Skal din virksomhed slette TikTok?

Herhjemme og i udlandet er både offentlige myndigheder og private virksomheder begyndt at advare ansatte om brugen af den kinesiske app. De frygter, at TikTok indsamler data om sine brugere og udveksler dem med kinesiske myndigheder. Og nu kan et reelt forbud meget vel være på vej i USA. Hvordan blev TikTok Vestens politiske fjende nummer et? Og kan et amerikansk forbud påvirke danske virksomheder, der bruger appen?
Er din virksomhed aktiv på TikTok, bør du allerede nu tage stilling til jeres tilstedeværelse. Læs, hvordan du skal håndtere situatinen. Foto: Screenshot fra TikTok.
Er din virksomhed aktiv på TikTok, bør du allerede nu tage stilling til jeres tilstedeværelse. Læs, hvordan du skal håndtere situatinen. Foto: Screenshot fra TikTok.
TikTok er på alles læber, og nu er der dømt krig.
@tiktok

Our CEO, Shou Chew, shares a special message on behalf of the entire TikTok team to thank our community of 150 million Americans ahead of his congressional hearing later this week.

♬ original sound - TikTok
Tirsdag postede TikToks CEO, Shou Chew, nemlig en video på appen, hvor han opfordrede alle de amerikanske brugere – intet mindre end 150 millioner af dem – til at skrive i kommentarfeltet til videoen, hvad de elsker ved TikTok, og hvorfor de gerne vil beholde appen. 
 
Shou Chew er nemlig i Washington D.C., hvor han torsdag skal vidne foran Kongressen. Ikke af venskabelig grund, men fordi USA overvejer intet mindre end at forbyde TikTok. 
 
Det vil ifølge Shou Chew gå ud over “næsten hver anden amerikaner, der i dag er aktiv på platformen, de over fem millioner amerikanske virksomheder, der bruger appen til at reklamere for sig selv og tale med deres kunder, og ikke mindst de 7.000 ansatte, der arbejder for TikTok i USA,” fortæller han i videoen.
 
Så er der ligesom lagt i kakkelovnen til en god kamp. Men det vender vi tilbage til. For USA er ikke alene med at være bekymret over det kinesiske sociale medie.
 
Over hele verden advarer både offentlige og private myndigheder i disse dage deres ansatte mod at bruge den populære app.
Bekymringen går særligt på to ting: For det første er TikTok ejet af det kinesiske selskab ByteDance, og alle kinesiske virksomheder skal, hvis anmodet, lovmæssigt aflevere data til det kinesiske styre. 
 
For det andet frygter myndighederne også, fordi TikTok er kinesisk, at TikTok fra kinesisk side kan bruges politisk til at sprede misinformationer og dermed måske influere amerikanske vælgere og et potentielt præsidentvalgs udfald.
 

Europa er også bange for TikTok

På vores egne breddegrader er mange fulgt trop. I Danmark fraråder Folketinget f.eks. sine medlemmer og ansatte mod at bruge appen, mens EU-Kommissionen direkte har forbudt enhver brug på deres ansattes devices.
 
I både Storbritannien og New Zealand ser de også på muligheden for at blokere appen fra devices brugt af regeringsmedarbejdere, ligesom BBC har bedt ansatte om helt at slette appen fra deres telefoner.
 
I USA har Det Hvide Hus givet medarbejdere 30 dage til at fjerne TikTok fra alle telefoner og systemer, ligesom flere amerikanske universiteter har blokeret adgangen til appen på deres campuses.


USA: Sælg, eller vi forbyder

Og nu lurer et reelt føderalt forbud altså i USA.
Denne måned fremlagde en række senatorer på begge sider af det politiske skel et lovforslag, der skal give præsident Joe Biden og Det Hvide Hus mulighed for at implementere et forbud mod TikTok på amerikansk grund.
Og i sidste uge eskalerede det hele så i et politisk ultimatum fra USA til kinesiske TikTok: Sælg den amerikanske del af TikTok, eller vi forbyder jer.
 
Men hvordan blev TikTok Vestens fjende nummer et? Og kan et eventuelt amerikansk forbud også få betydning for din virksomheds brug af appen?
 

Fra danse-app til politisk fjende

Lad os skrue tiden tilbage.
Selvom TikTok kun har sølle syv år på bagen, havde den populære app i 2022 cirka 1,4 milliarder brugere på verdensplan.
TikTok, som er blandt de foretrukne sociale medier hos de 15-29-årige i Danmark, blev lanceret af det kinesiske selskab ByteDance i 2016.
 
Appen blev oprindeligt lanceret som en lip-synching-app under navnet Douyin, men blev ret hurtigt herefter rebrandet til TikTok i 2017. Og efter at have opkøbt konkurrenten Musical.ly, blev TikTok en dedikeret video-app med raketvækst.
Allerede i 2018 var der flere brugere på verdensplan, der downloadede TikTok end det ellers andet så populære sociale medie Instagram, og den kinesiske app fik lov at mænge sig på et app-marked, der ellers havde været domineret af amerikanske konkurrenter.
 
