|
Er HQ Trivia svaret på fremtidens TV?
Vær dit eget gameshow

Måske er der blot tale om en døgnflue, ligesom vi har set det med så mange andre koncepter. Men når fanden skal males på væggen, så lad det være med blokbogstaver. Er der tale om en statisk situation for gameshows og underholdning generelt, skal man begynde at øve sig i at svømme i grød. Foto: HQ Screenshot

Skrevet af
Kritikken af quizspillet ‘HQ Trivia’ kan lyde som dårlige undskyldninger fra dårlige tabere, men styrer direkte mod adskillige af de diskussioner, der foregår i disse dage: Forholdet til medier, forholdet til vores smartphones, og hvor du opsøger din viden.
To gange om dagen kan HQ Trivia-spillere tune ind på deres smartphone og deltage i en live gameshow-session. Som vært Scott Rogowsky forklarer hver aften, er HQ Trivia gameshowet på din telefon, hvor du besvarer svære spørgsmål for at vinde rigtige penge. 
 
Appen går live to gange om dagen på hverdage og én gang om dagen i weekenderne. Du bliver indkaldt af en push-besked, så du aldrig misser et spil, og svarer du rigtigt på alle 12 spørgsmål, deles en pengepræmie mellem alle med fuld plade.
 
Et spil foregår altså præcist, som hvis du var med i en quiz på live TV; en kæk komikervært, en række spørgsmål, du skal svare rigtigt på og mulighed for at vinde pengepræmier. Så langt, så godt. Konceptet har vi set før - overraskelsesmomentet udebliver. 
 
Alligevel bliver HQ's koncept nævnt i diskusssioner om fremtidens TV. Alt tyder på, at brugeren inviteres mere og mere indenfor, og du kan deltage i stort set alt fra din smartphone. Du kan sidde i din egen stue, med din egen telefon, med din egen vært. Så langt, så godt. Men hvis HQ er et symbol på fremtidens TV, skal vi så reagere med jubel eller bekymring?
 
The Atlantic er ikke i tvivl og skaber dommedagsstemning med udmeldingen: Hvad får du af et live gameshow som HQ Trivia?
a) God underholdning
b) Penge
c) Socialt kollaps
 
Det kræver vist en forklaring. 
 
En live-optagelse af en HQ-session d. 1. januar. 

Skeptikere ser det som starten på en mørk fremtid for gameshows, smartphones og for TV generelt, alt imens tilhængere blot ser det som uskyldig underholdning. Uafhængigt af din holdning til konceptet er det helt sikkert, at apps i fremtiden vil invitere brugerne indenfor. HQ Trivia går forrest.

Spillet er skabt af mændene bag mobilvideokonceptet Vine og har adskillige store investorer bag sig. Appen er gratis, men alligevel er der ved hver session mulighed for at vinde pengepræmier. Det sker naturligvis kun, hvis du har alle 12 spørgsmål korrekt, og pengene deles herefter mellem alle de kloge hoveder.
 
I opstartsfasen var præmiesummen blot et par hundrede dollars, men nu er den på den gode side af 10.000 dollars. Teknologien har kaldt HQ "craveable", og det er ikke overraskende. Ved at lokke med penegepræmier bevæger HQ sig i det samme belønningskredsløb som gambling. 
 
Siden starten af 00’erne har quizprogrammer været en del af TV-sendefladen over hele verden, så nyskabelsen findes altså ikke her. I Danmark har vi overtaget store internationale succeser som Jeopardy og Hvem vil være millionær?, og vi er alle bekendte med quizkonceptet. Spørgsmål, der gør det muligt at udøve både individuel og kollektiv viden.
 
Det er heller ikke øjebliksbilledet, der bekymrer kritikerne. Det er fremtidsperspektivet. Robotter, der kan gennemskue algoritmer, og en pengegriskhed, der gemmes bag en kæk gameshow-vært. Der er yderligere det faktum, som alle, der har været til en multiple choice-eksamen kender til: held. Illusionen om, at man kender svaret. Svarer du instinktivt, eller kender du rent faktisk svaret?
 
HQ Trivia forsøger konstant at underholde brugeren med teatralske features. Foto: HQ, screenshot
 
Skal man finde x i de bange anelsers ligning, er det altså dette, man skal undersøge nærmere. HQ har nemlig en naturlig udfordring: Hvordan man forhindrer snyd. Idet det hele foregår live, kan deltagerne ikke øve sig på forhånd. Ydermere har de kun 10 sekunder til at svare på hvert spørgsmål, så man skal være mere end almindelig fiks på fingrene, hvis man skal Google svarene løbende.
 
Alligevel er der deltagere, der med teknisk snilde har været i stand til at få adgang til svarene på forhånd. At undvige et skamfuldt spil, hvor din uvidenhed transmitteres til venner (og resten af verden), er jo at foretrække.
 
