Håndtér besværlige Facebook-mennesker
Sådan svarer du på kritiske kommentarer

Selvom det føles, som om hele verden kigger med, så er det de færreste, der folder kommentarsporet ud og ser alle kommentarerne. Foto: Getty.

Du kender det måske. Du sidder til internt møde, og pludselig begynder notifikationerne på din smartphone at vælte ind. Det er Facebook-siden, den er gal med – og du er den ansvarlige. Et af jeres opslag med et citat fra direktøren får en del mere engagement, end du havde regnet med – af den negative slags. Og du ved, at om cirka ti minutter, så går det op for direktøren, at han er hængt til tørre af jeres fans. Hvad gør du?
Kritiske kommentarer er et vilkår. Faktisk er de et udtryk for jeres fans’ engagement i jeres organisation. Og deres engagement er afgørende for succes på Facebook-siden.
 
Men du ved også, at det er rigtig svært at forklare jeres ledelse, at du ikke bare kan slette dem, der skriver, at de er uenige med jer. Og de, der siger jer midt i mod, faktisk kan blive jeres fineste ambassadører, hvis I håndterer sagen rigtigt.
 
Så her er tre ting, du kan fortælle din ledelse, det er vigtigt at forstå om fans og følgere på sociale medier. Og tre ting, I kan gøre.
 
Og til sidst tre ting I IKKE skal gøre, lige meget hvor fristerende det er.
 
Selvom I ved, at det kan være svært at afkode præcist, hvad den enkelte mener i et kommentarspor fuld af kritik, skal I stadig finde en måde at svare på.

 

Det skal du vide om kritik på sociale medier

1. Forstå, at læserne kritiserer dig for at være flink
Det lyder ret vildt, men læsere, der kritiserer jer, gør det ofte for at hjælpe!
 
Det kan godt være, at det, de skriver, ikke ser ret pænt ud. Men undersøgelser viser, at læsere (og kunder) giver kritik og klager for at gøre verden et bedre sted. De vil gerne forhindre, at dårlige ting sker igen, at misforståelser spredes, og at andre har en dårlig oplevelse.
 
Så når de skriver til jer, at I tager fejl, at I har skrevet noget dumt eller noget helt tredje – så gør de det, fordi de tror på, I kan gøre det bedre.
 
2. Forstå, at så længe, der er ballade, er der håb
Læsere, der kritiserer, driller og deltager i en svær kommentartråd bruger deres tid på jer. De giver jer deres engagement. Det er en kæmpe gave. For så længe, I kan skrive sammen, kan I også selv blive klogere, og I kan skabe nye fans. Kast jer ind i debatten med åbenhed, nysgerrighed og håb.
 
I skal først blive rigtigt nervøse, når der er stille. Hvis jeres fans forlader debatten og opgiver at tale med jer, så har I tabt dem.
 
3. Forstå, at alt ser værre ud på skrift
Har du nogensinde været lidt uvenner med nogen og så fortsat samtalen på Messenger eller SMS? Så ved du også, hvor hurtigt det kan gå galt! Når man er lidt sur eller ked af det, så ser alt på skrift fornærmende, sårende eller bare dumt ud. Det gælder også på jeres Facebook-side. Et neutralt spørgsmål kan pludselig se negativt ud, hvis I er under pres. Og en kommentar uden emojis kan være svær at tyde – er det en sur kommentar, er den mon ironisk eller måske kærlig?
 
Det skriftlige er SVÆRT!
 
Så selvom I nu ved, at det kan være svært at afkode præcist, hvad den enkelte mener i et kommentarspor fuld af kritik, skal I stadig finde en måde at svare på.
 
Et godt svar er IKKE: “Hvis I ikke fatter det, så skrid ud af vores side”. I er professionelle, og jeres brugere har en forventning om, at I kan både svare og svare ordentligt.
 
I stedet for at reagere helt intuitivt på en kritisk kommentar og tænke, at læseren bare ikke fatter, hvad I skriver, så vær nysgerrig.

 

Tre ting, I kan gøre ved kritik på sociale medier

1. Vær nysgerrig
Det bedste trick mod en shitstorm eller en masse kritikere i jeres kommentarspor er nysgerrighed. Hvem er de; hvad er det mere præcist, de mener; hvor kommer de holdninger fra; hvad er det, de gerne vil sige til jer?
 
