Forsvar for Instagrams nye logo
Instagreat!

Instagrams nye logodesign er slet ikke så skidt endda.

Skrevet af
Nu er der igen ballade i den globale, internetbaserede andedam. Den elskede fotodelingsapp Instagram har ændret sit grafiske udtryk, og i flere dage har det allerede lydt: SKANDALE!!! GRIMT!!! VERDENS UNDERGANG!!!! Men er det nu så slemt? Er der noget at pibe over? Denne kommentator mener nej.
Jeg synes faktisk, at det nye mærke er ret godt - uden at være prangende.
 
Men lad os kigge på kritikpunkterne et efter et:
 
1: Der er ikke behov
Det er der da i højeste grad. Instagram var det sidste levn af den skeuomorphistiske ikontradition, der blev startet af selveste Steve Jobs. Supersteve havde et blødt punkt for imiteret læder og skyggeeffekter. Det var derfor, at Apples første app-ikoner SKULLE ligne fysiske objekter: En lille, læderindbunden adressebog, en bogreol, osv. osv. Dén tradition blev godt og grundigt skudt ned i løbet af 2012-2013 - først med grafikken til Windows 8 og siden, da Jony Ive tog mod til sig og med et enkelt trylleslag fjernede det kedelige filt fra Apples grænseflade. Jeg har skrevet om det her.
 
Apple-skeuomorfismen er blevet lagt på hylden med det nye iOS7; det er kun på tide, at Instagram følger med.
 
De nye ikoner er forfriskende sprøde og grafiske - renere og slagkraftigere - og selv om der også var mange, der jamrede dengang, er der vist ingen, der savner de kitschede bløde og overkomplicerede, objektlignende ikoner i dag. Instagram fulgte fra starten - som alle andre fornuftige firmaer - trofast i hælene på Apple med hensyn til design, så deres ikon var en naturalistisk gengivelse af et polaroidkamera (noget med instant - på samme måde som polaroidkamaraet var en revolution i sin tid).
 
 
Men altså - når man så på det lille, gnidrede billede blandt alle de flotte og skarpe ikoner som verdens designere har lavet i de seneste to år, var det altså kommet til at se meget gammeldags og onkel-agtigt ud - så en update er helt på sin plads. I øvrigt er der næppe noget ungt menneske, der ved, hvad et polaroidkamera var, eller hvordan det så ud.
 
2. Det gør man bare ikke
Det kan man da sagtens gøre! Når man ikke sælger fysiske varer, men en service, betyder sådan noget som en logofarve langt mindre end i gamle dage i den gamle, fastformede verden. Jeg vil vædde med, at Facebook kunne lave sit mærke skotskternet i morgen uden at miste en eneste kunde. Det, der betyder noget i den digitale verden, er brugeroplevelse. Virker det? Og blandt sociale medier er det vigtigste naturligvis, at man stadig kan være i kontakt med hele verden. Så længe det er i orden, vil brugerne blive ved med at være brugere. Det laver en logofarve ikke om på.
 
Mon dog Instagram mister brugere ved at skifte logodesign? Så længe brugeroplevelsen er den samme, kan de sandsynligvis gøre med logoet, som det passer dem.
 
3. Det skaber rod i instinktet
Det argument køber jeg bare ikke. Hvis man virkelig, som artiklen siger, lader sit blik løbe ned over skærmen 50-100 gange dagligt, så kan man vel nok ret hurtigt lære, at man nu skal kigge efter det lilla/gul/røde kameraikon i stedet for det gnidrede, lille polaroidmærke. Og hvis man ikke kan lære dét på et par minutter, kan man nok slet ikke finde ud af at bruge en moderne telefon alligevel.
 
4. Det rammer ikke eliten
Wrong again. Det nye design er post til tiden. Bemærk for eksempel, hvordan et ultrahipt website som Kforum har slået Instagram med mere end et halvt år med hensyn til valg af farveskala. Det nye ikon er ikke epokegørende, men følger tidens strøm - og det skal man, hvis man vil accepteres af dem, der laver den. Mærkets toninger opfatter jeg til dels som et knæfald for fortiden - dem og det havde jeg gerne undværet - eller set styret lidt strammere, men alt i alt: Det nye mærke er enkelt, cool og genkendeligt - så det skal nok blive elsket med tiden.
 
