Facebook reactions genlæst
Takt og tone for Facebook Reactions

Skrevet af

Mads Brynnum

10 artikler

0 indlæg

Reactions på Facebook giver nye kommunikationsstrenge at spille på. Men også nye fælder, man uforvarende kan falde i. Se her, hvordan de i virkeligheden skal forstås.
Facebook har fået nye reactions – nye måder at reagere på andres indlæg. Ironisk nok har reaktionen på nyheden i vid udstrækning været et rungende ”nåh”. Men på mange måder er vores social media-ordforråd lige blevet femdoblet, så lad være med at afskrive dem på forhånd. Som danskere skal vi ikke bare glæde os over de nye udtryksmåder. Nej, vi skal primært være bekymrede for den potentielle sociale akavethed, de kan skabe.
 
Generelt gælder det, at hvor en tommelfinger – et like – er entydigt, så er de nye reactions det overhovedet ikke. Et like betyder bare ”jeg har set det, du laver”, ”godt gået!”, ”jeg synes, du er dygtig”, ”jeg er enig” eller eventuelt ”vi havde en flirt kørende en gang, og din post fik mig til at tænke, vi måske kunne have det igen.”
 
Men nu er betydningsrummet voldsomt meget større, og hvordan man skal reagere afhænger naturligvis af, hvilken type man er på Facebook. For den enes upassende fejltrin kan jo være den andens daglige sarkasmefix.
Så lad os tage dem en af gangen og kigge på de nye muligheder for både god tone, planlagt sarkasme eller sociale svipsere.
 
Love
Hjertet – love - er på mange måder den, der er nemmest at bruge af de nye reactions. At ”hjerte” noget er mere personligt og dybfølt end et like og passer for eksempel godt til fødselsdagshilsener og den slags – altså til når folk siger noget pænt til dig. Men med mindre vi taler om oplagte ”nuser” ting (altså kattekillinger og babyer for eksempel), så skal du overveje at holde lidt igen.
 
For at stå alene med et hjerte kan hurtigt virke lidt for desperat. Og ligesom du ikke i fuldskab skal like alle dit gymnasiecrushs billeder af sig selv, så skal du endnu mindre hjerte dem. ”Jeg synes bare, det var et flot billede” er en okay undskyldning for et måske uskyldigt like, men ikke nok til et stort, bankende hjerte, der skriger desperation og indestængt liderlighed ud til verden.
 
Et Love er desværre også meget lidt tvetydigt. Det er svært at sende sarkastisk kærlighed, selvom jeg vil vove den påstand at alle, der har ”hjertet” opslaget om, at Esben Lunde Larsen skal være miljøminister, må have ment det på lige præcis den måde.
 

Takker for statsministerens tillid og udnævnelse til ny minister. Det er en meget spændende opgave - ikke mindst når man...

Opslået af Esben Lunde Larsen på 29. februar 2016
 
 
 
Angry
Den vrede reaction er derimod tricky. Umiddelbart kunne man fristes til at tro at Facebook omsider har fået den dislike-knap, som mange har efterspurgt (eller: den er mest efterspurgt af trolde og kommunikationstyper, som får en ikke ubetydelig del af deres daglige energi fra at kritisere - og mene de er bedre end andre), men sådan skal det slet ikke bruges.
 
For man raser ikke over det, nogen har skrevet, men sammen med personen. Det er altså en måde at signalere på, at man også er sur over vores politikere, over det latterlige jobcenter, over folk, der har tastelyden slået til på deres telefoner eller noget andet vigtigt.
 
Men samtidig er den vrede smiley nok en af de mest effektive måder at være subversiv på. En simpel måde at vise at man ikke synes det, andre glæder sig over – for eksempel at en politiker nu skal være minister for et nyt område – er en specielt glædelig nyhed. Og fordi de her gule ikoner lyser op i det meget blå og hvide Facebook-billede, bliver en stor mængde vrede pludselig meget synlig.
 
I det hele taget er denne reaction yderst velegnet til politik. Emma Gad ville nok mene, at politik ikke egner sig til den hyggelige dagligstue, Facebook også er, men jeg vil mene, at en lille smule flammende vrede klæder politik rigtigt godt.
 
Wow
Den hedder wow, men et enkelt blik på den afslører, at det ikke bare er sådan, den skal læses. For vi taler ikke om et emoticon, der siger ”wow – godt klaret”, men mere et ”wow, sagde hun virkeligt det” eller ”Tørnæs tilbage som undervisningsminister – wow, alligevel.” Lidt i stil med OMG.
 
Kan også betyde ”vildt!”, men mest i forbindelse med negative oplevelser. Ikke ”vildt at du har fået jobbet”, men mere ”vildt at du ikke fik jobbet”.
 
Wow er den mest komplekse af de nye reactions og helt oplagt mest for den drevne reactor (det hedder dem, der bruger reactions. Eller, det hedder de fra nu af, okay!?). Langt, langt de fleste af os vil få mere ud af simpelthen at skrive en kommentar. Hvis man selv er i tvivl om, hvad noget betyder, så er chancen for at den, du kommunikerer til, heller ikke forstår det ret stor.
 
Sad
Det er nok den, som flest har ventet på, og det er den, som har den mest oplagte funktion. Når folk skriver triste ting, har et ”like” bare ikke altid været det rigtige. Og så har man typisk rodet sig ud i at skrive en lang forklaring i stil med ”jeg liker, at du tør dele, ikke at du har fået kræft”, og så er noget af ideen med den hurtige interaktion som liket jo er allerede gået af.
 
