Han gjorde valgkampagner revolutionære
Zack Exley - kongen af græsrødderne

I en tid, hvor politik stadig i højere grad gøres til et professionelt spil, stod Bernie Sanders’ kampagne som en stærk opvisning af folkeligt engagement og nye former for politisk deltagelse. Rådgiver Zack Exley var en af arkitekterne - men Exley er meget mere end en politisk strateg. Foto: Victor Grigas.

Skrevet af

Redaktionen Kforum

1014 artikler

57 indlæg

Zack Exley er absolut mest kendt for sin rolle som rådgiver for Bernie Sanders under dennes præsidentvalgkamp i 2016. Men den målrettede og særdeles handlekraftige mand har et langt og forskelligartet arbejdsliv bag sig – som dog tydeligt peger i retning af en politisk karriere på venstrefløjen.

Zack Exley var en af de ledende arkitekter i Bernie Sanders’ kampagne; den del, som gik ud på at mobilisere og aktivere vælgere. Og Exley gjorde det i stor stil.

Zack Exley blev eksponent for en helt ny måde at drive politisk kampagne på. Sammen med Sanders gjorde han brug af radikale eksperimenter med bottom-up-tankegang, digitale værktøjer, massiv autonomi til teams af frivillige, og det, de selv har navngivet som ’Big Organizing’.


Zack Exley fortæller på Personal Democracy Forum 2016 om det, han lærte under Bernie Sanders-kampagnen.

Frem for alt brugte han under kampagnen sin erfaring, for allerede sammen med Barack Obama formåede Exley i 2008 nedefra at skabe den græsrodsorganisation, som mange i årevis havde drømt om. 

I en selvransagende klumme på Huffington Post beskriver Exley, hvordan tidligere forsøg på at skabe en politisk græsrodsorganisation bottom-up – blandt andet, da han var webmaster under John Kerry-kampagnen i 2004 - slog fejl, fordi de ikke kunne slippe den hierarkiske top-down-tankegang. Eller også var de dårligt organiserede og kunne ikke håndtere det lederskab og den entusiasme, der kom fra de mange frivillige.

Pointen er, at en bottom-up-organisation ikke er det samme som manglende styring og planlægning. Det beviste Exley i Obama-kampagnen, som revolutionerede måden, man opbygger en præsidentkampagne på.

Erfaringerne fra Sanders-kampagnen delte Exley senere (sammen med Becky Bond) ud af i bogen "Rules for Revolutionaries" fra 2016, hvor grundidéen er, at med store progressive ideer kan man skabe engagement og politisk forandring.

 


I "Rules for Revolutionaries" beskriver Becky Bond og Zack Exley, hvordan de i et lille Bernie Sanders-kampagneteam involverede frivillige i at opbygge og lede en frivillig organisation, der gennemførte 75 mio. opkald, sendte 8 mio. sms'er og holdt over 100.000 offentlige møder. Med andre ord, de byggede en teknologisk infrastruktur, der gjorde frivillige i stand til selv at organisere sig omkring store progressive ideer. Læs mere om bogen her.

Bernie Sanders vandt som bekendt ikke, men Exleys utraditionelle tilgang til mobilisering af interessenter er stærk inspirerende. 

10 ting, du (måske) ikke vidste om Zack Exley

1.
Kort efter, han var færdiguddannet fra University of Massachusetts, deltog Zack Exley i et træningsprogram for fagforeninger, der blev ledet af American Federation of Labor and Congress of Industrial Organizations.

Derefter arbejdede han undercover med arbejderrettigheder på en bilfabrik i Michigan (organiseringseffekten udeblev, men Exley brugte senere et team af infiltratorer til succesfuldt at organisere Minnesotas store plejehjem i fagforeninger).

2. Exley var i slutningen af 90’erne computerprogrammør på fuld tid – men han fandt jobbet kedeligt og utilfredsstillende. Derfor fulgte han sideløbende venstreorienterede debathjemmesider som Salon og Slate. Han var ivrig efter at finde et sted, hvor han kunne komme til orde med sine politiske ideer og begyndte derfor at undersøge ​​forskellige domæner, der kunne være egnede til et venstreorienteret, politisk forum.

3. Exley købte rettighederne til domænet GWBush.com for 70 dollars. Sammen med andre med samme politiske holdning gjorde Exley via webstedet RTMark (et anti-forbrugsaktivistkollektiv og -selskab, som samler aktivister, der planlægger projekter) GWBush.com til internettets første politiske satireside.

