Er e-turisme en bæredygtig ekstrem?

E-turisme er en vej ind i de digitale rum, hvor moderne forbrugere søger, køber og deler deres oplevelser. Det er en mulighed for at fravælge den fysiske rejse og i stedet tilvælge den virtuelle oplevelse hjemme i lænestolen. E-turisme bliver et efterspurgt onlineprodukt. I fremtiden vil vi alle være turister på afstand.
af Peter Franklin Würtz
Turisme måles på døgnforbrug, overnatning, inbound- og outbound-rejsende. Sådan har det heddet i årtier. Men turismens klimakolde tal oplever et tøbrud. Profit er ikke længere det endegyldige mål. De lokale turist- og visitorganisationer er finansierede af kommunerne – og skiftet fra shareholder og economies of scale til stakeholder og cirkulær økonomi påvirker derfor måden, vi ser på turisme på. FN’s verdensmål har sat en ny agenda, og den skal turistbranchen tage op.
 
Vi ser ændrede rejsemønstre, hvor fokus på jernbanen og lokalt forankrede ferier hitter i aversion mod overturisme og frygt for klimaforandringer. Autenticitet vil stadig være vigtigt for turisten, især unikke, lokale oplevelser, hvor turisten oplever hverdagen og kommer hjem privat. “Hyggeturisme” frem for bucket list-turisme.
 
"Alle former for etisk forbrug, der både er bæredygtig med hensyn til til klima og lokalsamfund og lokal økonomi, vil vinde frem."
 
Rejser med fokus på samvær generationerne imellem præger også rejsebranchen. Det giver mulighed for at nyde både hinanden og området i et langsommere tempo. Det er altså oplevelserne væk fra de store turistområder, der er kommet på mange rejsendes dagsorden.
 
Måske er det også i forbindelse med et stigende fokus på overturisme, at mange søger alternativer til de helt store turistbaskere. Vi bundler altså ferien, lad os kalde det samferie. Mange ønsker stadig at krydre besøget med fx at tage på glamping (luksuscamping, red.) og nyde aftenen under stjernehimmelen i stedet for bare at bo på værelse 9.
 
Vores valg af ferieform i de kommende år bliver i højere grad udsat for et pres, både i relation til ens personlige omdømme, men også via reguleringer fra myndighederne. 
 
Jeg har læst, at rejsende er den nye tids rygere – og den forudsigelse, tror jeg, bliver manges forsæt i det nye år. Alle former for etisk forbrug, der både er bæredygtig med hensyn til til klima og lokalsamfund og lokal økonomi, vil vinde frem. Fx vil bæredygtige rejseformer vinde indpas og blive romantiseret i rejsekatalogerne, og vi vil se en stigning i ferier henlagt lokalt til nærområderne. Staycation – nej til Maldiverne, ja til Mandø.
 
Et nyt turismeprodukt – e-turisme
E-turisme er en vej ind i de digitale rum, hvor moderne forbrugere søger, køber og deler deres oplevelser. Her skabes nu rum til at finde det meningsfulde match, hvor vi ikke kun modtager, men også bidrager til rejsedestinationen.
 
E-turisme er en mulighed for at fravælge den fysiske rejse og i stedet tilvælge den virtuelle oplevelse hjemme i lænestolen. Men vi kan også bruge e-turisme til at lære og forberede vores prioriterede valg af den fysiske ferie; en hjælp til købsprocessen og forudsætningen for at kunne træffe det bæredygtige kvalificerede valg, hvor vi gør nytte.
 
Jeg forudsiger, at e-turisme bliver et efterspurgt onlineprodukt. At være turist på afstand.
 
Vores rigsfæller i Nordatlanten, Færøerne, var blandt de første til at stille krav til turisten – med deres klare budskab: Vi er lukket for turister på grund af vedligeholdelse.
 
Men er det ren sci-fi at tale turisme i den virtuelle destination? Vi har set forstadiet til e-turisme i det fortællingsjournalistiske univers, der med genrer som feature, reportage eller podcasts bringer os ud på destinationen.
 