Men med en sad-reaction har vi nu fået det perfekte svar til nyheden om, at nogens hund døde, eller at deres stilling rykkede til udkantsdanmark. 
 
Men en sad-reaction er vel også den som har størst mulighed for at være ret upassende. Det er dumt at trykke forkert og ramme sad, når man lige skal like det obligatoriske scanningsbillede, som alle gravide par lægger op. Især hvis man arbejder med fosterdiagnostik og kort kan få de vordende forældre til at tænke: ”åh nej, ved hun noget, vi ikke ved.”
Nej, det kommer nok ikke til at ske hver dag, men det ville stadig være jævnt skrækkeligt for de forældre, det gik ud over.
 
Haha
Er jo bare en LOL, en ROFL, en ROFLMAO eller en *g*. Den er til de gange, hvor en tommelfinger bare ikke er helt nok, og så ikke til så meget andet. Og dog.
 
For hvis vi igen tyr til politik åbner sig andre muligheder. Det kan for eksempel være, hvis folk skriver noget meget seriøst, som du tilfældigvis synes er megadumt, så er en haha-reaction måske det helt rigtige valg. De skriver måske – og det her er et tænkt eksempel – nu kan vi omsider stå sammen i blå blok. Der vil en thumbs up betyde godt lavet, men en haha betyder pludselig "som om", "helt sikkert" eller noget andet drønsarkastisk. Case in point lige her.
 

Bæredygtigt Landbrug: Farvel til den fagligt dygtigste minister vi har haft"Med den ny pakke samtænkes natur og...

Opslået af Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug på 27. februar 2016
 
 
Der er dog en vigtig faldgrube; folk kan forledes til at tro, at de er skide sjove, selvom de virkelig ikke er det. Og den slags mennesker er de værste. Det perfekte modsvar er helt klart <sad>.
 
Nu har jeg været lidt efter blå blok indtil videre, men jeg er ikke bleg for at dele roser ud, hvor de hører hjemme. Og nedenstående indlæg af vores statsminister er lavet, som havde han allerede læst denne artikel. For prøv at lægge mærke til, hvordan han både har lagt op til, at man kan hjerte og like de nye ministre og landbrugspakken, men samtidig – ved at nævne Eva Kjers afgang – gør, at alle angry-reactions pludselig kan formodes at knytte sig til det. Det er smart. Men ikke smartere end at en haha-reaction stadig ville virke pænt sarkastisk. 
 

Vi kæmper videre...Torsdag vedtog Folketinget Venstres (og de tre andre blå partiers) valgløfte om en landbrugs- og fø...

Opslået af Lars Løkke Rasmussen på 29. februar 2016
 
 
 

Relaterede artikler

Like Love Haha - Facebook indfører nu emojis i relation til statusopdateringer. I mange år har brugerne efterlyst en ”synes ikke godt om”...
Politik er farlig på Facebook - En ny rapport peger på, at ’tavshedsspiralen’ også er virksom på de sociale medier: Hvis vi tror, andre er uenige med os...
Facebook-filantrokapitalisme - Den 3. december annoncerede Mark Zuckerberg og hans kone Priscilla Chan, at de i løbet af deres levetid vil donere 99 pc...
Det næste Facebook er en fersken - Har vi plads til flere sociale medier i vores hverdag? Stifteren af app’en Vine, Dom Hoffman, siger ja. Peach er det nye...
Er din næste kampagne en emoji? - Messenger, Whatsapp og andre chat-apps vinder stadig mere terræn og skubber lige så langsomt Facebook ud på sidelinjen -...
Fuck tonen - Tonen får skyld for mange ting. Tonen gør, at unge ikke gider debattere på sociale medier. Tonen gør debatten usaglig. D...
Snip snap-marketing-chat - Halvdelen af alle danskere mellem 12 og 29 år bruger Snapchat dagligt. Snapchat er dermed et oplagt valg, hvis man som v...
Hva' f**k sker der? Du taler for pænt på facebook - En analyse af debatten på Facebook viser, at langt de fleste af os holder den gode tone over for hinanden - måske endda ...
Hvem er du egentlig på Facebook? - Det giver ikke mening at tale om og forstå identitet som en stabil størrelse på Facebook. I stedet sker der ”identifikat...
Skamkultur på sociale medier - Har vi en moral på Facebook? ja, det har vi faktisk, og den giver sig udtryk i skam. Jakob Linaa kigger på sociale medie...
Hvor vred er din avis? - I februar fik vi Facebook Reactions - slut med like, nu skulle vi græde, grine, elske eller hade. Vi hader meget, og vi ...
Facebook Live - hvad er meningen? - Facebook Live. Alle taler om det. Få har set det. Ingen har prøvet det. Endnu. Hvad går Mark Zuckerbergs nye Facebook-sa...
Tager du lige en skilsmisse-selfie? - Må jeg gøre det forbi på Facebook? Hvordan fortæller jeg vores omgangskreds, at vi ikke længere er et par? Må jeg skrive...

Giv din stemme

9 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

36 JOB

Kommunikationsmedarbejder

Se alle job Indryk job

Job

Journalist

Frist: 24. februar kl. 9.00

Pressekonsulenter

Frist: 23. februar

Digital kommunikationsmedarbejder

Frist: 21. februar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.