Don’t Do Evil

For få dage siden sendte Elon Musk en brutal mail ud til Twitters tilbageværende medarbejdere med et enkelt ja/nej-spørgsmål. Vil du arbejde hardcore? Hvis nej, så er du fyret. Elon er ikke alene. The great resignation er nu officielt afsluttet og erstattet af den store utryghed. Mindre direkte, men mindst lige så brutalt fyres folk overalt nu. Recession rammer alt og alle nu. Meta fyrer, Pleo fyrer og nu også mediekoncernen JPPOL. Flere virksomheder følger uden tvivl trop i 2023. På engelsk lyder det triste fænomen navnet RIF, som står for Reduction In Force. RIF er nu en global megatrend, som vokser ud af rentestigningerne, inflationen, energipriserne og den faldende forbrugertillid. Fyringer i al sin gru er en trist, men også vigtig kommunikationsopgave. En opgave, som kræver stram planlægning, præcis timing og ikke mindst empati. Løses opgaven godt, kan virksomheden og de fyrede medarbejdere komme bedre ud af den trælse situation. Her er Kforums opdaterede do's & don’t do evil til den ulidelige, uretfærdige og umulige fyringskommunikation. Gode råd, vi første gang samlede sammen under finanskrisens rasen i 2009, hvilke desværre er blevet uhyggeligt aktuelle igen her 13 år senere.
Lad være med at kalde fyring noget andet. En fyringsrunde er aldrig en ny strategi. Den skal stå alene. Det er og bliver en negativ beslutning, som skal fremstå som en 100 procent negativ situation og oplevelse. Undgå corporate bullshit-ord, når du italesætter fyringen. De virker verdensfjerne, skaber mistillid og er uempatiske. En fyring er alt andet end varm luft, og derfor skal der også tales meget konkret om den. Den er en iskold beslutning i en kold tid. Kilde: Getty Images.
Lad være med at kalde fyring noget andet. En fyringsrunde er aldrig en ny strategi. Den skal stå alene. Det er og bliver en negativ beslutning, som skal fremstå som en 100 procent negativ situation og oplevelse. Undgå corporate bullshit-ord, når du italesætter fyringen. De virker verdensfjerne, skaber mistillid og er uempatiske. En fyring er alt andet end varm luft, og derfor skal der også tales meget konkret om den. Den er en iskold beslutning i en kold tid. Kilde: Getty Images.
Kilde: Getty images.

Do’s: Sådan skal du gøre det

  • Værd personlig, fordi "En afskedigelse er noget af det mest personlige, man kan blive udsat for som medarbejder. Og derfor skal situationen også behandles meget personligt. Først og fremmest ved, at det er ens nærmeste chef, som man har tillid til, der fortæller en den dårlige nyhed, og som gør det på en måde, hvor det bliver klart for medarbejderen, hvad der er rationalet bag beslutningen.Medarbejderne kan godt forstå en rationel beslutning og sætter også pris på, at lederen viser følelser og synes, at det er ærgerligt.".
     
  • Tal så vidt muligt med de involverede i stedet for at skrive. Det virker mere medfølende og menneskeligt.
     
  • Tag udgangspunkt i de fyredes problemer og bekymringer.
     
  • Tal, og skriv et almindeligt dansk. Og vær konkret.
     
  • Vær opmærksom på, hvad de fyrede allerede ved.
     
  • Fortæl det vigtigste først.
     
  • Tænk over, hvordan du selv ønsker at blive fyret, og brug det som ramme for din egen kommunikation om fyringerne.
     
  • Og den helt oplagte: Husk at kommunikere internt først. At medarbejderne kan læse om fyringerne i medierne, før de er blevet fyret, er no go.
     
  • Formulér på forhånd et hovedbudskab, og fastlæg en tone of voice. Hvad er historien, der skal fortælles? Skriv den ned som sætninger på et par linjer. Disse linjer er kommunikationsplatformen, som resten af kommunikationen skal gennemsyres af. Det er, hvad såvel toplederen som staben og mellemlederne taler ud fra.Virksomhedens hovedbudskab skal formidle, hvad der er besluttet, og forklare beslutningen. Det sker bedst gennem nogle få velvalgte nøglebudskaber, som er de ben, hovedbudskabet står på. Altså udform og kommunikér nøglebudskaber, som giver målgrupper præmisserne og forståelsen for, hvorfor fyringerne sker. Sæt fokus på, hvad der sker for de fyrede, og hvordan de bliver hjulpet. Overvej, hvilken historie fyringerne skriver sig ind i på den lidt længere bane, og tænk over, hvordan du som leder/kommunikatør taler om fyringerne nu og fremover.
     