Foruden flere bekymringer omkring børnepornodelinger på den populære app, delinger af misinformationer samt algoritmer, der favoriserer prokinesisk indhold, begyndte de amerikanske myndigheder ret hurtigt også at interessere sig for den måde, TikTok indsamler data om sine brugere på.



Trump ville også forbyde TikTok

Allerede i 2019 forbyder det amerikanske militær enhver brug af appen på opfordring fra Pentagon, og i 2020 udtaler USA's daværende udenrigsminister, Mike Pompeo, at USA overvejer helt at forbyde appen af datasikkerhedsmæssige årsager.
Rigtigt farverigt bliver det, da daværende præsident Donald Trump samme år får et vælgermøde saboteret af TikTok-brugere og kort tid derefter underskriver et præsidentielt dekret, der skal forbyde appen på amerikansk grund eller tvinge et salg af appen til amerikanske hænder igennem. Forbuddet bliver senere blokeret af en føderal dommer.
I 2021 er præsident Joe Biden trådt til i USA, og han trækker Trumps dekret tilbage. Helt glemt er TikTok dog ikke, og Biden nedsætter i stedet en undersøgelse af den populære app.
 
I 2022 bliver TikTok den mest downloadede app i verden med 730 millioner downloads. Instagram opnår det år 701 millioner downloads og Facebook 641 millioner, men usikkerheden omkring TikToks datahåndtering spreder sig stadig i USA, og flere universiteter og myndigheder begynder enten at fraråde appen eller helt at blokere deres ansatte fra adgang til at bruge den.
Og i starten af marts kommer præsident Joe Biden så på banen igen – denne gang med et ultimatum til TikTok: Sælg jeres amerikanske del af appen, eller vi forbyder enhver brug i USA.
 

Danske virksomheder bør også lægge en plan

Vi kan altså snart stå over for et amerikansk forbud mod TikTok.
Og et amerikansk forbud kan meget vel sprede sig som ringe i vandet til andre regeringer, der går lige så meget op i national cybersikkerhed og datahåndtering som USA. Altså kan USA's håndtering også blive relevant at se på i Danmark og Europa.
Selvom det ikke nødvendigvis vil kaste et dansk eller europæisk forbud af sig, vil det uden tvivl kun gøde debatten om TikToks håndtering af data og dermed også virksomheders og myndigheders brug af appen.
 
Er din virksomhed aktiv på TikTok, bør du derfor også allerede nu tage stilling til jeres tilstedeværelse:
  1. Har I bygget hele jeres virksomheds brand op om TikTok, bør I allerede nu undersøge andre marketingkanaler, og hvordan I flytter brugerne derover.
  2. Indarbejd allerede nu links i jeres content til jeres øvrige online tilstedeværelse, så I er sikre på, jeres brugere ved, hvor de kan finde jer, skulle I være nødsaget til at forlade TikTok.
  3. Overvej allerede nu, om I i jeres marketing på TikTok kan migrere følgere til eksempelvis mailinglister, så I kan genskabe dem på en anden social platform, hvis et forbud skulle sprede sig.
  4. Læg allerede nu en beredskabsplan for, hvorfor I er på TikTok, hvis et forbud kommer i USA. Særligt, hvis I er en datasårbar virksomhed, vil det også være guf for danske medier at se nærmere på.
  5. Undgå panik.

Meget kan stadig ændre sig

Det er nemlig vigtigt at understrege, at meget kan nå at ske endnu.
Flere eksperter i USA advarer mod at forbyde TikTok og kalder et forbud i strid med USA's forfatning om ytringsfrihed. Det kan altså potentielt blive ret svært at tvinge et føderalt forbud igennem. Hele miseren kan altså meget vel ende i en retssag igen, for TikTok og Shou Chew virker ikke til at ville give sig lige foreløbigt. Alternativt skal TikTok finde sig nogle gode venner i den amerikanske kongres, men det ser ikke ud til at ske foreløbigt. Tværtimod.
 
Andre eksperter går så langt som at kalde det techverdenens svar på a red scare – altså, en politisk heksejagt mod Kina, der sammen med økonomiske sanktioner skal holde kineserne i skak. For er en amerikansk techgigant som Facebook meget bedre? Hvem husker ikke Cambridge Analytica-skandalen, hvor data på millioner af Facebook-brugere i hele verden blev spredt?
Debatten om TikToks fremtid er således brandvarm, og Shou Chew står altså allerede nu klar i Washington D.C., hvor han torsdag skal grilles af amerikanske politikere i den amerikanske kongres.
 
Afhøringen spås særligt at have fokus på netop TikToks håndtering af data, og lad os blot sige, at stemningen i Washington ikke ligefrem er i TikToks favør.
 
Bliver TikTok forbudt i USA, kan det dog også være med til at danne præcedens for andre kinesiskejede apps’ fremtid på det amerikanske marked. 
 
Lidt ligesom Kina, der i årevis har forbudt amerikanske sociale medier, uden at nogen har hævet et øjenbryn. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job