|
|
|
|
Gode råd til SEO
Sådan skal du angribe SEO i 2019

Brugerne ved, hvad de kigger efter, når de søger på nettet. Og Google ved, hvad brugerne vil have. Hvis du vil score højt på søgemaskinerne, skal du derfor forholde dig til Googles algoritmer og løbende arbejde med din SEO. Foto: David de Lossy / Gettyimages.

Skrevet af

Mathilde Dybdal
Head of Outreach

1 artikler

0 indlæg

Der er en kontinuerlig udvikling inden for søgemaskineoptimering af hjemmesider, fordi Google løbende justerer deres algoritme. Så du skal selvfølgelig også følge med den udvikling. SEO er nemlig ikke en engangsoptimering, men en løbende proces, der aldrig slutter, hvis man vil ligge højt i søgemaskinerne. Her er 5 bud på de største tendenser i 2019, hvilke vil afgøre, om din SEO rammer rigtigt.
I dag skal alle hjemmesider optimeres for at få de højeste placeringer på Google. Man er derfor nødt til at forholde sig til Googles søgealgoritmer, hvis man i 2019 vil skille sig ud.
 
I 2019 er behovet for at følge nye retningslinjer især skabt som følge af den maskinlærende teknologi, Google har døbt RankBrain, der gennem kunstig intelligens analyserer alle interaktioner foretaget på Google. Dette har stor betydning for SEO i 2019, da RankBrain er med til at skabe mange af de tendenser, der belyses i denne artikel.
 
Tendens #1: fokus på organic search CTR
En hjemmesides CTR (click-through rate) viser, hvor mange klik du har på dine annoncer divideret med det antal gange, annoncen bliver vist. Begrebet bliver oftest brugt i forbindelse med de betalte klik gennem Google Ads og ikke i forbindelse med SEO. Dette er dog ikke længere tilfældet, da man netop forsøger at optimere hjemmesidens organiske succes og ikke de betalte visninger.
 
Den organiske CTR viser, hvor lang tid brugerne er på hjemmesiden. Det er en information, Google bruger til at se, hvor relevant indholdet er for brugerne. Ræsonnementet er, at jo længere tid brugeren er på din side, jo mere relevant må din side være for brugeren.
 
Det er ingen hemmelighed, at Google underminerer de organiske søgninger med reklamer, kampagner, svarbokse, shopping-karruseller og meget mere. Dette gør, at den første plads for de organiske søgninger nu findes midt på side 1. Denne udvikling betyder, at kunderne bliver udsat for din hjemmeside senere end tidligere  og selvfølgelig, at hjemmesiden skal konkurrere med gode kampagner og flotte produktbilleder fra Googles betalte kanaler.
 
Netop derfor har CTR fået stor betydning for placeringerne på Google. Interaktion er nemlig en af de faktorer, der altid har haft  og altid vil have  betydning for Google. Når alt kommer til alt, hvis ingen klikker på dit resultat, hvorfor skulle Google så beholde det på den første side? Og hvis dit websted bliver klikket på som aldrig før, hvorfor skulle Google holde det begravet på placering nr. 9?
 
Kort sagt bør du rette dit fokus på optimering af din organiske CTR, så dine kunder klikker på lige præcis din hjemmeside frem for din konkurrents. En måde at sikre dette er ved at give brugeren de informationer, de forventer, når de finder dig på Google, så de får lyst til at klikke på netop din side.
 
Hvis din overskrift fx hedder ”Sorte Nike-sko”, så er det vigtigt, at du har sorte Nike-sko på din side. Dette vil alt andet lige give et bedre CTR-resultat, da folk med større sandsynlighed vil klikke på din side, hvis den giver dem, hvad de søger efter, hvormed du kan forbedre din placering på Google.
 
En featured snippet, der forklarer CTR.
 
 
Tendens #2: Opnå placering 0 med featured snippets
Den næste tendens, vi skal se på, er featured snippets. Det er den lille mængde tekst, Google vælger at fremhæve i søgeresultaterne  som på billedet ovenfor, hvor CTR er beskrevet i en featured snippet fremhævet af Google.
 
Google bruger featured snippets til at servere relevant indhold til brugernes søgeforespørgsler, så brugerne ikke behøver klikke gennem et utal af hjemmesider for at finde svar. Funktionen bruges ofte i forbindelse med spørgsmålssøgninger, hvor brugeren leder efter et hurtigt svar. Featured snippets giver derfor muligheden for at blive fremhævet som hjemmeside, når brugerne søger efter konkrete informationer på Google.
 
