Målret din Facebookannoncering i 2019

Facebookannoncering kan godt virke som en jungle, man føler sig nødsaget til at forvilde sig ud i. Men frygt ej, Kforum har samlet gode råd fra Facebookhajerne David Lorentzen og Julia Fennefoss Vollertsen, der kan hjælpe dig på vej.
Hvordan sørger man for, at ens artikler ser tjekkede ud, bliver læst og når ud til de rigtige? Foto: Elijah Nouvelage/Ritzau Scanpix.
Hvordan sørger man for, at ens artikler ser tjekkede ud, bliver læst og når ud til de rigtige? Foto: Elijah Nouvelage/Ritzau Scanpix.
David Lorentzen
David er Social Media Ads Specialist og medejer af virksomheden Lorentzen & Farsinsen, der underviser og rådgiver inden for betalt distribution af indhold på sociale medier  annoncering  med særligt fokus på Facebook.
 
 
Verificer dit domæne gennem Business Manager
Hvis du er en af dem, som synes, det er godt gammeldags træls, at du ikke kan ændre billede, linkoverskrift og -beskrivelse, når du deler et link til dit website på din Facebookside, så vil det her føles som lidt af et lifehack: Du skal verificere dit domæne gennem Business Manager.
 
Det kræver nok, at din udvikler skal indover, for det du skal gøre, er enten at uploade en html-fil eller tilføje en kodelinje i din servers DNS.
 
 
 
Du kommer i gang ved at gå til din Facebook Business Manager, vælge virksomhedsindstillinger > brandsikkerhed > domæner. Her skal du tilføje dit domæne og følge instruktionerne.
 
Facebook sharing debugger
Dette råd ligger lidt i forlængelse af det forrige, da det igen handler om deling af links. Facebook har ikke gjort det nemt!
 
Du har lagt en ny artikel på dit website, defineret billede, overskrift og så videre i dine meta-tags (f.eks. gennem et WordPress SEO-plugin som Yoast eller i de dertil indrettede felter i dit CMS) og vil nu dele linket på Facebook – men opdager så en slåfejl i din linkbeskrivelse.
 
Du går tilbage til din artikel, retter fejlen, går igen i gang med at dele linket på Facebook, men fejlen er der stadig  krise!
 
Løsningen er simpel og hedder Facebook Sharing Debugger. Den er din ven.
 
 
Du indsætter bare den URL, du har problemer med, klikker på debug-knappen og derefter på scrape again-knappen. Når du derefter deler linket, vil fejlen være rettet.
 
 
Installér Facebook Pixel Helper i din browser
Facebook Pixel Helper er et godt lille værktøj til at holde øje med om din Facebook Pixel fungerer. Det er en udvidelse til Chrome-browseren, og når du har tilføjet den, kan du se, om der er Facebook Pixel på et website (alle websites og ikke kun dit eget!), om den loader korrekt, og om forskellige konverteringsevents også fungerer.
 
Pixel Helper er især nyttig, når du begynder at se på konverteringshændelser. Alt for mange annoncører er stoppet efter at have lagt Facebook Pixel på deres site. De burde fortsætte med at få identificeret konverteringspunkter  f.eks. hvor mange klik, der er på forskellige knapper, eller antallet af scroll ned til slutningen af en side (f.eks. på en blogartikel, hvor man så ville kunne se, hvor mange folk, der læser hele artiklen).
 
Selve tilføjelsen finder du i Chrome Store.
 
 
Du kan læse mere om Facebook Pixel Helper her og her.
 
Og hvis du vil læse mere om konverteringshændelser, kan du begynde med denne artikel.
#REKLAMEPLADS#
 
Julia Fennefoss Vollertsen
 
Julia er Head of Social hos Landbrug & Fødevarer og står i spidsen for organisationens SoMe-team. Julia arbejder i dag med digital interessevaretagelse, men har arbejdet med meget forskellig kommunikation, fra salg af rustbeskyttelse til formidling af komplekse politiske budskaber på sociale- og digitale medier.
 
Annoncering i Business Manager er en afgørende del af din strategiske tilstedeværelse på Facebook. Med annoncering sikrer du først og fremmest, at dit indhold faktisk bliver sendt ud til grupper af brugere, og du har også mulighed for at målrette dine annoncer til særlige målgrupper på baggrund af flere forskellige parametre.
 