  • Gennemfør en interessent-analyse: Hvem er interessenterne, og hvad kræver eller forventer de? Det er klart, at medarbejderne skal have grundig besked. Men hvilke regler skal overholdes, for at en fyring er lovlig? Hvad med børsen, analytikere, investorer, pressen, lokalsamfundet, borgmesteren, politikerne, hele virksomheden, fagforeningen, tillidsrepræsentanten, arbejdsformidlingen, søstervirksomheder, virksomhederne i andre lande? Ofte har de forskellige interessenter forskellige informationsbehov, og derfor er der forskellige mål og midler i kommunikationen for hver af interessenterne.
     
  • Husk intern kommunikation er ekstern kommunikation. Husk, at forretningsvinklen er den menneskelige vinkel, og omvendt. Alt, hvad der bliver sagt og skrevet, skal kunne tåle at være i offentlighedens søgelys. Som vi har skrevet på Kforum tidligere: 
“Businessvinklen ‘eksternt' og 'den menneskelige vinkel internt' skal kunne gå i spænd. Det sker ved at kommunikere gennem forskellige kanaler til de to målgrupper og ved at være businessorienteret uden kulde og menneskelig uden amatørisme. Tænk især på, hvilken historie virksomheden kan sende medarbejderen af sted med. Det er jo den, den afskedigede skal fortælle til ægtefællen og vennerne på villavejen uden at tabe ansigt.”
 
  • Tal om de emner, som ligger interessenterne på sinde i forhold til den fyring, virksomheden står midt i. Det er for eksempel sjældent nok at bruge rationelle argumenter, for fyring handler om følelser. De, som bliver fyret, og de, som bliver tilbage, er ofte følelsesmæssigt involverede i den krise, virksomheden befinder sig i. Derfor skal virksomheden forholde sig aktivt til medarbejdernes følelser. Sørg for at få besvaret deres spørgsmål – også dem, de ikke stiller af sig selv.
     
  • Træk på kompetencer på tværs af organisationen. Afskedigelser er en kompleks situation, hvor man skal have fat i flere hjørner af det klassiske kommunikationshåndværk: Strategisk planlægning, krisekommunikation, imagehåndtering og viden om medarbejderes psykologiske behov og adfærd. Sådan en tværgående kommunikation kræver, at HR, juristerne og ledelsen kan koordinere og samtænke deres kommunikation. Ved afskedigelser af mange medarbejdere er hovedreglen, at der bliver nedsat et særligt team, som bliver tovholdere på håndteringen af kommunikationen og afskedigelserne. På samme måde, som man håndterer enhver anden krise ved at nedsætte et kriseteam.
     
  • Samarbejd med samarbejdsudvalget. Det er alfa og omega, hvis fyringen skal gå godt. Få styr på udvalgets rolle, og hvornår det skal orienteres eller involveres.
     
  • Få tidslinje og timing på plads. Det betyder, du skal finde tid og ramme for ti grundlæggende dilemmaer. Hvornår gør hvem i ledelsen hvad og igennem hvilke medier? Tidslinjen skal vise kombinationen af de forskellige medier såsom stormøde, intranet og one to one-møder. Et one to one-møde med nærmeste chef er for eksempel den bedste måde at fortælle en medarbejder, at han/hun er fyret.
     
  • Opstil en talsmandsstruktur for, hvem der siger hvad. Er det kommunikationschefen, direktøren, tillidsmanden eller den nærmeste mellemleder, der fører ordet og orienterer medarbejderne?
     
  • Deres smerte er din smerte og din opgave som leder. At være leder er at tage ansvar for fyringer, som HBR skriver: “Never delegate pain The most delicate challenge is letting someone know that he or she has been let go. Don’t delegate this painful mission to the HR department. Most people are loyal first to their manager, then to their company. The person’s manager should deliver the message. Companies need to allow managers a realistic timetable to have one-on-one conversations with the employees that are being let go.”
     
  • Støt, og uddan med rette redskaber de mellemledere, som i praksis skal håndtere fyringen i ugerne frem. Det er en svær opgave, ikke mindst hvis man er ny som mellemleder. En støtte kunne være manuskripter og slides til at understøtte kommunikationen. Omdrejningspunktet er her hovedbudskabet og  de afledte nøglebudskaber og naturligvis også FAQ’en. Her er et bud på, hvordan et sådant manus og en FAQ kunne se ud. 
     
  • Få toplederne frem i rampelyset. Det giver stor symbolværdi, at lederen er involveret i fyringerne. Kun lederen kan for alvor udvise den nødvendige autoritet, give processen værdighed og vise empati for fyringens ofre. Det kan for eksempel ske på et stormøde, hvor lederen orienterer om, hvorfor og hvad der skal ske. Det er alfa og omega, at virksomhedens øverste chef står på mål for fyringerne ved personligt at kommunikere rationalet. Dette virker endnu bedre med en afsluttende åben Q&A, som giver alle mulighed for stille spørgsmål til og få svar fra den person, som har ansvaret og taget beslutningen. Efterfølgende bør CEO’en udsende en personlig e-mail, som udfolder, hvorfor det er sket. Et illustrativt og inspirerende eksempel på god CEO-fyringskommunikation er CEO Patrick Collisons e-mail til alle her. Det er også værd at læse Mark Zuckerbergs offentlige Facebook-post, som lykkedes med at forklarer fyringerne med et skarpt, omsorgsfuldt blik for de berørte medarbejdere. Et aktuelt dansk fyringseksempel er CEO Jeppe Rindoms, Pleo, LinkedIn-opslag. Her er en større samling af både gode og dårlige fyringsmails fra forskellige CEOs og virksomheder.
     
