Har DR mistet Gejsten?

Med 'Gejst' sender DR for første gang i mange år et kulturprogram på hovedkanalen DR1. Programmet med Louise Wolff som vært har dog fået en lunken modtagelse af anmelderne og hårde ord med på vejen fra kulturlivet. Men ifølge medieforsker Henrik Søndergaard er programmet et godt bud på et kulturprogram til hr. og fru Danmark.
DR's nye kulturprogram 'Gejst' møder modstand fra flere prominente kritikere. Berlingskes debatredaktør Anne Sophia Hermansen mener blandt andet, at programmet er "hattedameagtigt" og burde omdøbes til "Hyggehejsa". Men medieforsker Henrik Søndergaard maner til besindighed og understreger, at 'Gejst' er lavet til et bredere publikum end kulturprogrammerne på DR K." Billede: DR Foto.
DR's nye kulturprogram 'Gejst' møder modstand fra flere prominente kritikere. Berlingskes debatredaktør Anne Sophia Hermansen mener blandt andet, at programmet er "hattedameagtigt" og burde omdøbes til "Hyggehejsa". Men medieforsker Henrik Søndergaard maner til besindighed og understreger, at 'Gejst' er lavet til et bredere publikum end kulturprogrammerne på DR K." Billede: DR Foto.
For et par uger siden lancerede DR deres nye, ambitiøse kulturmagasin Gejst med den tidligere Go' Morgen Danmark-vært Louise Wolff i front. DR's kulturprogrammer som Smagsdommerne, Kunstquiz og Filmselskabet har ellers i mange år været henvist til nichekanaler som DR2 eller DR K.

Det nye program ligger i samme 'slot' (tidsmæssige placering på sendefladen) som magasinformater som Horisont og Kontant, og dermed skruer DR op for kulturdækningen. Placeringen i primetime betyder, at der er en stor gruppe seere, der bliver hængende efter TV Avisen – og første program havde f.eks. 382.000 seere, ifølge Politiken. Det er nogenlunde samme seertal som Horisont og lidt færre end magasinet Penge, som Gejst afløser.
 

Introen til Kulturmagasinet Gejst.
 
Satser på kulturen
Ifølge Henrik Søndergaard, der er medieforsker på Københavns Universitet med speciale i public service, er programmets sendetid et signal om, at DR markant opprioriterer kulturstoffet.
 
"Det er interessant, at man lægger det på DR1 og ikke på DR K. For det kommer ud til et meget bredere publikum. Kulturprogrammer er virkeligt svære at lave for et bredt publikum, fordi så skal det være noget andet end tre kloge hoveder, der taler. Så jeg vil sige, det er ret modigt at sende et kulturprogram lige efter TV Avisen," siger Henrik Søndergaard, der tilføjer, at vi skal helt tilbage til filmprogrammet Bogart, der stoppede i 2002, for at finde et magasinprogram om kultur, der blev sendt på DR1 efter den sene udgave af TV Avisen.
 
Ole Michelsen var i 17 år vært på DR's filmprogram "Bogart". DR foto / Ulla Voigt.
 
Blandet med interviews med eksperter inden for det aktuelle felt følger Louise Wolff i hvert program en kunstner i forbindelse med dennes arbejde. I første program, der fokuserede på tv-serier og streaming, fulgte Wolff skuespilleren Søren Malling på location i Irland til ViaPlays nye tv-satsning Rig 45. Andet program handlede om musikeren Søren Huss, der i forbindelse med et nyt teaterstykke med hans musik, fortæller om det sorgfyldte album, han skrev, efter han for ti år siden mistede sin kæreste i et trafikuheld.

Efter de første to programmer er indholdchef i DR Nyheder Christian Lindhardt meget tilfreds med resultatet.

"Jeg er rigtig glad for, at vi endelig er kommet i luften med kulturmagasinet Gejst, og vi er meget tilfredse med de to første programmer. Der er virkelig brug for et program som dette om kultur, der henvender sig så bredt."

Mangler substans
Begejstringen deles dog ikke af landets anmeldere. Gejst får tre stjerner af Berlingskes Jakob Steen Olsen, der skriver:
 
"Det var pænt, nydeligt og meget, meget selvfølgeligt, det, der foregik. Og havde man fulgt blot en lille smule med i timen, var der intet kradsende, tankevækkende, intellektuelt stimulerende, provokerende, endsige dagsordensættende i DR's nye kulturmagasin."
 