Det kan være svært at vide, hvor man skal starte, hvis man ikke tidligere har arbejdet med annoncering på Facebook. Derfor kan det være en god ide at tage et kursus for virkelig at gå i dybden og blive klogere på de mange muligheder, der er. Men hvis du har mod på at give dig i kast med det på egen hånd, er der her nogle konkrete tips, der kan hjælpe dig i gang.
 
 
Skab overblik i din Business Manager.
Opret enten annoncekonti, der er tilknyttet din side, eksempelvis ”Kforum 2019”, eller annoncekonti, der er knyttet op på typen af annoncering, du vil lave  eksempelvis ”Kforum  redaktionelt 2019” ”Kforum – markedsføring 2019”.
 
Organiser dine annoncekonti efter årstal, så er det lettere at overskue mængden af kampagner, og du kan på den måde lave et tydeligt årsregnskab, da annoncekontoens livstidsforbrug så er det beløb, du har brugt det år. Din bogholder bliver glad!
 
 
Bestem din faktureringsgrænse, så du ikke bliver faktureret små beløb.
Det kan nemlig være meget arbejde at lave fakturaer på alle små annoncer, man kører. Gå derfor ind under punktet ”Fakturering” og vælg ”Betalingsindstillinger”, hvor du kan administrere din fakturagrænse, så den passer til dit behov.
 
 
Nettet er din ven
Hvis du er i tvivl om, hvordan man opsætter en Facebookannonce, findes der flere guides på nettet. Der sker tit små ændringer i værktøjet, så det kan være svært at finde en guide, der er helt opdateret.
 
Hootsuites guide er dog et godt bud, da de giver en trin for trin-guide med billeder til både typer og opsætning af annoncer.
 
Facebook har også selv en guide, som ikke er helt så let at gå til, men som, man med sikkerhed kan forvente, bliver opdateret prompte.
 
Kig nærmere på brugerdefinerede målgrupper.
Når du annoncerer, kan du annoncere via målretning i annoncemodulet, eller du kan oprette brugerdefinerede målgrupper. Brugerdefinerede målgrupper er gode at arbejde med, da de er baseret på data, du ved noget om.
 
Du og jeg ved ikke med sikkerhed, hvordan Facebook har kategoriseret, at 950.000 danskere er interesserede i ”Kage”, men hvis vi laver en målgruppe på de brugere, der har set 50 % af vores video om at bage brownies, så ved vi, at den målgruppe i hvert fald var interesserede i den video om brownies. Du kan læse mere om brugerdefinerede målgrupper på den danske blog wearehumans og på Hootsuite.
 
Hvilke målgrupper, der giver mening for jer at annoncere til, afhænger af jeres strategi for Facebook. Et godt sted at starte er med:
  1. Interaktion med din side
     
  2. Brugere, der har set x procent af en eller flere videoer
     
  3. Bugere, der har deltaget i begivenheder.
 
Tænk altid over placeringen af din annonce.
Det har stor betydning for brugernes modtagelse af dit indhold, hvor de ser den. Hvis dit formål er at promovere opslag, der er forankrede på din side, så de skal ligne organisk spredt indhold, anbefaler jeg, at du kun placerer dem i ”Nyheder”.
 
Gennemgå altid dine annoncer, når de har kørt.
Du bliver kun klogere ved at kigge på dine data. Du kan bruge Facebooks annoncerapporteringsfunktion. Den giver dig mulighed for at dykke ned i mange forskellige data på en overskuelig måde.
 
Du kan direkte konvertere kampagner fra din Annonceadministrator til Annoncerapportering. Du kan også hive dem ud i Excel.
 
 
 
Prøv bare  du lærer kun med data
Du skal ikke være bange for at kaste dig ud i at lave annoncer på Facebook. De er en vigtig del af det professionelle arbejde med Facebook. Giv dig selv tid til at arbejde med annonceringen. Du bliver klogere hele tiden, men du skal også have genereret noget data, du kan analysere på, før du kan lære mere. Og hvis du strander helt, kan du altid sende en LinkedIn-besked i min retning.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også