I stedet for at reagere helt intuitivt på en kritisk kommentar og tænke, at læseren bare ikke fatter, hvad I skriver, så vær nysgerrig. Når I læser kommentaren, kan der så være flere måder at forstå den på? Hvis I kigger på afsenderens profil, kan der så være noget, der giver et clue til, hvad der sker?
 
Tænk jer selv som en kommentardetektiv: Hvad er det, der foregår her? Først når I ved det, kan I finde en god måde at svare på.
 
2. Stil spørgsmål
Det bedste forsvar er et spørgsmål.
 
Uanset om I bliver angrebet af en organiseret troldehær, eller det er jeres bedste fans, der pludselig er kritiske, så er det bedste, I kan gøre, at stille et nysgerrigt spørgsmål. F.eks. kan du spørge jeres kritikere: “I skriver, at vores indlæg er idiotisk, kan I hjælpe os med at forstå præcist, hvad det er, I mener?”.
 
Nogle gange er det bare en troll, der sidder på den anden side. Foto: Getty. 
 
Stil helt enkle spørgsmål for at få opklaret, hvad det er, sagen handler om for jeres fans. Er det dette, de er sure på og hvorfor? Kritiserer de et produkt? Kritiserer de organisationer generelt? Eller er det hele verden den er gal med?
Spørg: “Hvad mener du?”, “Hvordan er du kommet i tanke om det?”, “Hvor har du det fra?”, “Har du brug for et svar fra mig?”, “Hvorfor?” osv. osv.
 
Ved at stille spørgsmål bliver I klogere på, hvad der foregår – og når I forstår det bedre, kan I også bedre komme med et præcist svar.
 
3. Tænk på de 90 %, der er tavse
Husk, at selvom kommentarsporet er fuld af kritikere, så er det generelt sådan, at cirka 90 % af læserne er tavse. De kommenterer ikke og liker sjældent. Det vil sige, at selvom det virker som en kæmpe shitstorm, der er i gang, så kan der potentielt være 90 %, der ikke siger noget, men som er mere eller mindre enige med jer.
 
Det vil sige, I er ikke alene, selvom det godt kan føles sådan!
 
Af og til kan man bede om hjælp fra de tavse ved at spørge: “Tænker I alle sådan? Jer, der ikke har skrevet noget endnu, er I enige med vores kritikere?”. Det betyder også, at I skal formulere jeres svar til kritikerne med de 90 % tavse i tankerne. Det kan være, at I aldrig bliver enige med kritikerne – men hvis de 90 % tavse er jeres fans og læsere, så skal de gerne have det indtryk, at I kan svare på en god og professionel måde, så de har lyst til at følge jer.
 
 På et tidspunkt i en shitstorm skal man sandsynligvis komme med en melding.

 

Tre ting, I ikke skal gøre, når stormen raser (please!)

1. Prøv ikke at tie kritikken ihjel
Sociale medier er dialogmedier. Jeres opslag er første indspark i en samtale, så når jeres følgere svarer, vil det være meget uhøfligt at ignorere dem. I har jo selv startet samtalen! Desuden virker det rigtigt ringe at prøve at lade som ingenting. Samtalen vil så bare fortsætte uden jer, og det er kritikerne, der bestemmer, hvordan historien dannes, og hvad konklusionen bliver.
 
2. Vær sparsom med forklaringerne
På et tidspunkt i en shitstorm skal man sandsynligvis komme med en melding. Der kan være noget, der skal berigtiges, og man skal levere et svar på det, der er hovedkritikpunktet. Men indtil I har fundet ud af nøjagtigt, hvad det handler om for kritikerne, så spar på de lange forklaringer og forhandlinger om detaljer. Det vil blive opfattet som forklar-mig-røv. Og jeres detaljerede forklaringer bliver bare oplæg til flere kritikpunkter med nye detaljer, der skal forklares, og flere stridspunkter at more sig med.
 