»DR laver kulturprogrammer efter Bubber-modellen, dvs. placerer søde, smilende værter i et badekar fyldt med journalistisk glidecreme« Anne Sophia Hermansen, debat- og kulturredaktør, Berlingske


Politiken giver ligeledes programmet tre stjerner og kalder det »veltempereret«, mens Kristeligt Dagblads anmelder Michael Bach Henriksen er mere kritisk og kalder det "trygt tidsfordriv i omegnen af laveste fællesnævner."

Han er desuden utilfreds med programmets vært:

"Det kunne lige så godt være et program om sport eller finansnyt, hun bestyrede. Bortset fra, at sportskommentatorer og erhvervsjournalister som regel ved noget om det, de taler om."
 

Journalist Louise Wolff. DR Arkiv.
 
Teaterdirektør Jon Stephensen fra Aveny-T har tidligere efterlyst et bredt kulturprogram på DR – bl.a. i en klumme i Berlingske i 2015. Men han mener ikke, at Gejst lykkes med sit mål om at formidle kultur til en bred målgruppe.

"Der mangler simpelthen noget substans. Det var et glat og ukritisk kulturformat – og det smitter nok lidt af på værten, at det redaktionelt er så ufarligt. Jeg var også skuffet, ikke over Louise Wolff, men over, at man åbner med et program om, at tv-serier er et stort hit, og danske skuespillere spiller med i dem i udlandet. Det er en 10 år gammel historie. Og jeg ser så, at næste program handler om ham Søren Huss, der mistede sin kone, og hvordan det påvirkede hans musik. Det er også en 10 år gammel historie. Skal man lave kulturjournalistik, skal man satme gøre det ordentligt, ellers så bare lad være," siger Jon Stephensen.

"Hattedameagtigt"
Berlingskes debat- og kulturredaktør Anne Sophia Hermansen er heller ikke begejstret. For nu at sige det mildt.

"Gejst afspejler vores hattedameagtige tilgang til kultur. Det skal være hyggeligt og tandløst og helst ikke til debat. Louise Wolff, der ellers er skøn, forbliver ufarlig, og hvis hun skal stille et frækt spørgsmål til en skuespiller, spørger hun: "Er der penge i det?" Og ja, tænk engang – en skuespiller får også penge for sit arbejde," siger Anne Sophia Hermansen.
 

Debatredaktør på Berlingske, Anne Sophia Hermansen. Kilde: Radio24Syv. 
 
"To minutter efter jeg havde set Gejst, havde jeg glemt, hvad det handlede om. Det havde ikke meget med ånd, fyrighed, vildskab og inspiration at gøre. Jeg synes, de skal kalde det 'Hyggehejsa' i stedet for Gejst," siger Anne Sophia Hermansen, der i det hele taget ikke er imponeret af DR's kulturprogrammer, som hun mener mangler ambitioner, både når det gælder form og indhold.
 

»Det lugter lidt af kultur uden at skræmme de brede masser væk. Og så tror jeg, at det er et godt valg at vælge en uformel og ligefrem tone.« Henrik Søndergaard, medieforsker på Københavns Universitet.


"Alle programmer kører efter den samme formel: Vært spørger succesforfatter: »Hvorfor er du så fantastisk?« Man skal nok have fået en lobotomi for at synes, det er fedt. DR laver kulturprogrammer efter Bubber-modellen, dvs. placerer søde, smilende værter i et badekar fyldt med journalistisk glidecreme. Man tør ikke kritisere eller udfordre sine gæster, og det må sandelig heller ikke blive for klogt. Uha, nej, for så taler man jo ned til seerne. Men det er netop det, man gør, når kultur bliver til en gang Lalandia. Gad vide, om der er nogen til stede i DR med en reel holdning til, hvad kultur er? Jeg tror det ikke."

Ikke i øjenhøjde
Le Gammeltoft står bag kultursitet Heartbeats.dk, der blandt andet producerer podcasts og net-tv om kultur og livsstil. Hun har beskæftiget sig med kultur i mere end ti år – bl.a. som DJ og radiovært på P3, men er med egne ord "helt vildt skuffet" over Gejst:

"Jeg synes, det er uægte, upersonligt og lefler for laveste fællesnævner. Det er gammeldags, det er utroværdigt, og så er det slet ikke i øjenhøjde med seerne. Hvis det er det bedste, som DR kan lave, så går det virkelig dårligt for DR. De taler simpelthen ned til lytterne ved at lave noget indhold, der er så ligegyldigt."

