Pas på – Kattekillingerne Kommer

Hvis nyhedsindholdet bliver fjernet fra Facebook, hvad er der så tilbage? "Killinger og Jesus," mener en canadisk forsker, der for nylig gennemførte et eksperiment for at finde ud af det.
af Niels Christiansen
Torsdag den 18. februar sidste år vågnede 24 millioner forbløffede australierne op til et anderledes Facebook. Australierne kunne ikke få adgang til nyheder, og de kunne ikke dele nyheder på deres Facebook-konti. Nyheder: Slut-kaput på Facebook. 

Den amerikanske SoMe-titan, havde over natten fjernet alle nyheder, som reaktion på en ny australsk lov, der var på vej, der ville tvinge Tech-giganterne til at betale de gamle redaktionelle medier for at bringe deres nyhedsindhold. 

Over for en forbløffet omverden hævdede Facebook, at selskabet var blevet tvunget til at blokere nyhederne for de australske brugere som svar på den forestående lov, der stod for døren. En lovgivning som også var nært forestående i blandt andet Canada og EU. 
 
Efter fire nyhedsløse dage på Facebook og et gigantisk offentligt ramaskrig enedes den australske regering og Facebook og en aftale om betaling for nyhedsindhold blev endeligt forhandlet på plads med de toneangivende australske medier.  
 


Facebook vil ikke længere betale 


Men ifølge det amerikanske onlinemedie AXIOS, har Meta Platforms i sidste uge nu meldt ud, at selskabet ikke længere vil betale amerikanske nyhedsorganisationer for at få deres materiale vist i Facebooks nyhedsfane, da selskabet omfordeler sine ressourcer i lyset af den økonomiske afmatning og den ændrede brugeradfærd på Facebook. 

Facebook havde tidligere indgået en række aftaler med udvalgte amerikanske medier, og investeret i nyheder og hyrede journalister til at hjælpe med at dirigere udgivertrafik til dens Facebooks nyhedsfane. 

Ifølge AXIOS var aftalerne omkring 105 millioner dollars værd i USA, og udover det brugte virksomheden omkring 90 millioner dollars på nyhedsvideoer til virksomhedens videofane kaldet "Watch". 
 
Da Facebook lukkede af for nyheder i Australien i 2021 reagerede selskabet på en lovgivning, da ville tvinge Google og Facebook til at forhandle aftaler med australske medievirksomheder for at kompensere for nyhedsindhold i søgeresultater eller brugernes opslag.  
 
Men torsdag sidste uge meldte Facebook ud, at de fleste mennesker "ikke benytter Facebook for at læse nyheder, og at det som virksomhed ikke giver mening at investere for meget i områder, der ikke stemmer overens med brugernes præferencer." 

Og her kommer de fire dage i Australien uden nyhedsindhold på Facebook til at spille en interessant rolle. Med de fire dage uden nyhedsindhold på Facebook var australierne ufrivilligt blevet et interessant eksperiment for, hvad der ville ske, hvis SoMe kanalerne lukker af for nyheder, hvis de bliver tvunget for at betale for dem. 
 


Jesuscitater og teddybjørne 


Den canadiske professor i journalistik, Jean-Hugues Roy, fra University of Quebec i Montreal, har med udgangspunkt af Facebooks boykot af nyhedsindhold i Australien i 2021 fundet svaret på, hvordan et nyhedsnøgent Facebook ser ud. Konklusion: Bibelcitater, feelgood memes, kattekillinger og Teddybjørne over det hele.  

I sin videnskabelige undersøgelse, der blev offentliggjort i november 2021, benyttede Jean-Hugues Roy et sample på 3,3 millioner Facebook-opslag offentliggjort på fransk i 2020 i fire lande (Belgien, Canada, Frankrig og Schweiz).  
 
Professor i journalistik, Jean-Hugues Roy, fra University of Quebec i Montreal, gennemførte I 2021 en opsigtsvækkende undersøgelse, der viser, at Facebook uden nyheder er ”socialt ubrugeligt”. De sociale medier bør betale ved kasse 1, da de profiterer af de gamle mediers nyhedsindhold, mener han. 
 

For det første kunne Roy konstatere, at de gamle mediers nyhedsindhold fylder meget i Facebook feed´et. Jean-Hugues Roys undersøgelse viser, at ud af de 50 sites, der publicerede flest post på Facebook i 2020 i de fire lande, der er omfattet af undersøgelsen, var de 42 af dem traditionelle nyhedsmedier. Dette kan forklares ved, at medieorganisationer har dedikerede teams, der dagligt arbejder med at genbruge indhold på Facebook og andre Sociale medie platforme. 

Men uden det traditionelle nyhedsindhold står vi tilbage med næsten kun viralt og underholdningsindhold: Humorsider, kunstnere og fansider (de fleste af musikere), og det, Jean-Hugues Roys kalder "feel good meme-sider.” 

"Indhold, jeg ville se på min mors Facebook," fortalte Jean-Hugues Roys The Atlantic. 

Men foruden, at Gud ser alt, så er han tilsyneladende også stærkt repræsenteret på Facebook, kunne Roy konstatere. Evangeliske kristne og deres hang til Jesuscitater (hans far har kun udtalt sig i forbindelse med de 10 bud) udgjorde også en betragtelig del Facebooks indhold. 

 

Facebook: Vi har ikke brug for nyheder 

 
Jean-Hugues Roys konkluderer i sin opsigtsvækkende analyse, at Facebook har brug for journalistisk indhold, for uden det ville kvaliteten af ​​det, der cirkulerer på dens Facebook-platform, lide. Kommunikationsprofessor Tristan Mattelart har tydeligt demonstreret, hvordan det sociale netværk historisk har haft travlt med at "bejle til medierne" for at "vokse antallet af brugere og den relaterede annonceindtægt". Det er i den forstand, at det er i Facebooks interesse, at journalistikken bliver bedre finansieret og formidlet i landet, mener Jean-Hugues Roys. 
 
"Det er en win-win situation for alle," har Jean-Hugues Roy sagt til mediet le Devoir. ”Facebook og Google vinder ved at opmuntre til traditionelle medier, uden hvilke, der ikke ville være meget indhold på deres platforme. Det ville mest være viralt indhold og underholdning. Medierne vinder ved at forhandle med nettets giganter for at få lidt ilt i den nuværende økonomiske kontekst. Og offentligheden er også en vinder, fordi de får en masse information på de her platforme, hvor der er meget misinformation,” bemærkede han. 
 
Og de sociale medier vil også vinde, de har nemlig brug for nyhedsindholdet, mener Roys. Med andre ord vil et nyhedsløst Facebook være et socialt ubrugeligt Facebook, slutter han i sin konklusion i undersøgelsen ”Kitten and Jesus: What would remain in a newsless Facebook?” 
 
Men sidste uges begivenheder har vist, at dette tilsyneladende blot en videnskabsmands feberagtige drøm, da Facebook ikke længere vil betale for nyheder.  
 
"Det er ikke rigtigt, at nyheder har værdi for Facebook", har Kevin Chan, leder af public affair for Facebook i Canada, sagt til Jean-Hugues Roy i 2021. Og nu bliver der lukket for pengekassen fra Hacker Way i Menlo Park i Silicon Valley. 
 
Vi har helt sikkert ikke set de sidste slag om copyright og forståelsen af, hvilken værdi nyhedsindhold har på de sociale medier. Men noget tyder på, at kattekillingerne er kommet for at blive.  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også