinger og store armbevægelser. Det, nogen kalder gøglerpartiet, v...
Trump: Tossernes kandidat - Donald Trump er den dygtigste og mest moderne kommunikator af alle opstillede kandidater til præsidentvalget i 2016. Han...
Spot Støjbergs støj - Inger Støjberg er placeret på en af de mest profilerede poster i Løkkes regering. Spørger du hende om fortiden, taler hu...
Den fedeste fest i dansk politik - Det er skønt at se, hvor gode fester de holder i Alternativet. De fedeste fester er en meget god strømpil på, hvor tinge...
Flere løftebrud = flere stemmer - Danskerne er dødtrætte af den politiske debat, og det er politikerne egentlig også selv. Tillid og troværdighed rasler n...
Gør mig lige en kæmpe bjørnetjeneste - I vores dagligdag bruger vi tit udtryk, som har en anden betydning end de ord, der fysisk er i udtrykket. Det kaldes et ...
Hvis Danmark? - DF's familiefoto inklusiv photoshoppet golden retriever har fået sig en tur i SoMe-møllen. Nu er det tid til en grundig ...
DF’s fire brølere i krisekommunikation - Dansk Folkeparti har altid været dygtige til deres kommunikation. De har formået at smyge sig udenom ansvaret for politi...
Taber Mette på sin tavshed? - I årtier har politisk kommunikation sagt, at vejen til at sætte og vinde dagsordener går gennem proaktivitet, klare mark...
Tyskland stadig verdensåbent trods AfD - Det tyske valg stiller Tyskland og Europa over for store udfordringer, der vil dominere de kommende måneder og formentli...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

49 JOB

SoMe Kommunikator

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationskonsulent

Frist: 12. april

Kommunikations- og PR-manager

Frist: Hurtigst muligt

Praktikant

Frist: 16. april
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.