Kulturcoronakommunikation
Coronakommunikation

Er Statens Museum for Kunst coronasikker nu? Ja, men hvordan? Ny guide fortæller, hvordan de har coronasikret kulturoplevelsen. Foto: Ida Høyrup.

Kampen mod corona er langt fra slut. Hvordan skal vi kæmpe videre med kommunikation i værktøjskassen? Hvordan får k-folk de coronaforskrækkede gæster tilbage på kulturinstitutionerne? Det handler om kommunikation, hygiejne og tryghed i design af kulturoplevelse i alle dens afskygninger. Den nye gratis guide er udarbejdet af Dansk Storbyturisme i samarbejde med RF Experience og med støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Her er samlet de bedste råd og cases til tryg coronakommunikation.

Guiden er tænkt som en håndbog og manual. Her er samlet en række tips og konkrete metoder til at skabe tillid og tryghed gennem begavet coronakommunikation. Find guiden her. 

 

Guidens budskab er, at man skal indlede genåbningen med et frisk blik på budskaber, kanaler, målgrupper og virkemidler. Altså tænke humor og kreative løsninger, for folk er bekymrede, men også trætte af al den coronavirak. For at fange folk skal det altså gøres anderledes for at gøres bedre.

 

Allerede, når folk besøger sociale medier eller websites, skal der derfor tænkes coronakommunikation. Corona er nemlig en 360 graders bevidsthedstilstand 24/7. Det er derfor vigtigt at tænke det ind i hele brugerrejsen, fra start til slut, fra online til offline og omvendt.

 

Guiden tilbyder en række praktiske og konkrete råd om alt fra digitale koncepter til fysisk indretning, analyser af kundeoplevelsen og frontpersonalets nye “coronarolle”. 
 

Corona skaber usikkerhed og utryghed. Guiden samler derfor de gode råd til, hvordan du skaber tryghed blandt gæsterne uden at overkommunikere. Faren er nemlig, at det tipper over, så det, som skulle skabe mere tryghed, skaber mere utryghed. Altså, at al den coronakommunikation får folk til at føle sig utrygge. Det er altid en balance mellem alarmisme og uansvarlig ubekymrethed, som kræver fingerspitzengefühl. Her er de vigtigste råd.

 

Anbefalinger til tillidsskabende kommunikationsindsatser
 

Planlæg din kommunikation om tryghedsskabende aktiviteter, men undgå at overkommunikere
 

Du kan have ekstra behov for at fortælle om aktiviteter, nyheder og tryghedsskabende aktiviteter i genåbningen. Det gælder kommunikation, før gæsten ankommer, men i lige så høj grad, at information om restriktioner bliver givet under selve opholdet. Du skal dog tage dig i agt for overkommunikation. Fokus på kommunikation af retningslinjer skal ikke overskygge en god oplevelse. Vær opmærksom på den nævnte balance mellem alarmisme og uansvarlig ubekymrethed. Gæsterne har desuden varierende behov for kommunikation af tryghed, men fælles for dem er, at de kommer for at få en engagerende kulturoplevelse, som ikke skal overskygges af COVID-kommunikation. Diskret tryghed og hygiejneprofessionalisme er nøgleord. Følg gerne de etablerede koder og tegn for coronahåndtering. Eksempelvis kommunikerer hvide, midlertidige telte sterile omgivelser på godt og ondt, mens blå informationstavler afkodes som sundhedskommunikation. Disse velkendte tegn og rammer skaber diskret tryghed og giver brugerne et kendt “manuskript”, de kan handle ud fra. 

 

 


Hvad siger en LEGO Ninjago-figur om corona? For nogle er humoristiske virkemidler en genvej til at integrere COVID-19-retningslinjerne i brugeroplevelsen. I Legoland har de valgt at integrere retningslinjerne i selve oplevelsen som en naturlig del af hele LEGO-universet. Kilde: Guiden.

