Død over GIF’en: Too cringe to live

GIF’er er for boomere: De er cringe og har ingen fremtid hos yngre generationer i fremtidens digitale kultur. Hård lammer og særligt opsigtsvækkende, fordi den kommer fra virksomheden Giphy.
Hvis du vil undgå at være cringe på sociale medier, skal du stoppe med at bruge GIF'er. Kilde: GPHY
Hvis du vil undgå at være cringe på sociale medier, skal du stoppe med at bruge GIF'er. Kilde: GPHY
af Katrine K. Pedersen

Giphy, GIF-søgemaskinen, hvor over 700 millioner brugere dagligt møder nyheder, begivenheder, memes og reactions i milliarder af korte, loopende videoer, er tæt på at være en uddød genre. GIF’er er for boomere: De er cringe og har ingen fremtid hos yngre generationer i fremtidens digitale kultur. Hård lammer og særligt opsigtsvækkende, fordi den kommer fra virksomheden selv.

 

Fra HOT til NOT SO MUCH…

Årsagen til denne noget atypiske udmelding såvel som kommunikationsstrategi skal findes i den britiske konkurrencestyrelses kortslutning af Meta, virksomheden bag Facebook, 

WhatsApp og Instagrams forsøg på at købe Giphy sidste år. Ifølge Business Insider betalte Meta 400 millioner dollars i 2020  for den dengang “populære” GIF-database. Men i november 2021 beordrede den britiske myndighed Meta til at sælge virksomheden igen – det skulle ikke være en eksklusiv Meta-ting at have adgang til databasen med de finurlige, små videoer. Men efterfølgende, den 18. juli i år, da den britiske domstol ifølge Bloomberg såede tvivl om undersøgelsen, blev aftalen mellem Meta og Giphy sendt tilbage til den britiske tilsynsmyndighed med henblik på endnu en gennemgang. 

 

Giphy blev grundlagt af Alex Chung og Jace Cooke i februar 2013. Selve GIF-formatets  historie er naturlighvis lang og går længere tilbage end internettet, men reaction-GIF’en, som Giphy oprindeligt byggede sin database på, fik først sit internetliv i tilknytning til platformen Tumblrs. Her delte brugere korte videoer og animationer, b.la. reactions, som illustrationer til stemnings- og udbrudshashtags som f.eks. OMG, WTFF, FTW – i dag nogle af de mange, obligatoriske i hashtag-lingo. Disse reaction-GIF’er blev hurtigt synonyme med formatet selv: Hvorfor skrive “OMG”, hvis du kan dele et klip med en stirrende hund eller Nicki Minaj i loopende overraskelse. Efterhånden udviklede Giphy sig til også at fungere som en meme-generator med kommentarer til alt lige fra sportsbegivenheder og celebrities til politik, humor osv.  

 

OMG

 
via GIPHY

Eller


via GIPHY
 

GIF-generationskløften er real

I 2015 åbnede Meta, daværende Facebook, op for en mere brugervenlig GIF-funktion, og virksomheden Giphy registrerede året efter en tredobling af daglige brugere. Det er næsten et årti siden, og “generationskløften er real”, siger forfatteren Ryan Broderick. De er outdatede og har måske længe været det, fordi de aldrig har været nemme at producere selv eller at anvende uden for Metas platforme – og derfor ikke matcher Gen Z.  En generation, der vil customize deres helt egen storytelling med såvel video som lyd og æstetik, er ikke underordnet. Gen Z vil selv, og indholdet skal være tæt forbundet til aktualitet og individuelle situationer, der ofte ikke giver mening at opbevare i en søgemaskine. GIF’er kan være sjove og stadig være med til at booste meme-kulturen, men de er for retro til at være en fast bestanddel af Gen Z’s værktøjskasse. De rimer på boomers, der fortæller dårlige, uaktuelle vittigheder.

 

 
via GIPHY

 

Spiller Giphy død?

I en skrivelse, der blev sendt til konkurrencestyrelsen, skriver virksomheden, at der simpelthen ikke var nogen andre virksomheder end Meta, der ville købe Giphy: “Adobe, Amazon, Apple, Bytedance, Kauishou, Snap og Twitter tilkendegav, at de var villige til at diskutere muligheden, men ingen af ​​disse diskussioner fortsatte ud over de indledende kontakter.” 

Virksomhedens værdi skulle være faldet med 200 millioner dollars, i takt med at kerneproduktet viser tegn på at være en saga blot. Som der står i skrivelsen fra Giphy: “Yderligere er der indikationer på et generelt fald i GIF-brug.” Ifølge virksomheden skyldes den generelt aftagende interesse fra brugere og indholdspartnere tre overordnede ting: 

  1. Brugernes stemning over for GIF'er på sociale medier viser, at de er gået af mode. Især yngre brugere beskriver GIF'er som værende "for boomers" og "cringe".

  2. Der har ifølge virksomheden selv både været fald i det samlede antal GIF-uploads og i  antallet af konti oprettet af indholdsskabere. De præcise tal fremgår ikke i det offentligt tilgængelige dokument. 

  3. En tredje grund, som virksomheden giver, er den ustabile globale, økonomiske situation.


Skrivelsen er i sig selv tåkrummende læsning; den er præget af en dyneløfteri i egen biks-vibe. Hvis målet er at understrege virksomhedens faldende værdi i håb om, at Meta-salget kan genetableres, er det så en god strategi? Det må tiden vise, men ifølge Brian Felman, så er det i hvert fald et perfekt match: “Giphy ruined GIFs, and Facebook ruined the internet. They're perfect for each other”.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job