Fem virksomheder gør sig skyldige i greenwashing

En stor supermarkedskæde er blandt de fem virksomheder, som har benyttet greenwashing og vildledende markedsføring, ifølge Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen. Hun opfordrer til, at virksomheder undgår bestemte formuleringer.
Fem virksomheder har markedsført deres produkter som bæredygtige uden at kunne dokumentere påstanden, vurderer Forbrugerombudsmanden. Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix
Fem virksomheder har markedsført deres produkter som bæredygtige uden at kunne dokumentere påstanden, vurderer Forbrugerombudsmanden. Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix
Fem virksomheder har markedsført deres produkter som bæredygtige uden at kunne dokumentere påstanden, fremgår det af en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden, som fortsætter:
 
”Da det er greenwashing og vildledende markedsføring, har Forbrugerombudsmanden indskærpet reglerne over for virksomhederne.”
 
Forbrugerombudsmanden annoncerede for nylig, at hammeren ville falde over flere virksomheder i december, ligesom hun forventer flere sager om greenwashing i 2023. Hun har en klar opfordring til virksomheder:
 
”Generelt vil jeg anbefale, at virksomheder afholder sig fra at markedsføre deres produkter som bæredygtige, da det blandt andet signalerer, at produktionen af produktet ikke har forringet miljøet og tæret på klodens ressourcer til skade for de kommende generationer,” siger Christina Toftegaard Nielsen i meddelelsen.
 
Virksomheder må gerne markedsføre ”konkrete miljømæssige fordele” ved deres produkter, men bliver de markedsført som bæredygtige uden dokumentation, er det vildledende markedsføring, lyder det.
 
Dokumentationen af bæredygtighed inkluderer, at virksomheden skal ”kunne dokumentere, at blandt andet produktionen af produktet ikke har forringet miljøet og tæret på klodens ressourcer til skade for de kommende generationer”.
 
Også udsagn på virksomhedernes hjemmesider, om deres formål og mission, er underlagt reglerne om dokumentation for udsagn om bæredygtighed. Det gælder for eksempel i forbindelse med omtale af, at man støtter op om diverse verdensmål.
 

De fem virksomheder og Forbrugerombudsmandens afgørelse:

AndLight ApS: Markedsføring af lamper med udsagnene ”Bæredygtige produkter”, ”Bæredygtige designs”, ”Bæredygtige designerbelysning”, ”Populære bæredygtige produkter” og ”Bæredygtige brands” samt markedsføring af udvalgte lamper med virksomhedens eget bæredygtighedsmærke. Virksomheden har ikke oplyst baggrunden for, at de markedsførte deres produkter som bæredygtige.
 
beAwear ApS: Markedsføring af tøj med udsagnene ”Sustainable Clothing” og ”100% Bæredygtigt” – Alt vores tøj er bæredygtigt og økologisk”. Det forhold, at tøjet var økologisk kunne ikke begrunde, at tøjet blev markedsført som bæredygtigt.
 
Braveheart International LTD: Markedsføring af tekstilprodukter med udsagnene ”Shop bæredygtig mode”, ”Bæredygtige styles”, ”Aligne er vores nye bæredygtige brand (..) kollektionen byder på bæredygtige styles (..)” og ”Ønsker du at skabe en mere bæredygtig garderobe (..)” samt efterfølgende at have markedsført tekstilprodukterne ved brug af udsagnet ”mere bæredygtigt”. Det forhold, at tøjet var lavet af blandt andet 100 % økologisk bomuld, 50 % genanvendt polyester og Lenzing-viskose, kunne ikke begrunde, at tøjet blev markedsført som bæredygtigt.
 
Føtex (Salling Group A/S): Markedsføring af legetøj med udsagn som ”Bæredygtigt legetøj”, ”Populære bæredygtige brands”, ”Økologisk, bæredygtigt legetøj er sund fornuft” og ”Bæredygtigt legetøj skåner miljøet og er produceret under etiske forhold, og så sikrer du dine børns fremtid på kloden, når du vælger økologisk legetøj”. Det forhold, at legetøjet var certificeret eller økologisk, kunne ikke i sig selv begrunde, at legetøjet blev markedsført som bæredygtigt.
 
Miin ApS: Markedsføringen af drikkeflasker i rustfrit stål med udsagnet ”Bæredygtig & Miljøvenlig – Alle vores flasker er fri for BPA og kan genbruges igen og igen”. Det forhold, at drikkeflaskerne var BPA-fri, kunne ikke begrunde, at de blev markedsført som bæredygtige.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også