Farvel til pengemaskinerne
Ville Starbucks servere kaffe hos Ryanair?

Skrevet af
Virksomheder er nødt til at have en holdning til den verden, de er en del af. Ellers bliver de hægtet af den udvikling, der viser, at businessmoral skal være en del af bundlinjen. Fremtiden tilhører de ’kedelige og ordentlige’ – ikke dem, der tjener en masse penge på at skide på det hele.
Så længe det er lovligt, så kan man bare skide på det hele. Det synes at være budskabet fra Venstres Michael Aastrup Jensen, der kritiserer flere kommuners valg om ikke at gøre forretning med Ryanair – han udtaler blandt andet at, ”Ryanair er et lovligt selskab, så hvis det har et billigere eller bedre produkt for den enkelte offentlige medarbejder i Aarhus Kommune, så skal de da selvfølgelig have lov til at flyve med det”. Og omtaler i øvrigt 15 kommuners beslutning om det modsatte som symbolpolitik – dvs. han mener, at de scorer nogle billige point på at gøre noget, der ikke har en reel betydning.
 
Ryanair plukker de lavthængende frugter.
 
At mene, at alt er godt, så længe det er lovligt, og vi kan tjene penge, er både usympatisk og oldnordisk. Ligesom troen på, at det ikke gør en forskel, når man som virksomhed går ind og tager et standpunkt om etik og moral. 
 
Denne gammeldags tankegang kommer også til udtryk i et indlæg på Kommunikationsforum, hvor Mikkel Jørnvil Nielsen causerer om ”Ryanair gate” og konkurrencen mellem de hurtige og frække og de gamle, mellem low fares og old crap. Han konkluderer blandt andet, at virksomheder skal tage ved lære af Ryanair, deres frække kommunikation og evne til at tjene penge. De kan deres shit, forstår man. Og så længe man står ved, at man er en idiot, så er det nemlig lige efter kommunikationsdrejebogen, der prædiker autenticitet. Skidt med at begrebet bliver misbrugt her – for vi forbrugere vil nemlig alligevel ikke kunne gennemskue frække Ryanair, siger Jørnvil Nielsen og spår, at Ryanair-gate ingen effekt vil have.
 
Moralen her er, at vi skal tage ved lære af en forretningsmodel, der mangler enhver form for moral, etik og menneskelige værdier. Så længe pengene vælter ind, så er det lige meget, hvordan vi tjener dem. Og så længe vi får en god deal, så er det lige meget, hvad vi skal give køb på af etik, værdier og moral.
 
Både Jørnvil Nielsen og Aastrup Jensen skulle få sig et virkelighedstjek. Eventuelt ved at tage en snak med CEO for Starbucks Howard Schultz – eller en af de mange andre succesfulde CEO'er for virksomheder verden over, der både har luret, hvor markedet bevæger sig hen, og har groet hår på brystet og derfor ved, at det ikke længere bare handler om at tjene penge men om, hvordan man vælger at tjene sine penge. Og at man skal evne at sige nej og have en holdning til, hvem man vil samarbejde med og hvorfor, og til den verden og det samfund, man som virksomhed er en del af. Også selvom det koster.
 
Jørnvil Nielsen og Aastrup Jensen skulle tage en snak med CEO for Starbucks Howard Schultz, der ved, at moral er en del af business - selvom det koster. Kilde: GettyImages.
 
Kaffe og Ryanair
CEO for Starbucks Howard Schultz har luret dette og udtalte på et tidspunkt: “The divide between profitability and doing the right thing is collapsing”.
 
Altså omsat til dansk: Man kan ikke længere tjene penge uden at forholde sig til, hvordan man tjener dem. Og det kræver, at man forholder sig til værdier og mennesker og har en holdning til, hvad det er for et samfund, man gerne vil være med til at skabe. Man kan som virksomhed ikke bare se sig selv som en pengemaskine, hvis eneste formål er at generere arbejdspladser. Verden er langt mere krævende og kompleks i dag.
 
Schultz ved det og har også hevet Starbucks ind i debatten om raceproblemer, behandling af krigsveteraner, politisk kaos i Kongressen, indkomstulighed med mere. Og ud fra de sager og politiske holdninger, Schultz har ytret, kan jeg tvivle på, at han ville vælge at sælge sin kaffe hos Ryanair, selvom det ville give kroner i kassen.
 
Ryanair har faret hårdt frem i Danmark og har blandt andet lagt sig ud med fagbevægelserne.
 
Nye tider, nye sandheder
Tiden er for længst løbet fra Milton Friedmans sandhed om, at et firmas eneste ansvar er at tjene penge til dets ejere uden at bryde loven. Der bliver allerede og vil i stigende grad blive stillet større krav til værdier, etik og formål i virksomheder. Det stiller både krav til virksomheden og til de leverandører og samarbejdspartnere, den laver forretning sammen med.
 
