Google Analytics er ulovligt: Her er alternativerne

Datatilsynet konkluderede onsdag i sidste uge, at analyseværktøjet Google Analytics ikke uden videre kan bruges lovligt. Det stiller mange danske virksomheder i en svær situation – så, hvad så nu? Kforum har spurgt IT-rådgivere, hvad virksomheder og kommunikatører kan gøre nu, hvor Google Analytics ikke er lovligt at bruge i forhold til GDPR-reglerne.
Google Analytics er det mest populære analyseværktøj i verden. Der findes dog alternativer. Foto: PR
Google Analytics er det mest populære analyseværktøj i verden. Der findes dog alternativer. Foto: PR
Google Analytics kan ikke leve op til de europæiske GDPR-regler. Det konkluderede Datatilsynet onsdag i sidste uge.
 
Dermed er det ikke lovligt at bruge Google Analytics til statistik og analyse af europæiske hjemmesiders brugere, da Google sender oplysningerne ud af EU og over til USA. Og så kan oplysningerne ifølge EU-domstolen ikke længere beskyttes. Men sådan var det faktisk ikke for bare nogle år siden.
 
I 2020 afsagde EU-domstolen en dom, der gjorde, at der ikke måtte være datadeling mellem EU og USA, da USA's lovgivning ikke er omskrevet på en måde, der opfylder de krav, der kræves i henhold til EU-lovgivningen.
 
Vurderingen er en udfordring for mange danske virksomheder, der i stor grad benytter Google Analytics. Men hvad skal man stille op som kommunikatør i en dansk virksomhed, der bruger Google Analytics? Kforum har spurgt IT-rådgivere, hvilke alternativer der egentlig findes.
 

Forskel på store og små virksomheder

 
Det første, man skal være opmærksom på, er, at der er forskel på behov hos større og mindre virksomheder. Små virksomheder kan gøre brug af europæiske værktøjsprogrammer, der modsat Google overholder GDPR-reglerne. Dog kan de ikke helt det samme som Google.
 
”Små virksomheder har ikke samme behov som store i forhold til statistik og data. Så de små virksomheder kan med fordel skifte fra Googles gratis analyseværktøj til f.eks. Matomo, der også er gratis, hvis det kører på egen webserver, og som har alt, hvad en mindre virksomhed skal bruge. Desuden er det simpelt at bruge. Så hvis man bare skal have data over, hvor kunderne kommer fra, eller hvad deres mest besøgte sitets er, så kan noget som Matomo sagtens bruges,” mener Ole Tange, IT-politisk rådgiver i PROSA.
 
Ole Tange, IT-politisk rådgiver i PROSA, mener, at mindre virksomheder skal overveje alternativer til Google. Foto: Hans Schou
 
Hos de store virksomheder er der reelt kun to rigtigt gode valg: Fortsæt med Google Analytics, og afskær al direkte kontakt mellem Google Analytics og slutbrugeren, eller skift til et alternativ som Adobe Analytics.
 
”For mig at se er der to muligheder for store danske virksomheder: Justér din nuværende Google-implementering med f.eks. en proxy, der skærmer folks data ved opsamling, så den er anonym og krypteret, før den når Google. Eller undersøg, hvad det kræver af din virksomhed at flytte til et nyt tool som f.eks. Adobe, der har servere i EU, så man beholder alt data i Europa,” siger Kristina Vehn, Country Director, Commercial Strategy & Data Transformation Unit hos Valtech.
 
Ifølge hende matcher Adobes suite af produkter Googles. Faktisk kan man få mere fleksibilitet med Adobe, der kan tilpasses mere til den enkelte virksomhed. Dog er det mere komplekst end Google, da der ikke er de samme standardløsninger. Man skal bygge det selv. Prisen for den betalte version af Google Analytics og Adobe er også sammenlignelige, så det handler om præference.
 

Slå koldt vand i blodet

 
Kristina Vehn opfordrer virksomheder og kommunikatører til at slå koldt vand i blodet. Man behøver ikke skynde sig ud at overveje alternativer til Google Analytics, hvis man ikke i forvejen overvejede det.
 
”Mindre virksomheder kan måske godt bruge alternative programmer som Matomo og Piwik PRO til deres behov, men i de større virksomheder, hvor integrationen til andre systemer er en nødvendighed, giver det ikke nødvendigvis mening. Der kan det i stedet give mening at finde en løsning, hvor man fortsætter med Google. Der findes også andre programmer som Siteimprove, men om det er de rigtige løsninger, afhænger meget af modenhed og behov for data og integrationer i den enkelte virksomhed. Så hvis det var mig, ville jeg starte med at afdække mit behov for brugen af data nu og i fremtiden og derefter træffe beslutning om løsningen,” siger hun.
 
Alternativerne til Google Analytics kan være mangelfulde i forhold til mængden af data, man kan få. Foto: Screenshot Google Analytics dashboard
 
Netop danske Siteimprove peger Ole Tange også på, hvis større virksomheder vil være sikre på, at dataen ikke ender i USA, og de ikke selv vil høste data.
 
”Siteimprove sikrer dig, at USA ikke får adgang til dig og dine kunders data. Problemet med at lave en databehandlingsaftale med store amerikanske virksomheder er, at der tit står med småt, at de kan blive pålagt af den amerikanske stat at udlevere data, og de kan ikke sige nej. Så man skal have skrevet eksplicit i aftalen, at USA ikke kan bruge paragrafer som FISA 702 til at få udleveret data,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også