  • FAQ er et must: Skriv et spørgsmål-svar-papir med de vigtigste svar på de vigtigste spørgsmål, som enhver fyringsrunde rejser. Papiret skal gives til og læses grundigt af alle, som kommunikerer om fyringerne, så der er konsistens, og misforståelser undgås. Her kan læses et bud på en sådan FAQ. Bemærk et fælles budskab, men husk, der er forskel på at være blevet fyret, blive tilbage og alle andre stakeholders.
     
  • Lav et faktaark om fyringerne (antal, geografi, opsigelse, procedure), der kan anvendes af mellemlederne, toplederne og stabsfunktioner. I nogle tilfælde kan der også produceres PowerPoints, selvom dette medie skal bruges med omtanke for ikke at støde nogen.
 
Kilde: Getty images.

Don’t do evil: Sådan skal du absolut IKKE gøre

  • At blive fyret er en meget personlig tabsoplevelse. Jo mere upersonligt det sker, jo dårligere er forløbet.
     
  • Ifølge Harvard Business Review er de typiske fejl i fyringskommunikation, at man starter for sent og slutter for hurtigt, tonedøvhed, inkonsistens i budskaberne, uærlighed, hemmelighedskræmmeri, og så at ikke alle berørte bliver informeret godt nok.
     
  • Undgå humor, jargon og negative ord.
  • Undgå forskellige budskaber i forskellige medier.
     
  • Undgå direkte eller indirekte at angribe andre. Det gælder for eksempel konkurrenter.
     
  • Undgå at give andre, f.eks. medarbejderne, skylden.
     
  • Undgå risiko/gevinst- og risiko/udgift-sammenligninger.
     
  • Pas på med et forkert medievalg eller en forkert tone i forhold til fyringens mange følelser. Jo mere personligt, jo mere ægte, jo mere mundtligt, jo bedre. Fravælg digitale kanaler, som er et upersonligt signal i sig selv. Målet er at undgå historier a la “Ledelsen var så ligeglade”, at vi blev fyret over Zoom.
     
  • Undgå store løfter og garantier, som muligvis ikke holder, a la “Når året er omme, er I nok ansat igen, når konjunkturen vender”.
     
  • Undgå hvis nu-scenarier og kontrafaktisk historieskrivning a la “Hvis ikke XX, så var ingen blevet fyret”.
     
  • Undgå spørgsmål om penge og profit som præcise tal i kroner og øre. Altså, hvor meget virksomheden sparer på fyringerne. Det handler om at undgå sammenstødet med shareholderprofit-perspektivet versus stakeholderperspektivet, hvor bevarelse af arbejdspladser kan være et mål i sig selv.
     
  • Undgå at gå i åben, uinformeret “McKinsey”-diskussion med medarbejderne om virksomhedens strategi, tabstolerance og kapital. Det kan virke kynisk og den helt forkerte arena, når fokus er på selve fyringen. Sig blot, at alle input og ideer til forretningsudvikling er velkomne og kan ses pr. mail efterfølgende. 
     
  • Undgå at bruge virksomhedens navn som person eller subjekt i en sætning. Det virker upersonligt.
     
  • Undgå tekniske, juridiske og økonomiske detaljer og begreber.
     
  • Pas på med dem-os-mentalitet: Dem (de fyrede) mod os (ledelsen).
     
  • Undgå group thinking, hvor alle i omverdenen er nogle idioter, som ikke forstår, hvorfor disse fyringer var nødvendige.
     
  • Undgå trivialisering, og sammenlign ikke med andre typer af risici, kriser og fyringsrunder. Det nivellerer den aktuelle fyring.
     
  • Lad være med at kalde fyring noget andet. Lad være med at blande fyringen sammen med andre virksomhedstiltag såsom strategiændring osv. En fyringsrunde er aldrig en ny strategi. Den skal stå alene. Det er og bliver en negativ beslutning, som skal fremstå som en 100 procent negativ situation og oplevelse.
     
  • Undgå corporate bullshit-ord, når du italesætter fyringen. De virker verdensfjerne, skaber mistillid og er uempatiske. En fyring er alt andet end varm luft, og derfor skal der også tales meget konkret om den. Den er en iskold beslutning i en kold tid. Det simple budskab er: Don’t do evil.
 
Denne artikel er en opdateret version af en tidligere guide om fyringskommunikation, vi skrev for snart 13 år siden. Desværre er den sørgelig aktuel.
 
Læs mere om den svære kunst at kommunikere fyringer her:
                                 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også