-
At blive fyret er en meget personlig tabsoplevelse. Jo mere upersonligt det sker, jo dårligere er forløbet.
-
Ifølge Harvard Business Review er de typiske fejl i fyringskommunikation, at man starter for sent og slutter for hurtigt, tonedøvhed, inkonsistens i budskaberne, uærlighed, hemmelighedskræmmeri, og så at ikke alle berørte bliver informeret godt nok.
-
Undgå humor, jargon og negative ord.
-
Undgå forskellige budskaber i forskellige medier.
-
Undgå direkte eller indirekte at angribe andre. Det gælder for eksempel konkurrenter.
-
Undgå at give andre, f.eks. medarbejderne, skylden.
-
Undgå risiko/gevinst- og risiko/udgift-sammenligninger.
-
Pas på med et forkert medievalg eller en forkert tone i forhold til fyringens mange følelser. Jo mere personligt, jo mere ægte, jo mere mundtligt, jo bedre. Fravælg digitale kanaler, som er et upersonligt signal i sig selv. Målet er at undgå historier a la “Ledelsen var så ligeglade”, at vi blev fyret over Zoom.
-
Undgå store løfter og garantier, som muligvis ikke holder, a la “Når året er omme, er I nok ansat igen, når konjunkturen vender”.
-
Undgå hvis nu-scenarier og kontrafaktisk historieskrivning a la “Hvis ikke XX, så var ingen blevet fyret”.
-
Undgå spørgsmål om penge og profit som præcise tal i kroner og øre. Altså, hvor meget virksomheden sparer på fyringerne. Det handler om at undgå sammenstødet med shareholderprofit-perspektivet versus stakeholderperspektivet, hvor bevarelse af arbejdspladser kan være et mål i sig selv.
-
Undgå at gå i åben, uinformeret “McKinsey”-diskussion med medarbejderne om virksomhedens strategi, tabstolerance og kapital. Det kan virke kynisk og den helt forkerte arena, når fokus er på selve fyringen. Sig blot, at alle input og ideer til forretningsudvikling er velkomne og kan ses pr. mail efterfølgende.
-
Undgå at bruge virksomhedens navn som person eller subjekt i en sætning. Det virker upersonligt.
-
Undgå tekniske, juridiske og økonomiske detaljer og begreber.
-
Pas på med dem-os-mentalitet: Dem (de fyrede) mod os (ledelsen).
-
Undgå group thinking, hvor alle i omverdenen er nogle idioter, som ikke forstår, hvorfor disse fyringer var nødvendige.
-
Undgå trivialisering, og sammenlign ikke med andre typer af risici, kriser og fyringsrunder. Det nivellerer den aktuelle fyring.
-
Lad være med at kalde fyring noget andet. Lad være med at blande fyringen sammen med andre virksomhedstiltag såsom strategiændring osv. En fyringsrunde er aldrig en ny strategi. Den skal stå alene. Det er og bliver en negativ beslutning, som skal fremstå som en 100 procent negativ situation og oplevelse.
-
Undgå corporate bullshit-ord, når du italesætter fyringen. De virker verdensfjerne, skaber mistillid og er uempatiske. En fyring er alt andet end varm luft, og derfor skal der også tales meget konkret om den. Den er en iskold beslutning i en kold tid. Det simple budskab er: Don’t do evil.