På GWBush.com efterlignede man den officielle internetside for Texasguvernøren George W. Bush og publicerede artikler, der angiveligt var skrevet af guvernøren selv, og billederne på siden viste en fordrukken og ukontrolleret Bush.

"Det var totalt Beavis og Butthead," sagde Exley senere. "Bare et par fyre, der keder sig og opfinder en måde at få et telefonopkald fra Bush-folket på."

4. Da Bush-advokater truede med at sagsøge Exley for at bruge copyright-beskyttede billeder, som han havde hentet fra den officielle hjemmeside – guvernør Bush beskrev rasende Exley som "a garbage man" – resulterede omtalen i seks millioner besøgende på Exleys websted.

5Exley fik produceret T-shirts og kofangere med slogans som: "Imperialisme. En livsstil værd at bombe for "; "Regimeskift begynder i hjemmet" og "Kapitalisme: Det er fantastisk i teorien, det virker bare ikke i praksis."

6. Han opfandt et gratis kommunikationssystem (eGroup) samt en digital opslagstavle, der senere blev købt af Yahoo. Under Floridas finoptællingskrise efter valget i 2000 mellem Bush og Gore protesterede tusindvis på Exleys digitale platforme over hele USA – til Gores fordel.

7. I begyndelsen af ​​2003 blev Exley ansat i MoveOn.org i Californien – organisationen, hvis formål blandt andet var at stoppe Irakkrigen. Samme år udviklede han Howard Deans webbaserede præsidentkampagne.

8. Exley blev i 2004 ansat af John Kerry som direktør for onlinekommunikation og tilrettelæggelse af Kerry-Edwards' præsidentkampagne. Og året efter fortsatte Exley succesen i Irland, da han blev direktør for planlægningen af Labours genvalgskampagne.

9. I 2007 grundlagde Exley ’Revolution in Jesusland’, en blog, der arbejdede på at bygge bro mellem den sekulære venstrefløj og bibeltro kristne.

10. I juni 2010 begyndte Exley som kommunikationschef hos Wikimedia Foundation i San Francisco, hvilken huser Wikipedia. Han forlod Wikimedia i 2013, men fungerer stadig lejlighedsvis som konsulent for organisationen. 

Relaterede artikler

Om 180 sekunder stemmer du på Bernie - Senator Bernie Sanders udgør p.t. den største trussel mod Hillary Clintons forventede kroning som demokraternes præsiden...
Mød the Bernie Bros - Bernie Sanders er for tiden iklædt den digitale førertrøje i demokraternes primærvalgkamp. I ryggen har han titusindvis ...
She can´t: Kampagnen er en katastrofe - Hillary Clinton står til at vinde New Yorks primærvalg tirsdag aften. Men hendes popularitetstal er nedadgående og energ...
Sådan vinder du den amerikanske valgkamp - Det amerikanske primærvalg blev afgjort i går. Demokraterne og Republikanerne har nu fundet deres endelige kandidater, d...
Trumps zero fucks given kampagne - Det var MAGA-effekten, hele verden fik at føle, da Donald J. Trump blev valgt til USAs næste præsident. "Make America Gr...
Er du Trump-seksuel? - Trumps opstigning(?) fra succesrig(?) forretningsmand til leder for den vestlige verden har delt vandene i to: Dem, der ...
Hvordan fanden skete det? - Det er svært at tabe. Det er meget svært at tabe verdens vigtigste job til en populistisk, forudsætningsløs svindler. Et...
5 ting du går glip af, hvis du ikke tager med til KOM18 - Har du endnu ikke sikret dig en billet til KOM18 den 3. maj? Så er det nu, du skal slå til. Hvis ikke, går du nemlig gli...
Er du med på netværk og chips? - Hvad er den hemmelige ingrediens bag Bernie-kampagnens 81.000.000 opkald til potentielle vælgere? Netflix and chill? Ber...
Da Michelle blev Michelle - Tirsdag den 9. april gæster den tidligere førstedame Michelle Obama Danmark, og formodentlig vil hun levere en elegant o...
Millennial med momentum - Lige nu er det mest interessante navn i amerikansk politik hverken Bernie Sanders, Joe Biden eller Beto O’Rourke. Det er...
Mistro til Washington dominerer amerikansk politik - Over de seneste 20 år kunne USA’s præsidenter ikke have været mere forskellige – i hvert fald ikke, når vi kigger på ove...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

48 JOB

Kommunikatør

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.