Bureauchefer uenige om forbud mod fly- og bilreklamer

Kim Boisen og Ralf Lodberg er lodret uenige om et nyligt Greenpeace-forslag, der vil forbyde markedsføring for eksempelvis bil- og rejseselskaber. Kim Boisen mener, at et forbud mod reklamer vil skabe ”nul forskel” i forhold til bæredygtighed, mens Ralf Lodberg mener, det er en fejl blankt at afvise Greenpeaces forslag.
Bureaucheferne Ralf Lodberg og Kim Boisen er uenig om effekten af et forbud mod reklamer for fly- og bilbranchen. Foto: PR
Bureaucheferne Ralf Lodberg og Kim Boisen er uenig om effekten af et forbud mod reklamer for fly- og bilbranchen. Foto: PR
Ralf Lodberg, COO hos Advice, går i rette med formand for KreaKom og medejer af Robert/Boisen & Like-minded Kim Boisens nylige udtalelser om, at et Greenpeace-forslag om forbud mod reklamer for ikke grønne virksomheder som eksempelvis bil- og rejseselskaber vil gøre "nul forskel". Det skriver Mediet Markedsføring.
 
Ralf Lodberg mener, at der kan være brug for regler, som sætter grænser for, hvordan og hvorvidt der må laves reklamer for selskaber, der er store klimasyndere. 
 
”Hvis vi skal rykke samfundet hurtigere, så skal der rammer til. Jeg er som udgangspunkt nysgerrig på, hvordan politikerne kan hjælpe med at bane vejen på en række områder. Ligesom det er sundt, at vi fremmer elbiler frem for dieselbiler, så ville det sikkert også være sundt med regulative tiltag på vores område.”
 

Skal have diskusioner

Det er en fejl blankt at afvise Greenpeaces forslag, som Kim Boisen gjorde i sidste uge, ifølge Ralf Lodberg.  
 
”Vi bliver som branche nødt til at være nysgerrige på diskussionen, og det er for billigt at afvise det som pladder – også selvom det for os handler om mere end at sige ja og nej til kunder. Vi må gå forrest og se, om vi kan videreudvikle branchen. Greenpeace skal sparke os i røven; det er deres opgave. Det ville da være et større problem, hvis ikke de gjorde det,” udtaler han videre til Mediet Markedsføring. 
 
”Os danske bureauer, der er uafhængigt ejet, skylder os selv og medarbejderne at have de diskussioner. Vi skal tage det alvorligt og gå seriøst til det. Vi repræsenterer de brands, vi arbejder for, og derfor skal vi se på, hvad vi egentlig er med til at fremme. Det handler om at kunne se sine egne medarbejdere i øjnene. Og vi er også magtfulde og kan være med til at udvikle kreative løsninger, der gør det attraktivt og cool at træffe det rette valg.” 
 
Ralf Lodberg mener, at branchen skal diskutere sin rolle i den grønne omstilling. Foto: Advice.
 
Kim Boisen påstod, at reklamebranchen først og fremmest rykker rundt på markedsandele mellem bureauer frem for at skabe mere vækst. Det er Ralf Lodberg heller ikke enig i.
 
”Det er som at sige, at vores branche ikke gør en forskel. Det er næsten nihilisme at sige, at det ikke gør en forskel at forbyde tobaksreklamer, selvom nogle stadig ryger. Vi kan som branche gøre en kæmpe forskel og være med til at flytte meget,” siger han og uddyber:

”Jeg tror, at vi om en årrække vil se tilbage på reklamerne i denne tid på samme måde, som vi ser tilbage på, hvordan man i 60’erne kunne reklamere for tobak med en fortælling om, at det kan hjælpe med krillerhoste. Det lyder helt vanvittigt i dag, at det fungerede på den måde engang. Jeg tror, vi kommer til at se tilbage og sige, at der var noget, der var helt galt.” 

 

Kim Boisen kommer Ralf Lodberg i møde

Kim Boisen svarer på tiltalen, at han mener, branchen bør være en aktiv medspiller i den grønne omstilling. 

"Vi i Robert/Boisen & Like-minded arbejder hver dag benhårdt på det, og i KreaKom har vi allerede en god dialog med Greenpeace om, hvordan vi bedst kan hjælpe hinanden – og vores planet,” skriver Kim Boisen i et mailsvar til Mediet Markedsføring og fortsætter:

”Jeg er blevet bedt om at forholde mig til, om et reklameforbud for kategorierne ’fly- og bilbranchen’ vil være en god idé – og her er jeg bare meget kritisk overfor Greenpeace’s beregninger, da jeg ikke tidligere har set eksempler på, at et reklameforbud for en hel kategori har ført til ændrede forbrugsvaner.”

Kim Boisen tror ikke på et forbud mod reklamer for fly- og bilbranchen. Foto: PR.

 

Han er enig med Ralf Lodberg i, at branchen kan gøre meget mere end at flytte markedsandele. Den kan også flytte holdninger og ændre forbrugeradfærd. 

"Det ved jeg, at der rundt omkring på bureauerne bliver arbejdet på hver eneste dag, og selvfølgelig kan branchen altid gøre mere. Men jeg er uenig i, at folk ville holde op med at søge på flyrejser til Grækenland eller efter en ny bil på Bilbasen, selvom de ikke så tv-reklamer for det. Der skal helt andre løsninger på banen for at ændre folks forbrug i en mere bæredygtig retning.”

”Der er jo ikke nogen virksomheder i dag, der godt kunne tænke sig at være klimasynder, men der er selvfølgelig masser af brands, der opererer i kategorier, der står for en større del af CO2-udledningen. Jeg synes, vi som rådgivere tager mere ansvar, hvis vi hjælper disse virksomheder med at skubbe dem og inspirere dem i en mere bæredygtig retning, end hvis vi vender dem ryggen. Men jeg respekterer fuldt ud, at andre kan have en anden holdning.”

 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også