"... e-turismeprodukter, som helt udelukker den fysiske rejse, vil tiltale turismens veganere – de, der går all in og helt fravælger rejsen"
 
Det nye e-turismeprodukt ses bedst i gaming og VR. I spillet Hitmans verden (storyworlds) opleves Jakarta og Tokyo. Det vil være et tydeligt statement om etisk forbrug. Og en logisk konsekvens af staycation og nearcation, hvor vi skærer ned på rejser til fjerne destinationer og derfor vil ønske at opleve dem som e-turist. E-turisme næres af de nye teknologier. E-turisme er en ekstrem på den tendens, der næres af flyskam og overturisme.
 
E-turisme vil i fremtiden ikke kun være call to action-marketing og data mining, som skal få os til at booke rejsen, men et onlineprodukt. Det er ikke længere nok at konkurrere på pris og all inclusive – som udbyder af ophold er du i fremtiden nødt til at lade turisten connecte til destinationen. Meaning mining bliver vigtigt. At tydeliggøre, hvordan et ophold for dig ikke kun er en transaktion, men en relation til gavn for de lokale, og ikke mindst er det bæredygtigt.
 
Hvis vi skal forsvare den fysiske rejse, som jo er et unødvendigt gode, skal det give mening på bæredygtighedens vægt. Rejsen skal indgå i vores klimaregnskab. Og som vi har set det med veganerne, næres trenden af et konkret fravalg af kød på grund af klimaet. I turismen er rejser med fly eller krydstogtskibe blevet fravalget for mange, og tilvalget er cykel- og vandreferier med overnatning i telt eller shelters – og helst lokalt.
 
Og e-turismeprodukter, som helt udelukker den fysiske rejse, vil tiltale turismens veganere – de, der går all in og helt fravælger rejsen.
 
E-turisme er fremtiden. Den klimabevidste generation er så småt i gang med at gøre flyrejser lige så socialt acceptabelt som rygning i det offentlige rum. Billede: Getty. 
 
Fra impuls til impact
E-turismens produkter vil kunne gøre, at vi lærer destinationen bedre at kende, inden vi kommer: Mød og forstå den lokale virkelighed i en VR-optagelse; hvad der interesserer de lokale, og hvordan jeg som tilrejsende kan være til gavn for dem. Hvorfor ikke forestille dig et klassisk rejsebureau, der som serviceydelse sikrer, at du bliver matchet med destinationen – en slags ny screening eller dating – så du får et skræddersyet og meningsfyldt rejseprodukt?
 
E-turisme næres af en trend, der siger, at vi enten af egen fri vilje eller på grund af gruppepres – Thunberg-effekten – balancerer og bidrager til et klimaplus i bæredygtighedsregnskabet med vores bevidste valg.
 
"Er nydelse så old school i turisme? Svaret er nej."
 
Det kan det digitale rum. Via nettets sociale netværk skabes forbindelsen nemt til de lokale, og vi kan kortlægge win-win som en sand ansvars- og klimabevidst global borger i den virtuelle landsby/destination. Social tourism og volontourism bliver den nye mainstream, som e-turisme kan åbne for gennem reason to go.
 
Er nydelse old school i turisme?
Nej. The joy of missing out er jo netop per definition et fravalg af det hektiske og nydelsen ved ikke at være på. Og fysisk adspredelse, der giver mening, er for kontorfunktionæren en nydelse, og whats not to like, hvis du plukker jordbær med familien samtidig med, at I er sammen uden stress og jag. Leg og læring, meningsfulde oplevelser og sunde, ansvarlige grønne rejser.
 
Er nydelse så old school i turisme? Svaret er nej, men vi vil se langt flere hybridprodukter i fremtidens e-turisme. Hybridprodukter kan være mixed reality-udstillinger, der giver en totaloplevelse af traditionelle rejsemål og udvalgte lokaliteter. Ved hjælp af 360°-audio/video, 360° interaktive VR-oplevelser, gaming, analoge leg-og-lær-aktiviteter, fotos og landkort kan man komme på en visuel opdagelsesrejse, leve sig ind i destinationens hverdag og omgivelser – og deltage aktivt i deres virtuelle verden.
 
Fx ved at udforske inkaernes ruiner i Peru gennem VR og se en lokal peruvianer tilberede en lokal egnsret i sin bjerghytte, mens du kan hente opskriften til senere og forsøge dig med at sammensætte en hyggelig peruviansk middag, og efter middagen kan du quizze med vennerne om inkaernes hemmeligheder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også