Når man arbejder aktivt med featured snippets giver det mulighed for at opnå placering 0, eftersom indholdet vises over de organiske søgeresultater. Normalt taler vi om placering 1, men ved at arbejde med featured snippets kan dit resultat altså komme over de normale organiske søgeresultater.
 
Indholdet til featured snippets er ofte omkring 40-60 ord. I en undersøgelse udarbejdet af værktøjet SEMrush, der har analyseret omkring syv millioner forskellige snippets, viser resultatet klart, at fremhævet indhold, der er mellem 40-60 tegn, opnåede de bedste placeringer på Google  for det er bare den længde, brugerne efterspørger. Din tekst skal derfor være så kort og præcis som mulig, hvis du vil fremhæves.
 
Hvis man ønsker at arbejde med featured snippets bør man anvende et placeringsværktøj som Ahrefs eller AccuRanker, der giver dig muligheden for at se, hvilke søgeord du allerede performer på, da Google tager udgangspunkt i hjemmesider, der allerede har en god placering på Google. Når du anvender værktøjet, kan du se, hvilken placering dine søgeord har i dag  og dermed, hvor der er potentiale for at blive fremhævet.
 

Tendens #3: Mobile-first er vigtigere end aldrig før
I dag er omkring 60 % af alle søgninger på Google foretaget fra mobilen, og dette tal forventes at stige markant i løbet af 2019. Det er derfor en god idé at være proaktiv på denne front, så hjemmesiden er klar til den nye algoritme.

For måneder tilbage fik millioner af mennesker en meddelelse om at ”mobile-first indexing” var blevet slået til. Dette betyder, at den mobile version af hjemmesiden er den ”rigtige” version frem for desktop-versionen, selv når forbrugeren søger fra computeren.

Efter mobile-first er det derfor vigtigt, at hjemmesiden ikke bare virker teknisk, men også er til at navigere i uden irritationsmomenter. En ”M”-hjemmeside er en udgave af hjemmesiden, der er lavet udelukkende til visninger på mobil og tablet, som en ekstra udgave af den eksisterende hjemmeside.

Hvis hjemmesiden er lavet som en ”M”-version, anbefaler Google, at man skifter til et responsivt design. En responsiv hjemmeside er én samlet side, der tilpasser sig til det device, hjemmesiden vises på. Når hjemmesiden er responsiv, giver det en bedre oplevelse af siden, da den er nemmere at navigere i for brugeren, hvilket kan være med til at sikre, at brugeren bliver længere tid på hjemmesiden.

Mange hjemmesider virker godt teknisk, men det er også vigtigt, at de fungerer i praksis. Som tidligere nævnt i artiklen bruger Google RankBrain til at gennemsøge hjemmesiderne og granske interaktionerne på hjemmesiderne. Hvis din hjemmeside ikke er mobilvenlig, bliver hjemmesidens CTR meget dårlig. Hele din SEO-strategi hænger derfor i sidste ende sammen.

 
Det er 2019  vi kan vist godt konkludere, at smartphones er kommet for at blive. Derfor skal du optimere dit indhold både til mobilversionen af din side og til det stigende antal af stemmesøgninger. Foto: Witthaya Prasongsin/Gettyimages.
 

Tendens #4: Vi finder information gennem Voice Search
Vi bruger i stigende grad mobilen til at finde informationer, og i 2019 kommer det i endnu højere grad til at ske gennem Voice Search.

Voice Search er stadig nyt for mange brugere, men det er en god idé at sætte fokus på dette. Undersøgelser viser nemlig, at 41 % af alle voksne allerede nu udfører én Voice Search hver dag, og denne procentdel er stigende – særligt med udbredelsen af assistenter som Google Home, Siri, Alexa osv.

Dette betyder, at Google lytter til søgningerne frem for at læse dem, hvilket kommer til at afspejle sig i den måde, vi kommer til at kommunikere til Google.

Når man optimerer hjemmesiden til Voice Search, skal man tænke i talesprog og arbejde med long-tail keywords. Long-tail keywords er sætninger, som man bliver fundet på gennem Google. Voice Search bruges ofte til at besvare spørgsmål, hvorfor man skal målrette sin tekst, hvis man vil ramme brugeren gennem Voice Search.

