Fremtiden for Facebook
Færdig med Facebook?

På F8, Facebooks årlige udviklerkonference, fremlagde CEO Mark Zuckerberg den nye strategi for det sociale medie: "The Future of Facebook is Private". Den seneste tids afsløringer af Facebooks omfattende indsamling af brugerdata har medført et knæk i tilliden, hvilket Zuckerberg og co. nu forsøger at rette op på. Men bider brugerne på af den grund? Foto: Yichuan Cao / RitzauScanpix.

Skrevet af
Behøver vi egentlig at være på Facebook? Der er nærmest ingen, der poster opslag, og de fleste bruger ikke rigtig det sociale medie til andet end invitationer til begivenheder. Facebook ved godt, at de skal gøre noget drastisk for at holde fast på brugerne. Med deres nye strategi ”The Future of Facebook is Private” prøver de at få os tilbage. Men kommer vi nogensinde det?
I lang tid har vi kommunikeret på sociale medier, og vi er blevet afhængige af at bruge dem. Jeg bruger selv Messenger, men jeg bliver nødt til også at bruge Facebook. Hvordan skal jeg ellers kunne komme med til mine venners fødselsdage og fester?
 
Selvfølgelig kunne jeg bede mine venner om at huske at skrive til mig, eller jeg kunne selv opsøge information om forskellige events. Men efter at have prøvet at slette Facebook fra min mobil og computer i tre måneder, fandt jeg ud af, at mine venner bare glemte at invitere mig med. Jeg måtte fx høre om en fest igennem en veninde og blev ofte inviteret med til en fest dagen før. And that sucks. Det holdt jeg ikke længe til, og jeg er derfor nu tilbage i folden.
 
Men brugen af Facebook er markant andeledes end for bare et par år siden, hvor det var et socialt værktøj til at få anerkendelse igennem likes. Jeg fandt dog hurtigt ud af, at likes og fede kommentarer blot virker som tomme kalorier, da det ikke er en verbal, ”rigtig” anerkendelse. Jeg bliver nemlig mange gange gladere ved, at en af mine venner kommer hjem og ser min sofa og siger, at den er flot, end at jeg får 50 likes på et billede, jeg har taget af den.

Hvor er det personlige?
Jeg bruger ikke Facebook til at tjekke mine venners nyheder, men jeg bruger det til at være med i grupper og events  og nu også til at købe brugte ting på Marketplace. Det ser ikke ud til, at jeg er den eneste. Mange af mine venner, der som mig er i 20’erne og 30’erne, bruger Facebook på samme måde. I de sidste par år har ingen af os postet særligt meget personligt indhold. Og det, der dukker op, er bare heller ikke vildt spændende. Fx er mine tre seneste opslag: 
 
Nov. 2018: opdateret profilbillede
 
Aug. 2018: begyndt på Universitas Udayana (Universitet i Indonesien)
 
Jul. 2018: fødselsdagshilsner
 
Disse opdateringer er der nok mange, som kan nikke genkendende til, for de er minimumsmålet af Facebookaktivitet  og ja, så er de kedelige. Alt det personlige og unikke, som Facebook slog sig op på og blev populært ved, er ved at gå i glemmebogen.
 

Facebook er blevet vores praktiske gris og ikke længere et personligt site. Så spørgsmålet er nu: Hvor er Facebook om 5 år?

 
Jeg kender heller ikke mange unge under 20, som bruger Facebook aktivt. De er hellere på Snap eller Insta. Og det er en tendens, der ifølge DR’s medieudviklingsrapport fra 2018 i stigende grad er udbredt: ”Vendes blikket mod de yngste brugere, de 12-24-årige, er faldet markant. I 2017 var 81 % af denne aldersgruppe forbi Facebook dagligt. Det tal er faldet til 73 % i 2018.”
 
Jeg tror blot, at denne udvikling vil fortsætte. Og det forstår man jo godt, hvis man – som mig – som oftest har en startside, hvor de første otte opslag er ren reklame fra fx TV 2 Øst, Zalando og Awesome Stuff. Der er nærmest ikke noget relevant eller personligt indhold længere.
 
De få mennesker, jeg kender, som stadig lægger ting op, bruger det nærmest kun til at få hjælp til at lave en undersøgelse på deres studie, eller fordi de mangler et sted at bo. Facebook er blevet vores praktiske gris og ikke længere et personligt site. Så spørgsmålet er nu: Hvor er Facebook om 5 år?
 
