Like os lige på LinkedIn, ik’?

LinkedIn er erhvervslivets Facebook. Det er her, du folder dig ud professionelt – uanset om du er privatperson eller virksomhed. Men LinkedIn er et lidt rodet medie, og det kan være svært at gennemskue, hvordan du gør det godt og gør det rigtigt. Fortvivl ej. Vi har samlet en række tips til din virksomhedsside, så I har de bedste forudsætninger for at få succes på LinkedIn.
af Randi Hovmann, Karen Lillelund Knudsen
Definer formålet
Start med at finde ud af, hvorfor jeres virksomhed overhovedet skal være på LinkedIn? Måske vil I gerne gøre jer attraktive over for de helt rigtige kandidater? Måske vil I gerne diskutere branchespecifikke emner og agere fagligt fyrtårn? Måske mangler I en platform, hvor I kan dele noget mere virksomhedsspecifikt om f.eks. forskningsresultater, mærkesager eller produkter? Hvis I ikke kan svare på, hvorfor I skal være på LinkedIn, skal I nok gå i tænkeboks en ekstra gang, før I bruger ressourcer på at drive en virksomhedsside. Inden I opretter virksomhedssiden, bør I også overveje, om siden skal være på dansk eller engelsk:
 
 
Udpeg en community manager
Hvis I har besluttet jer for at være på LinkedIn, skal I have udpeget en hovedansvarlig, som står for at være vært på siden. En side uden aktivitet booster ikke ligefrem jeres brand, så sørg for, at én i virksomheden har det overordnede ansvar, og at der er et team af personer, der støtter op om arbejdet. #REKLAMEPLADS#
 
Når I opretter en virksomhedsside, kommer den person, der opretter siden, automatisk til at være administrator. Det er skrøbeligt kun at have én administrator, f.eks. hvis personen skifter job, for hvordan får I så adgang til virksomhedssiden? Husk derfor at have flere administratorer. På den måde kan I også sikre, at aktiviteten på LinkedIn-siden ikke kun afhænger af én person: 
 
 
 
 
Hvem bruger LinkedIn? Kilde: Digitalworks og Socialbaker. 
 
Hvad får man ud af at følge jer?
Når I har defineret formålet, er næste skridt at udarbejde en god beskrivelse af jeres virksomhed. Det kan være fristende at copy-paste teksten fra hjemmesiden, men det kan faktisk betale sig at gøre lidt mere ud af det. Flyt fokus, så I ikke kun skriver, hvem I er, men også, hvad I kan tilbyde – og ikke mindst, hvad man får ud af at følge jer. F.eks. den nyeste viden inden for XX, information om ledige stillinger, tips til XX, ’Ugens XX’ osv. Brug gerne branchespecifikke nøgleord i teksten – og husk ikke at love mere, end I kan holde:
 
 
 
 
 
Digital Works’ virksomhedsside på LinkedIn er et godt eksempel på, hvordan du kan bruge det store billede på din virksomhedsside til at fortælle dine følgere, hvad I er for en virksomhed. Kilde: LinkedIn.
 
Varier jeres opslag
Når I først er i gang, er det fristende at lægge én bestemt type indhold op, fordi I måske har meget af det. Hvis I har mange ledige stillinger, ligger det lige til højrebenet at smide dem på LinkedIn i en strid strøm. Men vær varsom: Det enkelte job kan drukne i strømmen, og hvis I har lovet jeres følgere mere og andet end job, så bryder I den ”aftale”, I har lavet med dem.
 
Hvis I mangler inspiration, er det en god idé som administrator at følge nogle virksomheder, der ligner jeres.
 
Hav indhold på lager
Det kan være sin sag at holde gryden i kog, så sørg altid for at have noget indhold på lager. Måske har I en række LinkedIn-venlige artikler, nogle gode faglige tips, videoer, medarbejder- eller kundeportrætter, værktøjer eller tilbud, som I kan fortælle jeres følgere om.
 
Lav et årshjul over de begivenheder, jeres virksomhed har i løbet af året. Det kan f.eks. være konferencer, messer, kurser, åbent hus-arrangementer, produktfremstød, samarbejdsaftaler osv. På den måde kan I planlægge indhold og sikre, at I får budskabet ud over rampen i god tid. Årshjulet kan også sagtens indeholde højtider, mærkedage, kulturelle begivenheder og andet, som det giver mening for jer at kommunikere om eller melde jer på banen omkring.
 
