Mobiloptimér dit website, eller forsvind fra Google

Dommedag er sat til d. 21 april. Google har udmeldt, at de vil opdatere deres mobilsøgningsalgoritme, så de mobiloptimerede websites kommer før de ”ikke-mobiloptimerede” websites.
Ja, det er enten-eller d. 21 april, hvor Google vil gå i gang med en markant oprydning af websites. Hvis du har et mobiloptimeret og responsivt website, så får du lov til at blive, men er du én af dem, som har ignoreret de mobile brugere, så er det altså bare ærgerligt. For dig. Og dit website. Dommedag er sat til d. 21 april. Google har udmeldt, at de vil opdatere deres mobilsøgningsalgoritme, så de mobiloptimerede websites kommer før de ”ikke-mobiloptimerede” websites.

Så tager Google handskerne af.

 

I dag er vi på farten 24/7, vi er informerede, vi er sociale, og vi er "always on". Er du én af dem, som tjekker din smartphone 150 gange om dagen? Sover du med den om natten? Går din verden under, hvis du glemmer den, inden du går ud ad døren? Ja, så er du ikke den eneste.

 Google har nu bestemt sig for at følge med tiden, og dette betyder, at der skal være fokus på de mobile brugere og deres behov.
 
Derfor gør du klogt i lige at tjekke, om dit website lever op til Googles krav om mobilvenlighed her.
 
Markedsstatistikker viser også, at det ikke tager brugerne mange sekunder at hoppe fra, hvis websitet ikke er brugervenligt. Google vil derfor sørge for, at brugerne skal lede længe, før de støder på websites, der ignorerer den digitale trend. Er dit website ikke responsivt, så kommer du allerbagerst i køen, for i fremtiden er der kun plads til dem, som er med på det digitale beat.
 
Okay, jeg er én af dem, som ikke er med på beatet…hvad gør jeg?
Fortvivl ej, hvis du er én af dem, som fuldstændig havde glemt, at man rent faktisk også kan komme på nettet via sin smartphone, sin tablet eller sin bærbare, for du kan nå at indhente det forsømte.
 
Ifølge Gary Illyes fra Google vil den opdaterede algoritme være hurtig på aftrækkeren, hvilket betyder, at så snart du opdaterer dit website til at være mobilvenligt, så vil Google med det samme registrere det.
 
Ja, altså medmindre du fuldstændig havde glemt, at der også er noget, der hedderSEO-optimering. Men det er en anden historie...
 
 
Gå i gang i dag med at gøre dit site responsivt.
 
Sådan gør du step by step
Som tommelfingerregel bør alle websites opbygges i et responsivt design. Dette betyder, at din skærmstørrelse er skalérbar, og at websitet er tilpasset alle skærmstørrelser, om det så ses fra en smartphone, en tablet eller en computer.
 
Det er altså alfa og omega at tænke på brugerens oplevelse på mobilen, og derfor skal du have følgende seks råd i baghovedet, når du skal til at mobiloptimere:
 
1) Det skal være nemt at navigere 
Det kan ikke nytte noget, at brugeren skal bruge tid på at finde hoved og hale i det, du ønsker at formidle. Det skal være nemt at finde information, og det skal være ligetil og overskueligt. Et godt råd er: "Kill your darlings". Begræns mængden af dine menuer, så websitet bliver enkelt i sit udtryk.
 
2) Undgå for meget tekst
Det kan godt være, at du har meget på hjerte, men forsøg at gøre det kort. Det kommer måske som en overraskelse, men de digitale brugere læser ikke. De "skimmer". Det betyder, at man lader blikket glide nedover teksten, og så opfanger man lige de vigtigste ord, som passer med det, man leder efter. En lang roman er altså "no go" på websites, og det er uanset, hvilken skærmstørrelse det bliver set fra. Det er vigtigt at gøre det kort. Og dette er ikke så meget for Googles skyld, men for brugerens skyld.
 
3) Skaler tekst og call-to-action-knapper
Har du også prøvet at knibe øjnene sammen, fordi teksten var alt for lille? Og at du gerne vil trykke på en knap, men også rammer knappen ved siden af i dit naive forsøg? Suk. Husk at skalere både fonte og call-to-action-knapper. Det skal være behageligt at læse, og det skal være nemt at trykke på knapper. Gør skriftstørrelsen tydelig, lav linjeafstand, og giv knapperne en størrelse, så også pølsefingrene har en chance. 
 
4) Undgå "pop-ups"
Én ting er, at "pop-ups" er vildt irriterende, en anden ting er, at på smartphones er det ikke særligt brugervenligt, hvis man skal navigere mellem tabs og forskellige browservinduer. 
 
5) Brug ikke Flash
Hvorfor? Fordi Apple siger det. Apples mobile enheder understøtter ikke Flash, og eftersom Apple er den helt store spiller på det mobile marked, bør man rette sig efter det.
 
6) Tjek din kode
Kender du det, når det tager for evigt at loade et website? Det kender Google også til, og du kan tro, de kigger med. Google kigger ned i websitets kode og tjekker, om det er udviklet efter "best practice". Google ved, at brugerne er utålmodige, og belønner derfor de websites, som kodemæssigt lever op til standarderne og ikke mindst er hurtige at loade.
 
Tænk på de mobile brugere, før du tænker på dig selv, og test, test, test. 
 

Læs om, hvorfor Google vil prioritere mobilvenlige websites i fremtiden:

Google Webmaster Central Blog
 

TM Prod Blog
 

The Next Web Insider
 

Læs om fordelen ved at have et responsivt webdesign:
 

DNA design Blog "Responsive webdesign - for brugerens skyld"

 

DNA design Blog "Think Responsive Webdesign - Think Business"

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også