Facebooks forretningsudvikling
Facebook har været enormt dygtige til at ændre og udvikle sig med tiden. Ved fx at lave undersiden Marketplace, hvor man kan købe og sælge brugte ting, forsøger de bl.a. at stjæle kunder fra DBA.dk. Facebook afprøver og eksperimenterer med deres segmentering, da de har lavet mange forskellige underområder.
 
Facebook bliver ved med at tilføje flere sider og forbedre deres eksisterende. Ideen er at samle så mange af vores onlinefunktioner, at man stort set ikke behøver at gå ind på andre sites. Dog tror jeg ikke, at vi skal være bange for, at Facebook kommer til at erstatte og samle alle vores behov under én paraply.
 
Facebook emmer ikke ligefrem af troværdighed og tillid. Vores adfærd på siden er flyvsk, og selvom man tilmelder sig en begivenhed, er det ikke ensbetydende med, at man kommer. Denne adfærd spiller også ind på deres andre undersider, som Marketplace og Jobs, hvor alle brugere sådan set kan poste.
 
Facebook har efterhånden utallige undersider, der kan hjælpe med alt fra vejret til krisehjælp.
 
Jeg har fx prøvet at sælge en seng på Marketplace, og det var mildest talt noget værre juks. Der var ca. 20 mennesker, der skrev på Messenger, hvoraf halvdelen viste sig slet ikke at være interesserede. Da jeg endelig fandt en køber, skrev han: ”Hej, jeg har desværre ikke en bil, tror du, jeg må have sengen med i bussen.” Helt tom for ord måtte jeg starte forfra med salget igen. Derved mistede Marketplace sin funktion for mig, da der ikke er nogen superviserende instans, og siderne mere minder om kontaktannoncer.
 
Det samme gør sig gældende på siden Jobs. Ideen er selvfølgelig, at jeg skal kunne finde et job på siden, men jeg synes, at Facebook er så useriøst et medie, at jeg aldrig ville bruge denne funktion. Jeg ville langt hellere bruge LinkedIn eller noget så gammeldags som Jobindex.
 
Der er noget ved Facebooks troværdighed, som bare ikke er skarp nok, når det kommer til så vigtige ting som job og salg. Jeg undrer mig derfor over, om deres mange funktioner overhovedet giver mening. Jeg vil i hvert fald ikke selv benytte mig af dem.
 
Hvad er Facebook uden Messenger?
Selvfølgelig har Facebook sine gode sider, og jeg er med på, at nogle mennesker er aktive i forskellige interessegrupper og følger forskellige sider. Dog kender jeg ikke mange unge, der faktisk bruger de muligheder meget aktivt. De er hellere aktive i private grupper eller Messengerchats med deres venner.
 
Facebook prøver selvfølgelig at følge med, hvilket vi kan se med deres nye strategi, ”The Future of Facebook is Private”, der blev annonceret på deres udviklerkonference, F8. De vil bl.a. redesigne Messenger og fremhæve personlighed, privatliv og datasikkerhed på Facebook. Facebook skal have et mere rent look – mere hvidt – og det skal være nemmere at indgå i eksterne grupper, som fx fransk madklub, Østerbro tennisklub, og hvad man nu ellers går op i.
 

Antallet af daglige brugere af Facebook er for første gang faldende i Danmark. Kan Facebook ændre på det ved at slå på tromme for privatliv og datasikkerhed? Foto: Justin Sullivan / RitzauScanpix. 
 
Dog viser deres nye strategi, at Facebook ikke helt har forstået, at vi unge faktisk ikke gider at være aktive på deres site. Vi gider ikke dele opslag på deres startside eller i grupper. Vi gider ikke læse andres opslag eller bruge Facebooks sider til at se vejrudsigter og jobs. For vi har mere tiltro til andre sider og medier – og de er altså bare få klik væk. 
 
Mange af mine venner er begyndt at invitere til begivenheder og oprette grupper via Messenger – altså uden om Facebook. Derved tror jeg, at Messenger kun kommer til at spille en endnu større rolle, end den gør nu. Facebook har derfor ikke helt forstået vores egentlige opførsel og behov med deres nye strategi.
 
Et råd til Facebook
Jeg tror ikke, at deres nye strategi kommer til at ændre vores brug af Facebooksitet. Hvis Facebook – og her taler jeg ikke om Messenger – vil fange min og andre unges opmærksomhed, skal de ændre på nogle andre parametre.
 