 
De sværeste spørgsmål fordrer instinktiv respons, men spillet forbereder deltagerens sind på at reagere intuitivt. Derved bliver det svært at skifte tilbage til logisk tænkning. Samtidigt ruller en uendelig strøm af kommentarer hurtigt ind i en chat-feed i bunden af skærmen. Disse spænder fra konspirerende påstande til politiske proklamationer.
 
Vi har efterhånden vænnet os til internettets vanvid, men hvem kan svare på krævende logiske spørgsmål, alt imens racistiske fornærmelser og anden larm banker løs i bunden af skærmen?
 
Kritikken kan lyde som dårlige undskyldninger fra dårlige tabere, men styrer direkte mod adskillige af de diskussioner, der foregår i disse dage: Forholdet til medier, forholdet til vores smartphones, og hvor du opsøger din viden. Måske er det også derfor, at dystopien spreder sig, og skeptikere hiver Netflix-serien Black Mirror med ind i diskussionen.
 
Serien beskæftiger sig med uhyggelige fremtidsperspektiver, alle med et plausibelt teknologisk herredømme. I en af de tidlige episoder, '15 million merits', er pointen, at underholdning fungerer som både arbejde, løn og statsborgerskab.
 
The Atlantic forsøger at stille lighedstegn mellem HQ Trivia og Black Mirror. Formålet med dystopisk science fiction er ikke at forudsige fremtiden, men at advare om nutiden. Black Mirror forlanger respekt, fordi dets advarsler er dybt afskyelige, og fordi dets skabere ved, at de udsteder advarsler.
 
HQ Trivia er ikke en fiktiv app fra en Netflix-produktion. Du kan tage din smartphone og hente appen i App Store lige nu og her. Et hyggeligt spil til nedbringelse af kedsomhed. Den er i sig selv uskadelig og kan frembringe momental glæde, hurtigt overtaget af et knæk i selvtilliden.
 
Du får notifikationer på din telefon, når du skal spidse hjernecellerne. Foto: thenextweb
 
Fremtidens TV? Eh? 
I modsætning til flyvende biler, er interaktivt TV nu lige rundt om hjørnet. Alt ved HQ - fra dens push-notifikationer, til den insisterende grafik - føles som svaret på det komplicerede spørgsmål om, hvordan vi vil interagere med teknologi - og hvordan vi vil have teknologi til at interagere med os.
 
Kritikere bekriver HQ som klaustrofobisk, og måske er det, hvad vi må forvente af fremtidens TV. Mens der er titusindvis af mennesker, der logger ind på HQ samtidig med dig, har du som individuel spiller ingen meningsfuld måde at interagere med de andre deltagere.
 
Måske er der blot tale om en døgnflue, ligesom vi har set det med så mange andre koncepter. Men når fanden skal males på væggen, så lad det være med blokbogstaver. Er der tale om en statisk situation for gameshows og underholdning generelt, skal man begynde at øve sig i at svømme i grød. Mundtlig eksamen med internet-trolls, der i kor kommer med tilråb. Vi er bekendte med vendingen: Hvis du ikke betaler for produktet, er du produktet. Så hvad betyder det, når produktet betaler dig?
 
Skaberne af HQ Trivia er anderledes positive: “I mean, Jeopardy can run for 30 years, so why can’t we?”
 
Og I mean, hvis det er så skidt, kan man jo bare tage sig et spil ludo.

Relaterede artikler

Vi kører den ind med memes - Memes er internettets undergrunds-kommunikation fuld af indforståede koder og interne jokes. Her får du tre strategier t...
På ferie med Pokémon Go - Pokémania har ramt Danmark og resten af verden. Mikkel Freltoft Krogsholm anmelder spillet fra sin ferie i Sydtyskland. ...
Er din bot hot eller not? - Chatbots og conversational interfaces er ord, der runger ned ad gangene på bureauerne. Det er slut med at pege, klikke o...
Mørke mønstre eller godt adfærdsdesign? - Dark patterns – defineret som: En digital løsning, der lokker eller snyder dig til at gøre noget andet end det, du egent...
Det mørkeste museum - Netflix-serien Black Mirror har med den nye sæson 4 mistet noget af overraskelsesmomentet. De teknologiske monstre er va...
Hvilken gud skal din iPhone tro på? - Digitale assistenter svarer effektivt på faktuelle spørgsmål om alt fra vejrudsigter til regnestykker. Men når Siri udvi...
Ny app kan oversætte babygråd - En stor del af smartphone-app-markedet er domineret af spil, underholdning, social media og generelt gøgleri. Men hvis m...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

54 JOB

Digital Storyteller

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationspraktikant

Frist: 7. januar

SoMe-ekspert

Frist: 2. januar

Kommunikationskonsulent

Frist: 7. januar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.