Det kan derfor være en fordel at have en Q&A-side, hvor både spørgsmål og svar fremgår efter hinanden. De lange sætninger kommer kort sagt i fokus frem for enkelte søgeord. Det kan for eksempel være, når brugerne leder efter et sted at spise. Førhen blev der søgt på: ”restaurant Aarhus”, hvor der nu vil blive søgt på: ”Hvilken restaurant er den bedste i Aarhus?”.

Hvis du vil være en stjerne i forhold til Voice Search, er det en fordel at arbejde strategisk med featured snippets. Det er dog vigtigt at forstå, at Voice Search og featured snippets er to forskellige ting. Voice Search betyder groft, at man finder informationer ved at tale til Google, mens featured snippets er de informationer, Google vælger at fremhæve i søgefunktionen.  

Undersøgelser viser, at Google oftest bruger featured snippets til at finde information til Voice Search, men det er dog ikke altid tilfældet, hvorfor teksterne ofte skal målrettes forskelligt.

 


Det er en gammel traver, men den holder stadig. Dit indhold får folk til at gå ind på din side  og blive der. Foto: Gettyimages.

Tendens #5: Godt content og links er stadig nøglen til succes i 2019
Google vægter kvalitet over kvantitet, og det er vigtigt, at man har fokus på godt indhold på hjemmesiden fx velskrevne artikler.

Godt indhold har været en faktor i mange år, men i 2019 kommer ekspertviden og brugen af LSI-søgeord endnu mere i fokus. LSI-søgeord er ord, der relaterer sig til det søgeord, man har fokus på. LSI er et akronym for Latent Semantic Indexing. Det handler altså om at danne semantiske kæder af ord, der relaterer sig til hinanden. Hvis du har fokus på ordet ”kjole”, kan LSI-søgeordet være ”festtøj”. LSI-søgeordet hjælper Google til at se konteksten mellem søgeordet og resten af teksten.

Links bliver ved med at være en vigtig del af SEO-arbejdet. For at komme øverst på Google kommer man ikke uden om linkbuilding, der stadig spiller en stor rolle. Linkbuilding er en outreach-strategi, hvor andre hjemmesider linker til den hjemmeside, man optimerer for at give hjemmesiden ekstra værdi i Googles øjne. Linkbuilding kan altså kort sagt ses som omtale af din hjemmeside på nettet.

Når man arbejder med linkbuilding, er det vigtigt at investere i unikt indhold og velskrevne artikler, der passer til hjemmesiden. Det skal være indhold, som brugerne har lyst til at læse. Det er vigtigt, at man skaber en naturlig linkprofil, der er en blanding af forskellige hjemmesider, heriblandt nichesider og stærke medier.

Google ser hjemmesidens linkprofil som en anbefaling fra brugerne. Linkprofilen bliver skabt af, at andre hjemmesider linker til dig  og du linker til andre sider, som fx dine samarbejdspartnere. Groft sagt gælder det derfor om at få så mange links fra andre hjemmesider som muligt.


Artiklens forfatter er fra Searchmind - et bureau, der arbejder med digital marketing og søgemaskineoptimering.

Relaterede artikler

Er din digitale kommunikation klar til 2019? - Det er en evig udfordring for kommunikationschefen at sikre sig, at organisationens digitale kommunikation følger med ti...
Autentisk mund til mund-metode - Som en modreaktion på den stigende automatisering af dialogen mellem virksomhed og kunder stiger behovet for personligt ...
Hvad skal vi med mennesker? - Din bil kan køre af sig selv, din højttaler i køkkenet fortæller dig, hvordan du laver lasagne. Reklamerne på internette...
K kan også disruptes - Alle mulige brancher bliver disruptet af ny teknologi. Revisorerne og forsikringsagenterne er snart arbejdsløse for slet...
Er vi nu postdigitale? - Ny rapport om det postdigitale samfund er en omgang pladder. For rundt omkring i virksomhederne skal man lige blive - og...
Zuboffs Surveillance sidder i skabet - Shoshana Zuboffs “The Age of Surveillance Capitalism” er en sjælden bog, som du skal læse, hvis du også de næste fem år ...
Målret din Facebookannoncering i 2019 - Facebookannoncering kan godt virke som en jungle, man føler sig nødsaget til at forvilde sig ud i. Men frygt ej, Kforum ...

Giv din stemme

92 stemmer
3,8/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

49 JOB

Studentermedhjælper

Se alle job Indryk job

Job

Strategic Communication Officer

Frist: 12. april

Kommunikationschef

Frist: 31. marts

Kommunikationschef

Frist: 5. april kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.