Hvis de vil have os unge til at bruge deres site mere aktivt, skal de gøre mere for at opbygge vores tillid til Facebook, så vi ikke er bange for, at vores data ligger og flyder rundt. Og det kræver lidt mere end at skifte til et hvidt design og forsøge at gøre navigation lettere i forhold til ”personal spaces”, såsom private grupper.
 
De skal finde tilbage til det personlige og unikke, som vi nu i stedet ser på Instagram og Snapchat. De skal sortere i alle deres reklamer, som er med til at kvæle dem. Og ikke mindst acceptere, at vi er begyndt at bruge Messenger og chats til at lave grupper og begivenheder.
 
Spørgsmålet er, om det overhovedet er muligt at fange os igen, eller om vi faktisk er ved at være færdige med Facebook.

Relaterede artikler

Brug Facebook som brugerne i 2019 - Hvordan kommunikerer du bedst med dine kunder i 2019? Daniel Käfer, Facebooks Country Manager for Danmark, peger på tre ...
7 timer og 16 minutter - hvordan brugte du din medietid? - For nylig udgav DR Medieforskning deres årlige rapport om medieudviklingen i det forgange år. Særligt YouTube vinder ind...
Hvad skal vi med mennesker? - Din bil kan køre af sig selv, din højttaler i køkkenet fortæller dig, hvordan du laver lasagne. Reklamerne på internette...
Er vi nu postdigitale? - Ny rapport om det postdigitale samfund er en omgang pladder. For rundt omkring i virksomhederne skal man lige blive - og...
Facebook 15 år - Året er 2004. Mark Zuckerberg er en ung Harvardstuderende, der studerer psykologi og IT. Sammen med to kammerater laver ...
Kommunikatører skal indstille sig på at tænke digitalt - Algoritmer, dataanalyser og robotgenereret indhold er nogle af de største udfordringer for kommunikationsbranchen ifølge...
Zuboffs Surveillance sidder i skabet - Shoshana Zuboffs “The Age of Surveillance Capitalism” er en sjælden bog, som du skal læse, hvis du også de næste fem år ...
Målret din Facebookannoncering i 2019 - Facebookannoncering kan godt virke som en jungle, man føler sig nødsaget til at forvilde sig ud i. Men frygt ej, Kforum ...
Årets takeaways fra tech-galehuset SXSW - Støvet er ved at lægge sig efter årets globale galehus i Texas’ modkultursmetropol, Austin – nærmere betegnet tech-konfe...
Til kamp for de journalistisk redigerede medier - Rollen som samfundets vagthund har mistet lidt af sin betydning i disse fake news-tider, hvor sociale medier har stor be...
6 trends på sociale medier ved folketingsvalget 2019 - For hvert valg bliver partiernes valgkampe mere digitale, og 2019 bliver ingen undtagelse. Partierne bruger flere penge ...
Danske medier har travlt med at dele Stram Kurs på Facebook - Nyhedsmedierne har de seneste 14 dage produceret 3,5 gange så mange Facebook-opslag om Rasmus Paludan, som Lars Løkke Ra...
Google Analytics for de dataforskrækkede - ”Spread it and forget it” er blevet en branchestandard hos alt for mange virksomheder, når det kommer til indholdsproduk...
Seks myter om mobilafhængighed - Er du dybt afhængig af din mobil? Er det skadeligt? Ja skrives der i medierne. Men det kan videnskaben ikke bekræfte. Du...
Syv sandheder om mobilafhængighed - Er vores mobilafhængighed skadelig for os? I et debatindlæg på Kforum aflivede Rune Kristian Lundedal Nielsen myter om d...
Hvor mange Libra bliver det? - Facebook annoncerede i sidste uge, at de er i gang med at skabe et alternativt finansielt system. Det er kryptovalutaen ...
Krisekommunikation: state of the art 1980-2020 - 1980’erne var kriseledelsens årti, mens 1990’erne var krisekommunikationens årti. Den store udfordring i de kommende ti ...
Facebook er døende - Heidi Keller, head of content hos Beru, erklærer nu død over Facebook. Der er heldigvis sjældent noget, der er så skidt,...
Her er de mest likede politikere i Danmark - De største Facebook-profiler i dansk politik er samlet her. Facebook er stadig et enormt vigtigt politisk værktøj. Derfo...

Giv din stemme

17 stemmer
3,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

53 JOB

Politisk koordinator

Se alle job Indryk job

Job

Demand Generation Manager

Frist: 30. november

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 2. december

Head of Communication

Frist: 25. november
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.