3. Gå ikke i panik, og giv ikke op
Nemt at sige, når man får 100 kommentarer i timen!
 
Men det er faktisk vigtigt at holde hovedet koldt, stille spørgsmål og give processvar, indtil man kan komme med noget mere substantielt. Det ER vigtigt, at I er tilstede i kommentarsporet, også selvom I ikke kan svare alle. Husk at lægge mærke til de positive og støttende kommentarer i stedet for kun at bemærke de kritiske.
 
Selvom det føles, som om hele verden kigger med, så er det de færreste, der folder kommentarsporet ud og ser alle kommentarerne. Så bliv ved tasterne, også selvom det føles, som om det, I kan skrive, slet ikke er nok til at tilfredsstille kritikerne. Husk, at I også skriver for alle dem, der kigger på.
 
Der er meget kritik at hente på internettet. Det handler derfor om at håndtere det ordentligt. Foto: Getty. 
 
Når alt det så er sagt, ved jeg godt, at det kan være krævende og ensomt at svare på kritiske kommentarer. Man føler sig meget alene, når der er ballade i kommentarsporet. Derfor kan det være en god idé at lave en aftale med et par kolleger om at hjælpe hinanden. Måske bare kigge med over skulderen og tale om, hvad man kan svare. Men det kan også være rart, at der bare kommer nogle ind i kommentarsporet og liker de kommentarer, man har skrevet. Så føles det ikke så ensomt at tale med kritikerne.
 
Og lad mig sige med det samme, at nok ser rådene enkle ud, men det er SVÆRT i virkeligheden. Det er ikke længe siden, jeg selv glemte alle vores gode råd og faldt i. Når man selv er afsender, kan kritik hurtigt føles personligt – og når man bliver ked af det, er der ikke langt til et halvsurt svar. Måske læser I rådene og tænker: "Det der, det er jeg god til!". Men det er først, når du har stået nøgen i en storm, at du ved, om det er rigtigt.
 
————-
Artiklen blev første gang bragt på buildingblogs.dk og er her redigeret til at henvende sig til kommunikatører i organisationer og virksomheder.

Relaterede artikler

Her er de mest likede politikere i Danmark - De største Facebook-profiler i dansk politik er samlet her. Facebook er stadig et enormt vigtigt politisk værktøj. Derfo...
Få superkræfter med supertools - Der bliver hele tiden stillet nye krav til, hvad man skal kunne som virksomhed. Man skal efterhånden genopfinde sig selv...
Livet er for kort til at svede over Facebook-annoncering - Som rådgiver inden for Facebook-annoncering på snart 8. år er der rigtig mange uhensigtsmæssige arbejdsgange og decidere...
Liberal Alliances Facebook-freakshow - Liberal Alliances selverklærede ægte liberale fløj har i fuld offentlighed i diverse Facebook-opslag søgt om skilsmisse ...
CAPSLOCK FACEBOOK - I denne uge annoncerede Facebook, at virksomheden skifter logo. Fra nu af skal navnet skrives FACEBOOK. Forvirret? Det e...
TikTok-amok – endnu et socialt medie til listen? - Vi kan ikke længere undgå TikTok, når snakken falder på sociale medier. TikTok har over 500 millioner aktive brugere om ...
Tune ind på CEO-kommunikation - Rundt om i landet sidder kommunikationsfolk og river sig i håret over, hvordan de får deres topledere til at kommunikere...
Shitposting er det nye shit - Shitposting er, når man poster indhold, der ligner et meme, men er fuldkomment meningsløst. Det i sig selv kan skabe nye...
SAS i shitstorm eller cyberangreb? - Lige nu raser debatten. Er SAS udsat for en shitstorm, fordi deres nye film har gjort skandinaverne sure? Eller er de ud...
Bliv en bedre samtalepartner – og rarere at være sammen med - Hvem har ikke lyst til at være et lidt rarere menneske og en bedre samtalepartner? Her får du ti bud på de bedste værktø...
Derfor elsker vi emojis - Emojis er blevet en prominent del af menneskelig kommunikation, og vi er siden den første emojicon i 80'erne kun blevet ...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

40 JOB

SoMe-ekspert

Se alle job Indryk job

Job

COMMUNICATION SPECIALIST

Frist: 26. september

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 26. september

Corporate Branding Manager

Frist: 24. oktober
Se alle job Indryk job

Kursus

Styrk dit pressepitch

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.