Brune nuancer, læderlook og misforstået 3-D effekt er so last year; flad struktur og psykedeliske farver er det nye.
 
Og hvis man endelig skal rangordne den grafiske kvalitet, så var det det gamle mærke, der i sin misforståede 3-D effekt med de bløde skygger lignede noget, en amatør ville lave.
 
5. Det skaber international badwill
Igen - og i tråd med ovenstående - I beg to differ. Lige meget hvad man vil lave om, er der altid 100.000 tosser, der vil kalde det en dårlig ide. Fordi forandring altid er forfærdelig ubehagelig. Desværre er den også nødvendig. Det er derfor, at man ikke kan lave design ved afstemning, og derfor, at man ikke kan komme op med noget virkelig kreativt baseret på en fokusgruppe - OG det er derfor GODT, at der findes modige chefer, der tør træffe beslutninger.

Jeg ønsker Instagram held og lykke med det nye ikon - og glæder mig til fortsættelsen.

Relaterede artikler

Like Love Haha - Facebook indfører nu emojis i relation til statusopdateringer. I mange år har brugerne efterlyst en ”synes ikke godt om”...
Finstagram: Digitale dobbeltliv - Alle de seje børn gør det. Millenials, Gen Zs, hipsters, cutesters, norm-cores og yuccies. De er så ægte, at de går fake...
Rejs med Instagram - Visuelle, sociale medier er blevet en integreret del af vores hverdag og den måde, vi rejser på og forbereder os til rej...
Er din næste kampagne en emoji? - Messenger, Whatsapp og andre chat-apps vinder stadig mere terræn og skubber lige så langsomt Facebook ud på sidelinjen -...
Snip snap-marketing-chat - Halvdelen af alle danskere mellem 12 og 29 år bruger Snapchat dagligt. Snapchat er dermed et oplagt valg, hvis man som v...
Digitale #kampagner for fattigrøve - Du kender dem: Du har liket dem, delt dem og retweetet dem. #duerikkealene #aldrigdinskyld #EngangVarJegFlygtning. Små m...
Hvem er du egentlig på Facebook? - Det giver ikke mening at tale om og forstå identitet som en stabil størrelse på Facebook. I stedet sker der ”identifikat...
Det er medierne som slår Facebook ihjel - Det store sammenhængskollaps på Facebook: Politik og massemedier erstatter mere og mere de private billeder og statusopd...
Spin dine tweets rigtigt på #fmdk - Twitter var brandvarm under sidste års Folkemøde, men det høje antal af pip druknede i et kommende folketingsvalg og bes...
Et tweet tager en uge at læse - Et tweet tager en uge at læse. Det fandt jeg i hvert fald ud af, da jeg satte mig for at teste mine følgeres tilgængelig...
Fra Instagram til Instagrim - Instagram har chokeret de 400 mio. brugere verden over, der dagligt bruger tjenesten. På få år er Instagram blevet et af...
Solidaritetsmemer - fælles front på sociale medier - Når verden bløder, græder eller råber – så råber vi med på de sociale medier. Vi poster et hashtag eller farver vores pr...
Instagram Stories: Enden på Snapchat? - Instagram har netop lanceret en af deres største opdateringer nogensinde og tager i samme åndedræt for alvor kampen op m...
Dum dummere SoMe - I Metroxpress faldt jeg over nåheden om, at en blogger har fået fyldt endnu mere filler i sine læber. En googlesøgning p...
Skal du ønske dig et par Snapchat-briller? - Snapchat overrasker os endnu en gang. Første overraskelse kom, da CEO Evan Spiegel valgte at ændre navnet fra Snapchat t...
Insights fra Instagrams maskinrum - Instagram har altid været meget båret af stærke private profiler, der flittigt gør verden opmærksom på egen lækkerhed, m...
Hvis det ligner et hagekors, så er min røv en vandflyver - Kommunikationsplatformen Slack har rebrandet sig selv med et nyt logo. Sandsynligvis for at have rene linjer inden deres...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

45 JOB

Chef for Kommunikation og Marketing

Se alle job Indryk job

Job

Journalist

Frist: As soon as possible

Kommunikatør

Frist: 10. april

Senior Media Relations Advisor

Frist: 4. april
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.