Det kan godt være, at man som politiker synes, det er vejen frem at sælge ud af holdninger og værdier, så længe man tjener penge, eller at man som virksomhedsrådgiver ikke har en holdning til værdier og etik hos de virksomheder, man rådgiver, efter devisen: Så længe I ikke lyver, er alt godt. Men det holder ikke i længden.
 
At 15 kommuner har taget et standpunkt og sagt fra, selvom det måske koster lidt mere af kommunekassen, handler ikke kun om politik. Det handler om moral, værdier og mod. Og man kan ikke sige, som Aastrup Jensen påstår, at det er ’billige point’, når kommuner tager et standpunkt ud fra nogle værdier om, hvilket samfund man gerne vil skabe, og handler ud fra det – selvom det koster på bundlinjen. Det er modigt. Det er værdiorienteret. Det er meningsfuldt.
 
At tage en beslutning om at ville betale flere penge for at handle med flyselskaber, der tjener sine penge på en ordentlig måde, har ikke noget med fråseri at gøre, som Aastrup Jensen påstår. Det handler om at turde have en holdning til, hvordan man tjener og bruger sine penge. Og at vide, at der er noget større og mere vigtigt end bundlinjen. Og hvis virksomheder – i alle afskygninger – skal begå sig og legitimere deres ret til at eksistere i fremtiden, så bliver de nødt til at udvikle en sans for social og menneskelig retfærdighed.
 
Og ja, det kræver mod. For så snart du har en holdning – tager et standpunkt  – og rent faktisk handler efter dine værdier, så gør det dig sårbar for kritik. Det er et dobbeltsidet sværd. Og det skaber forventninger fra omverdenen, som man ikke altid kan imødekomme med det samme. Det sætter pres på, at man som virksomhed skal holdes op imod et voksende antal standarder. Starbucks har selv oplevet, at det at have en holdning som virksomhed har gjort dem sårbare over for kritik angående løn, brug af økologiske fødevarer, dominans af markedet og at presse små virksomheder ud eller stress hos ansatte.
 
Men det er en del af kommunikationshåndbogens autenticitetsbegreb, når det bruges rigtigt. At man som virksomhed tør at stå frem, have holdninger og være ærlig, selvom man ikke kan præsentere et glansbillede. Det er jo på sin vis omkostningsfrit at være en autentisk idiot, som Jørnvil Nielsen roser Ryanair for at være. Det er først, når man står frem med sine værdier, sin moral og sin etik - og ikke er perfekt - at det ”koster”. Og her har Ryanair meget at lære endnu.
 
Der vil sikkert altid være folk, der er til fals for hurtig fortjeneste, og som gerne sætter værdier og menneskesyn over styr for at tjene penge. Og der findes ditto forbrugere, der er ligeglade med værdi, etik og en mening med tingene, og som bare gerne vil have noget billigt. Men heldigvis kommer der flere og flere virksomheder, forbrugere og politikere, der både ønsker og kan se et behov for at have en holdning til, hvordan man tjener og bruger sine penge, og som tør tage de personlige og økonomiske omkostninger, det kan have rent faktisk at have værdier og moral.
 

Relaterede artikler

Ind og sidde med DSB - DSB har haft en hård sensommer. Kunderne er vrede, truet, taget til fange, hevet i håret eller tvunget til at se tv-rekl...
Kan en smølf redde SAS? - SAS er vist blevet til Kitsch Airlines med smølfernes konge, Johnny Reimar, som frontfigur. Reklamebureauet Partners har...
I love SAS - SAS giver udlængslen vinger. Men det særlige ved SAS som historisk brand er drømmen om den skandinaviske kølighed, den s...
Spies - et plaster på såret - “Spies - et plaster på såret” bliver måske det nye slogan, når Spies Rejser skal implementere deres nye logo, der mest a...
Servicerejser til serviceeftersyn - Servicedesign sætter brugeren af en service i centrum. Hvis du ser på forløbet fra udbyder til slutbruger som en service...
Gør kunden god igen - Hvordan går det med servicesamfundet? Er det at klage blevet en ny dansk nationalsport? Kan det offentlige finde ud af a...
Ryanair – som minumum må vi elske at hade dem - Der er udbrudt luftkrig, og det er Ryanair mod resten af verden. Low fares versus old crap. O’Leary versus Frank Jensen....

Giv din stemme

6 stemmer
4,3/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

65 JOB

Studentermedhjælper

Se alle job Indryk job

Job

Taleskriver

Frist: 2. december

PR-konsulent

Frist: 25. november kl. 12.00

Digital kommunikationskonsulent

Frist: 8. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.