Det er oplevelserne, som skal stå centralt, ikke restriktionerne. Gæsterne kommer nemlig først og fremmest, fordi de vil opleve noget og have medrivende og lærerige kulturoplevelser. Budskaberne skal derfor først og fremmest tage udgangspunkt i begejstring. Corona er vigtigt, men det er sekundært for oplevelsen. Her er det vigtigt, at budskaberne om de kuraterede oplevelser og udstillinger ikke bliver overskygget af kommunikation om restriktioner. Det er altså vigtigt, at corona spiller en vigtig, men diskret birolle eller direkte er implicit indbygget. Et godt eksempel er Cisternerne, som elegant og diskret skaber tryghed ved at gøre det til en sejltur. Et andet elegant eksempel er Frilandsmuseet, som diskret har fokus på, at alle deres oplevelser er udendørs.

 


I Cisternerne på Frederiksberg kommunikeres både tryghed og udstillingens oplevelse på én og samme tid: “Cisternernes sejlende udstilling opleves i mindre både. Book din egen båd på forhånd. Vi ses på vandet – det er sikkert!” foto: Mads Bøge Højberg.

 


Også på Frilandsmuseet har de taget udgangspunkt i oplevelsen under åben himmel samtidig med, at trygheden kommer tydeligt frem: “På Frilandsmuseet kan du opleve det gamle Danmark under åben himmel. Uden mundbind og med enormt god afstand.” Foto: Birttany Overgaard. 

 

Lav et stærkt kanalmix, hvor du udnytter mediernes særkende

Brug kanalerne til det, de er bedst til, når du skal skabe kommunikation om det trygge kulturbesøg. Et godt mix udnytter, at nogle medier skaber puls og energi, andre skaber dybde for dem, som allerede er interesseret. Et stærkt kanalmix går på tværs af website, nyhedsbrev og sociale medier.


Websitet er ankeret for al jeres kommunikation 

Her skal du sikre, at alle relevante sikkerhedsinformationer er skrevet i en tilpas udbygget form, så jeres gæster føler sig velinformerede. Dette kan eksempelvis gøres ved hjælp af en opdateret FAQ, som hele tiden afspejler de nyeste retningslinjer. Som tommelfingerregel skal du sikre, at jeres retningslinjer for et trygt besøg aldrig er mere end ét klik væk, uanset hvor på siden brugerne befinder sig.
 

Sociale medier er pulsen i kommunikationen

Du bør kommunikere dér, hvor gæsterne færdes. Brugerne på jeres sociale medier er pulsen i jeres kommunikation. De sætter kredsløbet i gang og hjælper med, at budskabet kommer videre rundt. Når du har skrevet en velfungerende informationstekst om retningslinjerne for et sikkert besøg hos jer og publiceret denne på jeres website, så skal budskabet ud, hvor brugerne færdes.

 

Nyhedsbrevet rammer de allerede interesserede 

Jeres nyhedsbrev er essentielt til at ramme alle de gæster, som I har en kontakt til, dvs. dem, som allerede har en interesse i jeres sted. Her kan man eksempelvis skrive faste moduler i nyhedsbrevet dedikeret til sikkerhedskommunikation eller linke til indsatsen på Facebook for at øge engagement og dialog. Det vigtige er, at hovedbudskabet træder helt tydeligt frem her – og at nyhedsbrevet bliver en opsamling af de forskellige typer kommunikation i de øvrige kanaler.
 

Anbefalinger til at skabe tryghed blandt gæsterne 

 

Oplevelsen begynder i Zone X

Du har ansvaret for gæsternes fulde rejse. Rejsen starter reelt, når gæsten tager hjemmefra – ikke i døren på dit oplevelsessted. Zone X er det punkt, hvor gæsten ikke længere selv bestemmer over sin færden og afstand til andre. Zone X er forskelligt fra kulturinstitution til kulturinstitution. Tænk derfor oplevelsen ud ad døren – bogstavelig talt – og tag ansvar, allerede når gæsterne stiller sig i køen. Dermed undgår du, at du bidrager til uhensigtsmæssige ophobninger af mennesker.

