|
|
Guide til at lave grafer på nettet
Er du også bange for grafer?

Kommunikationsfolk behøver ikke længere at frygte grafen! Der findes nemlig efterhånden en del værktøjer på nettet, og som ovenikøbet er udarbejdet af humanister til humanister. Foto: Busakorn Pongparnit

Skrevet af
Er du også bange for grafer? Du har været der før. Det var et helvede. Der var både x- og y-akser, og det endte med at ligne en mislykket atomeksplosion. Alt i alt en dårlig oplevelse
Du vil ikke derhen igen. Never.
 
Sådan behøver det ikke at være. I dag findes der værktøjer – nogle endda gratis, som er skabt for kommunikationsfolk, der ikke er flasket op med Excel-ark, databaser og andre fjendtligheder fra en talfikseret verden.
 
You better learn your CMS
I dag bliver det forventet, at en kommunikationsmedarbejder kan håndtere CMS-systemer og dermed mestre virksomhedens hjemmeside. Tekst og billeder skal se godt ud, og det er dig, der skal styre det. Nogle gange kommer den irriterende kollega fra markedsføring forbi og vil godt have lagt en måling på sitet, der viser, hvor godt det går.
 
Så hvad gør du nu?
 
 
Datawrapper er din ven
I denne artikel vil vi vise dig to graf-genereringsprogrammer, som er – tro det eller ej – menneskevenlige, lette at bruge, og resultatet ser virkelig godt ud.
 
Tyske Datawrapper er lavet af journalister til journalister. Eller sagt på en anden måde: lavet af humanister til humanister. Personerne bag er designere, udviklere og journalister, der har en fortid i nyheder som New York Times, NPR, Deutsche Welle, Bloomberg og ZEIT Online.
 
 
 
Diagrammer i Datawrapper ser godt ud på alle enheder, som dine læsere bruger: Tekst bliver ikke for lille, færre etiketter vises, farvenøglen ændrer sin position osv. Og kortdiagrammer er interaktive.
 
Diagrammer og grafer oprettes hurtigt og nemt, alt foregår meget enkelt. Ingen behov for kodning eller designfærdigheder. Ingen installation nødvendig. Bare start charting
 
Sådan gør du
Du skal blot kopiere dine data fra Excel eller Google Sheets. Du kan også uploade CSV-filer eller link til en webadresse til opdatering af live-diagrammer. Vælg mellem et utal af diagrammer og korttyper med et enkelt klik.
 
 
 
Tilpas og notér dit diagram for at gøre det mere effektivt. Kopiér derefter den indbyggede kode, der er klar til brug, til din CMS eller dit websted, eller eksportér diagrammet som et billede eller PDF for at udskrive det.
 
Og vupti, det hele ser professionelt ud!
 
Infogram er overalt
En af de største spillere på datavisualiseringsmarkedet er Infogram. Infogram er en webbaseret datavisualiserings- og infographics-platform, der er oprettet i Riga, Letland, og som i 2017 havde over 3 millioner brugere, der har oprettet diagrammer og infographics, der er blevet set mere end 1,5 milliarder gange.
 
Så Infogram er absolut en af markedslederne inden for datavisualisering, og deres pakke af muligheder er væsentligt større end Datawrappers.
 
Hvor Datawrapper koncentrerer kræfterne om datavisualisering på nettet med forholdsvis traditionelle grafer, så tilbyder Infogram også fx infographics.
 
Fordele og ulemper
Infograms gratisversion har tilstrækkelige funktioner til at gøre dette produkt effektivt til at formidle større datamængder visuelt optimalt. Brugerfladen er intuitivt let at arbejde med, og mulighederne for udvælgelse af grafiske værktøjer er varieret.
 
Muligheden for at indsætte hyperlinks er en stor gevinst, der giver brugerne mulighed for yderligere granskning af indholdet.
 
 
Infograms diagrammer indlejres let i en webside, og muligheden for at indsætte medier fra andre medier (YouTube, Vimeo, et al.) er tilstede.
 
Der er dog vilkårlige begrænsninger på mængden af billedgrafik, som man kan tilføje med gratisversionen. Fx er der ingen mulighed for at udvide et videoklip til fuld skærm. Der er ingen rollover-effekter, når musen flyttes over et linket objekt for at angive, at det er "klikbart".
 
 
Hvad koster det?
Datawrapper og Infogram kan benyttes i gratisversioner. Man skal ikke downloade nogen software, men blot tilmelde sig som bruger på deres hjemmeside.
 
Begge værktøjer har styrker og svagheder. De er i bund og grund rettet mod to forskellige brugergrupper og -situationer.
Datawrapper er utroligt intuitivt og let at benyttet og målrettet journalister, der er vant til at arbejde i et hurtigt deadline-miljø, og som derfor har brug for værktøjer, der er lette at arbejde med.
 
Infogram er rettet mod marketingfolk og ledelser, der har brug for et strategisk overblik. Det kan mere, men som med alt andet betyder dette også, at det kan have en mere kompliceret brugerflade.
 
Alt i alt er det to fantastisk gode værktøjer, der kan anbefales til den, som får brug for et godt visualiseringsværktøj, der kan formidle komplicerede informationer på nettet.
 
 

Relaterede artikler

Lav din social medie-strategi på fem minutter - Hvor skal du starte, når du skal lave virksomhedens nye strategi for sociale medier? Hvordan skal I engagere jeres bruge...
10 tip til videoamatøren uden penge - At gå i gang med at lave videoindhold til sociale medier kan føles som at bestige Mount Everest uden ilt og erfaring. Fo...
Lad EAST guide dig til adfærdsændringer - Undrer du dig også, når den korte og præcise strategi ikke resulterer i ændret adfærd? Det burde jo være ligetil, så hvo...
Lad de digitale platforme være dine filmklippere - Vi ved alle, at YouTube er til video, Instagram er til billeder og video, Pinterest er til billeder og video, Facebook e...
Optimér dine tekster, og få mere trafik - Du har helt sikkert hørt om SEO (søgemaskineoptimering) og tænker, du gerne vil have SEO-optimeret din side. Men hvordan...
Fem gode nyhedsbreve, du kan lære noget af - Om man synes, at et nyhedsbrev er godt eller ej, er fuldstændig subjektivt. Derfor er det ikke alle, der vil synes, at e...
Vi har glemt fugleperspektivet - Virksomheder kan få store udviklingsfordele og øget konkurrencekraft ved at tænke langsigtet og overordnet. Desværre er ...
Bliv din egen influencer på YouTube - Din virksomhed har sikkert allerede en YouTube-kanal, hvor der nogle gange bliver lagt videoer op, som ikke bliver set a...
Dystre tanker om Design Thinking - Ofte hører man begrebet ”Design Thinking” (eller DT) brugt om en særligt kreativ metode, der kan få selv de mest konserv...
Du er ikke bedre end dit data - Data kommer der kun mere af. Og anvendelsesmulighederne stiger tilsvarende. Reguleringen følger haltende med. Men hvor m...
Designtænkning: et banalt innovationsteater? - Tak til Mads Bødker, lektor ved CBS, for at rejse en debat om "designtænkning" i Kforums spalter. Som Christian Bason de...

Giv din stemme

8 stemmer
4,1/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

55 JOB

Kommunikationsspecialist

Se alle job Indryk job

Job

Fundraisingchef

Frist: 6. januar

Kommunikatør

Frist: 7. januar

Redaktør

Frist: 7. januar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.