Forsvarsakademiet vil medietræne eksperter

Efterspørgslen på Forsvarsakademiets eksperter er eksploderet, siden krigen i Ukraine brød ud.
Forsvarsakademiet opprioriterer kommunikationsindsatsen på baggrund af mediernes store efterspørgsel på forsvarseksperter. Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix
Forsvarsakademiet opprioriterer kommunikationsindsatsen på baggrund af mediernes store efterspørgsel på forsvarseksperter. Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix
Forsvarsakademiet er repræsenteret med tre navne på listen over de 50 mest citerede eksperter i medierne i 2022.
 
Det er en kraftig vækst i forhold til 2021-listen, som kun inkluderede lektor ved Institut for Strategi og Krigsstudier Peter Viggo Jakobsen, der er kendt for sine bramfrie kommentarer og korte ærmer. 

Årsagen er naturligvis, at Rusland 24. februar sidste år invaderede Ukraine, hvilket fik mediehenvendelserne til Forsvarsakademiet til at stige eksplosivt, fortæller Henrik Breitenbauch, der kom til som dekan i marts sidste år.
 
Som offentlig myndighed, der er en uafhængig uddannelsesinstitution under Forsvarskommandoen, ligger det samtidig i Forsvarsakademiets opdrag at udbrede sin viden. Den opgave skal nu professionaliseres ydereligere. 
 
”I forbindelse med krigen i Ukraine var der bred opmærksomhed om at få en saglig og dyb faglig forståelse af, hvad der sker i den konflikt, og hvilke udviklingstendenser der er. Det har vi en særlig mulighed for og en særlig forpligtelse til at bidrage med,” siger Henrik Breitenbauch.
 

Sparringskultur skal styrkes

På trods af det har Forsvarsakademiet ikke kunnet følge med.
 
”Efterspørgslen fra medierne har været så enorm, for antallet af nichemedier er vokset, samtidig med at der stadig er mange brede medier. Så vores kommunikationsafdeling har brugt mange kræfter på at sortere i henvendelserne.”
 
Derudover har Forsvarsakademiet haft et stående tilbud om at medvirke i forskellige nyhedsprogrammer, som de eksperter, der ønskede det, kunne melde sig til.
 
”Det var en måde at koordinere indsatsen på, for få udvalgte eksperter kunne ikke dække behovet.”
 
Internt har Henrik Breitenbauch bakket op om at styrke den ”allerede gode sparringskultur”.
 
”Det handler om at have en udstrakt grad af kollegialitet, hvor de mere erfarne hjælper de mindre erfarne, når der er henvendelser fra medierne. Det gælder også at kanalisere medierne hen til de rette personer.”
 

Medietræning og sidemandsoplæring

Også fremover vil Forsvarsakademiet opprioritere kommunikationsindsatsen med tilbud om medietræning og sidemandsoplæring, fortæller Henrik Breitenbauch.
 
Sidstnævnte handler især om, at de mere erfarne kræfter hjælper de yngre med do’s and don'ts i forhold til mediehåndtering af de nogle gange højspændte geopolitiske spørgsmål. 
 
”Det vigtigste for os som myndighed er, at vi ikke unødigt lukker beslutningsrum. Man har sin ytringsfrihed som forsker, men man kan godt forklare, hvordan verden fungerer, og samtidig respektere, at andre træffer beslutningerne om, hvad der skal gøres,” siger Henrik Breitenbauch.
 
En af Forsvarsakademiets forskere, Jeanette Serritzlev, er p.t. aktuel med en bog, som hun har været i adskillige medier, inklusive Kforum, med. Der er dog ingen eksperter fra Forsvarsakademiet blandt de tre kvinder, der optræder på listen over de 50 mest citerede eksperter.
 
”Det er vigtigt, at vi afspejler det omkringliggende samfund, men Forsvaret er en organisation, hvor der ansættes flest mænd, så sandsynligheden for at ramme en mandlig ekspert, når man ringer som medie, er større,” fortæller Breitenbauch.
 

Populær YouTube-kanal

Arbejder I på at gøre jeres kvindelige eksperter mere synlige?
 
”Der er mange dygtige kvindelige forskere hos os, men jeg vil meget nødig gøre det til en kønsting, at man tvinges til at tage telefonen som forsker. Jeg er mere optaget af, at det skal være trygt for alle at gøre det i det omfang, de ønsker det,” siger Henrik Breitenbauch og tilføjer:
 
”At optræde i medierne kræver, at man har lysten til det.”
 
En af Forsvarsakademiets eksperter, Anders Puck Nielsen, har sin egen Youtube-kanal, med over 83.000 abonnenter, som et fritidsprojekt. Henrik Breitenbauch mener dog ikke, at Forsvarsakademiet som myndighed skal gå mere ad den vej frem for de traditionelle medier.
 
”Det vigtigste er, at vi bidrager med rene ekspertroller og ikke ved selv at være en tv-station, der går DR eller TV 2 i bedene. Vi er på Twitter og andre sociale medier, for det skal man, når man arbejder med formidling, men vi skal gøre det, vi er bedst til,” siger han.   
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også