Hvordan skulle man efter din mening lave sådan et program?

"Jeg tror, at de skulle hyre nogle dygtige folk udefra, der kunne lave det. Hvis de havde taget en chance, så havde de ansat de to streaming-eksperter (Kasper Lundberg og Frederik Dirks Gottlieb, red.) som værter. Det er meget gammeldags at tænke et kulturprogram som et flow-tv-program. Og så kan man ikke kalde noget for Gejst, som så ikke har nogen energi – det bliver Aftenshowet light, når Louise Wolff går rundt og pjatter med Søren Malling på settet," siger Le Gammeltoft.
 

Le Gammeltoft er kvinden bag kultursitet og radioen Heartbeats.dk. Kilde: Scanpix / Thomas Lekfeldt.

Flowprogrammer stiller større krav
Spørger man Henrik Søndergaard om hans mening om programmet, får man et diplomatisk svar om, at han helst ikke vil være smagsdommer og desuden synes, at det er for tidligt at vurdere et program efter to udsendelser. Men medieforskeren tilføjer, at kritikerne misforstår en vigtig detalje:
 
"Det er enormt svært at lave kulturprogrammer for et bredt publikum på en hovedkanal, fordi man også skal ramme alle dem, der ikke har nogen synderlig interesse i kultur, f.eks. dem, der kun går i biografen et par gange om året. Man skal også huske, at det at være kulturforbruger ikke er det samme, som at ville se kulturstof i tv. Det tror jeg, at mange af kritikerne glemmer."
 
Ifølge Henrik Søndergaard giver værtsvalget god mening – især når man tænker på, at programmet skal ramme en meget bredere målgruppe end et kulturprogram på DR K.

"Det skal nå ud til et bredt publikum, som ikke står af ved ordet kultur, og derfor giver det mening, at programmet har sat en ung, populær studievært, der er kendt fra morgen-tv, på. Formatet med en imødekommende vært, der bærer programmet, kender vi jo fra DR-programmer som Hammerslag og Kender du typen," siger Henrik Søndergaard og fortsætter:
 
"I Gejst er det kunstneren frem for kunsten, der er i centrum. Der er fokus på mennesket frem for musikken eller teaterstykket. Det lugter lidt af kultur uden at skræmme det brede publikum væk. Det er ikke en dum prioritering. Og så tror jeg, at det er et godt valg at vælge en uformel og ligefrem tone."
 

'Kender du typen'-personlighederne. DR foto / Bjarne Bergius Hermansen

DR: Skudt forbi
Indholdschef i DR Nyheder Christian Lindhardt, der er ansvarlig for Gejst, mener også, at kritikken af programmet er forfejlet, fordi det ikke er tænkt som et aktualitetspræget kulturprogram, men et tematisk program, der skal fange en bred seerskare.

"Det er ikke et nyhedsprogram, men et magasinprogram om kultur med et nyt tema hver gang. Jeg tror, at nogle af anmelderne har glemt, at hvis man skal lave tv på DR1, så skal man lave noget, der rammer bredt. Vores målgruppe er ikke kun folk, der læser Politikens og Kristeligt Dagblads kultursider og går i teatret eller til koncert ofte. Det er i høj grad også seere, der ikke tror, de interesserer sig for kultur. Vores mål er at gøre kulturstof relevant for dem."

Han giver heller ikke meget for kritikken af Louise Wolff som vært.

"Vi har ikke valgt Louise Wolff, fordi hun er kendt i forvejen – vi har valgt hende, fordi hun er sindssygt god til at få folk til at åbne op. Hun er en af Danmarks dygtigste værter og meget velbevandret i kulturstoffet. Så det må stå for anmeldernes egen regning, at de ikke synes, at hun ved nok om kultur," siger Christian Lindhardt, der tilføjer, at redaktionen har planer om også at lave programmer, der fokuserer på smallere kunstformer som for eksempel opera og malerkunst.

"Vi prøver at tage en tendens op og sætte den i et større perspektiv i hvert program. Vi vil gerne ind i kunstnernes hoveder, samtidig med at vi også folder tingene ud for seerne. Konceptet er, at vi skal ud og møde kunstnerne, hvor de er. Og det at lave et program om et smalt emne som kultur kræver, at man sætter det ind i en større kontekst."
 

Gejst sendes på DR1 hver onsdag kl. 21.55.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også