 

Vær forberedt på værternes nye rolle

Forvent, at jeres gæster har nye og forøgede forventninger til personalets rolle i 2021. Gæsterne forventer konkrete svar om jeres tryghedsskabende foranstaltninger og vil høre om tankerne bag tiltagene. Værterne kan samtidig opleve nye typer opgaver såsom konflikthåndtering eller at skulle mindske utryghed. Der kan for eksempel være et øget behov for proaktivt at anmode grupper af gæster om at holde afstand.

 

Gå selv ruten

Har I gået hele jeres oplevelsessted igennem for nylig og set på den med gæstens øjne? Har I besøgt jeres hjemmeside og klikket fra forsiden, videre til udstillingsbeskrivelserne og hen til billetkøbet? Sæt jer gerne ned, og leg publikum for en stund, og tag stilling til, om jeres kommende gæster reelt får den rigtige viden og oplevelse helt fra start, og til de går hjem.

 

Analysér gæsteoplevelsen med DIM-ICE-modellen

Dine gæsters ændrede behov og vaner i genåbningen stiller fornyede forventninger til oplevelserne på jeres kulturinstitution. Det er derfor oplagt at følge gæsternes rejse gennem jeres lokaler med fornyet og struktureret optik for på den måde at udvikle nye løsninger, der skaber en bedre og mere sikker oplevelse.


DIM-ICE-modellen er en velegnet analysemetode, som gør dig i stand til at brainstorme idéer og løsninger på konkrete udfordringer og risici. DIM-ICE-modellen opdeler (og afgrænser) gæsteoplevelsen i faserne: Ankomst (Ingress), Cirkulation og Afgang (Egress) Den fulde gæsteoplevelse analyseres herefter i forhold til perspektiverne: Design (fysisk indretning), Information (informationsbehov) og Management (personaleunderstøttelse). DIM-ICE-modellens styrke er, at den gør dig i stand til at identificere og overskue konkrete udfordringer i et samspil mellem indretningen af din kulturinstitution, informationen til gæsterne og personalets rolle.

Læs mere om modellen her. Kilde: Guiden. 

 

Fokusér på fremtidens udfordringer og de afledte organisatoriske rammer

Hvor vil I fremover opleve de største udfordringer som organisation? Hvad vil Delta-varianten betyde? Har I for eksempel stor udskiftning af personale? Eller har I defineret et serviceniveau, der forudsætter en ny indretning af jeres indgangsområde, så gæsten får den lovede oplevelse. Involvér personalet bredt i workshops om jeres organisatoriske udfordringer. Sparring med videnspersoner og konsulenter udefra kan give nye indsigter.

 

Læs den fulde guide for tillidsskabende oplevelseskommunikation her. Alt i alt en god praktisk værktøjskasse til alle, som arbejder med kommunikation i kulturinstitutioner. Foto: Ida Høyrup. 

Den nye gratis guide er Udarbejdet af Dansk Storbyturisme i samarbejde med RF Experience og med støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

 

 

Relaterede artikler

Lær lige lidt af Lone - Vi har set hende på tv. Vi har hørt hende i radioen og i podcasts. Og vi har læst om hende i avisen og mødt hende på de ...
Google din hybride arbejdsplads - Engang gjorde de storrumskontorer til sexede symboler på kreativt verdensherredømme. Nu genopfinder Google kontoret. Far...
Hvad er vores samfundsansvar? - Har man evnen, har man også pligten … Ordene er oprindeligt A.P. Møllers og har i mange år været rettesnoren for Mærsk-k...
Nu skal der sateme hævnshoppes! - Corona har været skolegårdens bully: Den har mobbet dig. Den har fået dig til at føle dig forkert og alene. Men nu er ma...
Hjemmearbejdet kræver sit hjemmearbejde - Nu hvor corona-lockdown er ophævet, ønsker mange fortsat at arbejde hjemmefra et par dage om ugen, men de ændrede arbejd...

Giv din stemme

19 stemmer
3,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

86 JOB

Studentermedarbejder

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.