Disse opdateringer er der nok mange, som kan nikke genkendende til, for de er minimumsmålet af Facebookaktivitet – og ja, så er de kedelige. Alt det personlige og unikke, som Facebook slog sig op på og blev populært ved, er ved at gå i glemmebogen.
Jeg kender heller ikke mange unge under 20, som bruger Facebook aktivt. De er hellere på Snap eller Insta. Og det er en tendens, der ifølge DR’s medieudviklingsrapport fra 2018 i stigende grad er udbredt: ”Vendes blikket mod de yngste brugere, de 12-24-årige, er faldet markant. I 2017 var 81 % af denne aldersgruppe forbi Facebook dagligt. Det tal er faldet til 73 % i 2018.”
Jeg tror blot, at denne udvikling vil fortsætte. Og det forstår man jo godt, hvis man – som mig – som oftest har en startside, hvor de første otte opslag er ren reklame fra fx TV 2 Øst, Zalando og Awesome Stuff. Der er nærmest ikke noget relevant eller personligt indhold længere.
De få mennesker, jeg kender, som stadig lægger ting op, bruger det nærmest kun til at få hjælp til at lave en undersøgelse på deres studie, eller fordi de mangler et sted at bo. Facebook er blevet vores praktiske gris og ikke længere et personligt site. Så spørgsmålet er nu: Hvor er Facebook om 5 år?
Facebooks forretningsudvikling
Facebook har været enormt dygtige til at ændre og udvikle sig med tiden. Ved fx at lave undersiden Marketplace, hvor man kan købe og sælge brugte ting, forsøger de bl.a. at stjæle kunder fra DBA.dk. Facebook afprøver og eksperimenterer med deres segmentering, da de har lavet mange forskellige underområder.
Facebook bliver ved med at tilføje flere sider og forbedre deres eksisterende. Ideen er at samle så mange af vores onlinefunktioner, at man stort set ikke behøver at gå ind på andre sites. Dog tror jeg ikke, at vi skal være bange for, at Facebook kommer til at erstatte og samle alle vores behov under én paraply.
Facebook emmer ikke ligefrem af troværdighed og tillid. Vores adfærd på siden er flyvsk, og selvom man tilmelder sig en begivenhed, er det ikke ensbetydende med, at man kommer. Denne adfærd spiller også ind på deres andre undersider, som Marketplace og Jobs, hvor alle brugere sådan set kan poste.
Facebook har efterhånden utallige undersider, der kan hjælpe med alt fra vejret til krisehjælp.
Jeg har fx prøvet at sælge en seng på Marketplace, og det var mildest talt noget værre juks. Der var ca. 20 mennesker, der skrev på Messenger, hvoraf halvdelen viste sig slet ikke at være interesserede. Da jeg endelig fandt en køber, skrev han: ”Hej, jeg har desværre ikke en bil, tror du, jeg må have sengen med i bussen.” Helt tom for ord måtte jeg starte forfra med salget igen. Derved mistede Marketplace sin funktion for mig, da der ikke er nogen superviserende instans, og siderne mere minder om kontaktannoncer.
Det samme gør sig gældende på siden Jobs. Ideen er selvfølgelig, at jeg skal kunne finde et job på siden, men jeg synes, at Facebook er så useriøst et medie, at jeg aldrig ville bruge denne funktion. Jeg ville langt hellere bruge LinkedIn eller noget så gammeldags som Jobindex.
Der er noget ved Facebooks troværdighed, som bare ikke er skarp nok, når det kommer til så vigtige ting som job og salg. Jeg undrer mig derfor over, om deres mange funktioner overhovedet giver mening. Jeg vil i hvert fald ikke selv benytte mig af dem.
Hvad er Facebook uden Messenger?
Selvfølgelig har Facebook sine gode sider, og jeg er med på, at nogle mennesker er aktive i forskellige interessegrupper og følger forskellige sider. Dog kender jeg ikke mange unge, der faktisk bruger de muligheder meget aktivt. De er hellere aktive i private grupper eller Messengerchats med deres venner.
Facebook prøver selvfølgelig at følge med, hvilket vi kan se med deres nye strategi, ”The Future of Facebook is Private”, der blev annonceret på deres udviklerkonference, F8. De vil bl.a. redesigne Messenger og fremhæve personlighed, privatliv og datasikkerhed på Facebook. Facebook skal have et mere rent look – mere hvidt – og det skal være nemmere at indgå i eksterne grupper, som fx fransk madklub, Østerbro tennisklub, og hvad man nu ellers går op i.
Antallet af daglige brugere af Facebook er for første gang faldende i Danmark. Kan Facebook ændre på det ved at slå på tromme for privatliv og datasikkerhed? Foto: Justin Sullivan / RitzauScanpix.
Dog viser deres nye strategi, at Facebook ikke helt har forstået, at vi unge faktisk ikke gider at være aktive på deres site. Vi gider ikke dele opslag på deres startside eller i grupper. Vi gider ikke læse andres opslag eller bruge Facebooks sider til at se vejrudsigter og jobs. For vi har mere tiltro til andre sider og medier – og de er altså bare få klik væk.
Mange af mine venner er begyndt at invitere til begivenheder og oprette grupper via Messenger – altså uden om Facebook. Derved tror jeg, at Messenger kun kommer til at spille en endnu større rolle, end den gør nu. Facebook har derfor ikke helt forstået vores egentlige opførsel og behov med deres nye strategi.
Et råd til Facebook
Jeg tror ikke, at deres nye strategi kommer til at ændre vores brug af Facebooksitet. Hvis Facebook – og her taler jeg ikke om Messenger – vil fange min og andre unges opmærksomhed, skal de ændre på nogle andre parametre.
Hvis de vil have os unge til at bruge deres site mere aktivt, skal de gøre mere for at opbygge vores tillid til Facebook, så vi ikke er bange for, at vores data ligger og flyder rundt. Og det kræver lidt mere end at skifte til et hvidt design og forsøge at gøre navigation lettere i forhold til ”personal spaces”, såsom private grupper.
De skal finde tilbage til det personlige og unikke, som vi nu i stedet ser på Instagram og Snapchat. De skal sortere i alle deres reklamer, som er med til at kvæle dem. Og ikke mindst acceptere, at vi er begyndt at bruge Messenger og chats til at lave grupper og begivenheder.
Spørgsmålet er, om det overhovedet er muligt at fange os igen, eller om vi faktisk er ved at være færdige med Facebook.