Selvom der er én i virksomheden, der har det overordnede ansvar for jeres LinkedIn-side, er det bydende nødvendigt at sikre input og indhold fra andre afdelinger og kollegaer. På den måde bliver siden et fælles projekt, hvor alle kan få chancen for at byde ind på en ny kanal til deres budskaber. Samtidig har du som community manager nogle ’partners in crime’, der gør din rolle en del lettere. For at sikre et nogenlunde konsistent udtryk er det en god idé at definere tone og stil samt typer af indhold for siden. Et par tips til godt og engagerende indhold kunne f.eks. være:
 

 
 
Lederne har stor succes med deres faste format ’Ugens Dilemma’. Her kan alle medlemmer af gruppen give deres løsning på udfordringen – og det gør de. Kilde: LinkedIn. 
 
 
Vinkling, vinkling, vinkling
Det er en let tjans at være community manager, hvis du ikke bestiller andet end at dele links. Men det er måske ikke så spændende for jeres følgere. Det er ultravigtigt, at du framer jeres opslag, så I som virksomhed får sat jeres præg på indholdet. Der er stor forskel på, om I bare linker til en ledig stilling, eller om I tager jer tid til at skrive et par linjer, der gør jer interessante og giver jer identitet: ”Har du flair for IT, og er du den fødte projektleder? Så er du måske vores nye kollega”.                               
 
Det er også helt i orden at dele indhold, som I ikke selv har skrevet, så længe I krediterer ophavsmanden, eller at det fremgår af linket, at I ikke er folkene bag. Det er en oplagt måde at give et fagligt skulderklap på. Samtidig vil jeres følgere højst sandsynligt forbinde opslaget med jer og jeres virksomhed, fordi I er formidlere af det (og selvfølgelig har vinklet opslaget og ikke kun delt et link). Vær opmærksom på, at LinkedIn forkorter statusopdateringer, så sørg for at have de vigtigste budskaber i starten af statusopdateringen:
 
 
 
Udvid følgerskaren
Ingen gider at skive til ingen. Derfor er det en kontinuerlig opgave at sikre, at I hele tiden får flere følgere. Et let sted at starte er selvfølgelig at linke til LinkedIn-siden på jeres hjemmeside og i medarbejdernes e-mailsignatur. Gerne med en lille ’call to action’-tekst a la ”Følg os på LinkedIn og få XXX” (hvor XXX er det, I har fastlagt strategisk).
 
Næste skridt er at sikre, at alle medarbejdere skriver virksomhedens navn korrekt på deres personlige LinkedIn-profil. Der er stor forskel på, om en medarbejder eksempelvis angiver Novo Nordisk som ’Novo’, ’Novo A/S’, ’Novo Nordisk A/S’ eller ' Novo Nordisk a/s’. Hvis medarbejderne linker til den korrekte virksomhedsside, er I allerede hjulpet godt på vej til at sprede det gode budskab om jeres virksomhedsside.
 
 
 

Eksempel på de virksomhedssider, showcase-sider og grupper, der dukker op, når man søger på Novo Nordisk på LinkedIn. Kilde: LinkedIn.
 
Når I har fået etableret en følgerskare, er det selvfølgelig interessant at vide, hvem der følger jer. Det skal gerne være flere og andre end blot jeres egne medarbejdere (som selvfølgelig udgør en vigtig ambassadørfunktion). Det er muligt at få meget specifik information om, hvem der følger jeres virksomhedsside på LinkedIn. Faktisk kan I, på grund af LinkedIns store datamængde, få information om følgernes geografiske placering og titel:
 
 
 
Det er en god idé at opfordre til engagement på LinkedIn-siden blandt jeres medarbejdere i virksomheden. Ingen skal tvinges, men intern opbakning kan styrke jeres LinkedIn-tilstedeværelse og udvide følgerskaren, fordi I gennem medarbejderne når ud til endnu flere via deres forbindelser og strøm. Gør det let at deltage ved at opstille nogle simple retningslinjer: ”Du må meget gerne like, dele eller kommentere det, der sker på vores LinkedIn-side”. Selvfølgelig skal det ikke tage overhånd, så det kun er medarbejdere, der liker, deler og kommenterer – det kan komme til at virke utroværdigt. Men gode ambassadører er altid en god vej til flere følgere.
 
Du er nu godt på vej til at få en succesfuld virksomhedsside på LinkedIn. God fornøjelse!
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også